Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsknooppuntenbordjes in Nederland - Forum Wereldfietser

fietsknooppuntenbordjes in Nederland

Ik merk tijdens mijn fietstochten in Nederland vaak dat er knooppuntenbordjes niet meer aanwezig zijn, niet zichtbaar zijn, niet duidelijk zijn of omgedraaid zijn. Aan wie kan ik mijn opmerkingen kwijt en wat wordt er aan gedaan? Wat zijn jullie ervaringen? Komen jullie dit soort dingen tegen komen?

Groeten,
Rutger
Rutger schreef:Ik merk tijdens mijn fietstochten in Nederland vaak dat er knooppuntenbordjes niet meer aanwezig zijn, niet zichtbaar zijn, niet duidelijk zijn of omgedraaid zijn. Aan wie kan ik mijn opmerkingen kwijt en wat wordt er aan gedaan? Wat zijn jullie ervaringen? Komen jullie dit soort dingen tegen komen?

Groeten,
Rutger
op de infoborden bij de knooppunten staat meestal wel een regionaal contactadres
De Provincie Utrecht heeft een formulier:
http://www.fietsenindeprovincieutrecht.nl/contact

Ervaring:
Respons is nul komma nul en ze doen er niets mee want jaren later zitten de fouten er nog steeds.
Kortom maak je je niet al te druk om die bordjes. :wink:
De tovenaar schreef:Respons is nul komma nul en ze doen er niets mee want jaren later zitten de fouten er nog steeds.
De ANWB plaatst ontbrekende bordjes wel. Hoe vaak weet ik niet. Maar ik heb het vorig jaar met eigen ogen gezien. Er ontbraken bordjes van de Marne route. Op de plek waar een bordje Marneroute moest zijn, werd een bordje Lauwersmeer route geplaatst. Helemaal niet verwarrend, lijkt me:-)

De tovenaar schreef: Kortom maak je je niet al te druk om die bordjes. :wink:
Als er knooppunten bordjes of bordjes van uitgezette routes ontbreken, valt de route niet te fietsen. Soms worden bermbordjes gebruikt en als het gras niet regelmatig wordt gemaaid, valt dat bordje niet op. Ik gebruik nu niet voor niets een Garmin Etrex met Openfietsmap.
Rutger schreef:Wat zijn jullie ervaringen?
Ik ben toen ik nog actief was bij de fietsersbond betrokken geweest bij het opzetten van het routesysteem hier in de streek. Het werd duidelijk dat men in Nederland zoals wel vaker voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. Zo is het kennelijk gebleven.
Leon
Het zijn regionale organisaties die verantwoordelijk zijn voor de knooppunten. In het oosten van Utrecht waren al knooppunten onder verantwoordelijkheid van de Veluwe. Later kwam de provincie Utrecht. Hoewel er een overlap is, sluiten de systemen niet goed op elkaar aan.
Bordjes plaatsen is al een hele kunst. Het schijnt nog moeilijker te zijn om bordjes te onderhouden. In Belgisch Limburg (waar de knooppunten zijn uitgevonden door voormalig mijingenieur Hugo Bolle) zijn constant twee bestelwagens op de weg voor onderhoud en om uit te rukken bij klachten. Bovendien zorgen ze voor tijdelijke omleidingen in geval van werkzaamheden, of wanneer een route is afgesloten vanwege een kermis, of andere manifestatie.
Het Landelijk Fietsplatform in Amersfoort probeert te coördineren, maar dat lukt niet altijd. Neem dus eerst contact op met het Landelijk Fietsplatform. Daar kunnen ze je verwijzen naar de verantwoordelijke organisatie.
in België is er inderdaad per provincie een verantwoordelijke die in samenspraak met de gemeentes/gewesten de bordjes onderhoud. In theorie wordt ook ingegrepen bij evenementen of wegenwerken maar in de praktijk is dat moet je daar zeker niet op rekenen.
Het verschilt van provincie tot provincie. Afgelopen weekend een fietstochtje gemaakt via Wijk bij Duurstede (overnachting camping Loswal) en via de Veluwe (overnachting Assel bij Hoog Soeren) weer terug naar Almere.
Ik heb via het knooppuntensysteem gefietst en dat viel niet altijd mee.
Zeker via de Utrechtseheuvelrug bij Soestduinen, Soestenberg, Doorn en Boswijk was het toch wel zoeken naar bordjes. Bij kruispunten stonden de bordjes soms aan de overkant van de weg. Het was even puzzelen, maar met kaart en vragen kom je een heel eind.
Bij Rhenen, Wageningen en Otterlo alsmede de Veluwe is het knooppuntensysteem prima aangegeven.
Ervaring leert dat bij klachten via de plaatselijke Gemeente of Fietsersbond je totaal geen respons krijgt. Een slechte zaak. Ook de ANWB reageert niet.

Stichting Landelijk Fietsplatform (tel.nr 033 - 465 36 56) onderneemt vaak wel actie via vrijwilligers die een stuk route adopteren en verzorgen.
Frits
Brabant goede ervaringen goede ervaring met melden, beide keren werd meer specifieke informatie gevraagd met bedankje voor het melden (v.v. per mail).