Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensduur velg, wat is een economische keuze? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Levensduur velg, wat is een economische keuze?

Sorry voor onduidelijke bericht.
Ik heb gescheurd velg gehad. Ik heb nooit kapotte spaak gehad.
Twee wielen hebben weinig statstics informatie. Feedback van andere Rose versand wiel gebruikers zijn welkom.
Ik wil graag negatieve ervaringen horen. Zover heb ik allen positieve reviews over rose wielen gezien.
Wat velgen en levensduur betreft...
Op mijn eerste Koga Randonneur reed ik meer dan 40.000km (gepakt en gezakt!) en nooit heb de velgen moeten veranderen, zelfs nooit een spaakbreuk gehad !

Op mijn huidige Koga Signature (Exal 21mm) staan precies 20.000km maar niets wijst op sleet of noodzaak tot vervanging. Gebruik voor woon/werk en vakanties.
Op mijn huidige Van Nicholas (Mavic Open Pro 15mm) heb ik bijna 24.000 km achter de rug, voornamelijk voor brevetten (zonder veel bagage dus).
De eerste 60km zitten erop en alles is nog 100% ok :-)
Enkele belgische kasseistroken genomen maar de wielen geven geen krimp.

40.000km met delfde velgen, daar teken ik onmiddellijk voor...
Hier 70.000 km met dezelfde velgen (Exal 19)...(met velgremmen).
Wie biedt meer ;-)
@ Otis
Je vraag was: Hoe lang gaat een velg gemiddeld mee? Ik begrijp dat dit afhankelijk is van de omstandigheden, maar globaal gezien in Nederlandse omstandigheden? Ik heb V-brakes,met koolstop omdat ik begreep dat je velgen hierdoor minder slijten dan standaard blokjes.

Zelf rij ik op een Stevens Gran Tourismo uit 2008 met Mavic A319 velgen. Na 49.000 km waren de velgen echt aan vervanging toe. De remblokjes hadden hun werk wel gedaan :D Er waren behoorlijke slijtagesporen op het remvlak. Het remvlak van de velgen maakte ik regelmatig schoon. Ik heb redelijk wat hoogtemeters gemaakt en aangezien ik niet alleen klim als een strijkijzer maar met name daal als een slak, hebben de velgen wel wat te verduren gehad. Ik weeg 90 kg en heb redelijk wat met bepakking gefietst, zij het alleen met achtertassen.
Ik gebruik standaard remblokjes en heb V-brakes.

Enfin, de fietsenmaker gevraagd er een nieuwe set wielen met Mavic A319 velgen in te zetten. Weer Mavic A319 want de oude hadden zich immers prima gehouden. O ja, nooit een spaakbreuk gehad.
Wat schetst mijn verbazing en die van de fietsenmaker toen ik de fiets kwam ophalen, hij de fiets tevoorschijn haalt, de nieuwe velg van het achterwiel was gebroken op de las...... Volgens de fietsenmaker een constructiefout. Hij heeft het wiel zelf gespaakt.
Goed, er is nu weer een nieuwe velg ingezet. De eerste 50 km verliepen probleemloos. Nu de volgende 48.950 km nog.

Mijn vraag is, kan deze breuk ook het gevolg zijn van te strak spaken?

Jan
Hilver schreef:Mijn vraag is, kan deze breuk ook het gevolg zijn van te strak spaken?
Nee.