Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frankrijk ouderwets met fietskaart en gaan? - Forum Wereldfietser

Frankrijk ouderwets met fietskaart en gaan?

Dit jaar gaan we een rondrit maken in Frankrijk. Ik wil nog een keer naar het Massif Central en kwam zodoende op deze site:

http://gpstracks.nl/fietsroutes-frankrijk.php?id=3784

http://members.ziggo.nl/velosite/Massif ... ntral2.htm

Deze route is te lang helaas want we hebben een beperkt aantal dagen. En, we willen deze keer eens niet vast zitten aan een dagafstand om op tijd terug te zijn.

We willen daarom met 'ouderwetse' kaart op pad en van dag tot dag bekijken waar we naar toe fietsen. Nadeel daarvan is misschien dat je dan net de mooie plekjes/routes mist?

Heeft iemand tips voor deze manier van fietsreizen?
Dag Johojo,

Wij hebben vaak in Midden en Zuid Frankrijk gefietst met gedetailleerde Michelinkaarten. Zolang je op witte en gele wegen fietst is het bijna altijd mooi. De rivierdalen zijn bijna altijd mooi vlak en de wegen naar de hoogvlakte kunnen behoorlijk steil zijn, maar op de hoogvlakte zelf is het redelijk vlak.
De mooie wegen zijn vaak groen gearceerd.
Je kunt van tevoren op internet opzoeken wat mooie plaatsjes zijn, maar het struinen in die regio is vaak al mooi genoeg.
Als je preciezer aangeeft waar je gaat fietsen kunnen we wellicht nog wat suggesties geven.

Gaat zeker een mooie fietsvakantie worden.

Groet

Erik Veenstra
Hi Erik,

Dank, fijn dat je bevestigd dat dit een goede manier is om te reizen. Ik voel me nogal onvoorbereid, maar dat heb je als je zonder vaste route op stap gaat ;-)

Clermont-Ferrand e.o. willen we als uitvalsbasis gaan nemen en vandaar een rondje maken.
Johojo schreef:Hi Erik,

Dank, fijn dat je bevestigd dat dit een goede manier is om te reizen. Ik voel me nogal onvoorbereid, maar dat heb je als je zonder vaste route op stap gaat ;-)

Clermont-Ferrand e.o. willen we als uitvalsbasis gaan nemen en vandaar een rondje maken.
Als je in een beperkt gebied gaat fietsen kan je misschien beter de IGN kaart 1: 100.000 aanschaffen.

Prijs: 8,95 Euro
Pluspunten: Nauwkeurig, veel topografisch detail, hoogtelijnen, aanduiding aantal inwoners per plaats. De nieuwe top100 kaarten hebben een vernieuwde, heldere cartografie.
Minpunten: campings niet aangegeven.
erikfiets schreef: De mooie wegen zijn vaak groen gearceerd.
Inderdaad, dat zijn de befaamde 'parcours pittoresque'. Als je dan nog eens met enige regelmaat een 'point de vue' of 'panorama'-icoontje op de kaart meepikt dan wordt het zeker 200% genieten.

Greetz,
Bram
Ik probeer nu net uit te vogelen: Michelin of IGN. IGN heeft niet de groene weggetjes maar volgens:

http://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/i ... flour.html
IGN Top 100 serie met schaal 1:100.000
Toch wel de meest geschikte kaart om zelf tochten mee uit te zetten. Met name als u wat langer in 1 gebied blijft. Anders heeft u, door de schaal, wel heel veel kaarten nodig.

* Topografische kaarten
* Voor fietsen in Frankrijk zeer gedetailleerd
* Meest geschikte kaart om een specifieke streek van Frankrijk per fiets te ontdekken
* Kaart heeft hoogtelijnen
* Ook de onverharde wegen zijn alle terug te vinden
* Wegnummers goed vermeld
* Geen campings
* Door gedetailleerde schaal heb je voor een lange fietstocht nogal wat van deze kaarten nodig
Dat laatste is niet zo'n punt. Volgens mij hebben we aan 3 kaarten genoeg.

Maar iemand nog pro-s/cons voor Michelin vs IGN?
Ik neem aan dat de Michelin kaarten vierkant zijn....

Dat zou je niet zeggen als je dit ziet:

Waar zijn de bekende vierkantjes zodat je precies kunt zien welk gebied de kaart beslaat? Of drukken ze buiten het bewuste departement niet af??? Raar...

Weet iemand in regio Arnhem een zaak waar ik vandaag met eigen ogen kan kijken?

Afbeelding
Johojo schreef:Ik neem aan dat de Michelin kaarten vierkant zijn....
De Departmentskaarten 1:150.000 zijn ook gewoon vierkant hoor :wink:

Pluspunten: De schaal 1:150.00 is feitelijk een uitvergroting van de de schaal 1:200.000. Handig voor mensen met een leesbril. De reliëfondergrond van de kaart is op basis van satellietbeelden. De detaillering is dus identiek aan de Region serie (1:200.000).
Minpunten: Kaartverdeling minder gunstig dan van region serie. Geen campings aangegeven. Gewoon papier dus kwetsbaarder dan regionserie.


Reisboekhandel de Noorderzon zit in Arnhem
Michael W schreef:
Johojo schreef:Ik neem aan dat de Michelin kaarten vierkant zijn....
De Departmentskaarten 1:150.000 zijn ook gewoon vierkant hoor :wink:


Reisboekhandel de Noorderzon zit in Arnhem
Daar ging ik zonder meer vanuit, het was meer de frustratie zeg maar. Het is nu lastig selecteren vanachter een beeldscherm. Zie bijv. IGN:

http://www.stanley-livingstone.eu/media ... T-100K.jpg

Noorderzon is maandags open maar ik vraag me af of dat ook geldt voor 2e pinksterdag.
Johojo schreef:Daar ging ik zonder meer vanuit, het was meer de frustratie zeg maar. Het is nu lastig selecteren vanachter een beeldscherm. Zie bijv. IGN:
Deze is wat groter: http://www.piedaterre.nl/images/overzic ... top100.jpg
Johojo schreef:We willen daarom met 'ouderwetse' kaart op pad en van dag tot dag bekijken waar we naar toe fietsen. Nadeel daarvan is misschien dat je dan net de mooie plekjes/routes mist?
Een andere - misschien voor de handliggend - tip is om een resiboek van de regio te kopen. Weet je welke stadjes/dorpjes/natuur de moeite waard is en dus waar je de route op moet plannen.

Verder zijn de 1:150.000 michelin kaarten prima om je route op te plannen. De witte en gele weggetjes zijn goed te befietsen, de dunne rode weggetjes kunnen vaak ook goed.

Veel plezier! Een deel van mijn fietsvakantiepret zit erin om 's avonds op de camping de route van de volgende dag op de kaart te bedenken. :D
Nog een kaartenoptie: Bij de ANWB de Michelin wegenatlas van Frankrijk kopen, schaal 1:200.000, en de bladen eruit scheuren die je nodig hebt. Kost waarschijnlijk minder (ca.17 euri?), neemt veel minder plek in en weegt minder. Verder erg gedetailleerd en met groene wegen, uitzichtpunten, enz.
Johojo schreef:Dit jaar gaan we een rondrit maken in Frankrijk. Ik wil nog een keer naar het Massif Central
Voor het Massif Central* is de 1:200.000-versie meer dan goed genoeg en er staat alles op wat je als asfaltfietser zou willen fietsen.
Van de IGN-serie heb ik er ook enige tientallen, maar uiteindelijk blijkt altijd dat je toch een weggetje fietst dat op de Michelin staat.
De 200.000 serie is tegenwoordfig gemaakt van kunststof, wat een enorm voordeel is voor fietsers. Je kunt ze heel vaak om- en terugvouwen zonder dat er iets mee gebeurt.
Ze zijn ter plaatse "overal" te koop.
Let vooral als je ze in NL aanschaft op de jaargang op de kaart. Nederlandse kaartenverkopers zijn echt cowboys, Bever en ANWB incluis.
Ave Gone schreef:Van de IGN-serie heb ik er ook enige tientallen, maar uiteindelijk blijkt altijd dat je toch een weggetje fietst dat op de Michelin staat.
In dunbevolkte en bergachtige streken klopt dit wel. Maar in Bretagne en Normandie ligt zo'n fijnmazig net van asfaltwegen, dat niet elk weggetje op de Michelinkaart staat. Michelinkaarten op de schaal 1:200.000 vind ik ook nogal priegelig. Ik fiets nog altijd zonder bril, maar het kost me nu wel moeite om op deze kaarten alle details nog te onderscheiden. De 1:150.000 versie van Michelin en de IGN kaarten kan ik nog wel goed lezen.
Overigens staan Michelin en IGN ook online: zie http://www.viamichelin.nl/web/Kaarten-Plattegronden en http://www.geoportail.gouv.fr/accueil (onder 'suggestions' selecteer je 'cartes'; hier kun je ook alle straat- en wegennamen selecteren of kaarten uit de 18e eeuw. Vink je onder 'ma sélections de données' alles weer uit, dan hou je luchtfoto's over die soms gedetailleerder en recenter zijn dan die van Google Earth).
Ik ga ook altijd met de 1:150.000 van Michelin.
Johojo schreef:We willen daarom met 'ouderwetse' kaart op pad en van dag tot dag bekijken waar we naar toe fietsen. Nadeel daarvan is misschien dat je dan net de mooie plekjes/routes mist?
Ter verhoging van de feestvreugde heeft deze tegenwoordig de mooiste plaatsen / gebieden met sterrenwaarderingen (*, **, ***) aangegeven. Daar valt voor de ter plaatse écht bekende natuurlijk het nodige op af te dingen, maar voor de passerende toerist is het een aardige selectie.

In de laatste jaren heb ik zowel de stap van 1:200.000 naar 1:150.000 als standaard als het verdwijnen van de hoogte-aanduidingen bij plaatsen meegemaakt. Was over beide in eerste instantie niet enthousiast, maar in tweede instantie zijn de 1:200.000's nu inderdaad priegelig en wordt de hoogte-informatie van plaatsen voldoende ondervangen door puntwaarden in de wegen.

Al met al mochten we willen dat er van Nederland nog zulke goede kaarten gemaakt werden...
M&A schreef:
Johojo schreef:We willen daarom met 'ouderwetse' kaart op pad en van dag tot dag bekijken waar we naar toe fietsen. Nadeel daarvan is misschien dat je dan net de mooie plekjes/routes mist?
Een andere - misschien voor de handliggend - tip is om een resiboek van de regio te kopen. Weet je welke stadjes/dorpjes/natuur de moeite waard is en dus waar je de route op moet plannen.
Inderdaad, dat wilde ik ook nog doen. Maar desalniettemin, goede tip. En inderdaad, het lijkt me ook super om voor de volgende dag een route uit te puzzelen!
wimmo17 schreef:Nog een kaartenoptie: Bij de ANWB de Michelin wegenatlas van Frankrijk kopen, schaal 1:200.000, en de bladen eruit scheuren die je nodig hebt. Kost waarschijnlijk minder (ca.17 euri?), neemt veel minder plek in en weegt minder. Verder erg gedetailleerd en met groene wegen, uitzichtpunten, enz.
Goede tip, ik heb beide gedaan. Nu IGN kaarten (ivm de schaal en volgens fietsvakantiewinkel de beste kaart voor fietsers) en de Michelin wegenatlas. Sowieso handig voor in de auto. De groene weggetjes teken ik wel over :D

Dank allen voor de tips!