Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets zelf in elkaar steken: onderdelen? - Forum Wereldfietser

Fiets zelf in elkaar steken: onderdelen?

135 berichten
Van plan binnenkort een nieuwe fiets te kopen en zelf ineen steken is leuk...
Ik heb onderstaande lijst onderdelen geselecteerd. Is er iets dat simpelweg niet geschikt is voor een woon/werk-vakantiefiets? Iets belangrijks dat ontbreekt? Of andere opmerkingen?
Wordt de eerste keer dat ik zelf een fiets volledig opbouw, dus alle tips zijn welkom! Alvast bedankt :)
Ik ben nog niet 100% zeker dat ik de fiets volledig zelf ineen zal zetten (ik wacht nog op een offerte voor een Da Silva), maar ik moet sowieso eerlijk kunnen vergelijken tussen beide opties zo dus...

frame + vork: Surly Long Haul Trucker
achterdrager: Tubus Cargo
spatborden: SKS Bluemels 60mm (update 12/2012: zou ik niet opnieuw kopen wegens instabiele bevestiging, brekende plastic schuivende brug en brekende spatbordbevestiging aan stangen. Ze zijn nu vervangen door 60mm Gilles Berthoud spatborden)
bidonhouder: Tacx Uni T60xx

stem: Ritchey Comp V2 FSA OS-190 LX, 130mm
stuur: Ritchey Comp MTB OS 5°
grips: Xtreme R-GOtec Comfort (update 12/2012: zou ik niet opnieuw kopen wegens breken metalen bevestiging, dat geeft voorlopig nog geen problemen dus zijn nog niet vervangen)
headset: Ritchey Logic Comp V2
spacers: Syntace spacer kit * 2

zadel: Brooks B17 Flyer
zadelbuis: Truvativ Husselfelt 27,2mm Ritchey Comp 27,2mm, 400mm

voorlicht: B&M IQ Cyo N R Senso Plus
achterlicht: B&M Toplight Flat Line Plus
achterlicht kabel: SON Koaxkabel

banden: Schwalbe Kojak 50mm
binnenbanden: Schwalbe nr 13, SV, 36mm AV
velglinten: Schwalbe 20-559
velgen: Exal SP19 36spaken
spaken: DT-Swiss 2,0-1,8-2,0 Sapim Race 2,0-1,8
nipples: Sapim Polyax 12mm (rode spokey 3,25mm)
voornaaf: Shimano DH-3N72
achternaaf: Shimano LX
(de wielen zijn handgespaakt door Meilenweit)

trapas: Shimano BB-UN54, 68*122 (update 12/2012: niets mis mee, maar vervangen door de UN55 in 113mm omdat de cranks vervangen zijn)
pedalen: Procraft Allround (update 12/2012: zou ik niet opnieuw kopen wegens slechte afdichting, prutswerk om te onderhouden en snelle slijtage van de lagers. Heb ik vervangen door Shimano PD-MX80)
ketting: Shimano HG 53

remmen: Shimano Deore
remgrepen: Shimano Deore
remkabels: Shimano inox MTB
rembuitenkabel: Shimano 2m
remkabelkapjes: Shimano 6mm
remeindkapjes: Shimano 1,6mm
remblokjes: Kool Stop zalmkleurig


voorderailleur: Shimano SLX
voorderailleur reduceerhuls 34,9 naar 28,6mm
achterderailleur: Shimano SLX Shadow 8/9
schakeling: Shimano Deore SLX Rapidfire 3/9

cassette: Shimano CS-HG 50, 11-34, 9
crankstel: Shimano FC-M431 (update 12/2012: waarschijnlijk door onvoldoende hard aandraaien bij installatie is de linkercrankarm losgekomen en beschadigd tijdens het rijden, heb ik vervangen door een Sugino XD met TA bladen)

downtube cable stops: Shimano aluminium

derailleurbuitenkabel: Shimano SIS-SP41, 2m
derailleurkabelkapjes: Shimano SIS-SP41
derailleureindkapjes: Shimano 1,2mm


Voor wie geïnteresseerd zou zijn: totale prijs van bovenstaande (zonder aangegeven updates) komt op iets minder dan 1200 euro in Duitsland, inclusief verzendkosten. Het totale gewicht komt op ca 16 kg.

Wijzigingen staan in het vet.
Ik zou een paar euro meer uitgeven en een Cyo Senso plus aanschaffen, dan hoef je je nei voortdurend te ergeren aan de aan-uit knop

Monteer een zadelpen met een tweebouts klemming
Wees niet verbaasd als er ergens een onderdeel niet past omdat het te kort, te lang, te dik, te dun is, de verkeerde kant op wijst of er een of meer schroefdraden nog vol verf zitten. Het is mij nog nooit overkomen dat alles in 1x goed was, zelfs niet bij dezelfde fiets na een kleine reparatie :roll:
klinkt als een goed plan
krijgen we het eindresultaat nog te zien?
Misschien kan je ipv de Shimano-ketting een Connex nemen (bv. de Connex 904 9-fach Kette), die kan je manueel, zonder tool, openen, om te reinigen bv.
Vergeet de montagepasta niet, dan kun je het later weer uit elkaar halen.
Ben met een gelijksoortig project bezig. Een fame van een Specialized Stumpjumper uit 1992 zal worden omgebouwd tot een volwaardige 26 inch vakantiefiets. Een zeer degelijk, TANGE, stalen frame.

Frame is nu onderweg naar de ontlakker. Daarna komt er een frisse laklaag op. Over de onderdelen ben ik nog hard aan het nadenken. Uit mijn mountainbike verleden ben ik erg tevreden met Shimano deore XT.

Dan heb je nog de keuze voor de stuurbocht: traditioneel of toch een race stuur. Ouderwetse vierkante trapas, etc. Onder de naam M.U.L.E. zal deze fiets starks weer de weg op gaan.

Voor en achterdragers worden van TUBUS, banden Schwalbe, balhoofd van Chirs King.

via www.emptyroads.nl is de bouw te volgen.
sakuik schreef:Over de onderdelen ben ik nog hard aan het nadenken. Uit mijn mountainbike verleden ben ik erg tevreden met Shimano deore XT.

[riedel] resultaten behaald in het verleden.................[/riedel]
ziet er op het eerste zicht compleet uit

het enige dat mij te binnen schiet is:
- bidonhouders
- spatborden (als je deze voor woonwerk zult gebruiken dan is dit in mijn ogen noodzakelijk)
- bagagedrager
- standaard
- derailleurkabels
- en niet te vergeten: een set goeie benen ;-)
Lasse schreef:zadel: Brooks B17
Ik zou nog een paar euro meer uitgeven dan Marten, en voor een B17 Special gaan. Die spaart de kleding wat met z'n verzonken gehamerde klinknagels. Vind je koper lelijk, ben je grammenjager of heb je gewoon geld tevéél, dan kun je ook nog voor de Titanium uitvoering gaan.

.tsooJ
Bedankt voor de antwoorden!

Marten, die Cyo Senso krijgt nogal veel negatieve reviews omdat de sensor te gevoelig zou zijn, dus daar twijfel ik nog over... Is er een wijziging gebeurt op dat vlak of overdrijven die reviewers of is dat een gegronde vraag?
Zadelpen met tweeboutsklemming, check.

Leon, om dat zo veel mogelijk te vermijden probeer ik natuurlijk voldoende research te doen op voorhand. Maar als er problemen zijn, kan ik terecht bij mijn goeie ouwe fietsenmaker in het dorp. Het puzzelen is natuurlijk ook deel van het plezier, kan er maar van leren als ik iets fout doe!

Jansenius, die Connex zal ik eens opzoeken, hoewel ik absoluut niet gewend ben mijn ketting uitgebreid te reinigen. Gewoon smurrie eraf en versie olie erop indien nodig is hier de gewoonte.

Eric, montagepasta = anti-seize? Zo ja, heb ik al een grote pot staan, eens besteld samen met andere onderdelen waarmee ik mijn mountainbike geüpgraded heb.

Sakuik, ziet er ook een interessant project uit! Naar wat ik hier en elders gelezen heb is XT tegenwoordig vooral gericht op laag gewicht. Voor stevigheid zouden LX of SLX een betere keus zijn.

Gunter, bidonhouders moeten er inderdaad nog bij. Een standaard komt er misschien ook nog bij... De derailleurkabels zitten bij de schakelaars en spatborden en bagagedrager heb ik al in de lijst hoor (worden hier meegerekend in de totale prijs, maar die zet ik gewoon over van mijn MTB). Een stel goeie benen is toch al min of meer aanwezig maar ik heb zeker niets tegen wat afzien, in tegendeel ;)

Alien, die Special wordt ook eens naderbij bekeken. Maar in eerste instantie is het wel mogelijk dat ik eerst nog mijn 10 jaar oude mountainbike zadel overzet, ik zie dan nog wel of ik effectief de Brooks nodig vind of niet... 'k Zal alleszins aan mijn broek denken ;)
Als je niet van ketting-poetsen houd is een xtr/dura-ace ketting ook een optie. Deze is roestbestendiger
Zowel de binnenste als de buitenste schakel zijn verzinkt om corrosie tegen te gaan.
dan de andere shimano kettingen. Naar mijn bescheiden mening schakelt shimano beter dan de connex of andere "rustbuster" kettingen op een shimano cassette. SRAM heeft ook een missing link (los te koop & passend op shimano) waarmee je de ketting rond kunt maken.
Monteer een powerlink in je ketting. Let op er zijn 9 en 10 speed versies!
Hiermee open je zonder gereedschap de ketting, mocht je daar behoefte aan hebben. Wel zo makkelijk, zonder ketting kun je je derailleurwieltjes ook eens verwennen!
Lasse schreef:Van plan binnenkort een nieuwe fiets te kopen en zelf ineen steken is leuk...
Is inderdaad leuk, zelf ook onlangs gedaan. Aanvullingen:

* spaaknippels
* velglint
* draadje tussen voorlicht en achterlicht (bv SON coax)
* slot
* als je klikpedalen overweegt, PD-A530

Heb je ook nagedacht over welke verzetten je fijn vindt? Zie bv hier.

Qua gereedschap is een momentsleutel fijn (een kleine voor rond het stuur en zadel en een grotere voor cassette en BB). Daarnaast nog wat gereedschap voor montage en opmaatzagen van je voorvork en gereedschap om je BB er in te draaien of iemand die het voor je doet.
De Shimano dynamo geeft iets meer weerstand dan een SON DeLux en moet net zo vaak gevet worden als andere Shimano naven, maar dat kan volgens Shimano niet bij de rechterconus. Met enig gepiel lukt het wel, maar op den duur zal het kwetsbare draadje afbreken.

Succes!
Voor de achterderaillieur en shifters zou ik aanraden ook eens naar de Sram modellen te kijken. Minder bekend, maar dankzij de 1:1 ratio minder gevoelig voor wat rek in de kabel en in mijn ervaring schakelen ze sneller dan shimano. Ook hun kettingen vind ik erg goed (de vrij bekende PC951: gewoon goed zonder extra's)

De toplight flat plus blijft branden als je je fiets parkeert. De toplight line plus kan je uitschakelen. In stedelijke omgevingen trekt de line plus dus minder de aandacht. Of dit voor jou een voordeel is, dat kan ik niet zeggen.

Zelf zou ik ook wat besparen op bv. de voorderailleur en de stuur onderdelen, en toch voor magura remmen kiezen. Het makkelijk kunnen doseren en het feit dat ze ook werken als ze ergens in die ijsklomp aan je voorvork verborgen zitten, is voor mij voorlopig onovertroffen.
Nog enkele kleine wijzigingen gedaan:

Verlichting: toch maar besloten dat een goed achterlicht een paar euro extra waard is. Het voorlicht met Senso en in R versie kon ik zelfs goedkoper vinden dan de andere, dus dat lijkt mij logisch. R versie omdat ik uiteindelijk toch de knoop doorgehakt heb voor meer licht dichtbij de fiets (ik fiets niet altijd op mooi asfalt).

Spaken: omdat ik ze handgespaakt ga bestellen bij Meilenweit.net en standaard worden ze daar zo gebouwd. Lijkt mij geen probleem?

Pedalen: toch zo'n metalen MTB geval ipv meer afgerond platform zodat ik er een constructie aan kan hangen om mijn voeten wat vast te zetten (bandje of kooi), wil daar eens mee experimenteren.

Schakeling: SLX ipv Deore, was zelfde prijs...
Volgens de Surly site (en het boekje 'Vakantiefietsen') moet een frame ook deskundig geprepareerd worden. Hoe ga je dat doen? Je hebt speciaal gereedschap (kent geen 'undo' functie :shock: ) nodig en natuurlijk vakmanschap.
'k Zal zien hoe de bottom bracket shell en headtube er uit zien, indien nodig probeer ik zelf overbodige verf te verwijderen of vraag ik mijn fietsenmaker of hij daarmee wil helpen...
De binnenzijde van het kader zou tegen roest behandeld worden met lijnzaadolie. Zou gemakkelijk moeten zijn.
Zou 2m buitenkabel voor de remkabels en zelfde lengte voor de derailleurkabels volstaan of wordt dat nipt? (62cm frame)

Levering zou pas mogelijk zijn in week 17, dus het wordt nog even wachten...
Lasse schreef:Zou 2m buitenkabel voor de remkabels en zelfde lengte voor de derailleurkabels volstaan of wordt dat nipt? (62cm frame)

Levering zou pas mogelijk zijn in week 17, dus het wordt nog even wachten...
2 meter is voldoende
als de levering nog zo lang duurt dan stap je toch gewoon een lokale fietsenboer binnen en die heeft zo een volledige rol liggen