Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ervaringen van ligfietsers - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

ervaringen van ligfietsers

keesswart schreef: De hogere ligfietsen (2x 26 inch wiel) waar ik enkele jaren belangstelling voor had vanwege comfort/veiligheid/overzicht, hebben vaak bagagedragers die er wel lomp uitzien, maar niet sterk zijn. Ze werden/worden wèl aangeprezen als 'geschikt voor alle soorten tassen'. Wie doorvraagt, krijgt van de dealer te horen dat hij nog nooit klachten heeft gehad. Als nietsvermoedende beginnende ligfietser kom je er dan na pakweg duizend kilometer achter dat in ieder geval geen vòlle tassen werden bedoeld...
Laat ik maar zeggen waar het op staat: Jij hebt het over fietsen van Optima, niet over 'de' hogere ligfietsen. Je bent niet de enige die problemen heeft gehad met deze fabrikant. Ik ken minstens één dealer die het niet meer wil verkopen.

Als je bij een ligfietsfestijn gaat kijken, zul je zien dat de ligfietsincrowd rijdt op Challenge en Nazca, naast velomobielen en 'exotische' types als roetsen en greenmachines. Vijf jaar geleden zag je nog wel Optima's, maar tegenwoordig hoogop nog een oude Baron of een nog oudere Condor. Alle recente fietsen zijn van Challenge en Nazca.

Dat is veelzeggend. Het Nederlandse ligfietswereldje heeft zijn keuze gemaakt.

Scheer daarom de goede ligfietsen niet over één kam met Optima. Als je bedenkt wat ik kan uitvreten met een SuperLight, een racefiets die nooit ontworpen is om mee op vakantie te gaan, moet toch wel duidelijk zijn dat er ook fabrikanten zijn die op een heel andere manier met de kwaliteit omgaan.

Grtjs, Waltertje - was proefkonijn maar had er vertrouwen in
Met ‘hogere ligfietsen’ bedoel ik fietsen met 26 inch wielen en niet alleen die van Optima (al hebben mijn ervaringen met Optima er wel voor gezorgd dat de bril waarmee ik naar ligfietsen kijk, niet meer zo roze is als vroeger :? ).
Ik wilde destijds een hoge ligfiets met dikke banden, omdat je daarmee nog comfortabel over slechte wegen kunt fietsen, ook zonder geveerde voorvork. Bovendien steek je op zo’n hoge fiets nog enigszins uit boven brandnetels, happende honden en motorkappen: lage ligfietsen combineren de hoogte van een schildpad met de snelheid van een giraffe en daar moet je van houden.
Ook Challenge en Nazca leveren hoge fietsen (de Pioneer van Nazca heeft zelfs een stalen frame en spatborden). De bagagedragers zijn echter (ook bij de Pioneer) van aluminium. Een kilo of 15 zullen ze nog wel kunnen dragen, maar verwacht niet de kwaliteit die een stalen Tubusdrager biedt. Challenge geeft 25 kg als limiet (hebben ze dat getest door de fiets met dat gewicht op de drager een keer of honderd uit een trein op een laag perron te laten landen?). Ik zou liever vermeld zien dat aluminium dragers niet bedoeld zijn om vier volle Ortliebs aan te hangen. Voor fietsers met een normaal gewicht zijn banaantassen dan een betere optie. Fietsers die zelf meer dan 100 kilo wegen, moeten zich wel ernstig afvragen of hun zitje dat nog wel trekt...
keesswart schreef:De bagagedragers zijn echter (ook bij de Pioneer) van aluminium. Een kilo of 15 zullen ze nog wel kunnen dragen, maar verwacht niet de kwaliteit die een stalen Tubusdrager biedt. Challenge geeft 25 kg als limiet
Het maakt niet uit of iets van staal of van aluminium is. Het gaat er om hoe iets geconstrueerd is. Er zijn meer dan genoeg stalen dragers die heel zwak zijn, er zijn aluminium dragers die enorm sterk zijn. Zoals in het boek van Marten uitgelegd staat: staal, aluminium en titanium zijn even sterk en even stijf. Alleen carbon is sterker. Per kilogram, dat is namelijk waar het om gaat.

Overigens staat kwaliteit los van de gewichtslimiet. Kwaliteit betekent dat het doet waarvoor het gemaakt is. Als dat doel is: bagage dragen met een maximum van 25 kg, dan moet de kans dat hij kapot gaat bij die belasting verwaarloosbaar zijn. Ga je de drager structureel overbelasten, dan mag hij gerust, nee, dan móet hij kapot gaan.

Ik ben blij met de limiet van 25 kg waarvan 8 kg op de drager. Ik wil geen extra aluminium in mijn fiets dat enkel en alleen bedoeld is voor mensen die 40kg mee willen zeulen :wink:

Grtjs, Waltertje
waltertje schreef:
keesswart schreef:De bagagedragers zijn echter (ook bij de Pioneer) van aluminium. Een kilo of 15 zullen ze nog wel kunnen dragen, maar verwacht niet de kwaliteit die een stalen Tubusdrager biedt. Challenge geeft 25 kg als limiet
Het maakt niet uit of iets van staal of van aluminium is. Het gaat er om hoe iets geconstrueerd is. Er zijn meer dan genoeg stalen dragers die heel zwak zijn, er zijn aluminium dragers die enorm sterk zijn. Zoals in het boek van Marten uitgelegd staat: staal, aluminium en titanium zijn even sterk en even stijf. Alleen carbon is sterker. Per kilogram, dat is namelijk waar het om gaat.
Dat klopt. De stalen drager die tot een jaar of zes geleden op de Orca van Optima zat, leek robuust maar brak bij mij al snel. Een even dikke maar anders geconstrueerde drager op de Condor en de Dingo (waar mijn vriendin mee reed met ongeveer evenveel bagage) bleek wel in orde. Later kwam er voor de stalen Orcadrager een dikkere uitvoering (volgens mijn dealer gemaakt door Steco, een bedrijf dat o.a. dragers voor postbodefietsen maakt). Met deze 2 kg zware drager werd de Orca wel wat zwaarder, maar ik was er blij mee. Vier jaar later besloot Optima om deze drager te vervangen door een exemplaar van aluminium, waarbij de buisdikte gelijk bleef. Apetrots vertelde de baas van Optima mij dat hij de nieuwe Orca een stuk lichter had gemaakt. Hij vertelde er niet bij dat ik maar beter kon overstappen op banaantassen. Na 1000 km brak deze drager op vier plekken tegelijk toen ik in Arnhem uit de trein stapte.
De oude stalen drager kon niet meer geleverd worden. Optima had besloten dat alles lichter moest en ik zat met de brokken.
Andere ligfietsfabrikanten geven soms een maximumgewicht aan. Dat is meestal een gewicht dat ik regelmatig overschrijd als ik boodschappen heb gedaan, een statief mee wil nemen of wanneer mijn vriendin in the middle of nowhere een leuk wijnrek heeft gekocht, dat dan nog een week lang achterop mijn drager mag liggen (zie http://www.keesswart.nl/fietsreportages/Schotland.htm)...

Afbeelding
Wat betreft de alluminium dragers heb ik ook slechte ervaringen (of te veel bagage) Na een kampeertrip was de alluminium drager iets of wat door gezakt. Een buurman 2 deuren verder heeft toen voor mij een drager gemaakt van hogedruk pijp. Deze zakt niet door. Gelukkig kan ik dus nu gewoon 35 kg. bagage meenemen. Tent, slaapzak, zitje, slaapmat en eventurele voedsel zak er op; twee lowriders er aan; bananetas aan de stoel.
Het kost je een schokbreker, maar het reizen blijft oneindig relext!!!!!!!!!!
erikheijn schreef:Wat betreft de alluminium dragers heb ik ook slechte ervaringen (of te veel bagage) Na een kampeertrip was de alluminium drager iets of wat door gezakt. Een buurman 2 deuren verder heeft toen voor mij een drager gemaakt van hogedruk pijp. Deze zakt niet door. Gelukkig kan ik dus nu gewoon 35 kg. bagage meenemen. Tent, slaapzak, zitje, slaapmat en eventurele voedsel zak er op; twee lowriders er aan; bananetas aan de stoel.
Het kost je een schokbreker, maar het reizen blijft oneindig relext!!!!!!!!!!
Dat is weer het leuke van de ligfietserswereld: de creativiteit en het eindeloze geduld waarmee ligfietsers oplossingen vinden waar fabrikanten geen brood in zien :) .
Ach, Challenge had deze fiets ook niet bedoeld als vakantie fiets, maar als tourfiets. Ook een race fiets is niet voorzien in het meenemen van een volledige vakantie uitrusting. Dan zeg je ook niet dat de fabriekanten er geen brood in zien?
Het doel van de fiets bepaalt de aanwezige hulpmiddelen.
Laten we eerlijk zijn: nergens op dit forum zal je lezen dat een stads fiets het vervoermiddel voor een vakantietocht naar Engeland of Noorwegen is. Als we het dan wel doen, kunnen we ook niet beweren dat de fabrikant te kort schiet in de brood nodige zaken die voor de tocht nodig zijn.
Ik ben zelf zeer te spreken over de after sales service van Challenge. Zelfs als tweede eigenaar wordt ik na jaren van gebruik op mijn wenken bediend als ik een vraag heb of onderdeel nodig heb. Soms zelfs kosteloos.........
Zie daar bij ......... maar om te komen (maak het verhaaltje zelf af en kleur de plaatjes :wink: )
Het geduld en creatieviteit ontstaan ook omdat ondedelen niet altijd zo uit het rek voorhanden zijn. Veel an een ligfiets is custom made en bedacht door de bouwer. Zijn ideeen komen net altijd overeen met onze ideeen. Kom je in de rest van de wereld om je heen ook tegen.......
keesswart schreef:fietsers met een normaal gewicht zijn banaantassen dan een betere optie. Fietsers die zelf meer dan 100 kilo wegen, moeten zich wel ernstig afvragen of hun zitje dat nog wel trekt...
Ik woog afgelopen zomer 120 kilo, samen met mn toptas en gereedschap kwam dat neer op 125 kilo (max gewicht) ik kan je vertellen dat t stoeltje en de fiets de extra 25 kilo prima trokken, en nog eens een kar met 20 kilo. dus die bedenkingen zijn vrij onzin.

Je moet me trouwens niet op een carbonfiets zonder vering zetten, dan ga ik er wel doorheen. ik kom nooit op onverharde wegen, maar belse wegen komenin de buurt, en de fiets houdt zich prima. dus met ligfietsen op vakantie: prima te doen en zou ik alleen maar aanraden! das pas relaxt vakantie vieren.

Ik ben trouwens doller op mn kar dan de banaantassen, vindt de kar wa makkelijker.
erikheijn schreef:Ach, Challenge had deze fiets ook niet bedoeld als vakantie fiets, maar als tourfiets. Ook een race fiets is niet voorzien in het meenemen van een volledige vakantie uitrusting. Dan zeg je ook niet dat de fabriekanten er geen brood in zien?
Wel als die fabrikant tien jaar geleden nog onverwoestbare fietsen bouwde en vandaag de dag alleen nog lichte snelheidsmonsters. :wink:
ray076 schreef:
keesswart schreef:fietsers met een normaal gewicht zijn banaantassen dan een betere optie. Fietsers die zelf meer dan 100 kilo wegen, moeten zich wel ernstig afvragen of hun zitje dat nog wel trekt...
Ik woog afgelopen zomer 120 kilo, samen met mn toptas en gereedschap kwam dat neer op 125 kilo (max gewicht) ik kan je vertellen dat t stoeltje en de fiets de extra 25 kilo prima trokken, en nog eens een kar met 20 kilo. dus die bedenkingen zijn vrij onzin.
Als de fabrikant 125 kg als maximum geeft, zat je dus precies aan de gewichtslimiet. Je moet er dan op kunnen vertrouwen dat die gewichtslimiet in de praktijk niet te optimistisch is. Je weet nu in ieder geval dat je geen fietstassen of banaantassen aan je ligfiets moet hangen.
Je moet me trouwens niet op een carbonfiets zonder vering zetten, dan ga ik er wel doorheen. ik kom nooit op onverharde wegen, maar belse wegen komenin de buurt, en de fiets houdt zich prima. dus met ligfietsen op vakantie: prima te doen en zou ik alleen maar aanraden! das pas relaxt vakantie vieren.

Ik ben trouwens doller op mn kar dan de banaantassen, vindt de kar wa makkelijker.
In dat geval heb je een goede keuze gemaakt. De ene ligfiets is geschikter voor fietskarren dan de andere. Grind/zand/bospaden (en vervoer per trein) worden met een fietskar een interessante uitdaging. :wink:
keesswart schreef:
erikheijn schreef:Ach, Challenge had deze fiets ook niet bedoeld als vakantie fiets, maar als tourfiets. Ook een race fiets is niet voorzien in het meenemen van een volledige vakantie uitrusting. Dan zeg je ook niet dat de fabriekanten er geen brood in zien?
Wel als die fabrikant tien jaar geleden nog onverwoestbare fietsen bouwde en vandaag de dag alleen nog lichte snelheidsmonsters. :wink:
ray076 schreef: Ik woog afgelopen zomer 120 kilo, samen met mn toptas en gereedschap kwam dat neer op 125 kilo (max gewicht) ik kan je vertellen dat t stoeltje en de fiets de extra 25 kilo prima trokken, en nog eens een kar met 20 kilo. dus die bedenkingen zijn vrij onzin.
Ik geloof dat hier wat misverstanden aan het ontstaan zijn. Challenge bouwt twee soorten ligfietsen: de "Enduro"-serie en de SuperLights. De enduro's hebben een veel sterker en zwaarder stoeltje dan de SL's. Ook hebben ze allemaal vering, lompe naven en kunnen ze worden uitgerust met een grote bagagedrager. De SL's hebben lichte stoeltjes, meestal geen vering, lichte onderdelen en kleine bagagedragers.

Raymond heeft een enduro, en zijn fiets kan dus heel wat hebben (denk Amerikaanse markt). Mensen die lichter gebouwd zijn, weten hoe ze hun bagage binnen de perken moeten houden en banaantassen gebruiken kunnen toe met een specifiek afgemonteerde SL, en winnen daarmee nog eens 5 à 7 kg op het totaal.

Het is dus niet zo dat Challenge ooit sterke fietsen maakte en nu alleen lichte snelheidsmonsters; de enduro's worden nog steeds gebouwd en ontwikkeld, de SL's zijn erbij gekomen.

Ik denk dat Raymond met z'n bagage in banaantassen op mijn fiets niet ver zou komen :wink:

Grtjs, Waltertje
Ik geloof graag dat je met de Seiran (Challenge) of de Pioneer (Nazca) een trektocht kunt maken. Voor een lichtgewichtkampioen als Jim zijn deze fietsen wellicht robuuster dan nodig, maar voor iemand als Frank van Rijn zijn de dragers te licht (mastodonten heb je niet alleen bij het CDA).
Van de Tubusdragers die ik nu op mijn - excusez le mot - bukfiets heb, weet ik dat ze vrijwel niet stuk kunnen, zeker niet als ik mijn bagage verdeel over voor- en achterwiel. De vakantiedrager op de Seiran is gemaakt om vier grote tassen aan te hangen (ik heb wel eens een ligfiets (Optima Condor) met voortassen aan lowriders boven het voorwiel gezien, maar dat is bij de meeste ligfietsen geen optie). Toch kan deze niet meer dan 25 kilo torsen. Als ik een flinke voorraad eten en drinken heb ingeslagen en ook een paar stevige wandelschoenen meeneem, heb ik ruim boven de 25 kilo aan bagage. Een Tubus Cargo kan wel 40 kilo aan, terwijl daar maar twee tassen aan hoeven te hangen.
De Challenge Twister van mijn zus (een stalen oldtimer uit de vorige eeuw) had nog geen bagagelimiet en wil maar niet kapot gaan. Als daar dikke banden op hadden gepast, zou Lars er misschien nog wel mee naar Kaapstad hebben kunnen fietsen! Naar zo'n ligfiets kun je tegenwoordig lang zoeken.
Beste Kees,

Ik rijd op een Twister (uit de vorige eeuw)
Op dikke banden (Schwalbe Marathon)
Ik heb de aluminium drager vervangen door een homebrew.
En ik denk dat je zuster niet net zo zwaar als ikke. (anders heeft Sonja bakker er een klant bij :wink: )
Ik weet alleen niet waar je zus op haar Twister allemaal naar toe is geweest.......... Waarchijnlijk niet naar Zuid Afrika.
Als ik nu een nieuwe (lig)fiets zou kopen (en dat gaat echt wel een keer gebeuren) ga ik weer voor Challenge en dan de Seiran of Ventus, met onderstuur........
Het is jammer van jullie ervaringen met Optima. Ik denk dat je daar niet alle merken/fietsen mee moet vergelijken.
Ik ben erg te spreken over Challenge en met mee denk ik velen. Ook mensen die op de ligger op vakantie gaan of zijn geweest.
erikheijn schreef:Beste Kees,

Ik rijd op een Twister (uit de vorige eeuw)
Op dikke banden (Schwalbe Marathon)
Ik heb de aluminium drager vervangen door een homebrew.
Dan is de Twister van mijn zus wellicht nog iets ouder dan die van jou: ze heeft nl. nog een stalen drager. Volgens mij passen er geen 5 cm dikke banden op, maar ik zal dat nog eens checken.
Als ik nu een nieuwe (lig)fiets zou kopen (en dat gaat echt wel een keer gebeuren) ga ik weer voor Challenge en dan de Seiran of Ventus, met onderstuur........
Het is jammer van jullie ervaringen met Optima. Ik denk dat je daar niet alle merken/fietsen mee moet vergelijken.
Ik wil graag geloven dat andere ligfietsmerken beter zijn dan Optima. Het zou treurig zijn als het niet zo was.
Je kunt de betere ligfietsen echter ook vergelijken met de betere 'bukfietsen' :wink:
Wat betreft de banden: het kan net (nu de vraag: is het Nederlands of Fries).
Enige nadeel van de Twister en de Wizzard is het gewicht. Bij mij is dat al met al opgelopen tot ca. 26 kg.
Ik heb dan ook wel de fiets opgeleukt met een verende voorvork, naafdynamo van son en mechanische schijfrem voor. Dat maakt de fiets niet lchter.......
Afgelopen zomer, na de ronde van Vlaanderen gefietst te hebben, vroeg ik me af hoeveel gewicht ik over de kasseien omhoog had geduwd: bagae 35 kg., fiets 26 kg. en ik moet er eens wat aan gaan doen, 104 kg..
Ik was dus over de limiet van 125 kg., geloof ik....
erikheijn schreef: Afgelopen zomer, na de ronde van Vlaanderen gefietst te hebben, vroeg ik me af hoeveel gewicht ik over de kasseien omhoog had geduwd: bagae 35 kg., fiets 26 kg. en ik moet er eens wat aan gaan doen, 104 kg..
Dat doen Lars en Frank van Rijn je niet na! :lol:
Wij hebben 2 jaar geleden voor ons allebei een ligfiets gekocht.

We hebben de Challenge Ventus uitgekozen, juist door zijn robuuste uiterlijk een uitstekende vakantie fiets, 2 tassen achterop en 2 ( kleinere )tassen onder je zadel. Onze ervaring met deze fietsen is uitstekend, zo erg zelfs dat we vrijwel nooit meer op onze gewone fietsen zitten voor een iets langere fietstocht dan even naar het dorp.

Wat we een stuk zwaarder vinden dan met gewone fietsen is het stijgen, vooral als je een vol beladen fiets hebt, alhoewel dat denk ik meer ligt aan het feit dat we toch nog steeds te snel die bult op willen.

Op de ligfietsen houden we het wel langer vol, je zit gerust een aantal uren achter elkaar op de fiets zonder dat je echt een pauze nodig hebt. En 's avonds na een dag fietsen geen centje zadelpijn. :D
Even heeeeeel nieuwschierig; boven of onderstuur?
Bovenstuur.

Het was in het begin sowieso al enorm wennen aan een ligfiets en met een stuur onder mijn kont raakte ik volledig de kluts kwijt. :D
Mijn man vond het ook wel prettiger met een bovenstuur, daar kun je zo lekker op hangen met je armen.

De eerste tientallen kilometers was het heel erg wennen aan zo'n zenuwachtig stuurtje. De eerste paar honderd kilometer hebben we echt nodig gehad om eigen te worden met de fietsen, maar na een ruime 500 kilometer is het dan ook wel zo eigen dat we de bukfietsen alleen nog gebruiken om naar het dorp te fietsen.
Bedankt voor deze info; ik rijd zelf een twister van Challange. Dat is een fiets met onderstuur en een voorloper van de Ventus. Mocht ik een neiuwe fiets komen dan wordt het een Ventus. Vandaar de interesse.......
Ik heb de fiets een jaar of 5 6; daarvoor heeft de fiets 10 jaar of meer stil gestaan in de garage van de vorige eigenaar.
Nog even voor de cijfertjes: hoe zwaar is de fiets zonder bagage? (die van mij 26 kg.) en hoe houd het aluminium frame zich?

PS mijn schoonheid staat nu in de garage en ik fiets sinds de eerste sneeuwvlok op de bukfiets (2e hands €75,-) Ik zeg maar altijd dat als ik met de bukfiets slip, de klap materieel goedkoper is :lol:
Dreelien schreef:Wat we een stuk zwaarder vinden dan met gewone fietsen is het stijgen, vooral als je een vol beladen fiets hebt, alhoewel dat denk ik meer ligt aan het feit dat we toch nog steeds te snel die bult op willen.
De Ventus is een fiets voor comfortabel toeren, niet voor snel klimmen. Voor snel klimmen is hij te zwaar en staat het stoeltje veel te rechtop. Je kunt overwegen om wat extra schuim onder je billen te leggen als je de bergen in wilt; waarschijnlijk moet dan wel de neuspijp iets uitgeschoven.

En anders gewoon meer tijd nemen voor de klim :) En vooral niet stoempen, de verleiding is erg groot bij zo'n grote zithoek maar die moet je echt weerstaan.

Grtjs, Waltertje