Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ervaringen van ligfietsers - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

ervaringen van ligfietsers

Travelmaster schreef:Het gaat nu wel even specifiek over fietsen op IJsland he... :wink: . Met vermoedelijk ook lavazand op de route, wasborden en rivieroversteekjes.
O, sorry hoor. Als het daar nu "specifiek" over gaat, lijkt de topic-titel me wat misleidend. Persoonlijk zou ik dan een topic openen met als titel "ligfietsen op ijsland" oid. Maar nietsvermoedende nieuwkomers op de vingers tikken is natuurlijk ook een optie :? Vreemd forum dit. Eerst wordt ik op de vingers getikt door de stamgasten van dit forum omdat ik de term "vierkante assen" niet mag gebruiken omdat assen nou eenmaal rond zijn en vervolgens dit weer.

Ik ben waarschijnlijk de verkeerde kroeg ingestapt.
Niet zo van die gevoelige. Ik zie een knipoog en een aanwijzing. Meer niet. Bedankt allemaal.
En ik kom in dit draadje terecht door eerst te zoeken op ligfiets en IJsland. Niet zo vreemd toch?
De kans op harde tegenwind in IJsland was voor mij een belangrijke reden om voor de ligfiets te kiezen. Heb trouwens toch nog een keer eerder dan gepland moeten stoppen omdat verder fietsen niet leuk was. Ik reed op een gegeven moment 12km/u bij maximale inspanning en moest nog 30km tot de volgende camping. Mijn (latere) vriendin, op een cyclocross fiets, haalde nog slechts 5km/u.
cornelese schreef:De kans op harde tegenwind in IJsland was voor mij een belangrijke reden om voor de ligfiets te kiezen. Heb trouwens toch nog een keer eerder dan gepland moeten stoppen omdat verder fietsen niet leuk was. Ik reed op een gegeven moment 12km/u bij maximale inspanning en moest nog 30km tot de volgende camping. Mijn (latere) vriendin, op een cyclocross fiets, haalde nog slechts 5km/u.
Was het ook goed te doen in binnenland met mul zand e.d.?

En met zulke snelheidsverschillen is het de vraag of het voor mij nog leuk is op mijn gewone trekkingfiets.
LHTJoost schreef:Niet zo van die gevoelige. Ik zie een knipoog en een aanwijzing. Meer niet. Bedankt allemaal.
En ik kom in dit draadje terecht door eerst te zoeken op ligfiets en IJsland. Niet zo vreemd toch?
Nee, zeker niet vreemd. Ik heb daar ook geen enkele moeite mee. Lijkt me volstrekt normaal. Maar waar ik wel moeite mee heb is dat het dan opeens alleen maar over ijsland schijnt te moeten gaan. En dat je als je dat niet "begrijpt", je dan eerst terecht wordt gewezen en vervolgens voor "gevoelig" wordt versleten.
guusnatuur schreef:Maar waar ik wel moeite mee heb is dat het dan opeens alleen maar over ijsland schijnt te moeten gaan.
Er was twee maanden niets toegevoegd aan deze discussie en dan komt iemand met een specifieke vraag over ijsland. Dat zou ik toch hopen op reacties die daar iets maa van dien hebben.
Het was wellicht beter geweest om een aparte discussie daarover te openen.
Specifiek over Ijsland niet, echter over ligfietsen in het algemeen wel. Zodra je net als op een gewone fiets niet meer kan fietsen omdat het wegdek bestaat uit mul zand of je de helling van de berg niet aankan, zul je moeten lopen en duwen.
Met een "normale" fiets ben je dan in het voordeel omdat je veelal duwt tegen het sturende wiel, soms nog trekkend met je andere arm aan het zadel om de boel in beweging te houden. Bij een ligfiets zit het stuur vaak laag (onderstuur) of als er een bovenstuur is dit niet in alle gevallen echt geschikt om aan te duwen en trekken.
Doordat een ligfiets vaak lager is wordt het in beweging krijgen ervan opeens een stuk inspannender voor vooral je rug.
Overigens is fietsen door mul zand wel een aparte discipline, als je die niet onder de knie hebt maakt het volgens mij niet uit op wat voor fiets je fietst.

een driewieler is hier dan weer een uitzondering, je kan niet omvallen bij lage snelheden dus met 2 km/u kom je er uiteindelijk ook (al kost dat natuurlijk wel extra kracht)
Ave Gone schreef:
guusnatuur schreef:Maar waar ik wel moeite mee heb is dat het dan opeens alleen maar over ijsland schijnt te moeten gaan.
Er was twee maanden niets toegevoegd aan deze discussie en dan komt iemand met een specifieke vraag over ijsland. Dat zou ik toch hopen op reacties die daar iets maa van dien hebben.
Alls je nietsvermoedend de "actieve onderwerpen" bekijkt, de inhoud van de berichten leest zonder op de datum te letten ontstaat er een heel ander beeld. Dan lijkt het op een algemeen topic waarin om ligfietservaringen wordt gevraagd. Als je dan een ervaring post en vervolgens "fijntjes" wordt verzocht je biezen te pakken, daarop reageert en vervolgens als "gevoelig" wordt weggezet en er nu weer een "gelijk" moet worden gehaald, dan begin ik toch te vermoeden, zeker na mijn recente "vierkante as" ervaring waarbij ik pietluttig door een taalpurist op m'n vingers werd getikt, dat er iets mis is met de "cultuur" op dit forum.
_Peter_ schreef:Specifiek over Ijsland niet, echter over ligfietsen in het algemeen wel. Zodra je net als op een gewone fiets niet meer kan fietsen omdat het wegdek bestaat uit mul zand of je de helling van de berg niet aankan, zul je moeten lopen en duwen.
Met een "normale" fiets ben je dan in het voordeel omdat je veelal duwt tegen het sturende wiel, soms nog trekkend met je andere arm aan het zadel om de boel in beweging te houden. Bij een ligfiets zit het stuur vaak laag (onderstuur) of als er een bovenstuur is dit niet in alle gevallen echt geschikt om aan te duwen en trekken.
Doordat een ligfiets vaak lager is wordt het in beweging krijgen ervan opeens een stuk inspannender voor vooral je rug.
Goed punt. Dat duwen van een ligfiets lijkt me wel lastig idd.
Maar om wat voor type ligfiets gaat het nu, LHTJoost? Wat voor wielmaten, banden? Onderstuur, bovenstuur?
Zoals je ziet op het blog van Eddo Kloosterman gaat het prima op een 2x26 inch met onderstuur en brede banden (een Pioneer zo te zien).
guusnatuur schreef:Als je dan een ervaring post en vervolgens "fijntjes" wordt verzocht je biezen te pakken, daarop reageert en vervolgens als "gevoelig" wordt weggezet en er nu weer een "gelijk" moet worden gehaald, dan begin ik toch te vermoeden, zeker na mijn recente "vierkante as" ervaring waarbij ik pietluttig door een taalpurist op m'n vingers werd getikt, dat er iets mis is met de "cultuur" op dit forum.
Ik ben geen taalpurist, maar meer een ervaren techneut van fiets tot vrachtauto's. Je scheef: "Dank je, het liefst heb ik een zo simpel mogelijke "conservatieve" fiets met inderdaad vierkante assen."

Een fiets met vierkante assen is een ongebruikelijke term en voor een beginnend lezer op dit forum een erg vreemde omschrijving. Een "vierkante" trapas had duidelijkheid kunnen geven. Ik gaf die duidelijkheid in het algemeen belang, zonder iemand op de vingers te tikken. Overigens is de cultuur op dit forum is prima en gezellig.

Ook jouw mening in het door jou verwijderde bericht over het sturen met een ligfiets deel ik niet. Ook een ligfiets stuur je met de lijf. Ik heb een Flevobike gereden waarbij het "stuur" ontbrak.
http://flevofan.ligfiets.net/

Een tweewielige fiets stuur je namelijk met het achterwiel en corrigeer je met het voorwiel. Of je een "bukfiets" of een ligfiets maakt niet uit. Je moet "verkanten" om een correctie of bocht te maken.

Piet.
PietV schreef:
guusnatuur schreef:Als je dan een ervaring post en vervolgens "fijntjes" wordt verzocht je biezen te pakken, daarop reageert en vervolgens als "gevoelig" wordt weggezet en er nu weer een "gelijk" moet worden gehaald, dan begin ik toch te vermoeden, zeker na mijn recente "vierkante as" ervaring waarbij ik pietluttig door een taalpurist op m'n vingers werd getikt, dat er iets mis is met de "cultuur" op dit forum.
Overigens is de cultuur op dit forum is prima en gezellig.
Piet.
Het begint nu komisch te worden.

Ten eerste gaat dit niet over IJsland
Ten tweede heb ik geen zin om door te gaan met oeverloze discussies over de correcte benaming van vierkante assen
Ten derde over de "cultuur": Op 1e kerstdag 2013 postte jij:

--
Ik heb ruim 50 jaar praktische ervaring in diverse voertuigtechnieken, jaren les gegeven in verkeersrecht en technische meetmiddelen. Als ik wat schrijf wordt ik aangevallen op de toon, maar nooit op de inhoud. En heb wat onzin gelezen op dit forum.
Ik heb geen zin meer om op dit foprum te schrijven. Niet vanwege kritiek, maar vanwege het geleuter.
--

Nou begint bijna elke post van jou wel over je ruim 50-jarige ervaring in het een of het ander, maar ik mag als onervaren forumbezoeker toch wel even opmerken dat "een prima en gezellig forum" wat anders is dan een "foprum met onzin en geleuter".

En als je vierkante-assen opmerking echt voor het algemeen belang geweest zou zijn, dan had je "Het taalgebruik neemt met de jaren af" wel achterwege kunnen laten. Iedereen met "taalgevoel" die jou tekst herleest zal er betweterig cynisme in ontdekken.
Laten we deze discussie over misverstanden en taalgebruik hier beëindigen en ergens op een zonnig terras een mondelinge discussie voeren ..
LHTJoost schreef:Goed punt. Dat duwen van een ligfiets lijkt me wel lastig idd.
Ik heb ervaring met beide en kan je vertellen dat een ligfiets met bovenstuur net zo onhandig is als een gewone fiets als het om bergop of door mul zand duwen gaat. Wat voor beide fietsen een enorm verschil maakt is de bandenmaat. Met grotere wielen en vooral bredere banden kom je verder op zachte ondergronden.

In IJsland heb ik net zo vaak moeten afstappen en duwen in mul zand/as als mijn vriendin. Zij reed op 35-622 en ik met 50-406 voor en 40-406 achter. Wat betreft klimmen was er geen significant verschil. We hebben voor zo ver ik mij kan herinneren slechts een of twee keer hoeven afstappen op een te steile helling tussen Landmannalaugar en Kirkjubearjarklaustur (F208). Gewicht van de fietsen was vergelijkbaar, ca 14kg, en hetzelfde gold voor de bagage (ook ca 14kg).

De duwtechniek is overigens gelijk voor beiden. Linkerhand aan het stuur en rechterhand aan de achterkant van het zadel of de zitting. Zolang de ligfiets niet extreem laag of hoog is natuurlijk. Zowel voor klimmen als duwen geldt uiteraard: lichter is makkelijker.

Wat betreft trikes: ik heb overwogen om een trike te gebruiken voor de IJsland tocht maar ben blij dat ik daarvan heb afgezien. Een compacte lichte tweewieler is heel wat makkelijker te dragen als je een rivier moet oversteken en past ook in elke bus. Ook heb je maar een smal spoor nodig om op de rijden. Op 4WD tracks zal een driewieler vaak met een of twee wielen over losse of ongelijke ondergrond rijden.