Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met de fiets in de trein vanuit Parijs - Forum Wereldfietser

Met de fiets in de trein vanuit Parijs

Beste allemaal,

Wij gaan in de meivakantie de Avenue Vert fietsen en willen vanuit Parijs een trein terug naar Nederland nemen. Dit lijkt bijna onmogelijk, of je moet via Duitsland reizen. Heeft iemand misschien tips of adviezen of weetjes hierover ? Ik heb wel al iets gevonden op het forum, maar dat was van 2009, misschien dat er al het een en ander veranderd is.

Alvast bedankt!!

Groetjes Monique
Kijk eens of de mensen van de treinreiswinkel iets voor je hebben.

http://www.treinreiswinkel.nl/trein_en_fiets/frankrijk

Gr Hans
Beste Hans,

Dank je voor je reactie. Die heb ik al gemaild en dat zou een optie kunnen zijn wat zij hebben, alleen zijn die kaartjes best wel aan de hoge kant. Vandaar dat ik het nog eerst zo probeer.

Groetjes Monique
Mag je in Frankrijk nog steeds in lokale treinen gratis met de fiets? Dan zou je daarvoor kunnen kiezen. Omslachtig en herhaaldelijk overstappen, maar ja, je kan niet alles hebben. Voor het traject in België en Nederland moet je dan wel een internationaal fietskaartje kopen.

Gerd
Wat ik heb gedaan in september 2009:
Ik heb in Parijs zelf een dag voor vertrek de kaartjes gekocht op Gare du Nord. Met een beetje Frans kom je er wel. Was wel 3x overstappen om in Utrecht CS te komen.
Okay, super, wij denken maar dat je het ver van te voren moet boeken. Ik vermoed zo'n beetje dat we het ook zo gaan doen, dagje van te voren er even heen. Taal is geen probleem, daar kom ik wel uit. Heb jij de tgv/ thalys kunnen nemen? Of boemeltreintjes? Het overstappen op zich is geen drama, alleen wel als er geen liften zijn op de perrons, maar ja, wie dan leeft wie dan zorgt niet.
Ook ik heb in September op de dag van vertrek een kaart gekocht op het station Care du Nord weliswaar naar Lille, maar dat was geen enkel probleem.
Ik spreek geen Frans en dat kan soms wel helpen :wink:
Ik ga me steeds minder 'zorgen' maken hierom, we komen sowieso wel weer in Nederland, daar niet van, maar het zou zo lekker zijn om zonder je fiets uit elkaar te moeten halen, gewoon met maar 1x overstappen weer in Rotterdam te komen.
Bedankt iig voor jullie reacties!

Groetjes Monique
Hoi Monique,

Ook deze Frankrijkfietser is al vaak met de trein via Care Du Nord terug naar huis gegaan en idd in Lille overstappen, geen probleem.
Niet altijd is er voldoende plaats voor fietsen in de TGV maar ik heb nog nooit een probleem gehad, ook niet bij een dag van te voor kaartje kopen.
Fietsen hangen mooi aan het voorwiel in een beugel, gaat perfect.

Veel plezier gewenst!!

Henk Kamphuis, http://www.kleurrijkleven.webklik.nl
Dank je Henk! Dus toch wel gewoon met je fiets de tgv in....... we kregen bericht van de treinreiswinkel dat dat niet kon, behalve 1 tgv van rond 1 uur 's middags, die had 4 plekjes voor fietsen en dan overstappen in Lille en verder naar Brussel om over te stappen naar Rotterdam/ Den Haag. Kaartje kostte overigens bijna 200 Eurootjes, pp..... kan me haast niet voorstellen dat het zoveel is, maar ja, we gaan het beleven.
Die informatie is correct, slechts 4 plaatsen in de TGV en 1 trein per dag.

Je zou kunnen overwegen een planning te maken en dan hier alvast via de treinreiswinkel een kaartje te kopen, dat geeft je wat meer rust denk ik. Dan ben je zeker van een ticket. Ga je kamperen of in hotelletjes etc? Er zijn campings in Parijs, ook niet goedkoop trouwens.
Ik weet niet meer wat de prijs van de kaartjes is voor de trein, wel erg duur wat je aangeeft.

Ik zou even mailen met de treinreiswinkel :)

Henk
Hoi Henk,

Vanaf Dieppe gaan we kamperen (of het moet vreselijk weer zijn, maar er is een goede lente in aantocht wat ik pas las ergens :-), in Engeland slapen we eerst bij bekenden en in Londen in een hostel. In Parijs gaan we ook een hostel/ hotel boeken. Mocht je zelf een plek kennen waar je je fiets redelijk veilig kan stallen, ik hou me aanbevolen! Ik heb al met de trein reiswinkel gemaild en die kwamen met dat dure ticket. Via de site van de sncf kom ik er, nog, niet helemaal uit, maar heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Laat het trouwens sowieso maar zo ver zijn, heb er echt zin in!

Groetjes Monique
Moon schreef:Okay, super, wij denken maar dat je het ver van te voren moet boeken. Ik vermoed zo'n beetje dat we het ook zo gaan doen, dagje van te voren er even heen. Taal is geen probleem, daar kom ik wel uit. Heb jij de tgv/ thalys kunnen nemen? Of boemeltreintjes? Het overstappen op zich is geen drama, alleen wel als er geen liften zijn op de perrons, maar ja, wie dan leeft wie dan zorgt niet.
In de zomer van 2010 ben ik op een zondagochtend naar Den Haag HS vertrokken vanuit Nevers waarbij ik op dat moment ook de kaartjes kocht. Vanaf Paris Nord gebruik gemaakt van een TGV en in Lille Europe uitgestapt omdat in de TGV die rechtstreeks naar NL ging geen fietsen meemochten. Vanaf Lille Europe was het een paar honderd meter lopen naar Lille Flandres (waar met drugshonden werd gepatrouilleerd), vanwaar wat minder vlotte treinen naar Brussel Zuid vertrokken (van een medereiziger werden daar overigens twee fietstassen gejat). Vanaf daar de internationale trein naar Den Haag HS genomen. Het lastige was dat je in Frankrijk geen fietskaartje voor België of NL kon kopen, ik geloof dat ik toen een internationaal fietskaartje in de trein kocht.

Overigens kun je in Parijs met de RER lijnen gratis je fiets meenemen. Dat zijn de lijnen die met een letter zijn aangegeven op deze kaart.
Hoi cwg,

Dank je wel! Zit je ook niet op te wachten, dat je tassen gejat worden, maar ja, shit happens. Ik ga er eens naar kijken naar jouw route, bedankt.

Groetjes Monique
Moon schreef:Hoi Henk,

Vanaf Dieppe gaan we kamperen (of het moet vreselijk weer zijn, maar er is een goede lente in aantocht wat ik pas las ergens :-), in Engeland slapen we eerst bij bekenden en in Londen in een hostel. In Parijs gaan we ook een hostel/ hotel boeken. Mocht je zelf een plek kennen waar je je fiets redelijk veilig kan stallen, ik hou me aanbevolen! Ik heb al met de trein reiswinkel gemaild en die kwamen met dat dure ticket. Via de site van de sncf kom ik er, nog, niet helemaal uit, maar heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Laat het trouwens sowieso maar zo ver zijn, heb er echt zin in!

Groetjes Monique
Hoi Monique,

Ja erg leuke tocht!! :D
Ik heb in 2009 een reis van 15000 km gemaakt met als toetje 2 Fleches de France.
Van Dieppe naar Parijs en van Parijs naar Luchon in de Pyreneeen, daarna verder naar Malaga in Spanje.

Hoofzakelijk D en E wegen, in Parijs heb ik toen ver voor het centrum [buitenwijk]een goedkoop hotel gepakt, de dag erna had ik heel veel tijd om door de prachtige stad te komen, ik moest ook nog een stempel midden in het centrum halen bij het officiele stempel restaurant "au pied de cochon" al sinds mensen heugenis.Afbeelding
Ik raad je niet aan daar koffie met gebak te bestellen, je betaald er nl. 30 euro voor.
Maar dan heb je ook wat :) en een pracht ervaring rijker.
Trouwens in Parijs is het goed fietsen.

Groeten Henk, [randonneur]
Hoi Henk,

Dank je voor de tip! Parijs is inderdaad goed te fietsen he, Londen werd ons al meerdere malen afgeraden, om daar te gaan fietsen, maar ja, daar zijn we 3 nachten, dus daar hebben we redelijk veel tijd en pakken we gewoon de metro. In Parijs zijn we maar 2 nachten, maar daar heb je die leuke routes voor fietsers.
Trouwens, wat is 2 Fleches de France?? Lijkt het op een Pain au chocolat???

Groetjes Monique
Moon schreef:Hoi Henk,

Dank je voor de tip! Parijs is inderdaad goed te fietsen he, Londen werd ons al meerdere malen afgeraden, om daar te gaan fietsen, maar ja, daar zijn we 3 nachten, dus daar hebben we redelijk veel tijd en pakken we gewoon de metro. In Parijs zijn we maar 2 nachten, maar daar heb je die leuke routes voor fietsers.
Trouwens, wat is 2 Fleches de France?? Lijkt het op een Pain au chocolat???

Groetjes Monique
Fleches de France zijn diagonalen die vanuit Parijs vertrekken en naar de grensen van Frankrijk voeren, je mag ze ook verbinden of andersom fietsen. Het zijn zgn. randonneurs tochten, 20 in totaal. Je kunt ze op snelheid fietsen, voor goud , zilver of brons maar ook touristique.
Je kunt de routes aanvragen bij L'audax club parisien, of via de randonneurs club van Nederland ERN te Ossendrecht.
Als je alle pijlen hebt gefietst en netjes hebt laten afstempelen op de daarvoor aangegeven plaatsen dan heb je zo ongeveer heel Frankrijk gezien en krijg je een mooi bord met alle wapens van de steden waar de pijlen naar toe voeren.
De routes zijn waanzinnig mooi.

Randonneurs zijn lange afstand fietsers die eens in de 4 jaar Parijs-Brest-Parijs [1200km] kunnen/mogen fietsen, wel moet je je in dat zelfde jaar kwalificeren en 200, 300, 400 en 600 km aan een stuk gefiets hebben, dus ook doorfietsen in de nacht
:( Er zijn tijds limieten aan verbonden.
Wat er leuk aan is???... het gevoel dit te kunnen en mogen meemaken. Ik heb 2 keer PBP gefietst.

Zie voor meer info op mijn site; http://www.kleurrijkleven.webklik.nl

Groeten Henk
Ik heb me blauw geïnformeerd hoe mijn fiets van NL naar Parijs te krijgen. Per trein lukte het me totaal niet. Daarom per KLM naar Ch. de Gaulle gevlogen, fiets mee. Is ook nog sneller. Vanuit het vliegveld is het prima fietsen naar Parijs, over de weg N 17, vijf kwartier tot aan de beroemde basilique de Sacre Coeur. Aankomst op jeugdherberg Paris-Clichy, 31 km vanaf het vliegveld.
Later nam ik de TGV naar Nantes, mijn fets kon daar wel mee (stiekem achter de stapels koffers verstopt).
Je kunt altijd nog de regiotrein van Paris Nord naar Maubeuge nemen (fiets gratis, reserveren niet nodig), dan de grens over fietsen en in het Belgische Quevy de boemel naar Brussel nemen, en dan de intercity naar Nederland. Het kaartje Van Quevy naar Nederland kun je via internet zelf kopen en uitdraaien.
Dit kost je alles bij elkaar bijna een dag, maar je hoeft niks tevoren te reserveren.
In sept '09 had ik een TGV van Gare du Nord naar Lille Flandres, vandaar 3 intercity's (Lille-Antwerpen-Rotterdam-Utrecht). Mijn fiets moest ik ophangen voorin de TGV, een speciaal fietsenhok. Deze trein vertrok om 8 uur 's ochtends.

Geen problemen gehad verder met de fiets.