Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met trein en fiets door de Balkan - Forum Wereldfietser

Met trein en fiets door de Balkan

Komende zomer ga ik weer met trein en fiets weg. Ik heb 4 weken de tijd en wil graag naar de Balkan / voormalig Joegoslavië.

Ik reis met de trein. Ik verblijf ergens een paar dagen en ga daar vanuit fietsen.
Ik zorg er voor dat ik niet afhankelijk ben van het fietsen in het reisschema, in verband met slecht (on)weer. Al is een stukje van 40 km in de route geen probleem. Soms heb je dat een trein de grens niet oversteekt, en dan is een fiets erg handig. Sterker nog, landsgrenzen passeer ik vrijwel altijd met de fiets omdat het veel leuker is en goedkoper (grensoverschrijdend treinverkeer is duur). Maar ik hou het bij kleine stukjes, met veel marges. mocht het slecht weer zijn dan kan ik uren wachten. Hotels boek ik allemaal van tevoren. Is het goed weer? Dan fiets ik wel een lang stuk, waarbij ik de vrijheid heb om bij ieder treinstation in de trein te stappen.

Ik fiets dus veel, maar ik zorg er wel voor dat ik altijd de mogelijkheid heb om in de trein te gaan. Weer is onvoorspelbaar, ineens kan het gaan onweren. In Roemenië werd ik er afgelopen zomer zelfs door verrast.

Maar nu het probleem: De fiets mag bijna nergens in de trein mee. Alleen Slovenië is trein-vriendelijk. Verder mag het nergens. Er zijn nog wat losse stukjes waar de fiets mee mag, zoals enkele trajecten in Kroatië maar dan houdt het op. Maar ik wil de hele Balkan zien, en ook Kosovo.

Als ik genoegen neem met Slovenië en een stukje Kroatië (enkele fiets-vriendelijke trajecten), dan wordt de reis heel eentonig en zit een rondje er ook niet in.

Hoe los ik dit op? Zijn er nog specifieke trajecten waar de fiets toch mee mag?
De fiets mag ook mee in de meeste regionale treinen in Servië en Bulgarije dus dan kom je al een stuk verder:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =27&t=8253
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =27&t=5325
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =27&t=5324
Ik begrijp de achterliggende gedachte van het reizen niet zo. Oke in onweer is het slecht fietsen, maar om dan de trein te nemen. En zoals je schreef, kan je net zo goed een tijdje wachten op de volgende trein en daar geen probleem hebt. Dan kan je toch ook gewoon wachten tot het onweer voorbij is en dan vanaf dezelfde plaats weer verder fietsen? Overnachtingsmogelijkheden genoeg in de Balkan. Lokale mensen willen graag jou een kamer verhuren. Er is uit ervaring gesproken altijd wel wat mogelijk. Uit eten kan ook in vrijwel elk dorp.
Alternatief is ook de bus.
En let wel: het is wel de Balkan. Dus een beetje improviseren soms hoort er wel bij.
Rutger
Ik denk dat met uitzondering van Slovenië je enige optie de bus is, deze komt nl bijna overal en is in de meeste gevallen een stuk sneller dan wat ik op de Balkan aan treinen heb zien rijden. Al is men in Kratië wel aan het moderniseren.
Ik heb niet alleen veel gefietst in de Balkan, ik sleepte mijn fiets ook regelmatig het OV in.

Het aantal treinen is erg beperkt. Je kunt van Zagreb naar Split, van Zagreb naar Rijeka, van Zagreb naar Belgrado en van Zagreb naar Banja Luka / Sarajevo. Er zijn nog wel wat andere treinverbindingen. De mooiste treinreis die je kunt maken is van Belgrado naar Bar (Monte Negro).

Officieel kun je in geen van deze treinen een fiets meenemen, maar meestal lukt dat toch wel. Veelal zul je aan het loket verwezen worden naar de conducteur. Hem betaal je vervolgens.

Zelf neem ik meestal de fiets in de bus. Als die ruimte heeft dan zal die je doorgaans meenemen.

- In het weekend is het altijd drukker en heb je minder kans om meegenomen te worden met de fiets.

- Sommige busmaatschappijen hebben vaste tarieven, maar vaak ben je overgeleverd aan de grillen van de conducteur of chauffeur. Dat kan reuze meevallen maar als het bedrag je te belachelijk in de oren klinkt, neem dan eventueel een volgende bus.

- Soms betaal je voor elk stuk bagage dat onder in de bus wordt vervoerd. Neem dan zoveel mogelijk fietstassen boven de bus in.

Je zult wat flexibel moeten zijn. Het mooie van de Balkan is voor mij dat er veel mogelijk is, het vraagt echter wat overgave.

Wat overnachtingen betreft: in de toeristische delen zul je inderdaad altijd een kamer kunnen krijgen bij particulieren. Daarbuiten is ook veel mogelijk, maar ook hier vergt dat wat van je vertrouwen.

Wat het weer betreft: Bosnië is groen omdat daar het zeeklimaat op het landklimaat botst en daardoor is het nietde hele zomer regenvrij. Toch is het uitzonderlijk als je voor langere tijd slecht weer hebt. Meestal is er een fikse bui, inderdaad soms met onweer, en vervolgens is daar weer een felle zon die jou en je bagage gaat uitdampen.
SvMp schreef: Hoe los ik dit op?
Doe eens iets spannends: ga liften!

Ik heb veel gelift in mijn studententijd (voordat ik ging fietsen) en het is een spannnende en leuke manier van reizen waarbij je veel contact maakt met de lokale bevolking. Bovendien: hoe armer de bevolking, hoe groter de kans op een lift.

Toen ik vorig jaar in Turkije een stukje moest liften (om van een ellendige drukke autoweg te komen) stopte de eerste (!) auto waar ik mijn duim voor uitstak.

Succes!
Rutger schreef:Ik begrijp de achterliggende gedachte van het reizen niet zo. Oke in onweer is het slecht fietsen, maar om dan de trein te nemen. En zoals je schreef, kan je net zo goed een tijdje wachten op de volgende trein en daar geen probleem hebt. Dan kan je toch ook gewoon wachten tot het onweer voorbij is en dan vanaf dezelfde plaats weer verder fietsen? Overnachtingsmogelijkheden genoeg in de Balkan. Lokale mensen willen graag jou een kamer verhuren. Er is uit ervaring gesproken altijd wel wat mogelijk. Uit eten kan ook in vrijwel elk dorp.
Alternatief is ook de bus.
En let wel: het is wel de Balkan. Dus een beetje improviseren soms hoort er wel bij.
Rutger
Enige toelichting: Veel mensen die een fietsvakantie houden, reizen ergens naar toe. Gaan in etappes een lange afstand fietsen en reizen vervolgens weer naar huis. Er zijn ook mensen die (zonder fiets) treinvakanties houden: Met de trein een rondreis maken. Ik doe het door elkaar.

Ik maak een rondreis met treinen. Op een aantal plekken verblijf ik meerdere dagen en vanaf daar onderneem ik fietstochten. Indien fietsen zijn toegelaten op de trein, ga ik aan het eind van de dag met de trein terug naar het hotel.

Tijdens het reizen tussen twee slaapplekken, fiets ik soms. In ieder geval bij de grens, omdat ik dat leuker vind en treinen soms de grens niet eens over gaan. Wat ik altijd doe is flexibel plannen: Als het mooi weer is, kan ik een deel van het reistraject fietsen. Ik hou goed bij wanneer de laatste treinen gaan, dus wanneer ik bij een bepaald station moet stoppen met fietsen. Voordeel is dat ik bij slecht weer niet in de problemen kom.

Ik fiets in de buurt van spoorlijnen. Enerzijds omdat ik intensief de trein gebruik, maar anderzijds omdat ik ook liefhebber ben van staitons/spoor-nostalgie die je in de verre landen nog aantreft.

Omdat ik van tevoren de hotels reserveer, wil ik zeker weten dat ik aan kom. Als ik een keer 40 km moet fietsen met ruim voldoende tijd, dan is dat prima. Maar slecht weer kan lang duren. In Roemenië kwam uit het niets onweer (in bergachtig gebied vlakbij Cluj Napoca). Toen een station in gegaan en wachten op de trein. Het weerlichten en af en toe regen heeft tot het eind van de dag geduurd, en ik heb respect genoeg voor onweer om dan geen meter meer te gaan fietsen buiten een stad.

De Balkan zit helaas vol onzekerheden. Stel ik besluit om de prachtige spoorlijn Belgrado - Bar in het reisplan op te nemen, en de fiets wordt geweigerd, dan is er van het hele reisplan niets meer over.