Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke ketting voor Rohloff fiets - Forum Wereldfietser

Welke ketting voor Rohloff fiets

Ik heb een nieuwe ketting nodig. Ik kan gewoon weer een Rohloff ketting nemen (SLT99) maar heb geen idee of dat de beste optie is. Iemand suggesties?

Groet Peter
PeeWee schreef:Ik heb een nieuwe ketting nodig. Ik kan gewoon weer een Rohloff ketting nemen (SLT99) maar heb geen idee of dat de beste optie is. Iemand suggesties?

Groet Peter
Rohloff kettingen zijn uit productie genomen. Je kunt een willekeurige 8sp ketting of smalle naafversnellingsketting monteren. Wipperman heeft de slimste sluitschakel
m-gineering schreef: Rohloff kettingen zijn uit productie genomen.
Hoi Marten

Bedankt voor je reactie. Op een bekende duitse internetwinkel kon ik nog de Rohloff bestellen maar op de site van Rohloff zie ik inderdaad dat ze niet meer leverbaar zijn. Heb je nog specifieke kettingen die je kunt aanbevelen. Ik zag op die zelfde site nog best veel 8-speed kettingen maar welke nu de beste prijs/pret verhouding heeft staat er niet bij. Suggesties?

Alvast dank

Groet Peter
Ik heb op de Bikemotion beurs in Utrecht gehoord de KMC X1 ketting medio januari 2010 beschikbaar is in de vakhandel (Update 8 februari: beschikbaar medio maart 2010)
Deze ketting is samen met Idworx ontwikkeld voor hoogwaardige naafversnellingsfietsen en heeft een zeer hoge duurzaamheid (volgens de folder) De X1 wordt al een tijdje op Idworx fietsen gemonteerd .
Dit zou dus de ideale ketting voor fietsen met Rohloff naaf moeten zijn.

Maar zijn er al (Idworx) fietsers die iets (aantal gereden kilometers) kunnen zeggen over de slijtvastheid van deze ketting?

Groeten, Wouter
Hoi Wouter en Marten

Is dit wat?

http://www.bike-components.de/products/ ... Kette.html

Groet Peter
s dit wat?

http://www.bike-components.de/products/ ... Kette.html
Prima ketting, ik heb meerdere (en voorganger 830) versleten op diverse fietsen. Gaan lang mee (±8.000km? - ik rij niet met een tellertje) en kosten weinag.

Was wel alleen op derailleurfietsen

Sjors
De PC830 is het goedkopere broertje van de SRAM PC850 en beide zijn derailleurkettingen. SRAM heeft ook de PC1 singlespeed ketting (breed) en komt één dezer dagen met een smalle variant, de PC10, die bijzonder geschikt zou moeten zijn voor Nexus en Rohloff naven.

@JHDijkhuis
Jan Dijkhuis schreef: SRAM heeft ook de PC1 singlespeed ketting (breed) en komt één dezer dagen met een smalle variant, de PC10, die bijzonder geschikt zou moeten zijn voor Nexus en Rohloff naven.
@JHDijkhuis
Slim
Gaastra staat niet bekend als een rommelaar, als hij een speciale ketting laat ontwikkelen voor zn Rohloff fiets dan moet je beginnen de beste man serieus te nemen en domweg (slimweg eigenlijk) die ketting monteren.
Tenzij die speciale ketting 500 euro kost natuurlijk of als je denkt er meer verstand van te hebben.

Stonewashed ketting
Een gewone derailleurketting is niet de optimale ketting voor een singlespeed-/naafversnelling-fiets omdat de der.kettingen in feite, net zoiets als bij stonewashed spijkerbroeken, kunstmatig - in dit geval op de tekentafel- reeds is verouderd dwz heeft in nieuwstaat al zoveel speling op zn draaipunten dat hij makkelijk kan verbuigen om soepel te kunnen schakelen(over de cassette te zwenken).

Optimale ketting ?
Als het goed is is de nieuwe Idworx/Rohloff ketting 'niet reeds enigszins versleten' ontworpen en daardoor de optimale ketting voor dit doel.
Roadster schreef: Stonewashed ketting
Een gewone derailleurketting is niet de optimale ketting voor een singlespeed-/naafversnelling-fiets omdat de der.kettingen in feite, net zoiets als bij stonewashed spijkerbroeken, kunstmatig - in dit geval op de tekentafel- reeds is verouderd

rare vergelijking, want een derailleurketting heeft toch echt de zelfde lengte als een niet-derailleurketting als je hem koopt. Weer een gevalletje van onze-klanten-zijn-te-stom-om-echt -iets-aan-uit-leggen dus hangen we een lulverhaal op?
Als een ketting niet hoeft te buigen kun je de scharniervlakken waar de slijtage optreedt groter maken. Een lagere vlaktedruk is minder slijtagegevoelig. Met minder speling komt er misschien ook minder zand in het inwendige.
Had ergens gelezen dat meneer Rohloff zijn eigen ketting of een Shimano xt adviseerde voor zijn naaf?

@Roadster, ik denk dat meneer Gaastra net zoveel verstand heeft van kettingen als van stonewashed jeans. :D
Roadster schreef:
Jan Dijkhuis schreef: SRAM heeft ook de PC1 singlespeed ketting (breed) en komt één dezer dagen met een smalle variant, de PC10, die bijzonder geschikt zou moeten zijn voor Nexus en Rohloff naven.
@JHDijkhuis
Slim
Gaastra staat niet bekend als een rommelaar, als hij een speciale ketting laat ontwikkelen voor zn Rohloff fiets dan moet je beginnen de beste man serieus te nemen en domweg (slimweg eigenlijk) die ketting monteren.
Tenzij die speciale ketting 500 euro kost natuurlijk of als je denkt er meer verstand van te hebben.

Stonewashed ketting
Een gewone derailleurketting is niet de optimale ketting voor een singlespeed-/naafversnelling-fiets omdat de der.kettingen in feite, net zoiets als bij stonewashed spijkerbroeken, kunstmatig - in dit geval op de tekentafel- reeds is verouderd dwz heeft in nieuwstaat al zoveel speling op zn draaipunten dat hij makkelijk kan verbuigen om soepel te kunnen schakelen(over de cassette te zwenken).

Optimale ketting ?
Als het goed is is de nieuwe Idworx/Rohloff ketting 'niet reeds enigszins versleten' ontworpen en daardoor de optimale ketting voor dit doel.
?? versleten ontworpen? Nee!

De KMC idworx X1 naafversnellingketting heeft extra geharde rolletjes en gaat daardoor langer mee dan dezelfde ketting zonder deze behandeling.

Ik weet van kettingen hopelijk iets meer dan van stonewashed jeans.
m-gineering schreef: (1)rare vergelijking, want een derailleurketting heeft toch echt de zelfde lengte als een niet-derailleurketting als je hem koopt. Weer een gevalletje van onze-klanten-zijn-te-stom-om-echt -iets-aan-uit-leggen dus hangen we een lulverhaal op?
(2)Als een ketting niet hoeft te buigen kun je de scharniervlakken waar de slijtage optreedt groter maken. Een lagere vlaktedruk is minder slijtagegevoelig. Met minder speling komt er misschien ook minder zand in het inwendige.
(1)Kettinglengte kwam bij mij niet aan de orde. Geen idee overigens hoe komt dat een singlespeed ketting zijdelings stijver is; misschien wordt dit alleen al bereikt door een fractie steviger te ponzen met de kettingfabricagemachine.

(2)Waar het m.i. om gaat is dat een derailleur ketting moedwillig inferieur gemaakt is aan een singlespeed ketting en daarom is het niet slim om een derailleur ketting te gebruiken op een singlespeed(/naafversnelling). Dan kan je best wel een vergelijk maken met een gewone nieuwe spijkerbroek en een nieuwe stone washed (= inferieur gemaakte) spijkerbroek. De laatste lijkt op een reeds veel gebruikte gewone spijkerbroek, terwijl de derailleur ketting (qua zijdelingse stijfheid) lijkt op een reeds veel gebruikte gewone singlespeed ketting (qua zijdelingse stijfheid).

Toen dacht ik 'stone washed ketting' :lol: , of is dit soort humor iets te veel van het goede voor in het hoge noorden :oops: ? Of had ik duidelijk aan moeten geven :D :D :D :D :D :D dat het een grapje was :idea: :wink:

Bij vergelijkingen maken gaat het er om dat de kern van de zaak overdreven duidelijk wordt; in dit geval de inferieure spijkerbroek/ketting.
@Roadster,

volgens mij ga je der aardig langs....

Een derraileur ketting is niet inferieur gefabriceerd tov een singlespeed ketting.... de schalmen zijn juist zogemaakt dat de ketting naast voorover knikken ook juist zijwaarts kan bewegen, dit om dat het anders erg lastig schakelen word.

Als ik zelf eventjes kijk naar een aantal fixies/ singlespeed stads racers in mijn directe omgving valt juist op dat de narrow singlespeed kettingen echt erg hard slijten en dat een beetje aardige 8 sp ketting nu al weer een paar winters mee gaat, dus rekt juist erg weinig.

De X1 van KMC is gewoon een hoogwaardige singlespeed ketting, ofwel ze hebben van te voren eens goed gekeken hoe dat de toegepaste materialen van het hogere segment schakelkettingen konden worden toegepast in een singelspeed ketting.

De zijwaartse beweging van de schakelketting komt dus absoluut niet door een "slechte" manier van ponsen maar juist door slim ontwerpen van de buitenschalmen van de schakels.

Maarja, wie wil er tegenwoordig nog een ketting op een Rohloff naaf?

Ik denk dat ik voor volgende winter eens kijk of mijn ss/fixie valt om te bouwen naar een riem fietsje.

Bas
B@se schreef:@Roadster,

volgens mij ga je der aardig langs....

Een derraileur ketting is niet inferieur gefabriceerd tov een singlespeed ketting.... de schalmen zijn juist zogemaakt dat de ketting naast voorover knikken ook juist zijwaarts kan bewegen, dit om dat het anders erg lastig schakelen word.

Als ik zelf eventjes kijk naar een aantal fixies/ singlespeed stads racers in mijn directe omgving valt juist op dat de narrow singlespeed kettingen echt erg hard slijten en dat een beetje aardige 8 sp ketting nu al weer een paar winters mee gaat, dus rekt juist erg weinig.

De X1 van KMC is gewoon een hoogwaardige singlespeed ketting, ofwel ze hebben van te voren eens goed gekeken hoe dat de toegepaste materialen van het hogere segment schakelkettingen konden worden toegepast in een singelspeed ketting.

De zijwaartse beweging van de schakelketting komt dus absoluut niet door een "slechte" manier van ponsen maar juist door slim ontwerpen van de buitenschalmen van de schakels.

Maarja, wie wil er tegenwoordig nog een ketting op een Rohloff naaf?

Ik denk dat ik voor volgende winter eens kijk of mijn ss/fixie valt om te bouwen naar een riem fietsje.

Bas
In de gebruiksaanwijzing van dat riempje wordt het afgeraden in de sneeuw te fietsen! :roll:
Ter info:

Gates riem manual voor Rohloff: "Houdt u er rekening mee dat bij gebruik van de fiets in ijs- en sneeuwcondities de tandriemschijven vol kunnen lopen. Hierdoor kan de riem van de riemschijf lopen of over de de riemschijf springen. Beide situaties kunnen van invloed zijn op de veiligheid tijdens het fietsen. Het gebruik van de fiets in ijs- en sneeuwcondities is daarom af te raden. Gebruik van de fiets in situaties met leem of zeer veel modder is om dezelfde reden af te raden."

Dit geldt niet voor de (X1) ketting in combinatie met een naafversnelling.
B@se schreef:@Roadster,
(1)volgens mij ga je der aardig langs....
(2).... de schalmen zijn juist zogemaakt dat de ketting naast voorover knikken ook juist zijwaarts kan bewegen, dit om dat het anders erg lastig schakelen word. ...komt dus absoluut niet door een "slechte" manier van ponsen maar juist door slim ontwerpen van de buitenschalmen van de schakels.

Bas
(1) dat valt te bezien want,
(2) waardoor, even heel concreet, kan een derailleurketting makkelijker zijwaarts bewegen dan een singlespeed ketting :!: :?:
en/of wat is 'slim ontwerpen buitenschalmen'.
Tja, das het zelfde als dat er in de manual van mijn helm word afgeraden te vallen...

Als ik een constructeur mag geloven die zelf een framepje voor die riem inelkaar heeft gebakken en in aardig in de sneeuw heeft geploetert dat de riem goed functioneerd denk ik dat het geen probleem mag zijn. als je kijkt dat er in de us een behoorlijk aantal niners rond crossen met een dergelijke riem (zowel ss als met een alfine 8sp) en er daar totaal geen problemen zijn met sneeuw/modder/klei etc dan denk ik dat het behoorlijk goed te doen is. Als dhr Nicolai nu eens kransjes met de juiste draad weet te maken dan zijn wel helemaal klaar.... Maarja voor de sgs700 zijn er al standaard oplossingen te vinden voor een riempje.

Maar om terug te komen op die kletting, gewoon een goede 8sp ketting monteren is ok, zou ik eerder doen dan een singlespeed ketting, makkelijk in (de)montage ed
B@se schreef:Tja, das het zelfde als dat er in de manual van mijn helm word afgeraden te vallen...
Tja, totdat er weer eentje breekt (en dat zijn er nu al wat in Europa en ook in de US)....
Roadster schreef:(1) dat valt te bezien want,
(2) waardoor, even heel concreet, kan een derailleurketting makkelijker zijwaarts bewegen dan een singlespeed ketting :!: :?:
en/of wat is 'slim ontwerpen buitenschalmen'.
Afbeelding


Maar laten we weer terug On topic gaan, hier ging het over een degelijke ketting voor R-naaf....

Maar als je niet laten kunt linkje...

Bas
idje schreef:Tja, totdat er weer eentje breekt (en dat zijn er nu al wat in Europa en ook in de US)....
Zijn daarvan op het grote wereldwijde web al ergens gebruikerservaringen over te vinden?