Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schade na aanrijding - Forum Wereldfietser

Schade na aanrijding

Na een frontale botsing met een remloze brommernozem bleek de Snel Safari van mijn vrouw minder onkwetsbaar dan zijzelf:

Afbeelding

Afbeelding

Het is een stalen frame van negen jaar oud...
De scheur zit alleen aan de buiten- en onderkant trouwens; aan de binnenzijde is de buis verbogen.
Valt hier nog wat aan te repareren of is het einde verhaal, denken jullie?
Onlangs is de fiets nog voor enkele honderden euro's fors gerenoveerd: nieuwe wielen, crank etc., dus de schade is sowieso aanzienlijk. Is een nieuw frame en dan opnieuw opbouwen een betaalbare/lonende optie?
De aansprakelijkheidstelling zal wel niet veel problemen opleveren op grond van de verhoogde aansprakelijkheid voor motorvoertuigen, maar zal de verzekering van de tegenpartij niet heel snel zeggen: die fiets is negen jaar oud en dus niks meer waard en daarom vergoeden we de schade niet? (ook al zitten er allerlei nieuwe onderdelen op.)
Wie heeft ervaring met dit soort akkefietjes?
We gaan trouwens nog wel de politie op die brommerterrorist (hij verklaarde zelf dat zijn remmen niet werkten) afsturen, voordat hij nog meer ellende aanricht.
Zie ik behalve modder ook gebobbelde verf en roest?
Wim
Wim schreef:Zie ik behalve modder ook gebobbelde verf en roest?
Wim
Ja dat klopt. Daar is in het verleden al eens bij Snel over gereclameerd, zonder veel resultaat. De pad van de bagagedrager en de bevestiging voor de standaard zijn ook al eens spontaan afgebroken, trouwens, en weer gerepareerd.
Sorry, maar dit plaatje lijkt me geen reclame voor Snel. Maarja, 9 jaar is ook niet niks. Volgens mijn inschatting is de roest net zo schuldig aan dit lelijk letsel als de aanrijding zelf. Als er nog meer van dit soort plekken zijn, lijkt mij het frame afgeschreven. Nogmaals geen reclame voor Snel..., maar helaas.


Sterkte,
Dan ga je vrees ik toch een lastig verhaal hebben, en ook in het beste geval niet veel krijgen. Of reparatie zinvol is moet door een framebouwer bekeken worden, maar een nieuw frame zou wel eens de beste oplossing kunnen zijn. Als ik het zo zie zou dit frame ook zonder aanrijding wel eens een beperkte levensverwachtig gehad kunnen hebben. Maar ik ben geen framebouwer, en een foto is ook maar een foto.
Wim
peter de rijk schreef:Valt hier nog wat aan te repareren of is het einde verhaal, denken jullie?
Onlangs is de fiets nog voor enkele honderden euro's fors gerenoveerd: nieuwe wielen, crank etc., dus de schade is sowieso aanzienlijk. Is een nieuw frame en dan opnieuw opbouwen een betaalbare/lonende optie?
De aansprakelijkheidstelling zal wel niet veel problemen opleveren op grond van de verhoogde aansprakelijkheid voor motorvoertuigen, maar zal de verzekering van de tegenpartij niet heel snel zeggen: die fiets is negen jaar oud en dus niks meer waard en daarom vergoeden we de schade niet? (ook al zitten er allerlei nieuwe onderdelen op.)
Wie heeft ervaring met dit soort akkefietjes?
Mijn ervaring is dat verzekeringen hier heel veel tijd voor nemen. Ik heb eens twee maanden het wrak niet kunnen repareren omdat er nog steeds een expert zou kunnen komen. Een collega op het werk wier auto toevallig tegelijkertijd in de prak was gereden was een dag later al een stuk verder.
Wat je het beste kunt doen is het equivalent aan wat je doet als je je auto in de prak rijdt: naar de dealer brengen en die rapport laten opmaken.
Ok, dat frame had een dagwaarde van 0, maar ze kunnen je bij de Fa. Snel best een schrijven maken waaruit blijkt dat de nieuwe onderdelen die je dit jaar (?) er op hebt laten zetten nog hun nieuwwaarde hebben. Omdat het vast niet lonend is om voor die onderdelen weer een nieuwe fiets te maken is dat, plus nog een beetje, dan je schade. Dat lonend heeft dan te maken met het uurloon van de dealer, want je gaat voor de verzekering natuurlijk niet zelf prutsen.
Of je dat daarna weer wel gaat doen is natuurlijk iets anders.
Persoonlijk vind ik dat het zou moeten kunnen dat je de tegenpartij ook aansprakelijk stelt voor de huur van een vervangend gelijkwaardig vervoermiddel. Als je er in slaagt om dat in jurispridentie om te zetten, dan is fietsend Nederland je dankbaar.
Sterkte,
Leon
Dank voor alle adviezen. Morgen eerst maar bij eens bij Snel ons licht opsteken. Leon, die tip over die huurfiets is een goeie, nemen we zeker mee bij de schadeberekening.
Succes ermee!Gewoon de bon erbij doen van de huurfiets!Het is toch een vervangend vervoer middel? :roll:
peter de rijk schreef:Na een frontale botsing met een remloze brommernozem bleek de Snel Safari van mijn vrouw minder onkwetsbaar dan zijzelf:


Het is een stalen frame van negen jaar oud...
De scheur zit alleen aan de buiten- en onderkant trouwens; aan de binnenzijde is de buis verbogen.
Valt hier nog wat aan te repareren of is het einde verhaal, denken jullie?
Onlangs is de fiets nog voor enkele honderden euro's fors gerenoveerd: nieuwe wielen, crank etc., dus de schade is sowieso aanzienlijk. Is een nieuw frame en dan opnieuw opbouwen een betaalbare/lonende optie?
Zo te zien was dat frame al een van binnen uit doorgeroest wrak en heeft de brommer je een dienst bewezen. Repareren is niet interessant tenzij je er vreselijk emotioneel mee bent betrokken, , de rest van het frame zal ook wel een zooi zijn

Misschien dat het uitkan om het frame te vervangen, maar dat ligt er aan hoe goed de onderdelen nog zijn en wat er voor het ombouwen wordt gerekend.
Zo te zien was dat frame al een van binnen uit doorgeroest
Ik heb nog de (ouderwetse) gewoonte een gaatje te boren in de trapasbuis (hoe heet dat ding) om het (condens)water af te voeren voordat ik de trapas erin monteer. :idea: Een nieuw snel-frame kost 450 euro, excl. een balhoofd stelletje. In twee pruts avondjes zet je de onderdelen over. Leuk en leerzaam om te doen. :lol:
Eric op de Fiets schreef:
Zo te zien was dat frame al een van binnen uit doorgeroest
Ik heb nog de (ouderwetse) gewoonte een gaatje te boren in de trapasbuis (hoe heet dat ding)
Bracket?
Gewoon de binnenkant van het frame tectyleren. Is met het frame van mijn Surly ook gebeurd.