Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ligfiets en fietstassen - Forum Wereldfietser

Ligfiets en fietstassen

Laat ik nu net een ligfiets hebben gekocht.. Waarbij ik al meteen dacht, vakantiefietsen dat doe ik gewoon op mijn Santos..
Maaaar.. misschien ooit toch wel eens op deze ligfiets, (Nazca Explorer). (ik heb er nu al zin in :D )
Nu naar het onderwerp: mijn setje achter fietstassen voor de ' bukfiets' (ja ik leer snel..ahum), dat past ook op deze ligfiets. Toch zie ik vele liggers met banaantassen onderweg.
Wat is het idee hierover? Zijn de klassieke achter fietstassen qua zwaartepunt onlogisch misschien?
Wie o wie weet meer??
Yvon
Beste Yvon,

De 'banannetas' hangt onder het stoeltje. Dat betekent dat het gewicht meer tussen de assen van de wielen hangt i.p.v. er boven. Ik merk dat dat een stuk stabieler is als de bagage afhandeling bij een 'bukfiets'. Ik vakantie fiets sinds 2004, tegen al het commentaar in, op m'n dagelijkse ligfiets. AIk neem veeeeeeeeeeeeeeeel te veel gewicht mee, in de eerste plaats de fiets. Als de fiets omvalt, of ik moet de band plakken (komt ook bij ligfietsen voor), dan is het een hele hijs om de fiets weer overeind te krijgen.
Toch zorgen de bananetassen ook beladen voor een goed evenwicht tijdens het fietsen en (het recht op) stlstaan.
Nadeel van de bananentassen is wel dat ze niet absoluut waterdicht zijn (ondanks de aderlating in euri), Alleen Ortlieb zou daar soulaas kunnen bieden. Ik pak mijn spullen in in plastic boodschappentassen in mijn bananentassen en dat gaat dan weer redelijk goed.
Blijf ik er bij dat ik een vakantie op de ligfiets om meer dan een reden een heerlijkheid vind!

Met vriendelijke groet,
Erik Heijn
Hallo Yvon

Nog wat: de grootste maat bananentas van alle merken (Elan, Radical, M5) is 2 x 35 liter. Dat bedacht ik me nadat ik de poost al had gezet
Hallo Yvon,

Ik heb een Nazca Paseo gehad (vergelijkbaar type als de Explorer) en heb daar m'n gewone Vaude voor- en achtertassen op gebruikt. De voortassen zaten net voor de achtertassen. Ging prima alleen had ik een Sram achternaafversnelling en als ik door een flinke kuil ging tikte m'n achtertas het pinnetje van de naafversnelling krom.
Er zijn maar weinig ligfietsen met dragers die geschikt zijn voor zware fietstassen: de dragers zijn daarvoor te licht gebouwd. Meestal zijn ze van aluminium, maar ook een iets te dunne stalen drager is wel eens onder mijn tassen bezweken. Ik heb begrepen dat banaantassen anders hangen, waardoor het gewicht van de bagage meer op het frame rust en de drager minder wordt belast.
Wat Kees zegt over bananentassen klopt gedeeltelijk: de tassen hangen voor het grootste deel van hun gewicht over/aan het stoeltje; één lus hangt net achter het stoeltje op het begin van de achterdrager. Op de achterdrager hangen bij mij de lowriders met de kookspullen.
Ik heb wel de lichte aluminium drager vervangen door een home cooked stalen drager. Nu is de achterdemper de beperking in belading. Als ik op vakantie ga zet ik een heel goedkope standaard demper er in. Als ik thuis alleen m'n attachékoffertje achter op heb een dure comfortabele demper. Ik ben eigenlijk te zwaar voor elke fiets als ik ook nog wil kamperen......
Op mijn ligfiets (grasshopper) zitten voor-en achterdragers. Op vakantiereizen gebruik ik dezelfde voor- (ortlieb) en achtertassen (vaude) als op rechtopfiets. Geen problemen ondervonden qua instabiliteit. Bagage mooi verdeeld over 4 tassen, maar ik heb nooit banaantassen geprobeerd.

gj
Banaantassen hebben een aantal belangrijke voordelen:
* ze zijn aerodynamischer dan gewone tassen. Vooral belangrijk bij tegenwind.
* ze verdelen het gewicht goed over de fiets,
* hierdoor zijn zware bagagedragers niet nodig.
* ze zijn lichter.

Overigens maakt het geen donder uit of een bagagedrager van staal of van aluminium is, het gaat om het gewicht waarop hij berekend is (en hoe goed er gerekend is ;) )

groetjes,

waltertje - nu in de Finnmark met banaantassen
Inmiddels heb ik voor weinig een paar radical design banaantassen kunnen overnemen. Dank voor de reacties!
En voor Walter, leuk om je te volgen op je reisblog! Veel succes met de terugrit!
Yvon
Voor onze bukfietsen hadden wij Agu tassen, deze pasten niet echt goed op de bagagedrager van de ligfietsen, daarom hebben wij Ortlieb tassen gekocht, die kun je goed instellen en passen dus prima op onze bagagedragers van de ligfietsen.

We hebben geen vergelijkingsmateriaal mbt een bananentas, maar vooralsnog vinden we onze Ortliebtassen echt uitstekend geschikt voor onze ligfietsen.