Ik ben kunstenaar, en ben bezig met twee Bulgaarse kunstprojecten waar je kunt overnachten. Als je langskomt, bouw je mee aan mijn kunst, vermaak je jezelf en help je de mensen in het dorp.

Project 1: Living as a priest in Bulgaria
In een dorpje in de Balkan, 80 km ten noorden van Sofia, heb ik het huis van een overleden priester gekocht. Ik heb er (bijna) niets aan veranderd. Mijn kunstproject heet dan ook 'Living as a priest in Bulgaria'. Je kunt daar langsgaan, er zijn bedden, en bronwater in de tuin. Het enige wat ik vraag is dat je het beter achterlaat dan dat je het aantrof, en dat je via Facebook een fotootje van jouw upgrade toevoegt. De weg erheen, vanaf Sofia is lastig, maar adembenemend mooi. De trein vanaf Sofia is een betere optie, tot Elysenya. Vanaf daar is het laatste stuk bergop heel rustig. 7 km voor het eind kom je bij een van de mooiste kloostertjes ('Sedemte Prestola') van Bulgarije, waar je ook kunt overnachten.

Project 2: Wooden Art House Elenovo
Als je vanaf Sofia richting Turkije fietst, fiets je langs mijn atelier in Elenovo. Dit dorpje ligt 15 km ten zuiden van Nova Zagora. Het is de oude wijnstreek van Bulgarije: bereid je voor op een soort Toscane met eindeloos golvende heuvels. In mijn atelier kun je ook slapen. Als je mijn huisbaas Georgi het vraagt, kun je groenten en eieren van de tuin van zijn moeder krijgen. Doe maar een fooi in de pot in het huis. Verder is het leuk als je koffie of thee of koude drankjes drinkt bij mijn buren, Rosa en Boncho, die een cafe'tje op de hoek runnen. Zo steun je de lokale economie, en dat is een van mijn doelen van dit project. Ze hebben er ook een snookertafel. Zeg dat je 'priatl Jos' (vriend van Jos) bent, en alles komt goed. Vanuit mijn atelier fiets je in een dag naar een van de mooiste streken in BLG: Stranja, bergen en bossen, met aan het oosten de Zwarte Zee, aan het westen Turkije. Prachtig om te fietsen, ideaal als laatste stop in Bulgarije naar Turkije.

Als je eens langs wilt komen fietsen, laat het dan weten. Meer info, afspraken en verdere uitleg lopen via Facebook: www.facebook.com/jos.bregman.