Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin TOPO goed? Waarvoor? - Forum Wereldfietser

Garmin TOPO goed? Waarvoor?

142 berichten
Garmin zegt op zijn website, dat de TOPO kaarten heel erg geschikt zijn voor fietsers. Nou, het is zeker niet echt slim om op de kleine scherm van een GPS met de planning van je fietstocht te beginnen. Maar het is zeker leuk om een goede kaart als achtergrond tijdens het fietsen te hebben.
Dus, ik vraag even aan jullie wie de Garmin TOPO b.v. van Nederland op welke manier gebruikt. Zijn deze kaarten echt zo geschikt voor fietsers?

Benieuwde groeten - andreas

Andreas,

Een paar opmerkingen. De kaarten zijn (meestal) ook op de pc te gebruiken. Daar kun je dus op een groot scherm, met muis en andere middelen gemakkelijk een route maken.

Op mijn (MapSource) kaarten staan geen fietspaden. Wel alle kleine weggetjes maar dat is niet altijd voldoende om een route te plannen. Nu is het wel zo dat in Nederland veel fietspaden zijn. Daar is het lastig maar in het buitenland fietsen we meestal over kleine weggetjes en dan gaat het wel goed. Of de nieuwe TOPO kaarten beter zijn, kan ik niet bedoordelen.

Op deze pagina kun je zien hoe dit er ongeveer op de pc eruit ziet. Er is daar vrij ver uitgezoomd om de hele etappe te zien maar het geeft wel ongeveer aan wat je op het (pc) scherm ziet.

Topo kaarten zijn voor nederland en belgie wel handig, bijna alle fietspaden staan erop die op de auto routeerdende kaart zoals city navigator echt ontbreken. Noodzakelijk is een topokaart echter niet (of je moet erg van moutainbiken houden en veel door de bossen rijden).

Een topo-kaart is niet auto-routerend en je moet zelf je route maken. Het is handig de route thuis op de computer te maken, uploaden naar de gps en op de gps alleen de track te volgen.

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan een speciale fietskaart. Iets hiervan is afgelopen weekend op de fiets-en wandelbeurs gepresenteerd.

Voor landen waar niet veel fietspaden zijn, zoals frankrijk, is een topokaart niet echt nodig, veel routes lopen over zo genaamde c en d wegen en die staan allemaal op de city navigator kaart.

Hans, dank je voor je antwoord. Je opmerking over de niet aanwezige fietspaden op de TOPO kaarten is natuurlijk heel belangrijk. Ik heb heel veel met digitale topografische kaarten van Duitse deelstaten gewerkt en daarmee routes uitgewerkt voor roadbooks (4x4). Deze kaarten gingen dus niet op het GPS en fietspaden waren geen onderwerp.
Dus ik weet wat je met digitale kaarten op de pc kunt. Bleekbaar kan dat met MapSource dus ook. Nu moet ik wel nog erachter komen, hoe makkelijk het is om met MapSource te werken. De website zegt, dat je er waypoints, tracks en routes mee kunt maken. Wij zullen zien.

Kogaatje, ook bedankt voor je reactie. Autorouting vind ik voor het fietsen niet belangrijk. Ik geniet zelfs ervan om van te voren routes op de kaart te zoeken. Natuurlijk weet ik om de nadelen: of je moet je hele vakantie van tevoren plannen, waardoor je niet meer echt spontaan kunt van route wisselen, of je moet een laptop meenemen. Nou, dat wil ook niet iedereen. In ieder geval heb ik genoeg aan een track die ik volg. Routes zijn ook leuk maar daar moet je voor het opzetten ook heel veel tijd investeren.

Je schrijft, dat er wel fietspaden opstaan. Hm, ook fietspaden langs een andere weg? Die fietskaart heb ik op de beurs gemist, wat erg. Wat is er speciaal voor fietsers aan als de fietspaden al op de TOPOs staan?

Andreas,

de fietskaart is ook autorouterend, je kunt je routes dus zelf laten berekenen en deze kaart houd rekening met fietspaden. Meer info over kaartmateriaal is te vinden op deze site:

http://gps-garmin.nl/kaartmateriaal.html

ergens halverwege staat iets over de fietskaart van nederland.

Hier kan je de topo Nederland kaart van Garmin bekijken. Vooral in het bergachtige buitenland zijn topokaarten handig omdat er hoogtelijnen opstaan, in Nederland heb je daar niet zoveel aan. De enige meerwaarde van zo'n topokaart NL zijn dus de fietspaden die erop staan.

Overigens kan je met mapsource geen tracks maken of bewerken, dat kan je alleen met routes. Het verschil tussen track en route is dat de eerste een lijntje is die je al hebt afgelegd en de tweede de lijn die je wilt gaan volgen. Er zijn wel programma's die buiten mapsource om tracks kunnen omzetten in routes en andersom.

Overigens kan je met mapsource geen tracks maken of bewerken, dat kan je alleen met routes. Het verschil tussen track en route is dat de eerste een lijntje is die je al hebt afgelegd en de tweede de lijn die je wilt gaan volgen. Er zijn wel programma's die buiten mapsource om tracks kunnen omzetten in routes en andersom.
Met mapsource kun je wel degelijk tracks maken en bewerken. Je moet dan de optie directe routes kiezen. Je kunt zelfs tijdens het maken van een route een stuk via auto routing doen en dan wisselen naar directe route; dit scheelt enorm in het aantal tussenpunten! Zelfs het wisselen tussen topo en city navigator kan binnen het samenstellen van een route. Zo heb ik de route naar de Seine via de St. Jacobsroute in elkaar gezet die deels over fietspaden en wegen gaat. Als je een topo kaart gebruikt kun je alleen maar via directe route werken, hij is niet auto routerend!

Check het gps forum als je hier meer van wilt weten.

Klopt, ik had de knop "track tekenen" in mapsource over het hoofd gezien. Een track maken kan dus wel, maar een reeds getekende (of gereden track) aanpassen in mapsource is een heel ander verhaal.
Ik ben benieuwd of die fietsplanner wat wordt. Zo te lezen alleen voor klanten van waypoint beschikbaar?

Bedankt allemaal!

Ik weet nu genoeg :-) ik ga een TOPO Nederland aanschaffen. Belangrijk vind ik, dat ik ermee tracks kan maken, want ik vind tracks maken makkelijker dan het aanlegen van routes. En ik vind het ook beter om erop te letten dat ik nog op de lijn van de track fiets, dan een peil en een afstand in de gaten te houden, die bij mijn route behoren.

De fietskaart klinkt goed, maar is voor mij, die ik graag mijn tochten zelf in elkaar zet, minder spannend. Dus autorouting vind ik niet zo belangrijk. Stel dat dan een GPS voor op je stuur ooit tegen je verteld: ‘Bij de volgende knoppunt rechts afslaan en de fietspad 3 komma 2 kilometer volgen’... :-)

De tovenaar schreef:Hier kan je de topo Nederland kaart van Garmin bekijken. Vooral in het bergachtige buitenland zijn topokaarten handig omdat er hoogtelijnen opstaan, in Nederland heb je daar niet zoveel aan. De enige meerwaarde van zo'n topokaart NL zijn dus de fietspaden die erop staan.

Overigens kan je met mapsource geen tracks maken of bewerken, dat kan je alleen met routes. Het verschil tussen track en route is dat de eerste een lijntje is die je al hebt afgelegd en de tweede de lijn die je wilt gaan volgen. Er zijn wel programma's die buiten mapsource om tracks kunnen omzetten in routes en andersom.
De kaart gezien en ik constateer dat het fietspad bij 't Haantje richting Kibbelkoele op deze kaart staat, terwijl dat fietspad noch op TomTom 6.0, noch op gedetailleerde kaart van Medion staat. De gedetailleerdheid is dus erg goed te noemen.

Vaak staat een fietspad als gestippeld lijntje aangegeven (zonder aanduiding FIETSPAD) en is niet te onderscheiden van een onverhard zandpad. Op het kleine scherm van een GPS apparaat is het nog moeilijker te zien.

De tovenaar schreef:Vaak staat een fietspad als gestippeld lijntje aangegeven (zonder aanduiding FIETSPAD) en is niet te onderscheiden van een onverhard zandpad.
In Zuid-Limburg en de Ardennen zijn zulke kaartjes daardoor net zo nuttig als geen kaartje. M.a.w. of iets verhard is is precies datgene wat je steeds wilt weten hier!
Leon

De tovenaar schreef:Klopt, ik had de knop "track tekenen" in mapsource over het hoofd gezien. Een track maken kan dus wel, maar een reeds getekende (of gereden track) aanpassen in mapsource is een heel ander verhaal.
Tracks aanpassen/wijzigen is in Mapsource erg simpel (heel erg simpel zelfs) !! Daar is o.a het schaartje en het gummetje voor ;-)

Leon schreef:
De tovenaar schreef:Vaak staat een fietspad als gestippeld lijntje aangegeven (zonder aanduiding FIETSPAD) en is niet te onderscheiden van een onverhard zandpad.
In Zuid-Limburg en de Ardennen zijn zulke kaartjes daardoor net zo nuttig als geen kaartje. M.a.w. of iets verhard is is precies datgene wat je steeds wilt weten hier!
Leon
Inmiddels de GPS mogelijkheid in dit draadje bestudeerd en dat op fietspaden en eventuele zandpaden in de provincie Drenthe geprojecteerd. Ik kom tot de conclusie dat fietspaden t.o.v. zandpaden wel degelijk te onderscheiden zijn. Als je kijkt naar een bekend fietspad en je let op de aanrijroute en de vervolgroute dan is daar wel degelijk uit af te leiden of het een fietspad of een bos(zand)pad betreft. Dit zal in een onbekend gebied moeilijker worden, maar je zet toch vooraf de tracks uit en dan weet je toch of het een fiets- of zandpad is?

Dat is lang niet overal zo duidelijk. Op basis van uitsluitend de topo NL zou ik geen route kunnen uitzetten in een onbekend gebied, daarvoor pak ik de papieren ANWB fietskaart er nog even bij waar veel duidelijker de fietspaden op staan aangegeven. Zie bijvoorbeeld het geasfalteerde fietspad langs de oostelijke Valleikanaaloever:
Afbeelding
Aan de westelijke oever loopt een zandpad, zelfde gestippelde lijntje. Iemand die niet bekend is in de regio kan uitsluitend op basis van de Garmin kaart niet zien of er überhaupt wel een fietspad loopt langs dit kanaal (ten noorden van Leusden staat één keer het woordje fietspad ingetekend).
Afbeelding

De tovenaar schreef:Dat is lang niet overal zo duidelijk. Op basis van uitsluitend de topo NL zou ik geen route kunnen uitzetten in een onbekend gebied, daarvoor pak ik de papieren ANWB fietskaart er nog even bij waar veel duidelijker de fietspaden op staan aangegeven.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar de nieuwste ANWB kaarten laten ook heel wat steekjes vallen. De mapsource-topokaart-nl geeft gewoon veel te weinig "gebiedsinformatie" om een mooie route uit te zetten.
Ook het woord boomgaard kom je overal wel erg opvallend vaak tegen. ;-)

Het lastige van het zelf uitzetten van een fietstocht is net dat je nooit weet wat een zandpad, onverharde weg precies is, in het ene geval is dat perfect fietsbaar, in het andere niet, zeker met bagage, is het moeilijk om van te voren te weten of je er kunt fietsen, als ik dus over lange afstand een track uitteken, doe ik er bewust genoeg verhard bij, zodat ik zeker weet dat ik op die stukken opschiet.

Maar een track die reeds voorgefietst is, maakt het natuurlijk veel gemakkelijker.

Willem.

De tovenaar schreef:Dat is lang niet overal zo duidelijk.
Ook bij Grave klopt er niets van, dit onverharde pad (bij het rode pijltje) is inmiddels al jaren een fraai geasfalteerd fietspad.
M.a.w. streepjeslijnen kunnen volkomen onbegaanbare paden zijn of fraaie fietsbare wegen/paden.

Afbeelding

Ik heb deze thread gestart en ben heel erg blij met de reacties. Inmiddels heb ik zelf de Garmin TOPO van Nederland kunnen bekijken en heb ze gebruikt voor het uitzetten van een rondje Ameland. Nieuw in Nederland en de Nederlandse fietspad wereld heb ik dus de ANWB fietskaart gepakt en van de erin vermelde fietspaden een rondje als track getekend (op de pc). Vervolgens de track en wat TOPO kaarten over gezet naar mijn GPS. Op Ameland dan makkelijk het stippellijntje op mijn GPS gevolgd. Wat gemakkelijk en leuk.
Tot dat ik in eens op deze “fietspad” sta:

Afbeelding

Even later kwam ik erachter, dat er qua ANWB meer bijzondere fietspaden op Ameland zijn. Sommige zijn b. v. zandpaden door de duinen. Ik vind dat helemaal niet erg tijdens een rondje Ameland op een zondag. Want er zijn meer dan genoeg andere wegen, die heel erg geschikt zijn. Ik wil alleen duidelijk maken, dat ook de informatie op een papieren kaart niet altijd betrouwbaar is, dus niet alleen de onduidelijke fietspad symbolen op de TOPO.

De tovenaar schreef:Dat is lang niet overal zo duidelijk. Op basis van uitsluitend de topo NL zou ik geen route kunnen uitzetten in een onbekend gebied, daarvoor pak ik de papieren ANWB fietskaart er nog even bij waar veel duidelijker de fietspaden op staan aangegeven. Zie bijvoorbeeld het geasfalteerde fietspad langs de oostelijke Valleikanaaloever:
Afbeelding
Aan de westelijke oever loopt een zandpad, zelfde gestippelde lijntje. Iemand die niet bekend is in de regio kan uitsluitend op basis van de Garmin kaart niet zien of er überhaupt wel een fietspad loopt langs dit kanaal (ten noorden van Leusden staat één keer het woordje fietspad ingetekend).
Afbeelding
Correct me if I'm wrong, maar je gaat toch ergens het fietspad op en als je daar de mogelijkheid hebt(brug, sluisje) om op de andere oever te komen, dan volg je toch het verharde pad. Onder toerfietsen beschouw ik naast GPS ook de ANWB of andere kaarten erbij, alsmede "goed" kaartlezen en vooral waarnemen. Dus je zult in deze combinatie vrijwel zeker de keuze voor een verhard pad kunnen nemen. Topografie/Kartografie is ook m'n hobby.

'k Was 40 jaar geleden in dienst - als jonge oliebol - een enthousiaste verkenner en kreeg al gauw het inzicht om in het veld de gunstigste route te kiezen en dat ging meestal over goed te belopen, meer verharde paden.