Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cannondale vs Trek - Forum Wereldfietser

Cannondale vs Trek

Deze zomer wil ik met de fiets door Noorwegen gaan trekken (van Larvik onderlangs naar Bergen en dwarsover (Rallarvegen) weer terug). Voor deze en toekomstige tochten ben ik me nu aan het orienteren op een fiets. Afgelopen zomer heb ik op een 'gewone' fiets gefiets (hybride stadsfiets). De enige ervaring die ik heb met fietsen betreft Gazelle en Batavus damesstadfietsen en dat maakt het tamelijk lastig om nu een goede fiets te kiezen. Er is erg veel informatie te krijgen, maar technische specificaties zeggen me vooralnog niet zo veel.

Op dit moment is de keuze voor mij tussen een Trek X500 en een Cannondale Adventure (zie onderstaande links). Volgens de verkoper is er kwalitatief geen groot verschil tussen deze fietsen.

Ik heb al wat negatieve dingen gelezen over de Trek. Kan iemand mij adviseren betreffende deze twee fietsen? Of misschien heeft iemand een totaal andere aanbeveling?

Alvast bedankt,
Esther

http://www2.trekbikes.com/bikes/bike.ph ... 81040&f=23

http://www.cannondale.com/bikes/07/cusa ... 7AS6M.html

Volgens heb ik, ondanks zorgvuldige bestudering van de verschillende fora, mijn bericht in het verkeerde geplaatst. Volgens mij hoort het eerder thuis bij fietstechniek. Kan ik het verplaatsen? Hoe dan ook, in ieder geval mijn excuses.

Esther

Ik heb zelf een Cannondale, maar dan uit het touring segment.

Zo te zien is de Cannondale die jij krijgt aangeraden niet helemaal voorbereid voor lange trektochten. Het lijkt meer op een stadfiets.

De fiets fiets heeft vering, maar daar moet je zelf over oordelen of dat wel prettig is. Zeker bij het klimmen kan dat minder zijn.

Ook als je naar de specificaties kijkt ziet de Cannondale er minder uit. Vaak zijn de onderdelen van verschillende merken en is het meer een bijelkaar geraapt zooitje.

Kijk ook eens naar wat andere merken zoals Santos, Koga of Giant.
Een proefritje kan ook geen kwaad, dan voel je de echte eigenschappen van de fiets.

Afbeelding
Rallerveien

Als je nog inspiratie voor routes in Noorwegen op wil doen dan kan je naar mijn website kijken. Ik ben er twee keer geweest en vond het fantastisch!

Zie:
http://www.luddo.nl

groet

Luddo

Esther,

Er staat op deze site ook een trek 930 te koop. IK heb de verkoper net gebeld, en de maat is 19 inch. Als ik kijk en zie wat er op deze 26 inch fiets gemonteerd zit, dan zou ik maar heel snel gaan bellen, als je maat goed is, want dit is voor jouw de beste fiets die je kan krijgen voor maat 750 euro. Voor het fietsen in Noorwegen is dit een hele beste fiets. IK ben geen vriend of zo, maar geef je alleen een goed advies.

Mario

Maar, Ester, als ik zie dat ik een nieuwe Trek X500 kan kopen voor € 699,- dan vind ik € 750,- voor een derdehands Trek met tweedehands onderdelen een beetje overvraagt.

Gerd

GerdC schreef:Maar, Ester, als ik zie dat ik een nieuwe Trek X500 kan kopen voor € 699,- dan vind ik € 750,- voor een derdehands Trek met tweedehands onderdelen een beetje overvraagt.

Gerd
Na een jaartje fietsen is die nieuwe fiets ook tweedehands. Wat dan de technisch meest degelijke vakantiefiets is is geen wedstrijd!

Maar om terug te komen op de voorgestelde twee fietsen: dat zijn geen vakantiefietsen maar fietsen geschikt om mee te Drentenieren of om een geasfalteerde voormalige spoorbaan mee te doen. Als je dat wilt prima, maar ervaren vakantiefietsers zie je toch de keuze maken voor simpeler fietsen met een hogere basiskwaliteit. Probeer eens een bezoek aan een echte vakantiefietsenfietsenmaker, hoogstwaarschijnlijk komt die met heel andere suggesties

Gerd c,

IK begrijp niet helemaal hoe je er bij komt dat die fiets derde hands is. In de tweede plaats is het zo dat die fiets is voorzien van top klasse onderdelen. Een volledige XT set kost alleen al 600 euro. Een geveerde magura vork kost ook 300 euro Het frame van die fiets is van goede kwaliteit en gaat dus een leven lang mee, dit in tegenstelling met een alu frame. Ik heb zelf ooit een Koga randonneur verkocht voor 1000 euro, die ik als overjarig model kon kopen voor 1450 euro. Als je een fiets goed onderhoud, is er met een prijs van 750 euro niks mis. als ik het geld had ging ik deze fiets zelf kopen.

mario

mario schreef:IK begrijp niet helemaal hoe je er bij komt dat die fiets derde hands is.
advertentie Marktplaats schreef:Ik heb de fiets vorig jaar gekocht en geheel nieuw opgebouwd.
Gerd

Allemaal bedankt voor jullie reacties.
m-gineering schreef: maar ervaren vakantiefietsers zie je toch de keuze maken voor simpeler fietsen met een hogere basiskwaliteit.
Wat bedoel je precies met simpeler fietsen met een hogere basiskwaliteit? Denk je dan aan andere merken of aan andere types.

Ik ben van plan om aanstaande zaterdag naar de vakantiefietser in Amsterdam te gaan voor advies. Ik begin namelijk een beetje te twijfelen.

Esther

Esther Leeuwrik schreef:Ik ben van plan om aanstaande zaterdag naar de vakantiefietser in Amsterdam te gaan voor advies.
Een goed plan, maar toch een maar. Eric zelf is op het ogenbllik aan het fietsen in ZO-Azië en daarom is de winkel tot 19 december uitsluitend op zaterdag open. Je kan er ook nu wel terecht voor advies, maar je loopt het risico dat het heel erg druk is. Als je niet echt haast hebt, zou ik je adviseren om te wachten tot na 19 december.

Gerd

Esther Leeuwrik schreef:Allemaal bedankt voor jullie reacties.
m-gineering schreef: maar ervaren vakantiefietsers zie je toch de keuze maken voor simpeler fietsen met een hogere basiskwaliteit.
Wat bedoel je precies met simpeler fietsen met een hogere basiskwaliteit? Denk je dan aan andere merken of aan andere types.

Ik ben van plan om aanstaande zaterdag naar de vakantiefietser in Amsterdam te gaan voor advies. Ik begin namelijk een beetje te twijfelen.

Esther
Less is more bij vakantiefietsen. Als je een fiets uitzoekt die voor x99 in de winkel staat, zijn bij de fiets zonder verende voorvork / zadelpen /multipositiestuur /stander/andere flitsende accessoire de onderdelen waar het omgaat doorgaans van een betere kwaliteit.

Op een vakantiefiets wil je:
een goed frame, dus de juiste maat en stijf genoeg
fatsoenlijke wielen (naven, spaken, velgen & banden)
degelijke dragers
passend zadel.

De rest van de afmontage moet goed genoeg zijn, voor de typische Hollander betekent dat in Shimano termen Alivio/Deore (Voor een Duitser is dat XT, voor een Amerikaan XTR :))

Betkent dat, dat het hele LX, XT, XTR verhaal niet van belang is, omdat 'gewoon' goed genoeg is?

Ik lees hier en daar dat het handiger is om 26" wielen te hebben, in plaats van 28". Is dat alleen vanwege de verkrijgbaarheid of zijn daar meer voordelen aan verbonden?

Wat merken betreft komen Koga en Santos ook veel voorbij (en Idworx, maar die gaat mijn budget te boven). Welk merk is het beste (voor zover dat te zeggen is en het niet afhangt van persoonlijke ervaringen). Mijn fietsbudget bedraagt maximaal ongeveer 1500 euro.

Deze zomer ga ik naar Noorwegen en ik ben van plan om veel meer te gaan fietsen, maar in verband met mijn werk zal dat nooit langer dan vijf weken zijn (1x per jaar) en verder misschien af een toe een week, of twee. Behalve vakantiefietsen wil ik graag gewoon lekker en relatief snel een 'eindje' kunnen fietsen. De fiets zou dan eerder richting racefiets moeten gaan dan mountainbike, maar ik begrijp dat het zinvoller is om meerdere fietsen aan te schaffen dan te kiezen voor een tussenoplossing (die het voor alle doeleinden dan 'net niet' is). Verder is het voor mij belangrijk dat de fiets comfortabel is, niet te ingewikkeld in elkaar zit (gebruiksgemak speelt ook mee: ik wil graag zelf dingen kunnen repareren en vervangen), hij moet niet te zwaar zijn, een redelijke snelheid kunnen behalen (hoewel ik niet veel harder zal trappen dan hooguit 30 km/u) en mooi zijn.

Esther

Esther,

Voor 1500 euro kan je een hele goede vakantie fiets kopen. Wees alert op de winkels, want tegen het eind van het jaar gaan veel goede vakantie fietsen ivm de nieuwe 2007 modellen voor een paar honderd euro goedkoper de deur uit.

Dit zijn in Nederland de specialistische fiets vakantie winkels, die heel bekent zijn, onder de vakantie/wereld fietsers:

De Vakantie fietser in Amsterdam
Snel in Utrecht
Avaghorn/Rycycle in groningen
Firma fietsplezier in amsterdam
Vittorio in Heerhugowaard.

Mijn ervaringen; koop een fiets van staal, gaat een leven lang mee en kan gelast worden in de hele wereld, met alu is dit allemaal veel moeilijker.

Neem wielen van 26 inch, is veel sterker dan 28 inch en beter verkrijgbaar, buiten nederland dan 28 inch

neem minimaal LX als afmontage, goed voor 35000 km fiets plezier. neem HS 33 hydralische remmen, remt stukken beter, kost iets meer, maar de remblokjes kunnen zeer makkelijk vervangen worden.

In een goede fietsen zaak staat een pasfiets, dit is namelijk zeer belangrijk. De fiets moet op maat opgebouwd worden. Een schoen moet ook goed zitten.

Succes mario PS Eric van de vakantie fietser gaat geloof ik pas rond 8 november weg, dus je hebt nog tijd voor een bezoek. Hij heeft verschilllende fietsen staan met veel moegelijkheden

SANTOS NATUURLIJK OOK GOEDE PRIJS KWALITIT VERHOUDING

Als je dan toch in Amsterdam bent:

Even de aanbiedingen van Lohman op een rijtje
CannondaleT800 Tiagra € 1.199,00
Focus Maleta LX/Magura € 949,00
Focus Aventura Deore/LX € 749,00
Giant Expedition LX € 999,00
ID Worx ET Commuter XT/Deore € 1.599,00
ID Worx Randonneur XT € 2.049,00
ID Worx ER Rohloff € 2.499,00
Koga Miyata Globe Traveller105 € 1.749,00
Koga Miyata Randonneur LX/XT € 1.499,00
Koga Miyata Traveller LX/XT € 1.299,00
Orbea Arama Tiagra € 1.099,00
Orbea Artea XT € 1.199,00

http://www.lohman.nl/intro.htm

Anderen hebben vast vergelijkbare aanbiedingen.

Als je een meer raceuitvoering wilt hebben dan zou je voor de Cannondale kunnen gaan. Het frame is wel erg stijf dus daar moet je misschien aan wennen.

Santos zijn ook erg mooie fietsen en vallen binnen jouw budget. Deze kan je natuurlijk makkelijker laten customizen dan de confectiefietsen.

Indien je veel onverhard rijd, kan je inderdaad beter voor ATB/ 26" gaan.
Alu of staal is een eeuwige discussie, maar ik denk niet dat je zelf veel aan een gebroken stalen frame doet in de rimboe.
Het is maar aan jou de keus wat je wilt.

Belangrijker is om te weten of je veel verhard/onverhard fietst, met /zonder bagage, race/atb.

Ook over remmen kan je een enorme discussie voeren.
De ene zweert bij schijfremmen, de ander bij hyrdaulisch. Ik heb gewone cantilevers en die voldoen nog steeds prima. Magura's lijken mij weer onderhoudsgevoelig.

Minimum is eigenlijk deore (als je Shimano koopt).


Kijk ook eens naar de verschillende testen in o.a. Op pad en fietsactief.

http://www.oppad.nl/published/opp/conte ... 188116.pdf

http://www.fietsactief.nl/serv_testen_09.asp

en de oppad site

http://www.oppad.nl/published/opp/conte ... ts.nl.html

Belangrijk is dat je eerst zelf je doel/ toepassing bepaalt.

groet

Luddo

mario schreef: Dit zijn in Nederland de specialistische fiets vakantie winkels, die heel bekent zijn, onder de vakantie/wereld fietsers:

Avaghorn/Rycycle in groningen
Mag het ook Avaghon/Recycle in Wageningen zijn?

Mijn ervaringen; koop een fiets van staal, gaat een leven lang mee en kan gelast worden in de hele wereld, met alu is dit allemaal veel moeilijker.
Ik heb niks op staal tegen ;), maar 'Otto Normalverbraucher' kan ook best met aluminium op vakantie
Neem wielen van 26 inch, is veel sterker dan 28 inch en beter verkrijgbaar, buiten nederland dan 28 inch
met 26" kun je wat makkelijker dikke comfortabele banden vinden, maar 28" hoef je niet direct af te schrijven. Ben je klein van stuk dan is de iets kleinere 26" wel handig.
neem minimaal LX als afmontage, goed voor 35000 km fiets plezier. neem HS 33 hydralische remmen, remt stukken beter, kost iets meer, maar de remblokjes kunnen zeer makkelijk vervangen worden.
Als je LX niet van XTR kunt onderscheiden is Deore zat. Het is heel verleidelijk om Phil Wood naven te specificeren, een CK balhoofdstelletje aan te raden etc maar met een eenvoudiger fiets kom je er ook wel. En vergeleken met de raspaardjes is het afstellen van een goedkope groep stukken minder kritisch

Voor ongeveer 1500 euro kun je een prima fiets kopen. Marten en anderen hebben echter gelijk dat de fietsen waarmee je eerst aankwam meer geschikt zijn voor de Drentse rijwielvierdaagse dan voor Noorwegen.
Het allerbelangrijkste is een degelijk frame dat je perfect past. Voor dit geld zou ik zelf altijd kiezen voor een ongeveerd stalen maatframe van Vittorio, Snel, Avaghon of M-gineering (niemand vergeten?). Het gevoel en het comfort van je fiets zit in het frame, en dat moet goed zijn. Bovendien zijn veel confectieframes te zwaar voor lichte vrouwen. Een maatframebouwer neemt dan lichtere buis. Ik weet ook niet of je erg lang bent, maar als dat niet zo is dan zou ik zeker een frame met 26 inch wielen overwegen. Ook als je lang bent gelden echter de andere voordelen van 26 inch: sterkere wielen zonder kostbare tamelijk exotische constructies met 48 spaken, in den vreemde makkelijker te krijgen banden, en een lager wielgewicht bij gebruik van echt brede banden. Je zegt dat je ook lekker snel wilt kunnen rijden, en dus misschien meerdere fietsen zult willen hebben. Tenzij je voluit wilt racen of spelen in de modder is dat eigenlijk niet het geval. Om te beginnen zou ik ernstig overwegen een (breed) racestuur te nemen. Dat racet lekker, en je rijdt er wat mij betreft ook op lange tochten het lekkerste op (zet het dan een beetje hoger). Met een frame voor brede 26 inch wielen kun je dan eigenlijk alles: zet er 50 mm brede Schwalbe Kojak banden op, en je hebt een behoorlijk snelle asfaltfiets, zet er 50 mm brede Schwalbe Marathon XR op, en je bent helemaal klaar voor Noorwegen. Zet er 50 mm Schwalbe Big Apple of de gewone 50 mm Marathon op, en je hebt de perfecte vakantiefiets voor West Europa. Zet er een 50 mm Hurricane op en je kunt ook nog aardig off road meekomen. Haal de spatborden eraf, en je kunt er brede noppenbanden opzetten voor in de modder.
Wat heb je dan verder aan afmontage nodig? Op wielen moet je niet bezuinigen. Als die kapot gaan heb je onderweg een groot probleem. Belangrijk is hierbij de kwaliteit van de wielbouwer - de framebouwers die ik noemde leveren allemaal prachtige handgebouwde wielen. Kies voor stevige velgen met 36 spaken en goede naven (eigenlijk liefst Shimano XT, zoveel duurder is dat niet) en er kan je niets meer gebeuren. En de rest? Truvativ Isoflow cranksets zijn goed en goedkoop, hebben verwisselbare bladen, en zijn ook leverbaar in 160 en 165 mm lengte, hetgeen voor de meeste vrouwen beter is dan 170/175 mm. Een Shimano UN 52/53 trapas kost maar een paar euro meer dan de naamloze rommel die er helaas in de meeste confectiefietsen verstopt wordt, maar gaat niet kapot. Een setje goedkope Tektro cantilever remmen doet het prima met een racestuur. Neem buis- of (iets duurder en luxer) crosscommandeurs in plaats van dure en kwetsbare sti schakelgrepen. Tracteer jezelf op een geveerd leren Brooks zadel (op een fiets met racestuur zul je denk ik een Countess het lekkerste vinden). Mischien pakt dit alles ietsje duurder uit dan 1500 euro, maar veel zal het verschil niet zijn.
Veel fietsplezier,
Wim

willem, je bent santos vergeten :wink:

Dat zijn geen maatframes. Mijn punt was dat sommige maatframes niet (Vittorio) of nauwelijks (M-gineering) duurder zijn dan de goede confectieframes van anderen. En bij deze bouwers is de keuze aan onderdelen ook nog eens veel groter, zeker als je een racestuur wilt hebben
Wim

Hoi!

En natuurlijk wordt een heel voordelig en heel erg goed confectie fietsje weer niet genoemd:

De T-400 van Fahrradmanufaktur. Prima fietsje, prima prijs (tussen de 800 en 900E). In de reisfietswinkels in Rotterdam en Amsterdam te koop als ik het wel heb. Voor 1500E met Rohloff. Doet het altijd, zand, asfalt, sneeuw, maakt hem niks uit, hij eet alles.

http://www.fahrradmanufaktur.de/touren/touren.html

CrMo (staal) frame, 26 inch banden, magura hydraulische remmen. LX afmontage of Rohloff, Tubus bagedrager tot 35KG, Lumotec lampen, Naafdynomo (op de Rohloff een SON), Brooks zadel en nog veel meer mooie dingetjes :)

Fiets de wereld (op een T-400 Rohloff),
Whisky