Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corsica en Sardinie: iemand tips? - Forum Wereldfietser

Corsica en Sardinie: iemand tips?

Nieuw op het forum. Niet nieuw is een fietsvakantie. Dit keer naar Corsica en Sardinië. De eerste twee weken van mei.

Uiteraard heb ik de zoekfunctie al gebruikt én wel wat leuke tips gevonden. Maar er zijn er vast veel meer. Tips over mooie routes en goede accomodaties. Ik hoor ze graag. Alvast bedankt voor je reactie.

Veel veilige km's. grt, Niels[/b]

Hoi Niels,

heb je naast de zoekfunctie ook al gebruik gemaakt van de Landeninformatie? Soms gaat zoeken via Google beter dan via de zoekfunctie van het forum.
nielsvhal schreef:Tips over mooie routes en goede accomodaties.
Er staan er vast wel een aantal in Fietsen op Corsica van Luc Oteman, ISBN 978-90-6455-534-3
Michael W schreef: Er staan er vast wel een aantal in Fietsen op Corsica van Luc Oteman, ISBN 978-90-6455-534-3
Of op zijn website: http://www.opdefiets.net/verhaal2.htm

Het is al weer een tijdje geleden dat ik op Sardinië en Corsica heb gefietst, zie mijn website voor een verslag.
Routes van Cycletours nafietsen lijkt te simpel, maar het werkt natuurlijk wel. Google maar naar fietsvakantie corsica cycletours en er zal vast wel iemand een plaatje van de route hebben gemaakt.
Leon

Wij waren de eerste weken van mei 2007 op Corsica. Het was er schitterend, alles stond in bloei. De eerste week fietsen we langs de kust met fotogeniek weer: rond de 20 graden, regelmatig zon, dramatische wolkenluchten, regenbogen en stevige plensbuien. Zodra de weersverwachting gunstig werd, zijn we de bergpassen in het binnenland op gaan zoeken (zie foto).
De mooiste trajecten vond ik de kustweg van Calvi naar Piana en de bergroutes van Porto via Evisa naar Santa Regina en van Vivario via Ghisoni naar Aullène. En er is nog veel meer, allemaal goed beschreven in de gids van Luc Oteman.

Afbeelding

Ook hebben we nog 5 dagen op Sardinië gefietst (de driehoek Santa Teres Gallura - Sassari - Olbia. Na Corsica viel dat tegen: het noorden van Sardinië had minder spectaculaire landschappen dan Corsica en de wegen waren er breder, saaier en soms onaangenaam druk met auto's. Bovendien waren op Corsica campings en gîtes mooi gespreid over het hele eiland en vaak gericht op buitensporters, terwijl we op Sardinië alleen campings langs de kust voor grootschalig strandtoerisme aantroffen; ook worden er langs de mooiste kusten complete dorpen met luxe appartementen voor de jetset uit de grond gestampt.
Wil je beide eilanden zien, dan zou ik eerst Sardinië bezoeken, daarna Corsica en niet te lang op Sardinië blijven hangen; tenzij je de Sardijnse cultuur interessanter vind dan de Corsicaanse natuur (de Corsicaanse cultuur is trouwens ook de moeite waard!).

Ik kan me helemaal vinden in het verhaal van Kees hierboven voor wat betreft de verschillen tussen Corsica en Sardinië qua schoonheid en verkeersdrukte. Wèl vond ik Sardinië veel minder toeristisch in het binnenland en daardoor wel degelijk 'authentiek'qua karakter.
Niettemin zou ook ik op Sardinië beginnen en er niet langer dan 3 dagen blijven als je 'maar' 2 weken hebt.
Een gratis route die stamt uit mijn vorige fietsgids van Corsica (niet de huidige) die het traject beschrijft van Alghero naar Sta. Teresa di Gallura waar je de boot naar Bonifacio kunt nemen vind je hier: http://www.opdefiets.net/sardinie.htm

Veel plezier!
Luc