Additionally, paste this code immediately after the opening tag: limiet comfort, limiet ethiek? Anyway the goose goes down - Forum Wereldfietser

limiet comfort, limiet ethiek? Anyway the goose goes down

Ik ben op koopjesjacht en heb het een beetje moeilijk met alle 'made in china' en dergelijke, alsook niet traceerbaar dons. Dit wil niet zeggen dat deze producten in mens- of dieronvriendelijke omstandigheden werden gemaakt, maar ze lijken mij toch meestal verdacht. Met tatteljee en lowland geloof ik dat ze 'ethisch' dons gebruiken, en dit gewoon omdat ze het zeggen, ook bij exped staat bij de specificaties bij de downmat UL dat het om ethisch dons gaat, bij de standaard downmat zie ik het nergens staan.... :?:
The north face had eens iets voor omdat ze dons gebruikten, geplukt bij dode ganzen, die hun leven hadden gesleten met een trechter in hun keelgat, foie gras :x
Cumulus heeft een interessante pagina vol uitleg over dons en ze worden even lyrisch want 'Cumulus sleeping bags contain only Polish goose down, whose source is the non-polluted region of forests, lakes and beautiful, natural landscapes of North-Eastern Poland.. Maar ik ben niet overtuigd. Jammer want anders zeker en vast een optie.

Het IDFL certificaat heeft ook geen betrekking op de leefomstandigheden van de leveranciers, onze gevleugelde vrienden?

Sommigen zullen zeggen the goose goes down anyway, maar voor mij doet het er toe op welke manier dat gebeurt. Daarom mijn vraag of iemand hier al wat meer wegwijs is dan ik?
Op basis van wat ik heb gelezen zijn er weinig (en mogelijk geen) fabrikanten die echt betrouwbare garantie kunnen geven over de afkomst van hun dons. Een reportage die ging over het dons van dekbedden kwam (ook met undercoveronderzoek) tot dezelfde conclusie. En daar ging het dus ook over fabrikanten die vaak beweerden dat hun dons 'diervriendelijk' was.

De garantie die vele fabrikanten geven, gaat meestal niet verder dan een of ander charter die ze laten ondertekenen door hun leveranciers, maar dat geeft natuurlijk geen garantie. (Hetzelfde gaat b.v. ook op voor FSC-hout).

Enkel fabrikanten die eigen controles 'op het terrein' combineren met controles door een onafhankelijk orgaan zou ik betrouwen. Hoewel ik niet uitsluit dat ze bestaan, zullen deze fabrikanten een kleine minderheid vormen.

Een voorbeeld om aan te geven dat informatie van fabrikanten weinig betrouwbaar is, is het onderzoek van Greenpeace naar schadelijke stoffen in regenjassen. Een van de merken die er erg slecht uitkwam was Patagonia. Dit terwijl het merk heel trots naar buiten komt met hun vergaand milieubeleid en het weren van schadelijk stoffen in hun producten.

Renaat
Eerst even wat koopjes overslaan, en dan een slaapzak laten maken van dons van de eidereend. Dat is diervriendelijk zegt de reclame. Je kan natuurlijk ook gewoon een kunststof vulling nemen :)

http://www.donzendekbed.com/dons-soorten.html
@renaat tja dan wordt het een kwestie van credibiliteit van de fabrikant. In hoeverre is het hem of haar menens dat ze niet willen meedoen aan dieronvriendelijke donspluk. Ik koop graag bio-groentjes en fruit, maar als er ergens een malafide boer i een bio-label kan regelen voor zijn chemische appeltjes, of voor zijn sojabonen uit het amazone gebied, dan ga ik daarvoor niet de hele bio-branche de rug toekeren. Het feit dat bvb Cumulus zoveel info geeft over dons en over het verschil tss Poolse en andere ganzen, maar met niet één woord rept over de levensomstandigheden van de beestjes, vind ik verdacht. Dat lowland niet één maar zelfs twee regeltjes hieraan wijdt maakt dan een heel goede indruk....terecht of niet?

Inderdaad zou een certificaat op zijn minst aangevuld moeten worden door eigen steekproef-controles, anders is het al te makkelijk je weg te steken achter één of ander label.

@marsupilami dat is wel interessant, maar 20g uit een nestje, jeetje, voor een beetje slaapzak hebben we al snel een 40-tal nestjes nodig.... oke voor mij niet gelaten, maar ik zie dat de echt warme slaapzakken nog steeds met ganzendons gevuld worden (http://www.donsana.nl/?page_id=230)?
Nepdons heeft natuurlijk ook een milieu-impact en ik heb plannen die, voor mij althans, het gebruik van echt dons verantwoorden, vnl. omdat het warmer is en een kleiner pakvolume heeft. Ik zal een jasje tweedehands kopen, made in china, wellicht niet oke maar anders blijft het toch maar in de kast liggen en moet ik een nieuw kopen waarvan ik ook niet 100% zeker ben dat het oke is. Dan nog een downmat en een slaapzak, gemaakt door mensen waarvan ik geloof dat ze het beste voorhebben met de ganzen (ben ik naïef?)

Lars
Mensen,

Er bestaat geen goed dons. Er zijn te weinig slacht ganzen om dood te plukken. Daarom wordt er levend geplukt en er is niemand die daar iets aan gaat doen omdat er een te kort is aan na de slacht geplukt dons voor diervriendelijke producten.
Ganzen worden bij leven meerdere keren geplukt.
Fabrikanten van producten hebben geen keus het is dat of sluiten.

Kijk maar http://youtu.be/1rgsTnuQeOg
Canvas in 5 delen
http://youtu.be/J0sIeNhegO0
Je mag ook nog even zoeken op de canavs documantaire.

Kortom 3d hollow fiber is het beste alternatief naast wol voor thuis.
marsupilami schreef:Eerst even wat koopjes overslaan, en dan een slaapzak laten maken van dons van de eidereend.
Dat klopt. Ik heb ooit eens een documentaire gezien van een hele familie die leefde van het werk dat ze een paar weken per jaar deden door kleine hoeveelheden eidereenddons uit de nesten van de eidereenden die op hun eiland broeden te halen (zo weinig dat dit geen nadelen voor de eenden had) en dat te verwerken en te verkopen. Leek me wel fijn, met een paar weken per jaar hard werken en het aanbieden van een diervriendelijk, eerlijk hoogwaardig product genoeg verdienen om een heel jaar rond te komen :wink:

Renaat
lamaes schreef:@renaat tja dan wordt het een kwestie van credibiliteit van de fabrikant. In hoeverre is het hem of haar menens dat ze niet willen meedoen aan dieronvriendelijke donspluk. Ik koop graag bio-groentjes en fruit, maar als er ergens een malafide boer i een bio-label kan regelen voor zijn chemische appeltjes, of voor zijn sojabonen uit het amazone gebied, dan ga ik daarvoor niet de hele bio-branche de rug toekeren.
Ik begrijp niet zo goed wat je wil zeggen. Ik ben er zeker geen voorstander van om iedereen uit een branche af te rekenen om malafide praktijken van andere in die branche. Maar er is een groot verschil tussen b.v. de biolandbouw waar het er naar uitziet dat er relatief weinig kaf onder het koren is en de donsproductie waar het koren nauwelijks terug te vinden is tussen het kaf. De documentaire van Panorama is in deze een aanrader.

Renaat
Wimmert schreef: Kortom 3d hollow fiber is het beste alternatief naast wol voor thuis.
Mogelijk. Wat rechtstreeks dierenleed betreft zeker. Maar er groeit meer en meer het besef dat al die (microscopische kleine) kunststofvezeltjes die in het milieu terecht komen en vooral afkomstig zijn van kunststoftextiel ook een zeer grote negatieve milieu-impact heeft. Er is bij wijze van spreke geen mossel meer te vinden waar geen plastick in zit.

En wat wol betreft, dat kan ok zijn, maar is ook niet altijd diervriendelijk van afkomst en milieuvriendelijk
Ik citeer de website van de Nederlandse dierenbescherming:
Tachtig procent van de wol die in Nederland wordt verkocht (kleding, dekbed enz.), komt uit Australië en wordt daar op een zeer dieronvriendelijke wijze verkregen. Kort na de geboorte moeten de lammetjes al een aantal zeer pijnlijke ingrepen ondergaan. Hun staarten worden afgesneden, afgebrand of afgeklemd met een rubberen ring, ze krijgen een chemisch bad of douche tegen parasieten en de mannelijke lammetjes worden gecastreerd. Dit alles zonder verdoving. De sterfte onder lammetjes is mede hierdoor zo´n 20 tot 40 % voordat ze 8 weken zijn. Bij het scheren lopen de schapen vaak verwondingen op door gehaast gedrag van de schaapscheerders, deze worden namelijk betaald naar het aantal schapen dat ze scheren. Daarnaast heeft een schaap dat zijn vacht kwijt is zeer weinig bescherming tegen de ruige omstandigheden in Australië waardoor er veel kort na het scheren sterven.
En zoek ook maar eens op mulesing.

Renaat
Dat van die plastics heb ik ook gehoord.
Het gaat om de microscopisch kleine delen in voedsel en cosmetica.
Ergo alles wat door het riool gespoelt kan worden.
Oud textiel moet je gewoon aanbieden in de textiel verzamel punten!

Ja dat wol is ook een issue maar wat dan?
Katoen is ook millieu onvriendelijk enz
Het blijft lastig maar ik doe mijn best ;)
Ook ik ben opzoek geweest naar een donzen slaapzak waar ik met een goed gevoel in kan. Helaas zijn alle beweringen van diverse fabriekanten te dun en prik je er zo doorheen als je even doordenkt en verder zoekt.

Ik slaap wel onder wat plastic-fabrikaat. Doe ik thuis ook. Ik loop er ook in rond en sport er in. Is voor het milieu (dus voor mezelf) (ook) niet goed. Maar het bevalt me toch meer dan ganzen (en eenden!) kaal plukken en strotvoeren.

Jeroen
Wimmert schreef:Ja dat wol is ook een issue maar wat dan?
Katoen is ook millieu onvriendelijk enz
Misschien alpacawol of kamelenhaar? Alpacas worden 1 x per jaar geschoren en worden goed behandeld (nog wel) en kamelen worden gekamd, aardiger kan niet lijkt mij. Maar heb mij er niet in verdiept dus kan het ook fout hebben, er zal iig wel een lekker prijskaartje aan hangen.

En voor mij geen dons, dierenleed daar doe ik niet aan mee.
Gans of eend, al dat gekloot met die dieren, waarom zou je daar in vredesnaam voor kiezen? Daarbij stoot dons vocht niet goed af maar houdt het zelfs redelijk vast. Dus als je hem niet kan drogen (bv elke dag in je tentje in de sneeuw) wordt ie steeds zwaarder en op een gegeven moment gaat de vulling zelfs bevriezen. Lekker warm.
Kunstofvezels hebben daar geen last van, voor de warmte moet je dan wel een duurdere soort hebben (bv Polarguard), moet je wel even doorsparen maar dan heb je wel wat.
okay, ik wou effe snel mijn geplande luxe aankopen rechtvaardigen, mooi niet dus

@renaat ik gooide een paar zaken dooreen om te proberen zeggen dat we het kind niet met het badwater mogen weggooien....is er sinds 2009 echt niets bewogen? Er moeten toch bedrijfjes zijn die kleinschaliger aankopen en niet bij één van die dikke hongaro-chinezen.

En zoniet, zijn er dan producenten die goede slaapzakken, die waarmee je in de omgeving van noordkaap zou durven gaan fietskamperen, in maart of april, én die geen donslijn voeren dus maw niets met de hele donsindustrie van doen hebben?

Zelfde vraag voor slaapmatjes :wink:
Alle vezels zoals 3d hollowfiber(polar beren haar imitatie) zijn erg goeie isolators.
Stil staande lucht is een goede isolator en dat is precies wat dons, holle vezels, piep schuim en geextrudeerd polystyreen goed doen. Namelijk lucht vangen.
Richt je daar eens op.
;)

http://www.textielwereld.nl/materiaal_informatie
Een uurtje zoeken levert geen kunststof slaapzak op die in aanmerking komt. Ik doe nog even voort, maar als iemand mij gerichter kan helpen, please do

Maar ik blijf zagen, het boompje ligt nog niet om:
http://marmot.com/faq#17
Ook hier weer dikke zever?! Ik dacht aanvankelijk dat enkel dode pluk van foie gras-ganzen hier niet kan worden uitgesloten' maar na bekijken van panorama blijkt dat ze gewoon leugens vertellen (handpluk van levende/dode ganzen gebeurt enkel op kleine boerderijen, yeah right)
lamaes schreef: http://marmot.com/faq#17
Ook hier weer dikke zever?! Ik dacht aanvankelijk dat enkel dode pluk van foie gras-ganzen hier niet kan worden uitgesloten' maar na bekijken van panorama blijkt dat ze gewoon leugens vertellen (handpluk van levende/dode ganzen gebeurt enkel op kleine boerderijen, yeah right)
Inderdaad, als website een neus zouden hebben, dan zou deze van zulke websites vaak bijzonder lang zijn.

Op het forum ('prikbord') van http://www.hiking-site.nl/index.php zit heel wat kennis over slaapzakken, ze weten misschien een alternatief. Maar voor een zelfde temperatuurbereik zal een slaapzak met kunstofvulling altijd wat zwaarder en groter zijn.

Renaat
Kijk bv eens bij Mammut Ajungilak Tyin of Ajungilak Denali, allebei synthetisch.

Staar je trouwens niet blind op de slaapzak. Het gaat vnl om waarop je ligt en waarmee je je slaapzak een paar graden opwaardeert zoals met een fleece lakenzak, een Grevling bivakzak of een Bivi bag (allemaal bv Mammut Ajungilik).
Mijn ervaring is dat onder -10 en soms -15 (ligt eraan waar je slaapt) het altijd koud is. Heb ook nog nooit gehoord van een slaapzak waar je met je flanellen pyjamaatje bij -30 heerlijk warm erbij ligt. Of je moet op een dik matras in een blokhut liggen, naast een brandende open haard en met een buik vol warm eten.
Tis gewoon: alle kleren aan, muts op, handschoenen en bikkelen maar. En natuurlijk warm en goed eten/drinken (erg belangrijk!) en als het kan van tevoren een warme waterfles in een sok in je slaapzak leggen.

Het koudste waar ik buiten in heb geslapen is iets van -30. Heb erg beroerd geslapen, ondanks dikke warme slaapzakken en twee opgerolde hondenlijven naast me.
Rendierhuiden op en onder je slaapzak of warme berenvellen enzo. daar geloof ik wel in. Maar dat neem je weer niet zo snel op je fiets of ski's mee. :)
Die synthetische zijn 1 a 2 kg zwaarder, ze zien er wel goed uit overigens

Nog even over dons
Ik las nog enkele verklaringen van gereputeerde fabrikanten:
mountain hardwear : een beetje een warrige tekst waar ik uit opmaak dat ze erkennen dat ze niet kunnen garanderen dat elk donsje ethisch in orde is. Ze stellen voor enerzijds te blijven investeren in synthetische oplossingen, anderzijds te werken aan een betere traceerbaarheid (maar concreet over dit laatste zeggen ze niets)
PHD: zeggen vlakaf dat ze gaan controleren ter plekke bij de producent (dus op de boerderijen) Dat is toch wel een engagement? Of geloven we ze niet?
mammut: schuiven de hete patat door naar de European Outdoor Group. Ook zij schreven een tekstje, niet zo lang geleden, waarin wel iets staat maar ook weer zeker niet te veel. Iets realistischer lijkt de verklaring van de OIA, een vergelijkbaar overkoepelend orgaan aan de andere kant van de grote plas. Als je hen mag geloven zijn ze nu wel degelijk in actie geschoten....


Een dag of twee grasduinen levert veel tijdverlies op. Ik leerde wel dat dons en veren niet hetzelfde zijn. En dat er een verschil is tussen eendendons en ganzendons. Fabrikanten die dit dooreen halen moet je naar het schijnt wantrouwen. Wat dus te denken van deze slaapzak, gevuld met eiderdons, vervaardigd uit pure ganzeveren :?:
Ik heb het (informatie) zoeken nu eventjes op een laag pitje gezet want ik werd helemaal gek. Ik zie dat Mountain Equipment begonnen is met audits betreffende dons-oogst. Dit is een teken van goede wil, echter de eerste verslagen tonen dat het toch wel een complex netwerk is waar ook zij, als klant, niet van op de hoogte waren. Bovendien heb ik het niet zo begrepen op audits, dat zijn dikwijls aangekondigde bedrijfsbezoekjes waarbij de gasten goed in de watten worden gelegd en zich dit laten welgevallen. En de auditerende instantie is de IDFL die niet echt goed uit de panorama-uitzending kwam (twee korte opnames van telefoongesprekken waarin ze heel erg kort van stof waren) Maar men moet toch wat, misschien is dit de goede manier?
Daarnaast is hoogwaardig dons niet afkomstig van dieren die binnen zijn opgegroeid met een trechter in hun strot, wat ook logisch is.

Wat ik mij afvraag, is hoe het komt dat ik hier enkel cynische reacties krijg. Er zijn toch massa's forumleden met donzen slaapzakken en dergelijke? Dat het te gevoelig ligt kan ik me moeilijk voorstellen, we zijn toch volwassenen onder elkaar :wink: Vinden jullie dit allemaal een non-topic?
lamaes schreef:Wat ik mij afvraag, is hoe het komt dat ik hier enkel cynische reacties krijg. Er zijn toch massa's forumleden met donzen slaapzakken en dergelijke? Dat het te gevoelig ligt kan ik me moeilijk voorstellen, we zijn toch volwassenen onder elkaar :wink: Vinden jullie dit allemaal een non-topic?
Mensen die ergens om geven reageren daarop. zoals ik. ik koop geen dons!
Verder zijn er massa's mensen die een kip uit een leg batterij lekker vinden.
Er zijn ook mensen die Geert Wilders te gek vinden.
enz enz
Wimmert schreef:Mensen die ergens om geven reageren daarop. zoals ik. ik koop geen dons!
Ik koop ook geen dons (en ook geen bont of ganzenpaté), wat andere doen moeten ze zelf weten 8)