Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat maakt een fiets langzaam? - Forum Wereldfietser

Wat maakt een fiets langzaam?

In de Vogelvrije Fietser stond laatst een leuk artikel van Kees Bakker over de vraag wat nu maakt dat de doorsnee stadsfiets niet vooruit te branden is. Om dit te onderzoeken nam hij een goede snelle fiets, en verving almaar meer onderdelen door typische stadsfietsonderdelen. Iedere keer werd de invloed van deze verslechtering gemeten onder gecontroleerde omstandigheden. Het eindresultaat was een fiets waarop je tweeeneenhalf keer zo hard moest trappen.
Wie alles in detail wil weten moet het artikel zelf lezen, maar hier zijn een paar highlights:
te zachte (stugge) banden: 25 watt extra
stugge goedkope banden: 15 watt extra
Nexus 7 speed naaf: 12 watt extra
te strakke ketting: 9 watt extra
rechtop zitten in plaats van een beetje voorover: 9 watt extra

Wim
Waarom staat een beetje extra fietsconditie er niet bij? Fietsspieren :o !!!

Zelfs op m'n logge stadsfiets met terugtraprem haal ik meestal iedereen in, ook op bruggen.
Florisfietser schreef:Waarom staat een beetje extra fietsconditie er niet bij? Fietsspieren :o !!!

Zelfs op m'n logge stadsfiets met terugtraprem haal ik meestal iedereen in, ook op bruggen.
Het zadel een paar centimeter te laag werkt ook heel goed!
Spijkerbroek en winterjas ...
Leon schreef:Spijkerbroek en winterjas ...
Met een lekker regentje over de broek.....
eric190173 schreef:
Leon schreef:Spijkerbroek en winterjas ...
Met een lekker regentje over de broek.....
met een beslagen bril, bij nacht en met een hoop tegenliggers met groot licht


(zo kan ie wel weer ;) )
Nog maar eens een bevestiging dat naven, trapas en gewicht, geen al te grote wattage verschillen geven.

Is er een misschien een link?
Ghengis schreef:Nog maar eens een bevestiging dat naven, trapas en gewicht, geen al te grote wattage verschillen geven.
Hoezo? Daar is niet aan gemeten, dus er wordt ook niks bevestigd. De meting was overigens op het vlakke, en zonder wind. En op een stadfiets; bij een racefiets, ligfiets, velomobiel of hybride liggen de verhoudingen heel anders.

grtjs, Waltertje
Er is niet aan de trapas gemeten omdat daar nu net de vermogensmeting plaatsvond. Er is wel gemeten wat het verschil is van een Nexus 7 speed naaf vergeleken met singlespeed, en dat was dus een schrikbarende 12 watt. In een Nederlandse stadsfiets heb je eigenlijk geen versnelling nodig, en kun je het dus ook maar beter zonder doen. In een vakantiefiets moet je natuurlijk wel, maar daar zijn dan ook betere oplossingen voor. Er is ook gekeken naar het verlies door rollerbrakes ten opzichte van gewone naven, en dat was voor voor en achter samen 2 watt. Ook een matige Shimano naafdynamo (DH3JN30) met licht uit geeft slechts 1 watt extra weerstand ten opzichte van een Deore naaf. Ook een roestige ketting leverde slechts een watt meer weerstand op dan een schone.

Waltertje heeft gelijk dat wie het kleine niet eert het grote niet waard is, maar je moet alles wel in proportie blijven zien. Pas als je je op de hoofdzaak richt kun je echt verschil maken.

Alles bijeen zijn de verliezen in een goede aandrijving zeer gering vergeleken met de rolweerstand van (brakke) banden, of de luchtweerstand als je rechtop zit en wat sneller wilt. En bij klimmen maakt een geringer gewicht natuurlijk ook veel uit, maar daar was deze test niet voor.

Vergeet tot slot niet dat de grootste weerstand toch die is van een fiets die het begeeft. Al te licht en al te kwetsbaar is geen erg slim plan. Ik heb momenteel op mijn vakantiefiets zowat de lichtste en soepelste/snelste tourbanden die er zijn (Panaracer Pasela). Dat rijdt geweldig, maar ik zou ze niet durven gebruiken voor de Zijderoute.

Als ik nog sneller wil dan zal ik een brevetfiets van 10-11 kilo moeten kopen, met iets van 32 mm bandjes, en voor hoogstens een kilo of 10 bagage. Dat is mooi voor hele snelle tochten in de bewoonde wereld, maar als je onverhard wilt of moet rijden is het minder.

Wim
1. Slingerend beweging door evenwichts problemen 15 watt (zie 3.)
2. Te slappe beenspieren 10 watt (zie 3.)
3. Een biertje te veel op.....
Ik heb het artikel ook gelezen en vond het een leuk en nuttig artikel.
De Shimano naafdynamo kwam als zeer efficient uit de bus (slechts 1 watt extra, indien ingeschakeld).
Peter Rodenburg schreef: De Shimano naafdynamo kwam als zeer efficient uit de bus (slechts 1 watt extra, indien ingeschakeld).
Dat is niet efficient, dat is humor!

Een goede naafdynamo levert 3 watt electrische energie bij pak hem beet 65% rendement. Je moet er dus 5 watt instoppen. Als de naafdynamo bij ingeschakelde verlchting dus 1 watt extra opsoupeert zit die bij licht uit 4 watt te verbraden!
Dit is ook niet wat er in de test staat. Er staat in dat hij bij uitgeschakeld licht 1 watt meer gebruikt dan een gewone naaf.
Wim
Wim schreef:Dit is ook niet wat er in de test staat. Er staat in dat hij bij uitgeschakeld licht 1 watt meer gebruikt dan een gewone naaf.
Wim
dat klinkt een stuk beter ;)
Mountainbike banden met een grof profiel of gladde banden. Dat verschil merk ik wel heel erg. Ik heb tot nu toe alleen op gladde banden gereden met fietsvakantie. Ik vraag me af hoe grove mountainbikebanden rijden bij een vol gepakte fiets... Daar haal ik volgens mij de honderd km per dag echt niet mee :?
Dat brengt ons bij het (gevoelsmatig) zwaarder lopen van de Marathon XR in 26" uitvoering. Zonder bagage vind ik dit geen fijne band (stug en onvoorspelbaar in bochten), haak 20kg aan je fiets en de banden lijken een stuk rustiger en soepeler te rollen. Prima bandje.
Is iemand bekend met dit fenomeen? En gaat dit ook op voor andere banden? Of gaat dit helemaal niet op?
pedalman schreef:Dat brengt ons bij het (gevoelsmatig) zwaarder lopen van de Marathon XR in 26" uitvoering. Zonder bagage vind ik dit geen fijne band (stug en onvoorspelbaar in bochten), haak 20kg aan je fiets en de banden lijken een stuk rustiger en soepeler te rollen. Prima bandje.
Is iemand bekend met dit fenomeen? En gaat dit ook op voor andere banden? Of gaat dit helemaal niet op?
Hier vind je wat cijfers over rolweerstand van banden: http://wimschermer.blogspot.com/2008/10 ... eview.html
Of je hiermee jouw specifieke vraag kunt beantwoorden, weet ik niet.

Grtjs, Waltertje
Nee waltertje, want hij heeft een andere hoogte gekozen bij deze test t.o.v. de vorige test. Weg betrouwbaarheid.

XR's vind ik zeker zo fijn rijden op een wat hard zandpad als op asfalt. Sterker nog, op gevoel lijken ze dan ook sneller...

@Floris: ligt er aan wat de ondergrond is. Is het ruw terrein, dan kan het met mountainbikebanden nog wel eens beter werken dan zonder profiel...
...en nog meer over rolweerstand...

...en verder, flaporen en pap in de benen maken een fiets ook niet veel sneller :roll:
Robertjan schreef:XR's vind ik zeker zo fijn rijden op een wat hard zandpad als op asfalt. Sterker nog, op gevoel lijken ze dan ook sneller...
Dat kan ik beamen, al was mijn ervaring vooral dat ze op asfalt niet vooruit te branden waren dan dat ze op een zandering oppervlak vooruit schoten.
Leon