Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Noorwegen - Forum Wereldfietser

Fietsen in Noorwegen

Hallo daar!

Mijn vriendin en ik willen van begin juli tot begin augustus, 4 weken dus, een rondje fietsen in Noorwegen. We zitten bv. te denken aan starten in Kristiansand en eindigen in Egersund (of andersom). We vinden klimmen erg leuk, dat hebben we vorig jaar wel ondervonden toen we 6 weken door het zuiden van British Columbia (Canada) zijn gefietst. We hebben een paar vragen en hopen dat iemand ons kan helpen.

Heeft iemand nog wat tips over de route of het gebied: bv. bepaalde delen beslist niet of wel? We fietsen ongeveer 70km per dag, dus ik denk dat we ongeveer 1500 km kunnen afleggen.
Zijn de meeste wegen goed begaanbaar voor fietsen?
Wat voor fiets-kaart of wegenkaart van Zuid-West Noorwegen kunnen we het beste gebruiken?
Waar kunnen we meer info over campings vinden?

Maar andere tips zijn uiteraard ook welkom!!

Eugene.

Hoi Eugene,


Heb je al gekeken in het gedeelte met landeninformatie linksboven op de startpagia.?

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=745

Daar vind je in ieder geval al antwoord op je vragen over de kwaliteit van de wegen en welke kaart handig is.

Ben er zelf ooit met de auto geweest en vond de fjorden erg mooi.

Veel voorpret alvast!

Blanche

Hoi Eugene,

Als je van kristiansand naar egersund fietst en je doet dat langs de kust
dan is er het route boekje dat ook gebruikt wordt voor de Noordzeeroute.
Of je dan aan 1500 km komt betwijfel ik omdat het van kristiansand naar
bergen ruim 600 km zou zijn. bergen ligt noordelijker dan egersund.
Het fietsen is geen probleem, over het algemeen verhard maar wij zijn ook
wel eens op een mountainbike parcours terechtgekomen!
Wij hebben ook in BC gefietst en ik kan je vertellen dat de heuvels in
noorwegen korter zijn maar dat de klimmetjes snel op elkaar volgen.
het principe van 'net niet bovenkomen op de volgende top'

veel plezier in dat mooie land

hans stalpers
Ik ga de freytag & berndt kaart gebruiken (ga 7 juli naar Noorwegen :D). De schaal is 1:250.000 en er staan campings op vermeld dmv een tentje.
Hoi Eugene,

Vorig jaar hebben mijn vrouw en ik een mooi traject gefietst een echte aanrader.
Gevlogen op Bergen en vanaf daar zoveel mogelijk langs de kust en over de eilandjes naar Trondheim.
Vanaf daar de trein gepakt naar Bodo en dan de ferry naar de Lofoten, daar nog rondgefietst en dat was het mooiste traject van de vakantie.
De ferry terug genomen vanaf Harstad naar Bergen alvorens terug te fietsen.
Mocht je meer details willen weten, dan hoor ik het wel.

Noot,
Wij gaan volgend jaar juist naar BC, ook nog tips voor mij?
Prettig uiteinde
Casper

Beste Eugene,

Afgelopen zomer hebben we een rondje Zuid-Noorwegen gedaan van 1650km. We hebben er 4 weken over gedaan. We zijn gestart in Larvik en dan met de klok mee lang de kust gefietst tot aan Bergen. Daarna landinwaards langs het Hardangerfjord en over de Hardangervidda. Dat hebben we twee keer gedaan heen en terug en vervolgens weer naar Geilo met de trein. Toen zijn we weer naar het zuiden gegaan naar Larvik.
Een fantastische trip. Als ik het nog een keer zou doen zou ik echter Bergen links laten liggen.

We hebben een weblog bijgehouden, wellicht leuk
http://dezomervan2007.blogspot.com/

Heb je nog vragen dan hoor ik het wel.

Groet
Gert Mallegrom

Hallo Eugene

Ik heb in 2006 een rondrit in Noorwegen gemaakt en ben gestart in Egersund en geeindigd in Kristiansand.
Zekere een aanrader.
Een uitgebreid verslag met foto's en info heb ik op mijn site http://www.fietsvakantielinks.nl/harryopdefiets/
staan.

Harry

Hoi Eugene,

Dat is gelijk ons plan. We hebben als wat uitgezocht, hopelijk heb je er wat aan:

Dit zijn allemaal beborde routes. De onderstaande kaart (plaatje) is van Castor vorlag en die hebben boekjes met plastic kaarten van de aangegeven routes. Plastic, zoals ze zelf schrijven, zodat ze tegen het Noorse weer kunnen. Deze boekjes waren alleen in het Noors, nu zijn de kaarten nog Noors, het begeleidende boekje in N/GB/D/NL. Vooral de kaarten zijn handig, in het boekje staat niet bijzonder veel extra info (we hebben de Nordsjoruta ost en vest).
Afbeelding
Daarnaast worden deze routes ook (deels) beschreven door de boekjes van Statens Kartverk. In deze boekjes (wij hebben de kystruta) staan weer kaartjes en ook wat informatie over de route. Vergelijkbaar met Bikeline boekjes. Er is ook een algemeen boekje met de beschrijving van 16 routes in heel Noorwegen. Ik heb de naam niet bij de hand, en heb ook geen idee hoe goed die boekjes zijn.

Bij de treinreiswinkel lijkt een leuke rit vanuit NL naar kristiansand te hebben incl boot vanaf EUR 90.