Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Canada: van Calgary naar Banff - Forum Wereldfietser

Canada: van Calgary naar Banff

Over enkele weken moet ik mijn fietsvakantie ermee beginnen: van Calgary naar Banff. Er zijn twee mogelijke routes: Hwy 1 of Hwy 1A. Ik weet nog steeds niet welke route ik moet kiezen.
Hiervandaan ziet het er zo uit:
Hwy 1: Een drukke vierbaansweg met een zeer ruime shoulder, dus niet echt leuk fietsen maar wel veilig.
Hwy 1A: Een smalle tweebaansweg zonder shoulder. Maar, ... is deze weg ook in het hoogseizoen net zo uitgestorven als op de foto's van Streetview?

Wie heeft er recente ervaring?

Gerd
ik heb het ooit met de auto gereden,het is héél mooi en ik denk dat optie een het beste is,qua veiligheid,mocht er wat gebeuren dan is hulp dichtbij.
Zelf heb ik destijds de bus genomen van Calgary naar Jasper om van daaruit te fietsen richting Banff. Ook op suggestie van een mede-collega-fietser die in Canada woont en daar veel gefietst heeft.

Zijn advies:
"Calgary to Banff on the Trans Canada is a definite no no. Take the 1A. You need to start riding as early as possible as huge westerlies blow from Banff every day. This ride will take two days at least depending on the winds. There is a shuttle from the airport to Banff as well."

Veel plezier in Canada!

Anneke
Neem de weg met de minste beren :?
Ik heb in 1982 Toronto-Michigan-Chicago-Calgary-Banff-Jasper-Edmonton gefietst in vier weken tijd. Dit onderwerp is al enkele maanden eerder ter sprake gebracht. Volgens andere forummers zijn de witte letters Bike Route nu niet meer aanwezig omdat de highway 1 nu veel te druk zou zijn. Het lijkt erop dat je de weg 1A moet nemen. Onderstaande foto's heb ik op de "grote" Hwy 1 Calgary-Banff genomen met rechts mijn fiets. Dus al 28 jaar geleden. Maar man, wat heb ik er intens van genoten!

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb een paar jaar geleden gekozen voor highway 1. Het was slecht weer en we wilden zo snel mogelijk naar Banff. We zijn uiteindelijk niet verder gekomen dan de Rafter Six Ranch, een stukje vóór Canmore. Het stortregende het hele eind en we waren doornat. We hadden meerdere lekke banden door ijzerdraadjes uit stukgereden autobanden op de vluchtstrook. Het is een drukke vierbaanssnelweg met een brede vluchtstrook door een relatief saaie omgeving. Er is één benzinestation halverwege. Opvallend was dat veel vrachtwagens naar de linker baan gingen als ze ons passeerden. Dat gaf minder spray. In heel Canada houden automobilisten trouwens heel goed rekening met fietsers. Daarom hoef je ook niet bang te zijn voor het tweebaans alternatief. Ik heb het laatste stuk daarvan gereden en het was niet druk begin juni. De Hw1 is alleen voor fietsers die willen opschieten en niet van de omgeving willen genieten. Als je er de tijd voor hebt zou ik de rustige weg 1A nemen die wel wat langer is. Er is nog een tussenvorm mogelijk want paralel aan de Hw 1 lopen voor een groot deel rustige tweebaans wegen. De dag dat we in Canmore aankwamen was er een vrouw gedood door een grizly. Dus ga eerst even langs de outdoorshop in Calgary voor een bus bearspray.
Hwy 1A heeft ongeveer voor eenderde geen shoulder. Toen ik er reed, was het zo druk dat het niet bepaald veilig was. Mede omdat het ook nog de hele dag regende. Ik werd zelfs op een gegeven moment aangehouden door een agent die kennelijk gewaarschuwd was door automobilisten. Omdat ik net het stuk had bereikt waar er weer een shoulder was en zei dat ik enkele kilometers verder zou gaan kamperen, mocht ik doorrijden.

Om mijn eigen vraag te beantwoorden: Ik zou adviseren om Hwy 1 te nemen.

Gerd
Dit vraagstuk roept herinneringen op aan onze gezinsfietsvakantie in Canada, 2007.
In de week voordat wij vanuit Calgary richting Banff, Jasper enz. fietsten was er een dodelijk ongeval op de vluchtstrook langs de 1. Wij hebben ons toen uitgebreid laten informeren. Maar zoveel mensen, zoveel ideeën. Uiteindelijk zoveel mogelijk de 1a aangehouden en in het weekend. Dat was een mooie combinatie. Geen vrachtverkeer en een schitterende route. Maar tijdens werkdagen kan de 1a erg druk zijn met vrachtverkeer, begrepen wij.
ik zelf ben met de bus van Calgary naar Banff gegaan, misschien kan je dat ook doen en dan in Banff fietsen, dat is echt super daar!
Wij hebben nu ook de 1A gefietst en dat was in het weekend. Verkeer viel op dat stuk eigenlijk best mee. Er is inderdaad een stuk zonder vluchtstrook, maar hadden wel het idee dat het verkeer rekening met ons hield.

De 1 is echt een stuk drukker, dus wij waren blij met de 1A.