Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede fietsbril - Forum Wereldfietser

Goede fietsbril

Ik heb een fietsbril gekocht bij Perry Sport, maar die blijkt enigszins mijn beeld te vervormen en ook te verkleuren. Hij bederft eigenlijk een beetje het uitzicht.

Ik heb werkelijk geen idee wat hierin de goede merken zijn, of waar je die (in Amsterdam) zou kunnen kopen.

Weet iemand een tip?
Ligt eraan wat je budget is.
Oakley en Adidas hebben hele goede brillen voor een hele stevige prijs.

Ik heb nu zelf de Adidas Evil Eye Pro met Gold LT glazen. Heerlijke glazen die het beeld niet vervormen. Verder is het licht heel prettig, noemt Adidas 'lenzen die het licht stabiliseren'. Geen idee wat ik me daar precies bij moet voorstellen, maar als dat de reden is dat het licht (zon of schaduw) niet te fel/donker is, dan werk het.

Voor schappelijke prijzen kun je kijken naar BBB en Sinners. Ook prima fietsbrillen.

Die brillen kopen kan in A'dam vast wel bij de wielrenspeciaal zaken of andere goede fietswinkels. Volgens mij zit er een wereldfietser op dit forum met een zaak(je) :P in Mokum.
Julbo
Cébé
Oakley
Adidas
Sinner
etc.

Let er vooral op dat hij goed zit, en beschermt tegen datgene wat je wil waar 'ie tegen beschermt (UV, zichtbaar licht, infrarood, reflecties-->polariserend, insecten).

Halen bij:
opticien
buitensport speciaalzaak
watersport winkel
fietsenwinkel
V&D
etc.
Ik heb (multifocus)glazen op sterkte, en daarmee vallen de gewone sportbrillen eigenlijk af (die inzetglaasjes zijn dan niks). Ik heb als zonnebril een klassieke Rayban "pilotenbril", en dat bevalt gewoon heel goed. Het ding zakt niet af, en bestrijkt je hele gezichtsveld. Functioneel kan het nauwelijks beter denk ik (het is niet voor niets een klassieker). Zorg wel dat je de voor jouw hoofd goede maat koopt.
De glazen moet je dan natuurljk apart uitzoeken, en daar is veel kwaliteitsverschil in. Ik heb bewust gekozen voor echt glas, omdat dat optisch nog steeds mooier is dan kunststof, en veel minder krast. Het is ook iets goedkoper. De kleuring van de glazen maakt natuurlijk ook veel uit. Ik heb Zeiss glazen, en die filteren precies de hinderlijke en gevaarlijke stukjes van het spectrum weg, zonder de rest erg donker te maken. Ze zijn donker genoeg voor Jeruzalem, maar licht genoeg om in Nederland ook in huis te kunnen dragen.
Van gewone zonnebrillen heb ik geen verstand omdat ik bijna mijn hele leven een bril heb gehad. Toch denk ik dat de gewone Rayban ook daarvoor heel goed zal zijn - en nooit uit de mode zal gaan.
Wim
Dank voor de tips!

Ik gebruik hem vooral tegen insecten. En dus ook vooral 's avonds. Hij hoeft dus geen licht tegen te houden.
Jaren geleden kon ik in de stad Alkmaar geen goede bril vinden voor op de fiets. :roll:

Dus effe online gezocht, en ik kwam uit op RudyProject.
http://www.hansstruijkwebshop.nl/websho ... 2/Brillen/

Zelf heb ik de Rydon met verschillende lenzen die ik ook meeneem op reis. Bevalt mijn nog altijd goed. :)
Ik gebruik een BBB sportbril met inzetglazen op sterkte. De inzetglazen bevallen mij zeer goed. BBB levert ook wit (en geel) glas bij als het je alleen om de insekten te doen is.
http://www.bbbparts.com/sportsglasses_o ... sg3307.php
Ik heb ook een een bril met sterke glazen en volg daarom met interesse deze discussie. Over de RudyProject brillen heb ik gelezen (via http://www.futurumshop.nl) dat niet iedere opticien de glazen daarvan goed geslepen krijgt. Is er iemand die daar ervaring mee heeft?

Ik vind met name irritant dat mijn glazen nat worden in de regen en dat ik daardoor bij sterke regen niets meer kan zien na verloop van tijd. Een pet helpt daar niet bij.
reichbus schreef:Ik heb ook een een bril met sterke glazen en volg daarom met interesse deze discussie. Over de RudyProject brillen heb ik gelezen (via http://www.futurumshop.nl) dat niet iedere opticien de glazen daarvan goed geslepen krijgt. Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
Ik vind met name irritant dat mijn glazen nat worden in de regen en dat ik daardoor bij sterke regen niets meer kan zien na verloop van tijd. Een pet helpt daar niet bij.
De RudyProject brillen werken net als die van mij (BBB) met inzetglazen achter de zonnebrilglazen. Ik heb mijn BBB bril bij de fietsenmaker gekocht, de brillenzaak naast de fietsenmaker heeft de glazen van mijn vorige bril (waarvan het frame kapot was gegaan) in het inzetframe gezet. En dat ging goed, ik denk eerder dat niet iedere opticien het aandurft om dit te doen.
Overigens zal bij regen altijd je bril nat worden met als gevolg slechter zicht.
tja, nu dreigt dit draadje af te drijven naar een richting die ik niet bedoelde - over glazen op sterkte e.d.

Die heb ik juist niet nodig. Gewoon glas, of een kunststof, dat verder niks met het licht doet en niks vervormt, maar wel vliegen tegenhoudt. Dat is eigenlijk het enige dat hij hoeft te doen.

Zou dat nou werkelijk 100 + Euro moeten kosten?
Dan kan je nog steeds naar een BBB (of Sinner) bril kijken zoals al eerder genoemd in dit draadje, de mijne heb ik gewoon bij de fietsenmaker gekocht.
3 euro en 49 cent bij de Aldi, met drie (3!) verschillende glazen. Zit verrassend lekker.
Goede ervaringen met Julbo, dat is wel wat duurder (65 euro ofzo). Nu een adidasbril met inzetglas. Het is een zonnebril waar je ook nog goed door ziet als het bewolkt is. Prima ding. Als je een goedkope transparante bril zoekt, kun je ook nog naar Pro of de simpele modellen van Agu kijken.
Mijn Agu bril met 3 setjes glazen was ander niet goedkoop hoor!

(Hij was zelfs gratis bij een helm. 8) En de kwaliteit is echt voldoende.)
Goede ervaringen met RudyProject. Verwisselbare glazen erbij, werkt perfect.

Heb 3 soorten glazen: wit, oranje en donker

Oranje is echt super, meer contrast bij "saai" weer.
jwest schreef:Zou dat nou werkelijk 100 + Euro moeten kosten?
Het is maar hoe vaak je de bril ga gebruiken. Gezien ik hem ook voor woonwerkverkeer gebruik, heb ik hem erg vaak op. Dan stel je er ook wat hogere eisen aan . . .
Ik gebruik mijn bril dus ook in hartje winter, dan heb ik er gele lenzen in. :D
Zijn je eisen niet zo hoog, dan zou ik wat winkels af gaan struinen of zo. :wink:
Bij Julbo hebben ze ook betaalbare zonnebrillen!
Heb 2 jaar geleden eentje gekocht bij AS Adventure hier in België (Gent) voor 36 euro. Is een mooi aansluitende zonnebril, zodat je ook geen last hebt als de zon je langs de zijkant probeert te verblinden :). Het is een zeer goede koop geweest!

Mvg,
Sander
Dank voor alle commentaren! Ook de fietsbril blijkt een wereld op zich.

Voor anderen die misschien zoeken: ik heb nu een bril gevonden van het merk Pro (E 9,90) bij Presto aan de Haarlemmerstraat in Amsterdam.

Hij is gewoon transparant, houdt vliegen tegen, en verder doet-ie niks. Een beetje breking van het licht zit er wel in, maar acceptabel.
Dure brillen van E 80 tot E 200 die ik gepast heb breken het licht ook een beetje, blijkbaar is dit niet te vermijden. En ik moet toch iets tegen vliegen hebben. Er hoeft er maar een te zijn, die weet feilloos mijn ooglid te vinden.

Het is er dus wel, maar je moet even zoeken. Ik snap de winkels wel hoor, voor dit soort bedragen kun je natuurlijk geen winkel openhouden.
Maar ja, ik vind het prettig om voor een stukje plastic dat in China voor een paar centen wordt gemaakt niet zo'n groot bedrag neer te tellen.
Althans niet zonder dat me de meerwaarde duidelijk is.
Wij hadden ook een probleem met brillen, aangezien wij beiden brildragend zijn.

Veel keus bij de opticiens was er niet, tot we bij Eyewish Adidas fietsbrillen vonden met een inzet brilletje op sterkte. Deze bevallen nu al een aantal jaar uitstekend.

De glazen zijn niet echt donker, maar wel extreem contrast verhogend. Zelfs/juist als het niet zonnig is. Ook in een dicht bos hebben we er veel baat bij. Er zit zelfs nog een set gele glazen bij voor mist of in het donker.

Deze brillen waren ruim 200 euro per stuk, maar toen hadden we nog een leuke aanvullende verzekering die dat helemaal vergoedde. :D
Ik gebruik mijn bril ook hoofdzakelijk ter bescherming van invliegend insectenspul of modder, daarvoor heb ik een BBB retro met een setje van 3 inzetglazen aangeschaft, koste 30 euro.
Bij zonnig weer de donkere glazen erin, bij bewolkt weer de transparante glazen. Op zich een prima oplossing, echter als ik bij zonnig weer de donkere glazen in m'n bril heb en door een bos fiets, dan zie ik eigenlijk te weinig, waardoor ik de bril af zet, met alle gevolgen van dien (die vervelende insecten wonen ook graag in een bosrijk gebied)

Ik heb de 'retro' nu een jaar, maar als hij stuk gaat dan weer een BBB maar dan met 'fotochromische' lenzen, dan hoef ik niet meer te kiezen.