Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets beveiliging - Forum Wereldfietser

Fiets beveiliging

Beste mensen,
Sinds een tijdje lees ik met grote belangstelling alle verhalen topics in dit forum. Het kon niet lang duren voordat der een vraag zou komen.
Voor januari heb ik het plan om voor een half jaar alleen te gaan fietsen in zuid-amerika.

Wat ik me zo afvroeg is hoe iedereen hier zijn fiets "beveiligd", normale fietssloten, kabelsloten, dikke motorsloten? Worden de fietsen in de voortent gelegd en aan de tentstokken vastgemaakt of gewoon aan het eerste de beste stevige object gesnoerd?

Ik heb al wat verhalen gelezen waarbij het voorwiel eraf wordt gehaald en in de tent wordt gelegd maar ik zou graag van jullie horen wat de ervaringen en/of opmerkingen zijn.

Alvast bedankt.!
Jochem

Hallo,

Wij maken de fietsen aan elkaar vast aan een ketting en binden ze dan aan de tentstokken tegen de slaaptent aan. Dan hoor je het vrij snel als men bij je fiets zit.
Als we overdag een stad bezoeken, dan zetten we de fietsen meestal in de tent.

Het is inderdaad handig om een "low profile" aan te houden. Mijn fiets ziet er op dit moment nog best fancy/duur uit maar naar gelang er stoffige kilometers op worden gemaakt zal dat imago vanzelf wel verdwijnen.

Ik zit vooral erg te twijfelen om met de aankoop van de tent rekening te houden met het parkeren van de fiets in de voortent. Tot nu toe kan ik in ieder geval nog niet een fatsoenlijke tent vinden die niet te zwaar wordt zodra er een grote voortent aanzit.

Ik vraag me alleen af hoe (bij mijn fiets dan) een axaslot (of vergelijkbaar) netjes kan worden gemonteerd ivm versnellingskabels en reminrichting, zal eventjes bij de fietsboer gaan kijken (fiets is mtb zonder gaatjes, busjes op de normale plek).

Het is in ieder geval interessant om te lezen hoe andere het aanpakken.
Als er nog mensen zijn die het op een andere manier doen, graag!

Hoi,

Ik zet mijn fiets op slot met het gewone axa-slot en een dikke ketting van Abus. Eerst gebruikte ik zo'n kabel die in het axa-slot past. Maar helaas, mijn mooie Koga was dit voorjaar wel weg.
De fietsen passen niet in onze tent, maar ik voel ook absoluut niet de behoefte om mijn fiets tijdens vakanties binnen zetten.

Groetjes,
Sandra

Ik heb deze vakantie een tentluifelstok door het frame geplaatst en een keer een paar haringen door het wiel klemvast op een spaak de grond in geslagen.

Wat ik ook doe is een waslijntje spannen van de fiets naar de tent bv.

Fiets altijd op slot natuurlijk met een kabelslotje.

Een fiets is voor de vakantiefietser belangrijker als voor de kamperende automobilist met garantiefond ANWB waar je zo een leen auto krijgt.

Verder heb je ook bij bever gezien, hele simpele kabeltjes die je met een nagelschaar openknipt maar waar wel bij lostrekken van het geheel een 'oorverdovend' lawaai uitkomt.

Jochem schreef:Ik vraag me alleen af hoe (bij mijn fiets dan) een axaslot (of vergelijkbaar) netjes kan worden gemonteerd ivm versnellingskabels en reminrichting, zal eventjes bij de fietsboer gaan kijken (fiets is mtb zonder gaatjes, busjes op de normale plek).

Het is in ieder geval interessant om te lezen hoe andere het aanpakken.
Als er nog mensen zijn die het op een andere manier doen, graag!
Dit slot zou makelijk te monteren zijn:
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=7668
evt. icm. deze ketting:
http://www.fietsanker.nl/master1024.html

Het slot schijnt pas kort op de markt te zijn en of het wat is weet ik niet. De ketting gebruik ik dagelijks en is wel aan de zware kant, maar mijn fietsen zijn "nog" niet onvrijwillig van eigenaar verwisseld (nok....nok....nok)

Dan zijn er ook nog sloten welke je monteerd op de v-brake (dient tevens als brakebooster).
http://www.roseversand.de/rose_main.cfm ... =0&CID=175
Zelf betwijfel ik of deze constructie het dievengilde afschrikt, maar iets is beter dan niets.

Er is overigens al eens eerder wat over gediscussieerd.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... highlight=

Tommy

Wij hebben ook een half jaar door Zuid Amerika gereden en zijn zonder vast slot vertrokken, we nemen altijd alleen een los kabelslot mee. Het maakt trouwens wel en verschil of je alleen gaat of met z'n tweeen.
Wij deden het zo: in steden waar we rust- of klusjesdagen hielden verbleven we altijd in hostels; campings zijn in Zuid Amerika zeer dun gezaaid. Fietsen in zo'n hotel altijd op je kamer zetten en met bus/metro/te voet op stap. Op het platteland tijdens het wild kamperen legden we de fietsen (met een kabelslot) pal naast de tent en maakten de scheerlijnen aan de fiets vast, liefst met wat vlechtwerk. Nog belangrijker is waarschijnlijk dat je een goed plekje zoekt echt buiten het zicht van de weg en dat niemand je naar dat plekje ziet lopen/fietsen. Het enige probleem zijn dan nog de boodschappen of bezichtigingen onderweg. Bij boodschappen was er altijd eentje de klos, die moest de wacht houden bij de fietsen. Het bekijken van monumenten oid op een fietsdag was het grootste probleem, dat wil je toch graag samen doen. Meestal konden we de fietsen wel plaatsen bij een winkeltje of entreehokje, waar iemand dan een oogje op de fietsen hield.
Succes!

Beste Jochem,

Het beveiligen van je fiets hangt heel erg af van de plaats waar je bent. Tijdens het wildkamperen in Zuid-Amerika hebben we de fietsen altijd met het slot aan de tentstokken vast gemaakt. Natuurlijk zijn er veel betere mogelijkheden maar in dit soort gevallen moet het ook nog een beetje werkbaar zijn.
In steden/dorpen overnacht je vaak in kleine hotelletjes. De fiets gaat dan gewoon op de kamer. En dat moet veilig genoeg zijn.
We hebben nu door 65 landen gefietst en maar één keer is een fiets gestolen......in Nederland.
Gewoon je gezond verstand gebruiken maar vooral niet overdrijven.
Van de andere kant: wij fietsen met z'n tweeen en dan is alles toch een beetje makkelijker te regelen. Vooral bij boodschappen doen zul je problemen ondervinden. Als ik alleen fiets vraag ik altijd bij een thee/koffie stalletje om mijn fiets daar achter te laten (na thee/koffie gedronken te hebben).

Op 9 oktober komen alle wereldfietsers bij elkaar in Utrecht. Daar zitten vast wel mensen tussen met andere ideeen.
http://www.wereldfietser.nl/index.php?c ... tiviteiten

Succes,
Marco

Een ringslot zoals dat van AXA is natuurlijk erg makkelijk, zodat je je fiets vaker op slot zult zetten. Natuurlijk heb je daarnaast een stevig ketting- of beugelslot nodig om je fiets ergens aan vast te zetten. Als ik mijn fiets heel eventjes op een relatief veilige plaats zet gaat dat kettingslot er echter niet op, maar wel altijd het ringslot.
Als alternatief voor het AXA slot kun je kijken naar het slot van Basta dat gecombineerd is met een brake booster. Je monteert het op de bevestigingsnokken van de cantilever/ V brakes. Het ziet er heel gelikt uit, en je hebt achter (waar het het belangrijkst is) gelijk een brake booster.

Voor erg gevaarlijke streken kun je dan ook nog denken aan van die speciale snelspanners voor je naven van Pitlock, zodat je wiel er niet uit kan (www.pitlock.com).

Wim

Hallo Jochem en anderen,

Ik heb tot nu toe altijd alleen een kabelslot mee gehad. In het "wild" zit je meestal toch op de fiets en in steden zijn er inderdaad meestal hotelletjes of guesthouses. En in veel landen heb je niet eens een slot nodig.
In andere landen trek je weer zoveel bekijks met je fiets, dan er altijd tientallen ogen op gericht zijn. Het kan dan helemaal geen kwaad om even een winkeltje binnen te wippen, want met zoveel aandacht neemt niemand je fiets mee. Wel oppassen met dingetjes die ze uit de tassen kunnen halen. Ook gehoord: fiets in de grootste versnelling zetten, dan duurt het even voordat ze ermee weg zijn, zeker als het mensen zijn die toch niet weten hoe het schakelen werkt. Een volgepakte vakantiefiets even in een auto tillen valt meestal ook niet mee.

Succes,

Richard

rhendriks schreef:Hallo Jochem en anderen,

Ik heb tot nu toe altijd alleen een kabelslot mee gehad. In het "wild" zit je meestal toch op de fiets en in steden zijn er inderdaad meestal hotelletjes of guesthouses. En in veel landen heb je niet eens een slot nodig.
In andere landen trek je weer zoveel bekijks met je fiets, dan er altijd tientallen ogen op gericht zijn. Het kan dan helemaal geen kwaad om even een winkeltje binnen te wippen, want met zoveel aandacht neemt niemand je fiets mee. Wel oppassen met dingetjes die ze uit de tassen kunnen halen. Ook gehoord: fiets in de grootste versnelling zetten, dan duurt het even voordat ze ermee weg zijn, zeker als het mensen zijn die toch niet weten hoe het schakelen werkt. Een volgepakte vakantiefiets even in een auto tillen valt meestal ook niet mee.

Succes,

Richard
Goede tips. De voorrem loskoppelen, is je fiets weg dan vind je hem snel genoeg weer terug :)