Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spiegeltjes - Forum Wereldfietser

Spiegeltjes

Zoals Harry op zoek is naar ervaringen met waterzuivering, ben ik op zoek naar ervaringen met spiegeltjes.

Gebruik jij een spiegeltje op de fiets?

Zou je me dan in een PB willen vertellen welke, waarom en hoe die bevalt?
Heb je andere tips of ervaringen met spiegels op de fiets, dan hoor ik die ook graag.
Als een PB te lastig is, mag je ook gewoon hier antwoorden.

Bedankt!
Waarom een PB?

De kracht van en forum is toch juist het delen van informatie?


Ik gebruik altijd een racestuur wat het leven niet makkelijk maakt als je een spiegel wil.

Maar tijdens mijn reis door America ben in een "icon" in spiegelwerld tegen tekomen. Het zijn onverwoestbaar spiegels gemaakt van een stukje spiegelglas en een spaak.

Google op "chuck Harris, spoke mirror". Ook zelf te maken met een beetje knutsellen. Die van mijn doet het al 2 jaar heel goed onlangs mijn lompheid, Ik moet allen nog eentje maken voor op mijn bril dan kan ik zonder helm fietsen. Zonder deze spiegel voel ik me tegenwoordig naakt...

Shane
Waarom een spiegel? Omdat ik te vaak hinder ondervind van fietsers zonder spiegel. En ik het prettig vind om 'altijd' te weten wat er achter me gebeurt.

Busch Müller Cyclestar 901/3, ATB kort, gebogen.
Groot blikveld. Stabiel beeld (misschien omdat ik de korte versie heb). De lange versie komt m.i. pas in aanmerking als je zeker weet dat de korte niet past.

Hiervoor had ik een Zefal. Die heeft als voordeel dat deze op 90 graden vaste posities heeft. Je kunt hem dus wegklappen en daarna weer in de juiste positie terugzetten. Gekocht ergens in het buitenland, niet 1,2,3 te vinden op internet.
De BM moet je iedere keer opnieuw goed afstellen.

Mogelijk bezwaar tegen de BM: advies is om de kogel een beetje vet te houden. Ervaring van anderen leert dat deze anders afbreekt. Maar ja, al mijn spiegels zijn uiteindelijk kapot aan hun einde gekomen.

O ja, gemonteerd op Ergon handvaten. Dat past niet standaard. Het gat dat het verlengde van de stuurbuis afdekt is uitgeboord.
Ik gebruikte al jarenlang een klein spiegeltje, die ik op de linkerpoot (in landen met links verkeer op de rechterpoot) van mijn bril vast kan klemmen. Maar ik ben hem nu kwijt door de renovatie van ons huis, niet meer tussen de verhuisspullen te vinden. En over een maand ga ik in Engeland fietsen....
Onderstaande ook al naar Hans gestuurd
ervaring met inmiddels 3 spiegels over een periode van inmiddels ruim 20 jaar. Als eerste was daar de mirrycle (wordt nog steeds gemaakt) is na een val gesneuveld, het plastic is nogal hard en kon toen iig alleen in het uiteinde van het stuur gemonteerd worden (vrij lange klemconstructie)
Als 2e voor nog geen 2 gulden (nu 5 euro) ergens in Hongarije een Cateye spiegeltje (BM-300G) op de kop getikt, waarvan ik eerste instantie dacht voor het geld laat ik het niet liggen en als het kapot gaat is er geen man overboord (itt de mirrycle die hier niet goedkoop was/is)
Deze spiegel doet het nog steeds (na 15 jaar) en heeft wat vallen of onzachte aanrakingen meegemaakt maar doet het dus nog steeds. Grote spiegel die iets verkleint die op een kort steeltje (1 cm) in de bevestiging voor in het stuur (korte klemconstructie) gemonteerd wordt.
Als 3e had ik al eens een B+M spiegel gekocht om op een Koga-vlinderspagettistuurgeval te monteren, naast dat het stuur geen succes was (ander verhaal) viel me vooral op dat mogelijk mede door de bevestiging met een soort van slangklem en een kort of lang stangetje het beeld tijdens het fietsen nogal onrustig was en ook dat als je eenmaal de spiegel goed had staan je na een drempel of andere hobbel je de spiegel weer goed moest zetten. Op de een of andere manier paste de Cateye spiegel ook op de slangklem bevestiging en heeft zijn goede diensten daar ook weer bewezen.
Ik heb nu naast mijn vakantiefiets sinds kort ook een ligfietsdriewieler en heb daarop ook gezien het feit dat ik de Cateye daar niet op kwijt kan weer een B+M zitten dit keer in een houder waar ik ook GPS en andere dingen op kwijt kan. Het beeld is nu een stuk rustiger, mogelijk ook vanwege de betere klemming.

Tot nu toe ben ik dus nog steeds het meest onder de indruk van de goedkoopste en simpelste uitvoering al zijn de andere 2 ook niet slecht. Voor het geld van een B+M kun je 3 Cateye's kopen, de mirrycle is zelfs nog duurder.

Peter
Shane schreef: Maar tijdens mijn reis door America ben in een "icon" in spiegelwerld tegen tekomen. Het zijn onverwoestbaar spiegels gemaakt van een stukje spiegelglas en een spaak.
Heb er ook een (of nog een voorloper ervan zelfs) , maar de montage aan de bril kon mij nooit zo bekoren. Aan de helm geschroefd was altijd een stuk stabieler. Behalve handig voor antwoord op de vraag 'heeft deze idioot er ook nog een sleurhut achter hangen' , is het ook een prima conversatiestarter.

Mijn grootste 'wapenfeit' Ik zag een keer een kat zelfmoord plegen terwijl ik stond te pissen
Ik heb ook een Busch Müller Cyclestar op mijn fiets. Ik moet af en toe het inbusboutje van de kogelbevestiging vastdraaien, gaat na verloop van tijd te los zitten. Als het nl. te los zit, dan moet ik steeds de spiegel opnieuw instellen. Toen ik nog met een racestuur reed gebruikte ik een Mirrycle spiegel.

Ik vind het wel prettig om te zien wat er achter me gebeurt, bijv. op drukke fietspaden voor ik ga inhalen, of om te zien of er wat aankomt als ik linksaf moet. In India ben ik een keer de berm ingedoken, toen ik in de spiegel zag dat een vrachtauto achter me zijn snelheid niet verminderde en ook niet naar rechts uitweek, kon ook niet omdat er een bus aan kwam.
Ook een B+M cyclestar, gemonteerd op ligfiets (kan je niet zo goed mee achterom kijken).
Geen klachten, stabiel beeld. Makkelijk weer in positie te zetten als je er tegenaan stoot.
Martin E. van Doornik schreef:Ik gebruikte al jarenlang een klein spiegeltje, die ik op de linkerpoot (in landen met links verkeer op de rechterpoot) van mijn bril vast kan klemmen. Maar ik ben hem nu kwijt door de renovatie van ons huis, niet meer tussen de verhuisspullen te vinden. En over een maand ga ik in Engeland fietsen....
Bleek niks voor mij. Ligt al jaren in een la. Als je me een pb'tje stuurt met je adres, stuur ik 'm op.

Gerd
Ook ik gebruik een B&M cyclestar op mijn onderstuur ligfiets. Ik heb in de stuureinden aan elke kant een B&M dop geschoven. Naar Engeland is het dan slechts het speigeltje even overzetten.
Ik ben er erg over te spreken en kan eigenlijk niet meer zonder.
Goed beeld achter je; weet wat er van achter op je af komt
Stabiel beeld; trilt niet of nouwelijks (meer afhankelijk van de ondergrond waar je over heen gaat)
Ik gebruik ook de B&M Cyclestar. Ik heb hem nu ongeveer een jaar en ben er erg aan gewend. Ik denk niet dat ik nog zonder wil. Ik vind het erg prettig als je door een druk gebied (bijv. stad) fietst dat je je niet hoeft om te draaien om te zien wat er allemaal achter je gebeurd.
Nog een toevoeging van Anke op mijn eerdere reactie:

Onze vóór, vóór (?) laatste spiegel was geboren in het lagere prijssegment van de markt. Merk weet ik niet meer. Maar wat ik (Anke) nog wel weet: óók een groot blikveld, maar het beeld werd zodanig verkleind dat ik een auto op 50 m. niet zag aankomen. Zodra ik die auto wél zag, reed deze nog maar een paar meter achter ons. Een dergelijke spiegel is redelijk zinloos.
Dus 3 criteria:
1. stabiliteit
2. niet te veel beeldverkleining
3. voldoende groot blikveld
Nieuw zijn fietshandschoentjes met spiegeltjes erop. Erg grappig; het spiegeltje zit op het gedeelte boven je duim. Je houdt je hand omhoog en kan via de spiegel achter je kijken :lol:

Maar of het werkt? Origineel is het in ieder geval wel.
Hans, ik zal je het adres van de leverancier wel mailen.
Ik gebruik sinds enkele maanden de Mirrycle. Ben erg tevreden over het ding (alhoewel hij een tikkeltje aan de grote kant is); groot blikveld, wegklapbaar, makkelijk te verstellen. Heeft me al meermalen gewaarschuwd voor gevaarlijke situaties. Superding!

Groet,
Daan
Ik heb uitgebreide ervaring met spiegels. Ik heb een stuk of 5 verschillende geprobeerd op mijn racestuur. Er zijn verschillende tegenstrijdige eisen aan spiegels.
Mijn ervaringen maar even puntsgewijs:

1) Bolle spiegels geven een ruim blikveld (wat bijzonder prettig is) maar werken (sterk) verkleinend. Auto's zijn dan sneller bij je dan je denkt wat de veiligheid weer niet ten goede komt.

2) Spiegels moeten stabiel zijn omdat trillende spiegels nutteloos zijn. Aan de andere kant steken ze ook erg uit en mogen niet afbreken als je fiets omvalt. Kortom ze moeten ook (enigszins) flexibel zijn om eventuele klappen op te vangen. :? Een aantal kniekoppelingen of draaipunten maken de spiegel al veel minder kwetsbaar.

3) De beste plaats voor spiegels is iets boven je stuur, zodat je je blik eenvoudig kunt laten varieren van de weg voor je naar de weg achter je via de spiegels. Spiegels aan de uiteinden van een racestuur zijn daarom erg onpractisch. Ze zitten veel te laag en je moet bijna onder je armen door kijken.

4) Spiegels steken behoorlijk uit en moeten eigenlijk ook inklapbaar of omklapbaar zijn om het stuur smaller te maken, b.v. om in een trein in te stappen of om tussen smalle hekjes door te gaan.

5) Ik heb standaard twee spiegels. De spiegel aan de kant van de wegberm kun je toch vaak goed gebruiken door hem zo af te stellen dat je heel 'ver' achter je kijkt. De buitenspiegel stel ik dan af op wat dichterbij.

Ik heb na 5 jaar experimenteren eindelijk DE oplossing voor een racestuur gevonden. Ik gebruik deze spiegel met bolle lenzen van 80 mm diameter die ik met een boutje op de remgrepen heb vastgezet: http://www.rose.nl/artikel/xtreme-stuur ... /aid:26944 Als ik tijd heb zal ik nog even een fotootje posten.

Peter
Ik heb de allerkortste versie van de B+M Cyclestar aan het linker uiteinde van m'n Nitto Randonneur hangen. Bevalt prima: af en toe even een snelle blik of er achteropkomend verkeer aankomt of of mijn fietsmaat nog aan het elastiek hangt.

.tsooJ
O die spiegeltjes van BM! Ongeveer €15 per stuk. Goeie spiegels, die lekker ver uitstaan op het onderstuur van een ligfiets, maar kwetsbaar als je valt of anderszins er onvoorzichtig mee omgaat. Spiegeltje draait om een kwetsbaar plastic bolletje dat snel half of helemaal afbreekt. De afgelopen 5 jaar heb ik al 8x een nieuwe gekocht, maar het laatste gekochte exemplaar heeft nu een soort ijzeren bolletje dat nu draait in de houder. Bij mijn laatste val (ik probeer altijd in een stuk mul zand door te rijden, vaak lukt dat, zo niet dan val ik) klapte de hele spiegel weer naar binnen. O god riep ik, maar hulp was niet nodig, de spiegel was nog prima o.k. Voor eh normale Rechtopfietsers lijkt het me een prima investering. Op het andere eind van het stuur (rechts dus)heb ik de korte BM cyclestar variant. Nooit problemen mee gehad. En in Engeland wissel ik met het bijgeleverde inbussleuteltje de spiegeltjes om.
Afbeelding

Gebruik zelf alweer veel te lang deze van Cyclewear, gewoon aan de zonnebril.

Beeld is goed, na valpartij gewoon de bril weer op zetten en alles staat er nog.

Superb. Je mist het spiegeltje op het moment dat je je bril afzet.

Bas
Jans Kinds heeft een helm met daarin een geïntegreerde spiegel. Ik heb zijn helm eens even op gehad. In de bovenrand zit een venstertje dat via een reflecterende laag aan de binnenkant van het 'dak' van de helm het beeld van achteren, dat wordt doorgelaten via een opening aan de achterkant, reflecteert. Omdat het geen perfecte reflectie is is het beeld een beetje vervormd. Wel heel inventief.
GerdC schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ik gebruikte al jarenlang een klein spiegeltje, die ik op de linkerpoot (in landen met links verkeer op de rechterpoot) van mijn bril vast kan klemmen. Maar ik ben hem nu kwijt door de renovatie van ons huis, niet meer tussen de verhuisspullen te vinden. En over een maand ga ik in Engeland fietsen....
Bleek niks voor mij. Ligt al jaren in een la. Als je me een pb'tje stuurt met je adres, stuur ik 'm op.

Gerd
B@se schreef:Afbeelding

Gebruik zelf alweer veel te lang deze van Cyclewear, gewoon aan de zonnebril.

Beeld is goed, na valpartij gewoon de bril weer op zetten en alles staat er nog.

Superb. Je mist het spiegeltje op het moment dat je je bril afzet.

Bas
Nadat ik Gerd een pb heb gestuurd, heb ik deze ontvangen, precies hetzelfde model. Is wel even wennen met die drie korte pennetjes. Mijn vorige exemplaar dat ik kwijt ben geraakt, had ik zelf gefabriceerd. Een stuk koperdraad, met eraan gesoldeerd een vierkant plaatje met daarop gelijmd een spiegeltje. Nu geen tijd om een nieuwe te maken, want over nog geen 4 weken en fiets ik in Engeland! :D