Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets zelf in elkaar steken: onderdelen? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fiets zelf in elkaar steken: onderdelen?

135 berichten
Wendy1 schreef:Nu lees ik meer fora over mountainbike en racefietsen. Deze zagen de vork wel af op maat om zo het gewicht naar beneden te krijgen van de hele fiets.
Het lijkt mij vooral gemakkelijker om er een paar spacers tussen te stoppen dan om de vork netjes af te zagen.
Leon
Mijn idee ook. Ik heb ook gewoon een spacer boven mijn stem zitten. :D

Maar de vraag was of het moest. Nee dus :lol:
Ik stelde deze vraag, omdat de verkoper mij vertelde dat 4 spacers ongeveer het maximale is.

Heb zelf altijd gefietst met conventioneel balhoofd, en dus is het even wennen.

Mario
Ik heb voor een vriend ook een Long Haul Trucker in elkaar gestoken. Sterk gelijkend op die van Lasse, maar iets maar geïnvesteerd. Vooral in de wielen (LX naven, Exal SP19, Sapim 3-D Spaken (2,2-1,8-2,0 mm), zelfzekerende nippels) en de aandrijving.
Gelukkig paste alles perfect (ook framemaat, lees eerder topic).

Materiaal om balhoofd te monteren heb ik geleend (heb tijd in fietsenwinkel gewerkt). Ster monteren en vork op juiste lengte afzagen moet hij wel nog eens doen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb mijn op mijn Surly een Santos balhoofd, maar het probleem is dat de onderste lager cup, zo laag zit, dat de spatbord houder er tegen aan komt.

Heb nu maar een dikke moer er tussen gedaan, maar fraai is het niet.

mario
Hier zit het spatbord er net tegen, past dus net :)
Ik heb aan beide zijden van de vorkkroon een spacer zitten die concaaf is tegen de buis aan, zodat dat mooi past. Was enkel noodzakelijk voor het voorlicht met de B&M lamphouder, niet voor de montage van het spatbord.

Ik heb het voorste spatbord ondertussen ook bijgesteld overigens, met de hulp van een ijzerzaagje.

Na de eerste 130 km kan ik alvast concluderen dat het een strakke fiets geworden is, die zeer aangenaam rijdt voor mij. Een zeer grote vooruitgang tov mijn 10 jaar oude, ondertussen te kleine mountainbike. Het frame heeft de goede maat, het zadel lijkt inderdaad de scherpte van veel putten weg te werken, de verlichting is geweldig wanneer ik 's nachts langs de Schelde fiets en er is niets dat lawaai maakt tijdens het rijden. Je hoort enkel het ritmische gefluister van de ketting en het zachte gezoem van de banden... Dat de fiets volledig, met veel liefde, stukje per stukje in elkaar gestoken is door mijzelf helpt waarschijnlijk ook een beetje ;)

Hoog tijd dat de examens gedaan zijn en ik meer kan gaan rijden!
Wat voor standaard hebben julie op je nieuwe fiets gezet.

Ik vraag dit, omdat op de achtervork spaken gemonteerd kunnen worden, waardoor misschien niet meer alle staanders passen.

mario
Ik heb deze gebruikt: http://www.hebie.de/Hinterbaustaender-6 ... 611.0.html
Onder de bout is nog plaats en dus passen spaken (zonder nippel) er nog onder.
Wouter
Wat voor slot hebben jullie op je nieuwe fiets gezet/gedaan.

Mario
Welk slot? Geen, dan kom ik ook niet in de verleiding de fiets op een onveilige plaats achter te laten ;)

Ben wel van plan een goed beugelslot voor de fiets te kopen (Abus Granit X-Plus 54), een oud stuk ketting door het zadel en frame te steken (in binnenband) en voor- en achterwiel vast te zetten met een ringslot en ketting. Dat zou de gemiddelde fietsendief toch moeten tegen houden maar ook de fiets 2 a 3 kilo zwaarder maken...
Lasse, knap project. Heb je uiteindelijk hulp moeten inroepen voor het inpersen van het balhoofd of het nabewerken van de BB?

Ik krijg ook wel zin in zo'n projectje, maar eerst mijn huidig arsenaal op rijden.
EnriceV, bedankt! Ik heb uiteindelijk alles zelf gedaan.
Het balhoofd is er in geslaan met een stuk hout, een stoffen doek en een hamer. Een vriend van mij hield het frame vast. Daar had ik wel schrik voor, maar anderen op het internet hadden het mij al voorgedaan en we zijn zeer voorzichtig geweest. Ging zonder problemen (vet binnen buis en op cups gesmeerd voor het erop te slaan). Ook de vork kroon race is er gelijkaardig op gezet: stuk stof, een platte schroevendraaier en een hamer. Mijn headset is wel van staal, is misschien minder ideaal met aluminium onderdelen.
De bottom bracket ging er zonder problemen in, gewoon met hand indraaien en opspannen met standaard tool.
Ik had natuurlijk ook naar mijn fietsenmaker kunnen gaan, die zou dat waarschijnlijk graag gedaan hebben, maar het geeft toch nog iets meer voldoening alles zelf te doen :)
Ik vind het 2 zeer mooie fietsen.
Nog even een vraagje over de spatborden, bevallen die een beetje?
Ik ben wel tevreden van die SKS Bluemels. Moest de 60mm brede versie wel iets bijvijlen zodat ze past tussen de vork. Trillingen (links rechts) vallen goed mee, het spatbord botst niet tegen de Kojaks, maar zijn misschien iets minder met de SKS Chromoplastics die, als ik mij niet vergis, dikkere stangen heeft en waarvan de bevestiging aan de vork (dat veiligheidsding) er iets robuuster uit ziet. Zal nog eens een foto nemen van fiets met de ondertussen beter afgestelde spatborden als ik terug thuis ben.
Mijn fiets zit ook helemaal in elkaar. Ben alleen niet zo te spreken over het balhoofd. Als ik deze wil verstellen dan moet ik het hele balhoofd er af halen, omdat het een gekartelde versie is, die precies moet passen. het stuur vind ik op deze pen ook een beetje vreemd zitten, lijkt net of ik het balhoofd niet helemaal recht kan krijgen, waar door het net lijkt of je met een slecht stuur fietst.

Zit er aan er aan te denken om er een zoom verstelbare stuurpen op te zetten. Ik heb daar goede ervaringen mee.

Mario
Lasse schreef:Ik ben wel tevreden van die SKS Bluemels. Moest de 60mm brede versie wel iets bijvijlen zodat ze past tussen de vork. Trillingen (links rechts) vallen goed mee, het spatbord botst niet tegen de Kojaks, maar zijn misschien iets minder met de SKS Chromoplastics die, als ik mij niet vergis, dikkere stangen heeft en waarvan de bevestiging aan de vork (dat veiligheidsding) er iets robuuster uit ziet. Zal nog eens een foto nemen van fiets met de ondertussen beter afgestelde spatborden als ik terug thuis ben.
Bedankt voor het antwoord en een paar closeups zouden leuk zijn.
Ik heb ook die SKS Bluemels en zal die voorste stangen nog vervangen hoor! Telkens als ik wat onverhard doe, maakt het een ambetant lawaai van tegen de band te slaan. De plastic verbindingstukjes zijn niet stevig genoeg. Ze hebben als bedoeling om je spatborden er snel van te kunnen halen, maar wie wil dat nu?

Wouter
wouter93 schreef:De plastic verbindingstukjes zijn niet stevig genoeg. Ze hebben als bedoeling om je spatborden er snel van te kunnen halen, maar wie wil dat nu?
Die dienen niet om je spatborden er snel af te kunnen halen, maar om te zorgen dat je voorwiel niet blokkeert zodra er iets tussen het spatbord en de band terecht komt.
Vandaar ook de beschrijving ervan door SKS: 'security fastening ASR joint, angle adjustable '
Laase,

heb jij bij het plaatsen ervan die moeren aan de buiten ogf binnen kant gedaan. Dit ivm het feit dat die moertjes precies in de plastic houders geplaatst moeten worden.

dit kan volgens mij alleen maar met de moeren naar binnen geplaatst.

mario