Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kilometerteller.. Handig maar ook echt leuk op vakantie? - Forum Wereldfietser

Kilometerteller.. Handig maar ook echt leuk op vakantie?

Hallo sportvrienden :)

Ik kwam onlangs twee oudere heren tegen (niet samen) die maanden rondfietsten zonder kilometerteller (of kaart of gps). Met beiden had ik daarover een gesprekje, want je wilt wel weten hoe ze hun dagtrips inplannen, en de reactie was iets in de trend van "ik zie wel waar het schip strand" en "tellertjes werken prestatiegerichtheid in de hand".

De laatste reactie vond ik zelf wel het nadenken waard. Vooral toen we op een mooie weide een bepakte snelheidsduivel tegenkwamen die "geen tijd had want hij moest nog 100km".

Ik kijk zelf ook teveel op de teller merk ik. Steeds minder, maar toch. Inmiddels besef ik dat het kijken naar de getalletjes voor mij afleidend werkt en daardoor minder op ga in de omgeving. Nu ben ik niet van plan om de tellers overboord te gooien, maar wel benieuwd of andere fietsers dit ook ervaren..!

Dit is vast een discussie die een halve eeuw geleden gevoerd werd toen de tellers in opmars waren :)
Mijn vrouw heeft om die reden geen teller op de fiets, ze weet wel altijd binnen een marge van 10% aan te geven hoeveel km we gefietst hebben... :)
Ikzelf heb wel een kilometerteller op de fiets. Vind het leuk om toch de gefietste kilometers bij te houden in dagboek e.d. Maar op de dag zelf staat de teller altijd op de stand klok!

Ik fiets meestal tot ik het zat ben en als ik het niet zat wordt, dan tot een bepaalde tijd, zodat ik voldoende rust kan nemen, een leuk plekje voor de overnachting kan vinden en op mijn gemak kan koken.
Soms is de tijd van belang om nog op tijd wat inkopen te kunnen doen.

De eindstand op de kilometerdagteller is altijd weer een verrassing als ik 's avonds het dagboek schrijf...

Gerco.
Ik gebruik hem vooral als navigatie instrument.
Wim
Ik hou van cijfers en statistieken. Lekker om die getallen om me heen te hebben. Dagafstand, totale afstand, gemiddelde (bewogen en totale) snelheid, hoogste snelheid, hoogte. Heerlijk! Daar geniet ik van, net als van het landschap, de mensen, het weer en de vermoeienissen. Een integraal onderdeel van mijn reis.
Bijna precies als Gerco! Bij mij staat de teller onderweg altijd op actuele snelheid; dan kan ik zien of ik echt moe ben of dat ik me aan het uitsloven ben :D
De stand klok is op reis niet zo relevant, mocht ik weten tot hoe laat de winkel open is dan kijk ik idd wel even op de klok.

Maar als ik met Hans van der Veeke zou fietsen dan zou hij gewoon zijn statistieken bij mogen houden, en dan zou ik er later toch eeven naar kijken :)

Wel belangrijk vindt ik de totaal gereden afstand, daarmee bepaal ik voor een deel of de fiets onderhoud nodig heeft of dat een raar verschijnsel aan de fiets komt door een op handen zijnde vervanging. Als bv schakelkabels na 15000 km niet te pruimen meer zijn, dan gaan ze er af.
Leon
Kilometerstand is inderdaad handig om slijtage aan onderdelen in te schatten of preventief te vervangen; ik wissel nu bijvoorbeeld per 1000km mijn ketting om.

Ik kijk hoofdzakelijk aan het einde van de dag naar de kilometerstand en wil het soms onderweg ook niet weten (zoals toen ik laatst via LF3A naar Maastricht fietste; oeps 207km :D :lol:). Meestal heb ik mijn fietscomputer op tijd/snelheid staan; ik vind tijd juist wel handig om in te schatten wanneer ik pauzes moet nemen :lol:.

Ik denk dan ook niet dat het aan die fietscomputer ligt of je een instelling hebt/krijgt van ‘ik moet nog 100km’, dat ligt grotendeels aan jezelf en het wel of niet hebben van een ‘prestatie’gerichte instelling.
Nog maar twee reizen gemaakt, de eerste met teller, op de tweede deed hij het niet, dus stond hij telkens op de klok. Volgende tocht wil ik toch wel weer een werkende snelheid en afgelegde afstandmeter hebben, maar meer om te navigeren, en bepalen of ik door zal rijden naar een volgende camping op de kaart, of dat ik beter de eerste de beste camping kan pakken. Nog 100 km MOETEN lijkt me vreselijk...
Ik heb al heel wat kilometertellers versleten, analoog en digitaal. Ook ben ik een aantal jaren 'bewust tellerloos' geweest. Toen ging ik echter met een curvimeter de gereden route narijden op een landkaart om toch te kunnen schatten hoeveel ik had gereden. Tegenwoordig wil ik drie dingen weten: de afgelegde afstand, het aantal gefietste uren en het aantal hoogtemeters. Hiermee is de zwaarte van een rit achteraf goed te beoordelen. Snelheden interesseren me niet echt. 25 jaar geleden haalde ik meer dan eens een dagafstand van 185 km, tegenwoordig vind ik 100 km al een hele prestatie. Als ik veel meer dan vijf fietsuren op een dag registreer, weet ik dat ik de kans groot is dat ik de volgende dag een beetje duf ben en dat ik mezelf te weinig tijd heb gegund om goede foto's te maken. Leuker dan kilometers zijn de geregistreerde hoogtemeters. Vorige maand hebben we in 12 dagen bijna 11.000 m geklommen (en ook nog veel mooie foto's gemaakt :wink: ).
Op een camping heb ik eens een groep fanatieke fietsers aan een grote tafel zien dineren. Ze hadden allemaal een fietscomputer naast hun bord liggen. Ik vermoed dat ze er ook mee naar bed gingen...
Tegenwoordig heb ik als ik als ik een tripje maak vaak een trainingsappje op mijn telefoon draaien. Dan kun je 's avonds lekker op je gemakje bekijken waar je geweest bent, hoe hoog het was, hoe hard je reed enz. En het wordt ook nog allemaal online opgeslagen en je kunt realtime gevolgd worden als je dat wilt.... Voor een voorbeeldje: een ritje van mij in het teutoburgerwoud vastgelegd met endomondo

Maar het heeft bij mij nog niet het tellertje vervangen... Al was het allen al omdat de cijfertjes zo mooi 'verlopen'....

Een Knog Nerd, gekocht vanwege de verlichting die er op zit... Leuk tellertje.
Ik ben in eerste instantie gestopt met het gebruiken van een tellertje omdat die dingen toch altijd kapot gaan (bij mij). Toen ik eenmaal zonder reed fietste ik een stuk relaxter omdat ik mezelf niet meer (onbewust?) een bepaald tempo oplegde.

Dat ik achteraf niet exact weet hoe ver ik dit jaar door Canada heb gefietst vind ik niet zo erg. Ongeveer 8000km klinkt leuk genoeg :-)
Als ik mijzelf wil beduvelen, staat "gemiddelde snelheid" op... ideaal om jezelf op te peppen en te stresseren :D .
Op tochten waar het niet om de snelheid gaat (ook PBP of brevetten bijvoorbeeld) kijk ik enkel naar gefietste uren, als indicatie wanneer ik moet drinken (elk half uur) eten (elk uur +/-) en stoppen (na max. 4 u).
Statistieken van reizen en ritten met afstanden en gemiddelden zijn vooral interessant om je een idee te geven van wat je kan plannen voor toekomstige reizen.
Ook wel interessant, als je al een heel archief aan jaren hebt verzameld, om vast te stellen dat je over de jaren heen langzaam aan snelheid inlevert...
Ik had dit jaar mijn kilometertellen omgedraaid op de fiets zitten (zodat ik tijd noch afstand noch snelheid kon zien) en dat wrkte geweldig! Aangezien mijn volgende tocht met GPS wordt doe ik de kilometertellen dan ook weg.

Ik vind de data leuk, maar pas op het einde van de dag als ik niet meer hoef te fietsen.
Leuk onderwerp!
Doe al jaren zonder kilometerteller.
Zonder is meer rust.
Kilometers minder belangrijk.
Helemaal zonder kaart is lastig.
Grote wegen dienen vermeden
Maar tegenwoordig graag beetje verdwaald.
Na fietsdag bijna altijd een herberg.
Denk toch vaak na over aanschaf GPS.
Lijkt me gewoon een leuk ding.
Volledig akkoord met HansVanDerVeeke.
Ik beken: ik ben een datajunk, een getalletjesnerd... :oops: maar dat zal wellicht beroepsmisvorming zijn (wetenschappelijk onderzoek). :?
Hieronder een impressie van mijn 'dashboard'

Afbeelding

Ik voel me er geen slaaf van, maar het verrijkt mijn tochten en genot.
Inderdaad ook ideaal om slijtagesnelheid van onderdelen te vergelijken (onder gelijkaardige weersomstandigheden dan weliswaar)
Aniphys schreef:Volledig akkoord met HansVanDerVeeke.
Ik beken: ik ben een datajunk, een getalletjesnerd... :oops: maar dat zal wellicht beroepsmisvorming zijn (wetenschappelijk onderzoek). :?
Hieronder een impressie van mijn 'dashboard'

Ik voel me er geen slaaf van, maar het verrijkt mijn tochten en genot.
Inderdaad ook ideaal om slijtagesnelheid van onderdelen te vergelijken (onder gelijkaardige weersomstandigheden dan weliswaar)
Merk je nou nog metingsverschilen wanneer je beide apparaten gelijktijdig laat meten?
jasmon schreef:Merk je nou nog metingsverschilen wanneer je beide apparaten gelijktijdig laat meten?
Kwestie van de juiste bandomtrek instellen op je analoge teller.
Ik calibreer mijn fietscomputer op mijn GPS. Tabelwaarden geven veelal behoorlijk wat afwijking. Wanneer de bandenspanning goed staat loopt de GPS-gecalibreerde fietscomputer dan nauwkeurig op >0.1% (>10m afwijking per 10km). Wat hou ik van getalletjes :-)

Zie ook hier

Oh ja...qua berekening van het stijgingspercentage is de GPS veel responsiever en de VDO behoorlijk sloom. Ook zit er soms wat verschil tussen de apparaten (GPS geeft meestal een beetje steiler aan).
Ik gebruik mijn km-teller + mijn Garmin Dacota 20 voornamelijk om te navigeren. Het display van mijn Dacota zet ik bewust op energiestand, dan lijdt het minder af en je bespaart batterijen. Maar o zo handig als je bij een kruising komt en je tikt even op het schermpje om te zien welke kant je op moet. Ik heb niet zoveel tijd om te fietsen, en bereid mijn tochten altijd zorgvuldig voor. Zo heb ik laatst van Maastricht naar Zwolle gefietst. De route gepland met de planner van de fietsersbond en deze overgezet naar m'n Dacota. Ik had ongeveer 2 1/2 dag. Juist door de km-teller + GPS fiets ik niet verkeerd, weet waar ik zit, hoe ver en hoe lang ik nog moet fietsen. Dat vind ik nu heel relaxed fietsen! Ik doe verder niets met gemiddelden etc. De afstand aan het eind van de dag is leuk om te weten, meer niet. Op m'n werk zeggen ze dan wel eens hoe ver heb je gefietst en wat was je gemiddelde. Als ik dan zeg dat ik 285km gefietst heb, dan zie je ze even verwonderd kijken. Maar als je dan zegt dat je er 2 1/2 dag (ong. 20 uur) over gedaan hebt, dan zie je denken maar dat is een gemiddelde van ..... Ik heb de ervaring dat vooral sportief ingestelde fietsers zoals mountainbikers en wielrenners met getalletjes in de weer zijn.
zo te lezen hadden de heren net een cursus "mindfullness" achter de rug :).