Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verende voorvork - Forum Wereldfietser

Verende voorvork

Nog een twijfelgeval voor de nieuwe aanschaf: de verende voorvork.

We hebben op zich goede verhalen gehoord over de Magura Vidar.

Voor ongeveer hetzelfde geld kun je een Asguard aanschaffen, weet iemand meer te vertellen over deze twee voorvorken?

Wat is het verschil (kwaliteit, onderhoud, duurzaamheid etc)?
Welke van de twee is het meest geschikt voor een langere reis?
Wellicht is er een andere vork die nog veel beter is?

Wederom alvast weer bedankt voor de informatie en de tips!

Ellen
fietsjunks schreef:Nog een twijfelgeval voor de nieuwe aanschaf: de verende voorvork.

Ellen
Goed plan!

Verende vorken zijn onderhand behoorlijk uitgeevolueerd, het lijkt me dat je met de door jouw genoemde vorken prima een lange tijd kan fietsen.
Je beoogde fiets moet wel een hele mooie worden.

Over je benoemde vorken kan ik uit eigen ervaring niets zeggen. Wel dat een 'stukke' verende vork nog steeds een vork is, en je zonder problemen je tocht kan vervolgen.
Het eventuele inzakken kan je oplossen door b.v. oude binnenbanden om je vorkpoten te wikkelen.

Succes met je keuze.


John.

He John, je 500ste bericht! :lol:

Bedankt voor je reactie in ieder geval!

Ellen

Zijn er wellicht nog meer mensen, die hier een licht op kunnen en willen schijnen?

Groetjes,
Ellen

Als het duur mag zijn: Fox vorken hebben een zeer goede reputatie. Ik rijd echter zonder vering, dus dat is alles wat ik je kan zeggen.
Wim

Heeft iemand hier ervaring met Fox voorvorken?

Heeft verder niemand iets zinnigs te zeggen? :cry:

Ellen

Ik denk dat er nog niemand met een Fox op fietsvakantie is geweest. Aan MTB reviews heb je niet veel, aangezien andere zaken daar belangrijker zijn dan de betrouwbaarheid met weinig onderhoud.

De Asguard is een lucht geveerde vork. Hierbij is regelmatig onderhoud nodig zoals de afdichtingen vervangen. Bij de Vidar is dit niet nodig.

Marco

Heej Marco,

Dankjewel! Ik kan het je ook persoonlijk vragen als we bij je langs gaan komen natuurlijk :lol:
Is je nieuwe zaak al af?

Na de feestdagen komen we eens op bezoek voor de Santos!

Ik dacht ik vraag het hier ook maar even rond bij verschillende mensen met ervaring.

groetjes,
Ellen

Mijn verende voorvork gaat er binnenkort uit.

Ik rijd op een ligfiets, de condor van optima, en ervaar het als negatief:

* bij het omhoogrijden heb ik het idee dat de vering een groot deel van de trapenergie gebruikt en daarna pas de trapenergie om naar voren (boven) .
te gaan.

* De vering heeft me hier in Nederland (gelukkig) een keer laten staan doordat er een imbusbout afbrak en ik niet meer kon sturen.

* Het is een redelijk toegevoegd gewicht dat je extra meeneemt, vooral bergop telt het echt mee.

* Niet onbelangrijk het is een samengestelde vork waardoor er (relatief) veel stuk kan gaan, probeer dat maar eens onderweg ta(laten) repareren. Geen passende andere vork, andere maten kortom veel verloren tijd met het zoeken naar een fietsenmaker.

* Het meevoeren van een aanhanger is niet echt aan te raden met een voorvering. (ACE Winterswijk)

Zelf wil ik het nu oplossen door een Swalbe big apple op mijn voorwile te zetten waardoor ik toch demping krijg.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Menno

Die tijd van jullie (geplaatste opmerking) klopt niet echt Het is echt wintertijd kijk maar naar buiten.

menno schreef:* Het meevoeren van een aanhanger is niet echt aan te raden met een voorvering. (ACE Winterswijk)
Menno
Alhoewel deze draad ergens anders over gaat, ben ik toch nieuwsgierig naar bovenstaande.

Een mountainbike met voorvering en een BOB trailer, rijdt m.i. perfect. Of heb je een andere opstelling in gedachte.

Marco

Deze reactie over de foute combinatie voorvering met bob trailer was met een ligfiets en was niet in combinatie met een "gewone" fiets of ATB!

Menno

menno schreef:Mijn verende voorvork gaat er binnenkort uit.

Ik rijd op een ligfiets, de condor van optima, en ervaar het als negatief:

* bij het omhoogrijden heb ik het idee dat de vering een groot deel van de trapenergie gebruikt en daarna pas de trapenergie om naar voren (boven) .
te gaan.

* De vering heeft me hier in Nederland (gelukkig) een keer laten staan doordat er een imbusbout afbrak en ik niet meer kon sturen.

* Het is een redelijk toegevoegd gewicht dat je extra meeneemt, vooral bergop telt het echt mee.
Zelf rijd ik ook op een ligfiets, de Orca van Optima, en heb ik soortgelijke ervaringen bij het omhoogrijden. Hellingen tot 10% zijn nog wel te doen, maar als het echt steil wordt gaat de geveerde voorvork flink opspelen (midden in tunnel onder een 150 meter diepe fjord was dat geen pretje: ik ben lopend de tunnel uitgekomen terwijl mijn vriendin met haar ongeveerde voorvork zonder problemen kon blijven fietsen). Ik heb het dan wel over fietsen met 25 kilo bagage, plus minstens een kilo extra voor de vering.
Bospaden, gravelwegen en kuilen neem ik daarentegen weer moeiteloos, maar dat is ook dankzij de dikke banden. Voorlopig laat ik de geveerde vork nog op mijn fiets zitten, maar als ik weer eens een paar serieuze bergpassen ga beklimmen, wil ik er een zonder vering.
Deze voorvork (van RST) heeft er nu trouwens 7000 km opzitten. Weet iemand hoeveel km je normaal gesproken zonder problemen met zo'n vork kunt fietsen?

Kees Swart

Ik vind ook dat een niet verende vork meer zin heeft. Een vering zonder platformsysteemm slikt altij energie. En op befestigte wegen heb je eigenlijk geen vering nodig. Neem dan liever dikke banden, volgens een recent onderzoek veert dat bijna beter dan een vork; bovendien veren dicke banden ook snelle vibraties af (recent wetenschappelijk onderzoek), en dat kan een vork meestal niet zo goed.
Benno

Ik heb op mijn fietsje ook een verende voorvork, maar die kan ik met een simpele draaibeweging tijdens het fietsen vastzetten (een beetje zoals je op een spinning fiets de weerstand vergroot) . Dat is handig als je het gevoel hebt dat er teveel energie wordt geabsorbeerd.

Maar deze voorvork hoort volgens mij gewoon standaard bij mijn fiets (Cannondale) dus is misschien niet los verkrijgbaar. Maar misschien ook wel?

groetjes Quirien

die 'vastzetfunctie' heet LockOut, een moderner systeem. Is natuurlijk een alternativ; toch blijft dan het extra gewicht, wat je mee hebt.

Hoi Fietsjunks!

Mijn oude en nieuwe MTB toerfiets hebben alleen plek voor een 1 inch voorvoork dus de keuze viel toen al snel op RST.
RST wordt meestal in de goedkopere merken fietsen ingebouwd dus ik had zo mijn bedenkingen maarja, een ander mogelijkheid had ik niet.
Mijn eerste RST heeft elastomeervering en 40mm geveerde weg. Ik heb hem tot nu toe nooit onderhouden en na 4000km is hij nog in prima staat. Werkt echt heel erg goed en mijn fiets rijdt er een stuk rustiger door op slechte wegen en met bagage merk je dat nog meer.

Wat mij wel erg tegenviel was hoeveel energie er verloren ging bij steile klimmen (vanaf zo'n 15%), zeker als je je aan je stuur wilt optrekken of in de pedalen moet gaan staan. Dan gaat de fiets deinen en dat komt de stabiliteit niet ten goede.

Dus op mijn nieuwe fiets heb ik weer een RST maar dan een met Lockout systeem.
Afbeelding
Hij is gewoon geveerd met een stalen veer (veerweg 80mm) dus daar kan niet veel mis mee gaan. Bij steile klimmen schakel ik het lockout systeem aan (druk op de knop) en de voorvoork wordt lekker star. Werkt tot nu toe perfect. Ik heb er nog maar 250Km mee gereden dus hoe lang alles meegaat weet ik niet maar zware klimmen en snelle afdalingen met bagage door de diepe sneeuw overleeft hij zonder proplemen :)
Afbeelding
Ik probeer hem volgende maand uit in Jordanie dus ik ben benieuwd...

In bergachtige gebieden is een lockout systeem of een makkelijk te veranderen veerweg echt een pre.

Whisky

Hallo Whisky,

Een verende vork op een T400 is interessant. :D Ik heb het nog niet aangedurfd op mijn T400, maar wil toch weer een verende vork. (50 mm banden, ergonomische handvatten, stalen frame helpen wel aan comfort, maar als je eenmaal verwend bent met een verende vork, is het toch niet hetzelfde)

Hoe houdt de fiets zich? De zit en stuurhoek worden toch iets kleiner.
Met alu frames is het bijna nooit een probleem, maar stalen frames kunnen wel eens slechtere rijeigenschappen krijgen als je pech hebt.

Ik hoor het graag als je terug bent uit Jordanië.

Groeten,

Marco

Hoi!

Ik heb al wat ervarig opgedaan hier in de steile heuvels.

Hij staat natuurlijk door de 80mm wat hoger op zijn pootjes en het frame is dus wat naar omhoog gekanteld.
Wat ik tot nu toe merk met mijn 80mm veerweg t.ov. mijn oude 40mm is dat hij met bepakking voor op de Tubus Swing bij steile afdalingen (20%) de neiging heeft om bij sterke heftige stuurcorrecties een beetje na te zwabberen.
Maar dat is dan alleen geisoleerd in de voorvork en alleen bij hoge snelheid (50 km/h) op slechte wegen. Op asfalt is hij OK en de Swing is altijd al behoorlijk zwabberig (he likes to swing).
Maar met rustig sturen is er niks aan de hand en rij ik voor mijn gevoel een echte cadillac. Een Ferrari zeker niet, daar is de T-400 te zwaar voor :)

Whisky