Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke brander heeft jouw wereldreis overleeft? - Forum Wereldfietser

Welke brander heeft jouw wereldreis overleeft?

Hoi,

Tijdens mijn tripje in Uganda is mijn brander pump gestolen en een nieuwe zou €79 moeten kosten(optimus nova +). Dus ik overweeg het om gewoon een hele nieuwe brander te kopen.

Mijn vragen gaan over duurzaamheid/betrouwbaarheid en ervaringen op een langere reis.

Dus heb je een brander die een reis van langer dan een jaar met bijna dagelijks gebruik heeft overleeft ?

1. Welke is het.
2. Heb je onderweg problemen mee gehad? welke?
3. Zou je deze brander ook aanraden? Waarom wel/niet.?

Alvast bedankt.

Shane
Ik kocht zelf de MSR Whisperlite International tweedehands en dacht, dat zit wel goed: De vorige eigenaar had hem om een negen maanden lange fietstocht gebruikt ( Azie) en eten gemaakt voor drie personen.

Hadden er geen problemen mee gehad. Ik gebruikte hem zelf een maand of twee, alleen de weekenden en toen ging het pompje kapot. :(
Er komt geen druk meer in de fles.

Ik moet dus een nieuw pompje kopen, veertig euro of zo, en dan kan hij hopelijk weer negen maanden mee...

Conclusie, de MSR Whisperlite is zeker wel een aanrader, en een stuk stiller dan de MSR Dragonfly.

Ik heb trouwens ook een Coleman Multifuel Peak one. Heel leuk branderdje, nooit extreem mee gedaan, en heeft ook altijd prima gewerkt, voordeel vind ik dat er een klein tankje onder de brander zit, zodat je niet de hele tijd die fles moet los en vastkoppelen.
nm
Peteragain schreef:Ik kocht zelf de MSR Whisperlite International....
...Conclusie, de MSR Whisperlite is zeker wel een aanrader, en een stuk stiller dan de MSR Dragonfly.
ik sluit me hier volledig bij aan, Peter(again)! De Whisperlite (Int.) is een geweldige benzinebrander. Compact, efficient & betrouwbaar, met (persoonlijk) een klein nadeel: het proces van voorverwarmen (zeker als het binnen moet, recent nog in een Nieuw Zeelandse berghut ervaren, is het opletten geblazen...)

Onze brander gaat nu al een hele poos mee, sinds het vertrek (3maand geleden) maar 1 probleempje gehad [naaldje vervangen]. We hebben (just in case) 2 pompjes mee (1x Whisperlite & 1x Whisp. Int.) en hier nog een onderhoudsset -speciaal voor de Whisperlite- gekocht. Wel geestig om de verbaasde blikken te zien aan een tankstation wanneer je vraagt om een halve liter te kunnen vullen. Een Amerikaanse man (uiteraard...) vroeg of de brandstoffles wel veilig genoeg en legaal was. "Of course, it's Mountain Safety Research, man" :D

groeten uit Christchurch,NZ,
J & L
Na het crashen vd Whisperlite in Turkije (was wel een heel oude) heeft de Campingaz Bleuet Micro het nog maanden volgehouden.

Probleem was echter wel dat het vinden van gasblikjes behoorlijk wat tijd kostte in Turkije en Syrië (zijn wel te vinden in doe-het-zelf-zaken of, in bv Israel in buitensportwinkels . Dan is zo'n Benzineding wel veeel handiger.)

Mijn broer heeft het trouwens in west afrika maanden gered op zo'n campingaz ding. Blikken bleken overal te koop! Wel grote, dus dat wordt zwaar trappen.

Take care
Trangia Spiritusbrander. Geen bewegende delen, dus kan er niks kaduuk. Ik heb de mijne wel niet op een wereldreis mee gehad, maar is al wel 20 jaar oud.

Ik weet alleen niet hoe de verkrijgbaarheid van spiritus is buiten westelijk Europa.

Peter
We hebben onze (tweedehands) Primus Multifuel ruim twee jaar achter elkaar gebruikt. Toen we op zoek gingen naar extra onderdelen, kregen we van de importeur in de VS, waar we toen waren, een nieuwe Omnifuel aangeboden.
Een gegeven paard moet je niet in de bek kijken, maar ik had nu toch liever mijn oude vertrouwde Multifuel terug. We hebben teveel problemen gehad met de Omnifuel en ik denk dat door de toevoeging van de extra controle knop, de brander extra gevoelig is voor problemen. Hoe simpeler, hoe beter.

Met een extra setje onderdelen voor de Multifuel kun je jaren vooruit.
Succes en groeten uit Egypte,
Aaldrik :D
-MSR Whisperlite.

-gebruik
5 x 4 weken vakantie en 5 maanden azie en nog allerlei weekendjes.

wel altijd goed onderhouden na een vakantie pompje even uit elkaar en smeren. ik heb altijd reserve onderdelen mee ook nog nooit nodig gehad.

aanraden?
Ja. prima ding nooit problemen gehad werkt goed vrij stil.

ps geen ervaring met andere benzine branders omdat deze nog niet kapot is gegaan.
Ik ben ook al jaren tevreden van mijn Optimus Nova Shane.
Zeker aan te raden, maar je kent 'm dus uit eigen ervaring.

Enige wat verslijt is dat rubbertje dat in het pompje op en neer gaat om de druk te creëeren.
Laatst heb ik een soort siliconen gel gekregen waarmee ik het regelmatig inwrijf, en sindsdien gaat het helemaal perfect.

Die herstelkitjes met rubbers e.d. vind ik wel vreselijk duur bij Optimus.
Geen idee of dat bij andere merken hetzelde is ??
MSR Xgk. Niet de lichtste en ook niet de stilste. Kan hard of uit en is alleen voor zeer geoefende gebruikers enigzins regelbaar. Onverwoestbaar. Superhandig vind ik de doorprikker die werkt als je het ding schudt. Gebruikt in Zuid-Amerika en diverse plekken in Europa. Op grote hoogte (4000+m) is het de kunst om de druk in de fles laag te houden.
MSR Whissperlite Int gaat inmiddels al ruim 10 jaar mee maar ook al van alles mee gebeurd.
Pomp stang afgebroken maar nieuwe gekregen destijds.
Schroefdraad van boutje in branderkop was lam gedraait, was service reparatie.
Allerlei brandstoffen in gebruikt; euro loodvrij en soortgelijke auto benzines, wasbenzine, coleman fuel. Ging allemaal wel goed.
Gewoon vullen bij de pomp door iemand aan te spreken die net de auto/motor staat te tanken.
Afbeelding
Laatst in Noorwegen toch wel wat problemen gehad met verkeerde brandstof (aanmaak brandstof voor BBQ en soortgelijk), brander raakte aardig verstopt, veel roetaanslag, maar met een goede poetsbeurt weer aan de praat gekregen.
In 't vervolg dus maar autobenzine of wasbenzine gebruiken.
Brander veel gebruikt op vakanties, wkndjes en langere reizen.
Dank allemaal voor de reacties,

Ondertussen heb ik ook contact gehad met de importeur van Optimus en het blijkt dat ik een ouder versie van de brander heb, en daarvoor is de pump maar €50.

Dus ik ga toch verder met mijn optimus, wat lekker vertrouwd is. Maar met zulke duur onderdelen vraag ik me af of ik volgende keer deze zou nemen.
TravelDuck schreef:Gewoon vullen bij de pomp door iemand aan te spreken die net de auto/motor staat te tanken.
Waarom niet tanken zoals iedereen? Ik heb daar nooit problemen mee gehad.
Leon
Leon schreef:
TravelDuck schreef:Gewoon vullen bij de pomp door iemand aan te spreken die net de auto/motor staat te tanken.
Waarom niet tanken zoals iedereen? Ik heb daar nooit problemen mee gehad.
Leon
Omdat ik altijd dacht dat niet kon ivm minimale afname van 4-5 liter wat vaak op de pomp staat. Bij de pomp op de foto kon 't ook niet anders omdat de pomp gesloten was en ze m'n bankpas niet accepteerden in de automaat.
In NL gebruik ik altijd wasbenzine, gewoon uit de supermarkt mee te nemen terwijl je de boodschappen doet voor 't wkndje.
Leon schreef:
TravelDuck schreef:Gewoon vullen bij de pomp door iemand aan te spreken die net de auto/motor staat te tanken.
Waarom niet tanken zoals iedereen? Ik heb daar nooit problemen mee gehad.
Leon
In het kader van risicobeheersing/mijding moeten flessen (binnen de EU) waarin benzine of diesel wordt vervoerd aan minimale technische eisen voldoen. Pomphouders komen weinig in aanraking met reizigers met benzinebranders en verbieden soms om je MSR* fles aan de pomp te vullen, in de veronderstelling dat deze fles niet veilig zou zijn.
Ik heb dit in Spanje (2009) enkele keren meegemaakt, waarbij de pomphouder verwees naar de Europese regels. Praten als brugman had soms resultaat.

*of een willekeurige andere benzinebrander fabrikant
L|P schreef:... risicobeheersing/mijding moeten ... de EU ... technische eisen ... in aanraking met reizigers ... niet veilig ... Europese regels ... brugman
Mijn tactiek is dan ook eerst van een afstandje kijken welke pomp ik moet hebben, dan mijn fiets erbij zetten en in één beweging tanken. Als de pompbediende met zijn ogen knippert is mijn flesje al vol voordat hij/zij zich kan afvragen welke Europese regel hier van toepassing is :lol:
Meestal zijn ze gewoon uitermate vriendelijk als ik mijn 65 eurocent kom betalen.
Leon