Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bivakzak of Tent - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Bivakzak of Tent

Ik sport al 15 jaar niet meer. Ik hou van bewegen. Om bij het onderwerp te blijven. Ik kies voor een lichte en drogere dubbeldaks tent en i.c.m een aanmerkelijk lichtere donzen slaapzak. Voor op een fiets niet zo belangrijk, maar wel voor in de rugzak bij meerdaagse wandeltochten.

Piet.
Ik geef het op. En dat is niet omdat ik denk dat AB's theorie overeenkomt met de werkelijkheid. :wink:
AB schreef:1) Als het buiten regent (tegen 100% luchtvochtigheid), je gaat sporten en je doet je goretex of event regenjas aan.
2) Als het buiten regent (tegen 100% luchtvochtigheid), je gaat sporten en je doet een waterdichte dampdichte simpele plastic Wibra regenjas aan.

Wat zal het verschil zijn tussen situatie 1 en 2?
Het verschil weet ik niet, maar ik wou eens, om het ademend vermogen mijn nieuwe gtx performance shell regenjas te testen 40 km fietsen, (ik zag donkere wolken maar regende nog niet) ik de jas aangetrokken en hard (voor mijn doen) wezen fietsen, ik dronk er geen water bij en viel na 20 km bijna flauw, ik was zeiknat van binnen, ik de regenjas uitgedaan en de windstopper weer aan, toen ging het weer.
Ik denk dat het met sporten weining uitmaakt, omdat de 15000 gr/m ademend vermogen van de jas voor mij niet genoeg was.
cotweetje schreef:Het verschil weet ik niet, maar ik wou eens, om het ademend vermogen mijn nieuwe gtx performance shell regenjas te testen 40 km fietsen, (ik zag donkere wolken maar regende nog niet) ik de jas aangetrokken en hard (voor mijn doen) wezen fietsen, ik dronk er geen water bij en viel na 20 km bijna flauw, ik was zeiknat van binnen, ik de regenjas uitgedaan en de windstopper weer aan, toen ging het weer.
Ik denk dat het met sporten weining uitmaakt, omdat de 15000 gr/m ademend vermogen van de jas voor mij niet genoeg was.
Je geeft het antwoord op het door jouw opgevoerde onderwerp nu zelf. Geen bivakzak of als het toch een bivakzak zal worden: De goedkoopste. Een Ultralite Bivi van Mountain Equipment. 108 gram, circa 20 euro.

Piet.
Robertjan schreef:Ik geef het op. En dat is niet omdat ik denk dat AB's theorie overeenkomt met de werkelijkheid. :wink:
Ik zit ook maar wat luidop te denken, maar kan me gewoon nauwelijks voorstellen dat er in een ruime tent meer condensatie optreedt dan in een krappe bivy, uitgaande van een 100% luchtvochtigheid (mist, regen).

Ik zie 6 typen tentjes/bivies voor me:

1) de dubbellaags tent <1kg (waterdichte/dampdichte buitentent / dampopen mugvrije binnentent).... veel details in de tent om te kunnen ventileren (TN Ultra 1, Vaude Tokee UL, Big Agnes Flycreek, etc.)

2) de enkellaagse tent (waterdichte/dampdichte buitentent zonder binnentent)..... maar wel met details om te kunnen ventileren en om muggen buiten te houden (Tarptent Moment en andere superlichte wandelstoktentjes)

3) de bivies met koepeltjes, zeg maar superkleine enkellaagse koepeltentjes, die je geheel regendicht kunt afsluiten, maar waarbij je slaapzak toch enigszins vrij ligt van het tentdoek. Sommige moet je afscheren en hebben interessante ventilatieopeningen (Vaude Bivi). Andere modellen staan op zichzelf en hebben geen ventilatiemogelijkheden in gesloten toestand behalve het ademend vermogen van stoffen zoals goretex, event (Uber Bivy, Outdoor Research Advanced Bivy Sack, Carinthia Bivi Tent Tour, Rab Ridge Master/Raider, etc)

4) de UL bivies waarbij het bivydoek de slaapzak strak ontsluit en in gesloten toestand ook geen ventilatiemogelijkheden heeft behalve het ademen van het tentdoek zoals goretex en event (Rab Alpine Bivi, Exped Bivybag 100% eVENT, MLD eVENT SOUL BIVY, Alpkit Hunka, etc)

5) de dampdichte noodbivies met alu reflecterende binnenvoering (Adventure Medical Emergency Bivvy)

6) tarpjes, dus een bivie in combinatie met muskietennet, grondzeil en dakzeil.... wellicht de meest ideale situatie wat betreft condens, natuurlijke ventilatie en kleedruimte.

Maar voor de discussie laat ik 5) en 6) even buiten beschouwing omdat 5) een pure noodoplossing is en 6) gewoon veel gedoe is en meer op kamperen lijkt (en wellicht ook niet erg stormproof.

Okay, stel een worstcase scenario, dikke mist of plensbui in de avond en geen wind om te ventileren, het is al donker en je moet een plek zoeken. Wat kies je dan? Ga je voor een tentje of neem je een bivy? En welke geeft het minste last van condensatie?

Mijn stelling is dat als het buiten een relatieve vochtigheid is van tegen de 100% (regen) dat er dan geen diffusie optreedt, maar uitsluitend condensatie, hoe ademend je stof ook is. Als je dan ook niet kunt ventileren dan slaat alle waterdamp die je in je slaap produceert neer in condens op de koude tentstof. Tentjes/bivies van de bovengenoemde types 1 t/m 4 zullen van de slapende bewoner evenveel condens geproduceerd krijgen, alleen kan het bij tentjes 1 t/m 3 zich nog een beetje verspreiden. Bij tentje type 1 zal bij teveel condens de waterdruppels kunnen terugvallen op de binnendoek die het dan weer afvoert naar de zijkanten, maar bij tentje type 2 en 3 valt het rechstreeks op de slaapzak. Bij bivy type 4 zal een groot deel van de condens zich rond de mond (de CO2/H20 uitlaatpijp) vormen en een meer klam gevoel rond de rest van de slaapzak geven. Condens trekt dan rechtstreeks de slaapzak in. Dit type tentje zou je ook met regenkleding kunnen vergelijken. Als je sport in ademende regenkleding terwijl het regent wordt je drijfnat van het zweet. Gelukkig hebben dure jasjes nog grote ventilatieopeningen en andere slimme details, maar regen, zweten en diffusie zijn niet echt goede vriendjes.

Bij een droog weer scenario zul je veel meer profijt hebben van ademende stoffen, maar dan kunnen de andere type tentjes ook weer gemakkelijker gebruik maken van ventilatieopeningen en te openen delen van muskietengaas.

Als ik er naast zit hoor ik het graag, nogmaals, ik heb (nog) geen ervaringen met biviën.
Hint: Zie pagina 1.
Verder: Waar laat je je regenkleding? Binnen? Buiten? En 's ochtends als het hoost? Natte schoenen en sokken? Ook als je een week lang regenachtige omstandigheden hebt?
Een droog stukje grond is goud waard. Hetzij als luifeltje in je dubbeldaks, hetzij onder een stukje tarp bij het hoofdeinde van je bivi.

Bivien lijkt niets anders dan een verkeerde planning door luxefietsers van motel/B&B/etc. naar motel/etc. Kamperen is wat dat betreft iedere dag zoveel mogelijk voor jezelf zorgen en alleen winkels/marktjes gebruiken ter bevoorrading.
:wink:
Travelmaster schreef:Zo maar doen dan?
Goedkoop, perfect waterdicht indien goed gemaakt (en dik genoeg), zeer goed geluid isolerend, goed warmte isolerend, goed ademend, gaat volledig op in de omgeving, mee te nemen gewicht: 0 gr.
Je zou bijna denken dat het de ideale oplossing is :wink: , ware het niet dat het opzetten enkele uren in beslag neemt, men geen schrik mag hebben van beestjes en het enkel kan in een bos met genoeg dood materiaal. :D

Zo iets is ook mogelijk. Vergelijkbare nadelen en voordelen als het voorgaande, maar wel erg leuk.

Maar dat terzijde.
Ik zie zeker nog wel meerwaarde in een bivakzak voor situaties waarin men zowat eender waar en wanneer zich te slapen wil kunnen leggen. Bovendien vind ik het ook gewoon leuk om onder de sterrenhemel te slapen.
De combinatie bivakzak + tarp of een (voldoende grote) tarp biedt dan weer het contact met de natuur en een grote multifunctionele ruimte waar geen tentje tegenop kan en waarin o.a. veilig kan gekookt worden.
Ik heb een Hilleberg Akto waar ik heel tevreden over ben, hoewel die tent naar hedendaagse normen ook geen echte lichtgewicht is. Maar een bivakzak met tarp ga ik ook nog wel eens aanschaffen.

Renaat
Robertjan schreef:Hint: Zie pagina 1.
Verder: Waar laat je je regenkleding? Binnen? Buiten? En 's ochtends als het hoost? Natte schoenen en sokken? Ook als je een week lang regenachtige omstandigheden hebt?
Een droog stukje grond is goud waard. Hetzij als luifeltje in je dubbeldaks, hetzij onder een stukje tarp bij het hoofdeinde van je bivi.

Bivien lijkt niets anders dan een verkeerde planning door luxefietsers van motel/B&B/etc. naar motel/etc. Kamperen is wat dat betreft iedere dag zoveel mogelijk voor jezelf zorgen en alleen winkels/marktjes gebruiken ter bevoorrading.
:wink:
Jij beweert dat in een krappe aansluitende bivy minder condens optreedt dan in een ruime bivy met koepeltjes. Alsof iemand in zijn slaap opeens meer vocht uitademt in een grotere ruimte. En wat blijft er over van de diffusie kwaliteiten van Event als het buiten regent en de Event bivydoek bedekt is met water? Dan helpt alleen nog maar ventilatie, voorzover dat mogelijk is in een krappe nauwsluitende bivy.

Ik kan me wel in droge situaties voorstellen dat een strakke bivy het door mond en huid uitgeademde CO2 en H20 vlot afvoert middels diffusie. Hoe dichter de Event dan op de slaapzak zit hoe eerder het wordt afgevoerd, maar ook dat is weer mede afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid. Als het echt koud is buiten dan moet de relatieve vochtigheid wel goed laag zijn en de bivyschil liefst warmer dan de buitenlucht. Rechtstreeks via snorkel of muskietengaas uitademen is misschien nog beter en het moet misschien in een ruime bivy ook weer niet al te tochtig worden, dus een beetje windstilte is ook wel prettig.

Het is een open deur dat je in een dubbeldaks tent minder last van condens zult hebben. Mochten de condensdruppels naar beneden vallen dan geleid de buitenkant van de binnentent de druppel naar beneden. Moet je natuurlijk niet alsnog met je slaapzak de binnentent tegen de buitentent aandrukken. Toch zijn er ook goede recenties te lezen over een Tarptent Moment en die heeft geen binnentent.

Kortom als je kiest voor een bivy tijdens een fietsvakantie dan kies je (in mijn ogen althans) niet zozeer voor het lichtgewicht voordeel (want je fiets is ook al minimaal 20kg met bagage), maar meer voor het gebruiksgemak en neem je die incidentele bui die condensdruppels aan de binnenkant veroorzaakt op de koop toe. Ik denk dat een bivy ook iets kan toevoegen aan het gevoel van avontuur al dan niet met een prestatiegericht tintje.

Kies je een klimaat waar de kans groot is dat het een week aansluitend kan regenen dan zou ik ook liever wildkamperen in een dubbellaagse tent. Dan neem je het gedoe van een tent opzetten op de koop toe. Met takkeweer is een motelletje op zijn tijd overigens ook geen overbodige luxe, ook al ben je aan het kamperen in een luxe dubbelwall tent met cuben fiber shells en carbon stokjes.
Robertjan schreef:Hint: Zie pagina 1.
Verder: Waar laat je je regenkleding? Binnen? Buiten? En 's ochtends als het hoost? Natte schoenen en sokken? Ook als je een week lang regenachtige omstandigheden hebt?
Een droog stukje grond is goud waard. Hetzij als luifeltje in je dubbeldaks, hetzij onder een stukje tarp bij het hoofdeinde van je bivi.

Bivien lijkt niets anders dan een verkeerde planning door luxefietsers van motel/B&B/etc. naar motel/etc. Kamperen is wat dat betreft iedere dag zoveel mogelijk voor jezelf zorgen en alleen winkels/marktjes gebruiken ter bevoorrading.
:wink:
Regenkleding, natte schoenen en andere natte meuk meenemen in een 1 persoonstentje is volgens mij ook geen succes, want ten eerste droogt het voor geen meter (tenzij je het in je slaapzak meeneemt) en ten tweede krijg je alleen maar meer condens in de tent. Onder een tarp heb je dat probleem niet. Zelf hang ik mijn natte spullen aan mn fiets onder een stukje plastic. Vaak ik het dan 's ochtends nagenoeg droog door de wind.
En als het 's ochtends hoost even wachten tot de bui voorbij is of in je blote reet uit je bivakzak springen, snel aankleden en op de fiets maar weer. Ik zie het probleem niet.

Dirk
Robertjan schreef:Bivien lijkt niets anders dan een verkeerde planning door luxefietsers van motel/B&B/etc. naar motel/etc.
Nou, je kunt veel over me zeggen maar niet dat ik een luxefietser ben.
Alhoewel, soms neem ik wel eens een klein hengeltje mee (voor het avondeten) en een lekker gegrild visje is dan toch wel een hele luxe.

En niet goed kunnen plannen, natte spullen, rugpijn, kou, natte slaapzak, geen ruimte voor je spullen, geen kookplek .. jeempie dit riekt naar mijn buurvrouw die maar niet begrijpt waarom iemand gaat kamperen. :shock:

Ik wil er ook weer eentje aanschaffen. Weet nog niet welke dus zal goed dit topic volgen.
Het is makkelijk en goedkoop, heeft een klein pakvolume en je kunt overal neerploffen, slapen en weer vertrekken.
En ... het is spannender en avontuurlijker dan een tent want je slaapt buiten, ziet de sterrenhemel, voelt en ruikt de wind, je voelt je vrijer, wilder, sterker, jonger, het kan ook romantisch zijn en je wordt samen met de vogels wakker, ziet de zon opkomen etc... Prachtig toch!
Heb vaak met alleen slaapzak, matje en een stukje plastic geslapen, ging ook prima. Je maakt een klein vuurtje, gaat goed in de rook zitten zodat de muggen je minder lekker vinden, legt je slaapzak neer, spant zo nodig een zeiltje en/of klamboe en dan maar lekker slapen. De eerste keer hoor je geritsel in het gras, gekraak in het bos en denk je aan hondsdolle vossen, hongerige wolven en elanden van 800 kilo maar dat leer je snel af. In de ochtend spring je stoer in het meer (even een rondje zwemmen) en vervolgens prop je je slaapzak in de fietstas en karren maar weer!

Maar voor lange tochten heb ik ook een tentje bij me hoor (ja want een luxefietser gaat niet zonder zijn dubbeldakstent).

@cotweetje, ben je er al over uit wat je gaat doen? Ben nu wel benieuwd geworden!
Ik zit te kijken, en te twijfelen.

Ik zit te kijken net als bij mijn regenjas, naar het verhaal van GTX paclite, performance shell en pro shell (discussie tussen tussen event en GTX weggelaten) en inderdaad het soort gebruik.

Als je een hele tarp set up gebruikt, zoals ik die wou gebruiken, heb je gronzeiltje 150 gram, je bivakzak in mijn geval 2-laags event van 600 gram, je tarp afhankelijk van waterkolom en groote, tussen de 300-600 gram, en kom je op het gewicht van een tent uit.

En wat voor mij voor regenjas niet werkt hoeft voor bivakzak wel te werken want als je slaapt transpireer je minder als je fietst, en kan het ademend vermogen wel voldoende zijn van een GTX/Event 2 laags performance shell.

Ik heb geslapen in een kl bivakzak (zonder boog), das 3 laags gtx en hufterproof.
Dat heb ik minder als ik zie hoe dun de paclite/performance shell bivakzakken zijn.
2 laags gtx is minder duurzaam dan 3 laags GTX en paclite is weer minder duurzaam dan 2 laags gtx maar ook 15% minder zwaar.
En wat ik gelezen heb is paclite minder water afstoten dan een 3 laags zak, maar dat is afweging tussen licht en zwaar.

Terra nova discovery lite is gtx paclite, 300 gram en 170 pond.
Rab Alpine lite gebruikt 2 laags exchange lite.

De rab lite kost 250 euro, met iets minder prestatie koop je dan weer voor 45 pond de hunka, die weegt 380 gram, de poncho weegt 380 gram, en misschien klein gronzeiltje van 150 gram.
Maarja dat bijmekaar opgeteld is ook bijna de vaude power lizard zonder grondzeil :lol:

GTX pro shell heeft iets van MVTR 25,000 en de hunka 10,000, met waterkolom van 10.000mm, als je met je gezicht buiten slaap zou je geen last moeten krijgen van vocht.

Als ik op de website van Terra nova kijk, en zoek naar cijfers van hun discovery lite betreffende het waterkolom of MVTR, kan ik er niks over terug vinden.
Niet dat ik zelf niet grammen tel (en je hebt ook nog een slaapmat en slaapzak nodig), maar op een gegeven ogenblik is naast licht&compact ook degelijkheid&duurzaamheid een issue om rekening mee te houden (en niet te vergeten de euros). Er zijn ook nog andere manieren om gewicht te besparen en dit is wel je slaapsysteem, niet een onbelangrijk onderdeel in je packlijst.

Ik weet niet op wat voor fiets je rijdt, maar als er bijvoorbeeld een standaard/spatborden/zware antilekbanden/zware stalen dragers etc op zitten dan kun je daar ook over nadenken. Ook de rest van je packlijst kun je stuk voor stuk nalopen als het echt om grammenjagen gaat. Neem dus zo nu en dan ook een vogelvluchtperspectief in acht om het geheel te kunnen overzien. Fiets+bagage gaat bij mij vaak al richting 25kg..... een zwaar beladen tractor zelfs 35kg. In die zin ben ik ook wel benieuwd naar je totale setup (en je route uiteraard). :D
cotweetje schreef: Als je een hele tarp set up gebruikt, zoals ik die wou gebruiken, heb je gronzeiltje 150 gram, je bivakzak in mijn geval 2-laags event van 600 gram, je tarp afhankelijk van waterkolom en groote, tussen de 300-600 gram, en kom je op het gewicht van een tent uit.
Als je daarvoor kiest, doe je dat dus inderdaad beter niet voor de gewichtsbesparing (want die is er niet), wel omdat je dat op andere manieren een leuke/handige combinatie vindt.
cotweetje schreef: Ik heb geslapen in een kl bivakzak (zonder boog), das 3 laags gtx en hufterproof.
Dat heb ik minder als ik zie hoe dun de paclite/performance shell bivakzakken zijn.
2 laags gtx is minder duurzaam dan 3 laags GTX en paclite is weer minder duurzaam dan 2 laags gtx maar ook 15% minder zwaar.
Als je een grondzeiltje meeneemt, hoeft de bivakzak zelf al minder stevig te zijn. Zo'n stevig drielaags geval lijkt me vooral goed als je je zowat eender waar en zonder grondzeiltje op de grond wilt kunnen leggen.

Renaat
Fiets: VSF TX-800- gewicht: 15,8 kg.
Achtertassen: Ortlieb bike backer plus 2070 gram
Voortassen: Ortlieb bike backer plus 1440 gram (kan ik thuislaten).
Slaapzak: Carinthia nog wat, iets van 650-850 gram maar ik wil een andere met een betere comfort temperatuur en een waterafstotende buitentijk, en iets van 800 gram.
Liner: katoenen lakenzak
Matje: Foam, ex leger iets van 800 gram ? Maar ik wil een Therm-a-Rest ProLite plus R-waarde: 3.8, gewicht 680 gram. Extra isolatie door een unieke, diagonaal gesneden schuim, mocht die nog lek gaan.
Esperit brandertje met een paar blokken.
Een billycan set: 1 van 1L, en erin een van 0,6L samen, 450 gram.
Topeak turbo morph reperatie set en plakkers.

De rest is optioneel :)

Ik heb dit jaar een nieuwe fiets gekocht, en wil er nog een accu lader opzetten, en wou dus bivakzak kopen, mijn plan is om in hoteltjes te blijven slapen, maar je weet nooit of er ergens noodweer komt opzetten o.i.d. Ook handig als ik een keer met de rugzak weg wil.
Ik heb dit jaar geen geld meer voor een vakantie, en de reis wordt voor volgend jaar, het wordt van munchen naar hongerije of slovenie maar kan ook croatie worden.

Op lijstje staan nog genoeg landen o.a: schotland, zweden, amerika of nieuw zeeland, ik wil dus duurzame allround aankopen doen, die opgevouwen, geschuurd en geschaafd nog even meegaan.
cotweetje schreef:Fiets: VSF TX-800- gewicht: 15,8 kg.
Achtertassen: Ortlieb bike backer plus 2070 gram
Voortassen: Ortlieb bike backer plus 1440 gram (kan ik thuislaten).
Slaapzak: Carinthia nog wat, iets van 650-850 gram maar ik wil een andere met een betere comfort temperatuur en een waterafstotende buitentijk, en iets van 800 gram.
Liner: katoenen lakenzak
Matje: Foam, ex leger iets van 800 gram ? Maar ik wil een Therm-a-Rest ProLite plus R-waarde: 3.8, gewicht 680 gram. Extra isolatie door een unieke, diagonaal gesneden schuim, mocht die nog lek gaan.
Esperit brandertje met een paar blokken.
Een billycan set: 1 van 1L, en erin een van 0,6L samen, 450 gram.
Topeak turbo morph reperatie set en plakkers.

De rest is optioneel :)

Ik heb dit jaar een nieuwe fiets gekocht, en wil er nog een accu lader opzetten, en wou dus bivakzak kopen, mijn plan is om in hoteltjes te blijven slapen, maar je weet nooit of er ergens noodweer komt opzetten o.i.d. Ook handig als ik een keer met de rugzak weg wil.
Ik heb dit jaar geen geld meer voor een vakantie, en de reis wordt voor volgend jaar, het wordt van munchen naar hongerije of slovenie maar kan ook croatie worden.

Op lijstje staan nog genoeg landen o.a: schotland, zweden, amerika of nieuw zeeland, ik wil dus duurzame allround aankopen doen, die opgevouwen, geschuurd en geschaafd nog even meegaan.
De voortassen en voordrager kun je zeker thuislaten als je van hotel naar hotel gaat. Scheelt je weer een paar kilogram..... zelfs de standaard zou je thuis kunnen laten als je toch gaat grammenjagen. In West-Europa kom je niet zo snel tussen wal en schip terecht als het gaat om onderdak vinden, maar in Schotland, Zweden, Amerika en Nieuw Zeeland is die kans natuurlijk een stukje groter (en het kan daar best hard en lang regenen). Voor wandeltochten door de bergen lijkt me een Bivy net weer iets praktischer dan een UL tentje, maar het blijft een persoonlijke keus.

Paar jaar geleden de GR131 gelopen op La Palma, best wel pittig met 25kg op je rug (4kg zware 2p dubbeldaks tent, zware spiegelreflex en flink wat liters water en eten). Niet de meest efficiente situatie, maar veel hangt gewoon af van je eigen voorkeur en wat je ter beschikking hebt en of je de nadruk legt op comfort of dat je de nadruk legt op snelheid en comfort wegrelativeert door een ietwat klammere slaapzak te accepteren. Nu zou ik bijvoorbeeld de GR131 met een 1p bivy doen, een compact camera en iets minder water (en omdat je in je eentje met een lichtere bepakking ook iets langere afstanden kunt doen) - maar nog wel steeds met onderzeil en het liefst compleet afsluitbaar en stormproof :). Een ruime bivy geeft dan ook weer onderdak voor je rugzak en zorgt zelfs voor een vorm van inpandige afschering zodat je donzen slaapzak niet direct met een eventueel gecondenseerde bivydoek in aanraking komt. Zo te lezen ga je die slaapzak ook nog ietwat beschermen met die waterafstotende buitentijk, dus je houdt er al een beetje rekening mee.

Ikzelf heb ook de neiging om altijd voor een iets degelijkere soms simpelere versie te gaan in verband met duurzaamheid, dan voor de duurste versie vanwege het besparen van een paar grammen.

Succes met je keuze, je komt er vast wel uit.
Ik heb net gekeken naar de GR131 op La Palma, mooi uitzicht dat zullen wel mooie foto's geweest zijn.

Inderdaad dat is de reden om mijn slaapzak te upgraden.
Bedankt :)

Zodat ze ook maar genoemd zijn :) De 3 lagen Event/ GTX zakken onder de 800 gram.

* Rab sierra bivi - 750 gram - 3L 40d eVent® fabric, 175 pond.

* Carinthia Combat Bivi Bag Goretex - 680 gram. Materiaal: Best Defense Gore-Tex, 450 Euro.
Wat ook nog een type bivy is, zijn de 4-season selfsupporting singlewall tentjes die alpinisten vaak gebruiken. Wel wat zwaarder, maar ook ruimere mogelijkheden om je om te kleden, je bagage op te ruimen en om te ventileren. Je hoeft ze niet met scheerlijnen te verankeren wat weer oppervlak aan footprint scheelt. Opzetten is gemakkelijk, twee stokjes erdoor en ergens neerzetten. Je bent wel iets meer in het zicht natuurlijk. En door het grotere oppervlak aan ademende stof zal ie wellicht ook duurder zijn dan een UL dubbelwalls tent.

Black Diamond en ook Rab hebben van die assault tentjes die je boven de boomlijn kunt gebruiken (dus stormproof).

http://blackdiamondequipment.com/en/ten ... rt=1&sz=24

http://rab.uk.com/products/equipment/bi ... ultra.html

Als alpinisten dit soort tentjes mee kunnen nemen, dan heb je het als fietser natuurlijk helemaal makkelijk ;).

Hier een review van een bivy van iemand die in de regen verslag geeft.

Andes bivi is ook een leuke bivi, met armgaten, 3 lagen event, bathtub, onopvallend bruin en een rits in het midden

Vreemde eend in de bijt is de bivi van Hillenberg, maar het bespaart je wel meteen het gewicht en volume van een regenjas :).
Je kunt ook denken aan een (ultralichte) hangmat: geen matje nodig, geen kruipbeesten die gezellig bij je komen slapen en je ligt niet op koude/harde grond. Bv DD Hammock Bivy 650 gr en zeer goedkoop: http://www.tarpshop.nl/nl/category/dd-h ... angmatten/

Zelf zoek ik ook iets voor m'n kajaktochtjes: Zweedse meren, stromende rivieren dus rotsen, bos en geen mooie kampeerveldjes en dan lijkt mij een hangmat best wel ideaal. Heb er zelf geen ervaring mee en vraag me daarom af of je lichaam in een hangmat echt zijn rust/herstel krijgt of dat het meer een hippe slingermat is waar je met een kromme rug wakker wordt?

En ik zou graag een keer in de scherenkust van Stockholm willen kanoën (24.000 rotseilandjes waar geen haring de grond in wil). Als er bomen staan zou een hangmat handig zijn maar anders kun je er eigenlijk alleen met een bivy terecht.
Dus ben bang dat ik straks een tent, tarp, biviezak, hangmat en survivalbivy (skitochten) heb. Beetje teveel van het goede. :(

En ik mis de Gossamer Gear (of heb daar mogelijk overheen gelezen):
. SpinnTwin Tarp 240 gram
. Spinnshelter 225gr
. The One Pound tent 490gr

@Cotweetje, succes met je speurtocht en keuze. Thanks voor alle links.

Yopie
@cotweetje
Je wilt een nieuwe slaapzak, maar geen nieuwe tarp? Als je een ultralichte setup hebt, wíl je misschien niet eens meer van motel-naar-B&B-etc. :wink:
Met een slaapzak met waterafstotende buitentijk zou je prima onder een ultralichte tarp kunnen liggen. (Model 8,5x8,5 van 173 gram is ruim zat als je 'm met 3 hoeken in de grond vastmaakt en 1 hoek in de lucht (boom/hek/etc.).) Met 173 gram weegt 'ie ook niet zo heel veel en heb je meer dan voldoende ruimte voor jou en je tasjes.

Waarom wil je trouwens een nieuwe slaapzak, maar geen quilt? Als je gaat winterkamperen in de sneeuw kan ik het me wel voorstellen, uiteraard. Dan koop je best een goede winterslaapzak met Endurance buitentijk. Maar voor de rest van de tijd zou een quilt prima voldoen.

Al met al zou je met deze 2 uitrustingsstukken een prima, erg lichte backup hebben. Zeker als je het combineert met een Therm-a-Rest NeoAir XLite van 350 gram en een R-waarde van 3.1, i.p.v. die Prolite Plus. Totaalgewicht ca. 1-1,3 kg, vooral door de quilt/slaapzak. En ook belangrijk: best compact en degelijk, door het ontbreken van ritsen.

Enfin, mijn 2 centjes.