Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De mooiste fietsroute van Ljubljana naar Montengro - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De mooiste fietsroute van Ljubljana naar Montengro

De tovenaar schreef: Mooi verslag Eric, zeker niet off topic.
Heb je bij Bikeroutetoaster het kaartje wel op "street" (openstreetmap kaart) staan, of misschien niet ver genoeg ingezoomd?
Bedankt (2x), ik had 'kaart' in plaats van 'street' aangeklikt..... (wat is het bedoelde verschil van die 2?)

Eric
Kaart: Google Maps
Beide: Satelliet met wegenkaart en plaatsnamen van google maps
Street: Openstreetmap weergave
Cycle: Opencyclemap

NB Als je voor een andere weergave kiest, verandert de routeberekeningsmethode niet mee, je moet dit dus apart aanvinken (osm of google)

De verschillen zijn soms heel groot, vergelijk maar eens de kaart van Sarajevo (google maps is daar vrijwel leeg)
Duidelijk, ik ging er van uit dat als je OSM als berekeningsmethode aangaf je ook gelijk de OSM weergave had...
In 2008 hebben wij een stukje van de Magistrala befietst, net boven Rab. Het is het enige stukje weg waar ik me in m'n leven onveilig heb gevoeld. Zelfs drukke wegen in Roemenië bevielen beduidend beter dan deze weg. Mij zie je daar niet snel weer fietsen. Overigens was dat wel begin augustus en waren het vooral bussen en campers waar we erg veel last van hadden. Ook reden we van noord naar zuid, waardoor je op veel plekken weinig tot geen berm hebt.

Verder lijkt het me een prachtige route, zeker ook het stuk door de binnenlanden van Kroatië.
GertjanT schreef:In 2008 hebben wij een stukje van de Magistrala befietst, net boven Rab. Het is het enige stukje weg waar ik me in m'n leven onveilig heb gevoeld.
Zelfde ervaring hier, een kleine 20 km over de Magistrala, vanaf Jablanac (komt boot vanaf Rab aan) tot aan Prizna (hier gaat de boot naar Pag).
Je knijpt je billen bijelkaar bij elke vrachtauto/bus/camper/en caravan die er aan komt. Er wordt te hard gereden en er is erg weinig ruimte, en de ruimte die er is wordt ingenomen door kapotte bierflessen en andere troep. Niet mijn idee van rustig peddelen. (wij fietsten daar ook in augustus, ben benieuwd of het buiten 'het seizoen' het prettiger fietsen is)

Ik weet nog dat ik tegen mijn vriendin zij dat ik de weg wel ooit een keer helemaal uit wil rijden op twee wielen, maar dan met een pekaatje of 85 meer..... want de weg an sich is prachtig


Groet
Eric
Eric en anderen ook, de beste tijd om over de Magistrale te fietsen is inderdaad buiten het hoogseizoen, vanaf half juni (ligt er ook een beetje aan hoe pinksteren valt) tot eind augustus begin september zou ik daar ook niet willen fietsen. Buiten die periode is het alleen druk in en om de dorpen en steden. Het enige waar ik bang van ben is zijn de idioten die op 3 meter achter een bus of vrachtwagen hangen en niet zien wat er voor hen op de weg gebeurd. Een spiegeltje om te zien wat er achter je zit als er een vrachtwagen je tegemoet komt zorgt voor een boel rust. Zelf fiets ik liever van zuid naar noord omdat vooral op het oude gedeelte tussen Jablanac en Novi Vinodolski er weinig uitwijkmogelijkheden zijn, de weg was tot 2 jaar terug in ieder geval beroerd (hobbelig asfalt), wat waarschijnlijk ook komt omdat er weinig mensen wonen, hier en daar zijn nog oudere stukken te zien, de weg volgde vroeger dus nog meer de kustlijn. Als je de weg helemaal af wilt ben je wel even bezig hij loopt tot iets voorbij Ulcinj in Montenegro.
De drukte op de Magistrala viel in september mee, behalve rond steden als Split en Dubrovnik.
Waar we wel bijzonder veel hinder van ondervonden was de Bura (Bora) wind, we deden uren over een stukje van een paar kilometer en strandden uiteindelijk in een sobe. De volgende dag hoopten we dat de wind was gaan liggen maar die hoop bleek ijdel. Werd van de weg gehaald door de politie toen ik een stukje probeerde te fietsen. Fietsen was ook niet te doen, je werd door de rukwinden bijna van de weg in zee geblazen, we moesten ons regelmatig aan de vangrail vastklampen. Na uren over 6 km te hebben gedaan toen maar een stuk met de bus tot de afslag naar Jablanac gedaan. Daar stonden 2 andere wereldfietsers te wachten op betere tijden. Uiteindelijk werd de wind wat minder en konden we gezamenlijk lopend, soms fietsend komen tot Prizna, waar we de ferry naar Pag namen. Het 'maanlandschap' van Pag vond ik veel indrukwekkender, en er stond ook veel minder wind, zodat we eindelijk weer lekker konden fietsen.
Afbeelding

We moesten door het slechte weer in de eerste week wat dingen schrappen (oa Mostar) maar uiteindelijk toch nog via Montenegro een stukje van Albanië kunnen zien. Schitterende natuur, zeer ruige weg, bijna beroofd, maar wat een avontuur. Vooral in Montenegro had de ligfiets erg veel bekijks, maar soms werd het me wat teveel, ik werd een aantal keer letterlijk van de fiets gesleurd.
Inderdaad was de Bora wind erg lastig:
Afbeelding
De tovenaar schreef: Schitterende natuur, zeer ruige weg, bijna beroofd, maar wat een avontuur
Voor meer foto's zie:
http://picasaweb.google.com/cyclingmountains/Balkan

groet

Luddo
Ik dacht dat het hier hard kon waaien, maar die Bora dat is het echte werk!
Nog mooie avonturen beleefd in Albanië?
Vrachtwagens werden door de politie van de weg geplukt, bussen mochten niet meer verder en campers stonden ook aan de kant van de weg. Ze moesten allen wachten tot de wind ging liggen. De smalle bergrug versterkt de wind. Op de eilanden heb je veel minder last.

Albanië was erg ruig. Zodra je bij de grens komt wordt het heel leeg en rustig met verkeer. Een zeer smal weggetje was de hoofdweg.

Doel is diep in albanie te gaan. Eerst fietsen we langs brede rechte wegen uit podgorica. Naar de grens met Albanie wordt de weg zeer rustig en mooi langs het Skadar meer. Bij de grens zijn we zo door. Het dal begint verhard met een behoorlijke klim naar 800 meter. Daarna houdt het asfalt op. De afdaling die dan volgt is spectaculair de canyon in.

Afbeelding

Het lijkt op Amerika canyonlands met zeer veel haarspeldbochten. De afdaling is nauwelijks te fietsen erg veel los gravel en met 10 km per uur dalen af. In Tamare doen we wat noodzakelijke boodschappen. De Albaniers zijn zeer nieuwsgierig naar de ligfiets en iedereen wuift of roept ons toe. Hier woont het Kelmend bergvolk dat jaren afgesloten was van de buitenwereld. Vrouwen zijn tradioneel in zwart gekleed.
De klim die daarna volgt is nauwelijks te doen en we moeten ruim twee uur lopen. Ons uiteindelijke doel Gusinje moeten we al snel laten varen. In Selce wordt het donker en een paar jongens geven aan dat we wel in het weiland kunnen wildkamperen. Ze zijn heel behulpzaam met het opzetten van de tenten. Een van de jongens tracht echter de toptas te stelen door deze in de greppel te gooien maar gelukkig hebben we het in de gaten. Je moet toch erg oppassen. De mensen zijn erg arm, dus het is ook wel te begrijpen. Nadat we hebben gezegd dat we geen mobiele telefoon hebben en er voor hun niets te halen is haasten ze er vandoor.

Nadat we snel iets hebben gekookt barst er een enorm noodweer los. Urenlang blijft het regenen en bliksemen. Van Albanese bandieten hebben we geen last want die wagen zich ook niet meer buiten met dit noodweer.

De volgende ochtend staan we vroeg op om te voorkomen dat we meer ongewenst bezoek krijgen. Om zeven uur zitten we op de fiets. We hebben weer ingesteld op een wandeldagje. Het eerste stuk is erg lastig. We leggen 10 km af in twee uur met het duwen van de fiets over zeer grof gravel.

Afbeelding

Er rijden een paar autos langs, voornamelijk Mercedessen. Ook een huwelijksstoet gaat langs en we krijgen snoepjes van de bruid en drank en sigaretten aangeboden.
Na de pas nabij Lepushe (1500 m) wordt het wegdek beter. In het dorpje komen weer hordes kinderen op ons af en mogen ze de ligfiets proberen. De afdaling naar de grens met montenegro valt mee, is een stuk beter te fietsen en rond het middag uur passeren we de grens. Het avontuur in het wilde albanie zit er op. Meteen begint het asfalt en snel zijn we in Gusinje.

Een ervaring die we niet hadden willen missen en grote indruk heeft achtergelaten. Zowel het landschap, de weg als de mensen.

Voor het hele verhaal zie:
http://luddo.freehostia.com/Balkan/Balkan2010.htm
De route:

Afbeelding
http://www.bikemap.net/route/720510

Kort samengevat:

Slovenië:
Gastvrije en vriendelijke bevolking. Doorgaande wegen erg druk, vooral rond de hoofdstad Ljubljana. Gelukkig zijn hier veel fietspaden (aangegeven op de Openstreetmap kaart). De Sloveense Alpen waren gruwelijk steil, soms te steil voor de ligfiets, moest vaak lopen.

Kroatië:
Wegen veel minder druk. Zelfs de Jadranska Magistrala viel (medio september) mee, behalve rond steden als Split (6 baans autowegen) Makarska en Dubrovnik. Op de (schier)eilanden Pag en Peljesac waren de wegen verkeersarm. Nog veel ruïnes en mijnenvelden van de jaren '90 oorlog in het binnenland, langs de kust was het meeste wel hersteld en opgepoetst voor het toerisme. Prijzen en voorzieningen liggen daar bijna op West-Europees niveau, in het binnenland is het goedkoper en kan je nog een kamer (sobe) vinden voor 10-15 euro pp. Campings over het algemeen 7-10 euro pp. Bevolking wat afstandelijk.

Montenegro:
Geen meter vlak, behalve de weg rond de baai van Kotor en dal van Podgorica. De wegen zijn over het algemeen verkeersarm, prima geasfalteerd en de hellingen lang maar niet zo steil. Minder auto's betekent ook meer loslopende honden ;-) Veel mannen met baarden en houthakkers. Bevolking uitbundiger en nieuwsgieriger dan de gemiddelde Kroaat. Ook veel meer jongeren. Prijsniveau iets lager dan Kroatië, campings gemiddeld 2 euro pp, sobes rond de 10 euro pp. Hotels 40-50 euro per kamer incl ontbijt.

Albanië:
Wegen slecht, natuur indrukwekkend ruig. Bevolking vriendelijk en open. Ook hier veel nieuwsgierige jongeren. Wildkamperen goed te doen, wel soms oppassen op je spullen.

Bosnië-Herzegovina:
De wegen smal en verkeersarm, behalve rond Sarajevo. Op de route naar Foca veel onverlichte tunnels door een fraaie canyon, sommige tot een kilometer lang. De regio van Foca behoort tot de Republiek Srpska. Foca is etnisch gezuiverd, Servische bevolking meer gesloten. Nog veel oorlogsschade. Binnenstad van Sarajevo opgeknapt en levendig, soort mini-Istanbul. Goede camping in Ilidza vlakbij vliegveld en goede tramverbinding met binnenstad.
Zucht... Mooie foto's, mooie route... Ik ben benieuwd naar jullie ervaring om langs de kustweg te rijden. Het is misschien relatief makkelijk kilometers maken, maar na een tijdje zou bij mij het lege binnenland toch wel erg trekken.

Welkom terug
Eric
Dank je Eric,
Onze ervaringen met de kustweg was wisselend, nog afgezien van de Bura storm. Verkeersdrukte was wel te doen, maar op een gegeven moment ben je idd al die auto's en uitlaatgassen gewoon zat en was het een verademing om op (schier)eilanden zoals Pag of Paljesac te fietsen. Ook moet je je niet verkijken op de hellinkjes, de hoogteverschillen zijn gering (zo'n 100m) maar de opeenvolging is vermoeiend en wat oogt als een vlakke etappe kan zo maar 1000 hoogtemeters opleveren.
De stadjes en binnensteden langs de Jadranska zijn wel allemaal fraai (alhoewel ze ook veel op elkaar lijken). De drukte op de route vanuit het westen (vanuit Trogir) naar Split valt mee omdat je een binnenweg kan nemen: langs het vliegveld, over de boulevard van de Kastela dorpen tot aan Solin, waar je een oude Romeinse nederzetting kan bekijken. Als je helemaal bij het ampfitheater in het westen je fiets stalt kan je gratis naar binnen ;-) Split zelf is erg druk, vooral als je de stad uit wilt naar het oosten moet je over een 6 baans autosnelweg. Vanaf Omis hebben we de kustweg verlaten en door het dal van de Cetina door een nauwe canyon gefietst, zeer de moeite waard.
Rond Makarska was het weer druk op de weg, het stuk tot Ploce qua natuur niet onaardig. Bij Ploce nog de veerboot gemist (gaat maar een paar keer per dag) waardoor we zo'n 3 uur moesten wachten op de volgende. Het schiereiland Paljesac was een verademing om te fietsen, kleine smalle verkeersarme weggetjes langs met wijnranken bezaaide berghellingen. Na Ston (met 'Chinese' muur) weer op de kustweg die tot Dubrovnik niet zo druk was. De uitvalswegen rond Dubrovnik waren daarentegen weer vervelend druk tot ongeveer Cavtat/vliegveld. Hierna was de weg weer zeer rustig tot Herzeg Novi in Montenegro.
Tjonge, indrukwekkend om te zien, mannen. Mooie foto's, Luddo. Ik kom er net vandaan. Ik ben van Ljubljana naar Tirana gefietst, door Bosnië en Monte Negro. De Kroatische kustweg krijg je mij niet meer op, hoewel de eilanden natuurlijk wel mooi zijn. Maar dwars door Bosnië was een schitterend avontuur. Durmitor was voor mij het hoogtepunte van de reis. Ik heb mijn hoogste en stilste nacht gehad op Saddlo, de pas van 1900 meter.

Ik had een route gekregen van een fietser uit Banja Luka, die heb ik gewoon gedaan en dat was een goede keuze. Als ik eens de geest heb, dan zal ik hem uitzetten en posten.
Beste allemaal,

Sorry voor de radiostilte. Ik heb nog niet verteld over mijn ervaringen en dat terwijl ik dit topic heb geopend. Helaas heb ik nu niet veel tijd. Maar ik ben wel van de partij op de Wereldfietsbeurs in Dordrecht als informant over mijn fietstocht over de Balkan. Het was een mooi avontuur en soms loodzwaar.

Groeten,

Rutger
Het reisverslag met nog meer foto's en routekaartjes is nu te lezen op mijn site:

Afbeelding
Op vimeo heb ik wat filmpjes geupload, waaronder deze langs de fraaie baai van Kotor:

Bron
Mooie filmpjes Minko
Wij hebben een jaar of 5 geleden een deel van deze route ook gedaan : Van Zadar (Kroatie) tot en met de Kotorbaai in Montenegro, alleen was het toen juni.
Hebben daarna aan de kust nog een paar dagen gecilled.

Dirk
Hier het vervolg van de reis, de etappe door het woeste Albanië, dwars door het Prokletije gebergte:

Bron

De rest van de tocht door Montenegro is hier te zien: http://vimeo.com/channels/balkan2010