Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Zuid/Oost Azie... - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Zuid/Oost Azie...

Hallo,

Ik krijg over enige tijd de mogelijkheid om een periode met
werken te stoppen om een lange reis te gaan maken.
Ik ben van plan om vanuit Nederland naar Zuid/Oost azie te fietsen.
Hierbij door bijvoorbeeld Iran, ...., Kirgyztan, China, enz.

Uiteraard ben ik al per land het een en ander aan het uitzoeken.
En ook speur ik diverse reisverslagen af voor ervaringen.

Mijn werkgever zou het op prijs stellen als ik binnenkort een redelijk schatting van de periode die ik nodig heb en de vertrekdatum kan opgeven.
Daarom wil ik hier toch de volgende vragen stellen.

Wat is een goede tijd om vanuit Nederland te vertrekken?
Dit om zo goed mogelijk in de juiste jaargetijden in de diverse gebieden uit te komen.
En met hoeveel tijd moet ik ongeveer rekening houden om in bijv. Laos/Thailand aan te komen?
Hoe moeilijk/eenvoudig is het om onderweg de diverse visas te regelen?


Er zijn vast wel een aantal ervaringsdeskundigen die hier een aanwijzing voor zouden kunnen geven.

Alvast bedankt voor reacties.

Gerco
Hoi Gerco,

23 maart organiseren wij weer een avond voor toekomstige wereldfietsers, dan worden veel van die vragen en meer beantwoord.

Vertrek ergens in mei, juni, juli, wellicht nog augustus. Tijdsduur van NL naar zuidoost Azie: pakweg een tot anderhalf jaar.

Onderweg kun je veel visa regelen (je moet ze meestal binnen drie maanden na uitgfite gebruiken), maar soms moet je twee landen voor het te bezoeken land al een visum regelen. In het boekje De Wereldfietser, handreiking voor het maken van een wereldreis staat heel veel uitgelegd. Te bestellen via de Fietsvakantiewinkel of via De Vakantiefietser.
Verder kun je even zoeken op dit forum,
Hallo Eric,

Bedankt voor je reactie. Deze info helpt me zeker verder.

Ik ga die info-avonden in de gaten houden en indien mogelijk kom ik ook.
Ik was ook al eens van plan om bij De Vakantiefietser een keer naar binnen te lopen.

Toch nog een vraag.... Als ik hier in het voorjaar/zomer vertrek... Kom ik dan niet veel sneeuw tegen in de Himalaya?? Ik kan me voorstellen dat ik daar dan vrij vroeg in het voorjaar kom?? Rekening houdend met een 7/8 maanden tot aan Kirgystan.. Zijn de passen dan wel open??

Nogmaals bedankt voor je antwoord..

Gerco.
Hoi Gerco,

Ik vertrek in het eerste weekend van april vanuit NL richting australie.
Mijn eerste doel is het Baikal meer dat ik vanuit NL in 4 maanden moet fietsen. Daarna 1 maand Mongolie (augustus). Vervolgens de grote hamvraag of Tibet dan al toegankelijk is, want daar wil ik graag naartoe. Tibet moet je uiterlijk begin September intrkken omdat de tocht naar Lhasa ongeveer 2 maanden duurt. Daarna wordt het te koud, tenzij je daarvan houdt natuurlijk :D
Ervan uitgaande dan ik een 3 maanden visum voor china kan krijgen en Tibet lukt, rol ik vervolgens begin December Laos binnen. Vervolgens rustig doorkabbelen naar Singapore om daar het vliegtuig naar Darwin te nemen. Inmiddels zit ik dan een 13/14 maanden op de fiets.

Ik ben enige jaren geleden van Istanbul via de -stan laden naar S-pore gefietst, heb Tibet toe nniet gedaan (STOM :( !). Heb toen effectief 17.000 km in 188 fietsdagen gefietst en evenzovele rust/toeristendagen gehad.

Dus 1 jaar om in Thailand te komen is ruim voldoende lijkt me.

Voor de visa moet je de Iraanse visum in NL al aanvragen, lijkt me het eenvoudigst. Die van de -stan landen kan je in Tehran zelf doen, check nog wel even of je LOI's nodig hebt. Stan tours kan je deze leveren indien nodig. Het Chinese visum heb ik in Bishkek gedaan. Kreeg daar 2 maanden. 1 maand verlenging in China zelf is geen probleem.

Meer info kan je hier op de site vinden of hier http://itchy-wheels.exploder.org/blog/

Succes!
Toon
Toon schreef: Ik vertrek in het eerste weekend van april vanuit NL richting australie.
Mijn eerste doel is het Baikal meer dat ik vanuit NL in 4 maanden moet fietsen. Daarna 1 maand Mongolie (augustus). Vervolgens de grote hamvraag of Tibet dan al toegankelijk is, want daar wil ik graag naartoe. Tibet moet je uiterlijk begin September intrkken omdat de tocht naar Lhasa ongeveer 2 maanden duurt. Daarna wordt het te koud, tenzij je daarvan houdt natuurlijk :D
Ervan uitgaande dan ik een 3 maanden visum voor china kan krijgen en Tibet lukt, rol ik vervolgens begin December Laos binnen. Vervolgens rustig doorkabbelen naar Singapore om daar het vliegtuig naar Darwin te nemen. Inmiddels zit ik dan een 13/14 maanden op de fiets.
Dat klinkt als een aardige route. Hoe ga je tot aan het Baikal meer, helemaal door Rusland? Kan je daar een zo lang geldig visum voor krijgen?

En, heb jij (of iemand) al wat informatie kunnen vinden over of een visum van 3 maanden in China nu lukt?
Hoi Kurk,

Ik fiets vanuit NL naar de Oekraine en duik vandaar Rusland binnen - de preciese grensovergang weet ik nog niet. Dan in drie maanden via de M51/53 tot aan het Baikal meer. Ik kan via een visumbureau een 3 maanden visum krijgen.

Wat het chinese visum betreft denk ik dat je standaard een 2 maanden visum krijgt, met een maand verlenging kom je dus aan die. Vroeger kreeg je via Hong Kong een 6-maanden visum, maar die sluiproute is volgens mij al dichtgedraaid.
1 april is een mooie en goede vertrekdatum, levert ook tal van grappige reacties van collega's, vrienden en familie op, succes verzekert :wink:
En je bent nog voor de winter in Tibet.
Kortom, een prima datum !
Veel plezier
Toon,

klinkt echt als een gave route. Hou je ergens een verslag bij oid? Ben wel erg benieuwd naar je bevindingen straks. Weet jij hoe ver die weg ongeveer is van grens Rusland naar Baikal? Kilometer of 6000? Dat moet dan wel te doen zijn in drie maanden. Haal je je Mongolie-visum dan in Irkutsk?
kurk schreef:
Toon schreef: Ik vertrek in het eerste weekend van april vanuit NL richting australie.
Mijn eerste doel is het Baikal meer dat ik vanuit NL in 4 maanden moet fietsen. Daarna 1 maand Mongolie (augustus). Vervolgens de grote hamvraag of Tibet dan al toegankelijk is, want daar wil ik graag naartoe. Tibet moet je uiterlijk begin September intrkken omdat de tocht naar Lhasa ongeveer 2 maanden duurt. Daarna wordt het te koud, tenzij je daarvan houdt natuurlijk :D
Ervan uitgaande dan ik een 3 maanden visum voor china kan krijgen en Tibet lukt, rol ik vervolgens begin December Laos binnen. Vervolgens rustig doorkabbelen naar Singapore om daar het vliegtuig naar Darwin te nemen. Inmiddels zit ik dan een 13/14 maanden op de fiets.
Dat klinkt als een aardige route. Hoe ga je tot aan het Baikal meer, helemaal door Rusland? Kan je daar een zo lang geldig visum voor krijgen?

En, heb jij (of iemand) al wat informatie kunnen vinden over of een visum van 3 maanden in China nu lukt?
Als jullie naar de Baikal meer gaan kan ik een paar dagen Olkhon island aanraden, de service/ eten(lekkerste ontbijt van Rusland vond ik in 2006) bij http://www.olkhon.info/en/accom/ was erg goed maar de banja was voor mij te warm :lol:

Zo'n één daags toer met een 4x4 is ook leuk (4x4 bus :lol: )

Afbeelding

Afbeelding
Ik zou proberen in april in oost-Turkije te zijn. Dan is het net gedaan met de ijzige kou op het plateau in Turkije en heb je genoeg tijd om vóór de hitte Iran en Turkmenistan door te komen. En vóór de winter de KKH te fietsen bv.
Anders wordt het allemaal wel moeilijk denk ik om de reis aan één stuk voort te zetten. Kijk maar evenop http://www.tour.tk voor onze route en tijdsindeling (per maand gerangschikt). Groetjes, Ali
Hallo,

Allemaal weer bedankt voor de reacties!!

Met deze informatie en links kan ik mijn plannen iets concreter gaan maken.

Ik vermoed dat ik eind augustus op pad zal gaan. De gehele route ligt nog niet helemaal vast, maar ik wil een indicatie kunnen geven.....

Mocht het allemaal wat concreter gaan worden, dan post ik dat wel..

Groet,

Gerco
eind augustus? Ben je dan niet te laat voor een hoop gebieden?
fietsjunks schreef:eind augustus? Ben je dan niet te laat voor een hoop gebieden?

Tja, volgens sommigen moet ik in april in Nederland vertrekken... Maar als ik dan tegen de winter in de Himalaya uitkom zijn daar de passen wellicht dicht.

Anderen zeggen dat ik in april in Oost-Turkije moet zijn, de ergste kou voorbij en niet veel hitte in Iran e.d. Dit klinkt mij plausibel. Tevens dan ruim op tijd om passen te overbruggen in de Himalaya..

Maar zijn er andere meningen, met onderbouwing, dan hoor ik ze graag en neem ik ze mee in mijn overwegingen...


Gerco.
hallo Gerco,
Je zult tijdens langere reizen altijd ergens sneeuw met gesloten passen, of hitte, of gewijzigde visumregels tegenkomen. Wij zijn 15 juni 2008 uit NL vertrokken met als bestemming Tibet.
Tibet bleek ondertussen gesloten en in het voorjaar van 2009 was ook het Chinese visum moeilijk verkrijgbaar. In Tashkent had iemand een visum voor China van 20 dagen weten te bemachtigen, wij konden in Bishkek maximaal 1 maand kopen, en dan niet rechtstreeks bij het consulaat/ambassade. Er was een Letter of invitation nodig en dat hebben we via een reisbureau kunnen "regelen", deze kocht meteen het visum voor ons. Het gaat soms opeens anders dan je verwacht. Maar laat dat je niet tegenhouden, er komt altijd wel een oplossing.
Om niet midden in de winter in Oezbekistan te belanden hebben we 3 maanden door Iran gefietst. Dat was fantastisch. Koud in de bergen en prettig in de woestijnen. Ik weet niet hoe welkom toeristen momenteel in Iran zijn met de huidige politieke omstandigheden.
We waren in april in Kirgizstan en hebben vaak door de sneeuw geploeterd. Als je de KKH wilt fietsen, houd er dan rekening mee dat de pas vanaf 1 mei opengaat. Eerder kom je daar de grens niet over.
Vertrekken in juni vond ik eigenlijk wat aan de late kant, maar het hangt ook van je tempo af en hoeveel je wilt zien of rondtrekken onderweg.

Hier vind je iets over onze reis:
http://www.jaartjefietsen.web-log.nl

Edith
kurk schreef:Toon,

klinkt echt als een gave route. Hou je ergens een verslag bij oid? Ben wel erg benieuwd naar je bevindingen straks. Weet jij hoe ver die weg ongeveer is van grens Rusland naar Baikal? Kilometer of 6000? Dat moet dan wel te doen zijn in drie maanden. Haal je je Mongolie-visum dan in Irkutsk?
Hoi Kurk,
sorry voor het late antwoord, maar ik zat een paar weekjes in Thailand...
Ik houd inderdaad een blog bij, ik met er nog wel eentje maken, maar die zal ik tzt hier wel vermelden. Grens Rusland is inderdaad ongeveer 6000km. Ik maak via google Maps een serie van GPS tracks zodat ik een beetje weet waar ik ben en hoever ik nog moet gaan. Ik heb in ieder geval al een papieren wegenatlas van Rusland, maar weeet niet hoe betrouwbaar die is. Mijn Mongolie-visum was ik van plan in Ulan-Ade te halen, omdat ik gelezen heb dat het daar wat makkelijker en sneller ging dan in Irkutsk.

Groeten, Toon