Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Buitenband Schwalbe - Forum Wereldfietser

Buitenband Schwalbe

Beste forumleden,

we gaan een tocht van 4 maanden maken door Alaska en Canada.
Verharde wegen, maar ook onverhard.
Nu heeft Schwalbe waar we goede ervaringen mee hebben, verschillende type buitenbanden.
Marathon, Marathon plus en Marathon plus tour.
WQelkke band heeft de voorkeur en is het meenemen van een reserveband aan te bevelen?
We hebben een Giant Expedition met 28" banden.

Groeten

Evarien en Hennie
Ik ben momenteel de nieuwe Marathon green guard aan het testen voor Schwalbe. Heel veel ervaring heb ik nog niet, maar het lijkt me een prima band voor jullie doel. Het is een degelijke wat stugge band maar van die stugheid zullen jullie denk ik niet veel merken. Het is zeker een degelijke band, die niet snel lek zal raken, en ook lang zal meegaan. Er zit een redelijk grof profiel op, dus ik denk niet dat je snel nog grover nodig zult hebben (of degelijker). Wel zou ik altijd een lichte vouwband meenemen als reserve. Je kunt dan denken aan een echte mtb band die je dan ook kunt gebruiken als voorband voor het echte mtb werk, of de iets degelijker Marathon Extreme. Die Evolution serie van Schwalbe (Extreme, Dureme Supreme)is natuurlijk wel een alternatief. Omdat ze zoveel lichter zijn zouden jullie allebei Supremes of Duremes kunnen monteren, en een Extreme als reserveband meenemen, of andersom, afhankelijk van de hoeveelheid off road die jullie verwachten.
Wim
Ik,vind de Dureme dweilen bij veel bagage, maar ja Wim heeft heel weinig bagage bij zich :lol:
De Plus is ook een échte afrader voor als je met veel bagage fietst.
De extreme rijd lekker op asfalt en onverhard als je een beetje met de bandenspanning speelt, het lekdichtheid valt tegen vind ik in vergelijking met zijn voorganger...

Maar ja, je kan niet alles hebben.

Als jullie met z'n tweeën zijn is 1 reserve band maar de halve gewicht, dus het overwegen waard. Maaar, zal je ooit verder van de bewoonde wereld zijn dan 1 dag liften?

Zo niet waarom zou je het doen:)

Shane

(die met zijn Schwalbe extremes 7 lekke banden had in één avond)
Shane schreef:(die met zijn Schwalbe extremes 7 lekke banden had in één avond)
Hadden deze 7 lekke banden ook 7 keer een verschillende aanwijsbare oorzaak?

Gerd
GerdC schreef:
Shane schreef:(die met zijn Schwalbe extremes 7 lekke banden had in één avond)
Hadden deze 7 lekke banden ook 7 keer een verschillende aanwijsbare oorzaak?

Gerd
7x deze lief kleine jongens verdeeld over 2 banden, 3 binnen banden en alle 6 van mijn plakkers... En ik vermoed dat mijn MSR footprint het ook niet meer doet :shock:

Afbeelding

Wel bijzonder dat zulke kleine doorns de "ultieme expeditie band" zo makkelijk kapot krijgen, later in de week heb ik nog 2x een lekke band gehad door een onverklaarbaar reden, wat heel vervelend kan zijn als 40 kinderen on je heen hangen.
Ik ben wel zeer tevreden over de "plus".
Al bijna 10.000 km zonder lek rijden, (max 15 kg bagage.)
Maar ook wel veel onverhard in Laos en Cambodja
De Extreme is niet de ultieme expeditie band. Het is een performance band voor zware omstandigheden. De prijs die je daarvoor betaalt is behalve veel geld in de winkel ook dat de levensduur van deze hele serie van Supreme, Dureme en Extreme wat korter is (6000km?).
De banden uit de Plus serie gaan veel langer mee, maar zijn ook heel wat lomper. De Marathon Green Guard zit daar wat tussenin. Wel kan ik uit eigen ervaring nu zeggen dat de Marathon Greenguard band wel zwaarder is, en off road wat minder grip heeft dan de Extreme, maar op asfalt sneller is.
Wim
Wim schreef: Wel kan ik uit eigen ervaring nu zeggen dat de Marathon Greenguard band wel zwaarder is, en off road wat minder grip heeft dan de Extreme, maar op asfalt sneller is.
Wim
Dat is nu niet echt een opzienbare ontdekking.... de marathon is ontworpen voor stad en dan vooral elektrische fietsen.... En die blijven eigenlijk vooral op asfalt. Je gaat geen noppenband ontwikkelen voor asfalt.

De green guard houd in dat er evenals de plus versie een dikke gomlaag inzit. Deze houd kleine inrijdingen tegen. Helaas omdat dit zo'n dikke laag is is hij niet zo flexibel, daarom moet je de band altijd hard oppompen anders gaat hij dweilen. Grip in het terrein bereik je door banden iets af te laten lopen, doe je dit bij een plus versie gaat hij behoorlijk dweilen. Dat kun je niet echt all-round noemen.

Ik hou het bij een goede vouwband met voldoende tpi, voorzien van een goede anti-leklaag. Of dat nu een dureme (67 tpi), extreme (67 tpi) of travelcontact (180tpi, maar zijn 3 lagen, dus ook ca 60 tpi eigenlijk) is. Hoe meer tpi, hoe gemakkelijker een band zich laat vormen en dus lichter zal rollen (bij gelijk loopvlak).

bij het mountainbiken reed ik altijd met latex binnenbanden, dit scheelde ook al in lekrijden en vooral ook rolweerstand. Het nadeel van die dingen is dat je ze wat vaker moet oppompen.
Wim schreef:De Extreme is niet de ultieme expeditie band. Het is een performance band voor zware omstandigheden.
Ik zie dat het word " ultieme" niet meer op hun site staat.

Van de Schwalbe site:
" De zin in lange expedities en zware pistes straalt van het profiel af. Dat de Marathon Extreme daarbij ook aangenaam licht rolt moet men ervaren. De lichte maar tegelijkertijd extreem robuuste opbouw is mogelijk door de zijwand uit SnakeSkin weefsel. Tegen doorsteken beschermt de High Density anti-leklaag. Daarbij biedt het TravelStar compound een zekere grip op alle wegen - ondanks een geringe rolweerstand en een opmerkelijk lange levensduur"

Maar ik ben wel eens dat hij goed grip heeft onverhard en relatief licht rolweerstand heeft bij de juist bandenspanning.
rvdh schreef:De green guard houd in dat er evenals de plus versie een dikke gomlaag inzit. Deze houd kleine inrijdingen tegen. Helaas omdat dit zo'n dikke laag is is hij niet zo flexibel, daarom moet je de band altijd hard oppompen anders gaat hij dweilen. Grip in het terrein bereik je door banden iets af te laten lopen, doe je dit bij een plus versie gaat hij behoorlijk dweilen. Dat kun je niet echt all-round noemen.
De green guard is lang niet zo dik als bij de plus banden. En als je voor terrein er wat lucht uit laat lopen, vraag ik me af of je het dweil effect (als dat er is) in het terrein uberhaupt zal merken. Volgens mij merk je dat dweil effect alleen maar op harder terrein. Gewoon weer snel op pompen als je weer op asfalt rijdt.
Dus zorg ook voor een goed pomp met drukmeter!
Wim schreef:De Extreme is niet de ultieme expeditie band. Het is een performance band voor zware omstandigheden. De prijs die je daarvoor betaalt is behalve veel geld in de winkel ook dat de levensduur van deze hele serie van Supreme, Dureme en Extreme wat korter is (6000km?).
Wim
Dat is wel een beetje kort door de bocht Wim,

Ik heb nu met de Dureme banden met breedte van 50mm 6500km gereden en ik zie nog niet veel slijtage.

Ronald
Zulke beweringen blijven riskant. Ik ging af op een reeks van observaties van diverse mensen die toch allemaal zeiden dat bij hen de Extreme en de Supreme het bij iets van 6000 km wel voor gezien houden. Nette statistieken heb ik niet, en ik ben erg benieuwd of jouw ervaring een teken is dat de levensduur verbeterd is. Het belangrijkste is wat mij betreft dat je van deze luxe banden veel mag verwachten (ik ben erg bij met mijn Extremes voor off road gebruik), maar heel hoge levensduur niet. Dat geeft ook niet, tenzij je heel lange tochten maakt in bijna onbewoonde gebieden. Dan lijkt een band met heel veel rubber toch niet vekeerd. Zo'n gewone Marathon met green Guard is ook heel wat goedkoper in het gebruik. Hij gaat vast gemiddeld aardig langer mee, en is ook nog eens bijna de helft van de prijs. Maar wel tamelijk lomp vergeleken met zo'n Supreme, Dureme of Extreme.
Wim
Interessant topic, heeft iemand nog suggesties voor betaalbare 37 of 42mm banden die het prima doen onder een goed beladen fiets (voor én achtertassen met kampeeruitrusting) en af en toe ook offroad aankunnen? Zat zelf oa te denken aan continental travel contact; zijn dit geschikte banden voor mijn eisen? Zie her en der wel slechte reviews (gaan minder lang mee dan marathon bijv XR, scheuren in zijkant v/d band)
Matthie9000 schreef:Interessant topic, heeft iemand nog suggesties voor betaalbare 37 of 42mm banden die het prima doen onder een goed beladen fiets (voor én achtertassen met kampeeruitrusting) en af en toe ook offroad aankunnen?
Snel nog een setje oude Schwalbe Marathon (standaard) kopen, als je ze nog kunt vinden.
leon
Bestel ik me een setje Marathon's 47-622 lekker breed, meten ze amper 39mm :( Da was ook ni de bedoeling????
Leon schreef:
Matthie9000 schreef:Interessant topic, heeft iemand nog suggesties voor betaalbare 37 of 42mm banden die het prima doen onder een goed beladen fiets (voor én achtertassen met kampeeruitrusting) en af en toe ook offroad aankunnen?
Snel nog een setje oude Schwalbe Marathon (standaard) kopen, als je ze nog kunt vinden.
leon
Ik heb nog een heel aantal 37-622 liggen :D .
Even terzijde:
Ik heb bij bike4travel nog Marathon XR 42-622 zonder kabel gekocht waarvan ze er nog meer hadden.
Overigens op de fiets-wandelbeurs vertelde iemand van Schwalbe mij dat zij in het najaar de Marathons XR weer gaat produceren maar onder een ander naam: iets van "mondiaal" of zo. Maar ja, van horen zeggen leer je liegen. Rob
Mijn nominaal 50 mm brede Marathon Green guards waren net na montage ook maar 42 mm. Een weekendje fietsen later waren ze gegroeid tot 45 mm. Mijn 50 mm Big Apples meten ook 45 mm, en mijn Extremes 47 mm. Mijn nominaal 47 mm brede Pasela's meten 42 mm. Allemaal op Sputnik/SP 19 velgen.
Wim