Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Één lens - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Één lens

409 berichten
nvt
gf3 heeft geen zoeker

camera tegen hoofd + armen dicht bij lichaam = aanzienlijk meer stabiliteit

zoeker = goed voor 50 plussers die wat minder goed dichtbij zien

bij ( niet eens zo fel ) zonlicht is zoeker pure noodzaak !

huidige zoeker heeft hoge resolutie

oa van belang voor goed-horizontale foto's

bvb G3 http://www.dpreview.com/reviews/panasonicdmcg3/
Wij hebben van dit systeem een GH1 met behalve een lcd scherm ook een (electronische)zoeker, en dat is een heel fijne camera. De G3 is nog weer lichter en compacter.
Wim
Leuk artikel op Luminous Landscape.
"But technique is a cold bed partner when not shared with good intention."
Geschoten in fullframe met Canon 24-105/f4..... Nikon kent de mooie 24-120/f4

Maar misschien is de beste middenweg wel een DSLR met een compacte pancake lens. Zet je LCD permanent uit en je batterijen kunnen opeens best een end mee.
Ik weet niet of deze vraag hier ook mag, maar hij past wel bij alle fotografiegeweld. Ik heb een Tamron 18-200 die me erg goed bevalt als reislens. Ik zit er nu over te denken om mijn Sigma 150-500 mee te nemen op de eerstvolgende fietsvakantie. Beetje zwaar, maar ik vind het nu eenmaal leuk om ook vogels te kunnen fotograferen. De vraag: is deze lens, met stabilisator, een beetje schokbestendig? Kan hij tegen stuiteren over onverharde wegen? En hoe pak je hem eventueel zo in dat hij hier wel tegen kan? Iemand ervaring (vast wel)?
Gerben Mensink schreef:Ik weet niet of deze vraag hier ook mag, maar hij past wel bij alle fotografiegeweld. Ik heb een Tamron 18-200 die me erg goed bevalt als reislens. Ik zit er nu over te denken om mijn Sigma 150-500 mee te nemen op de eerstvolgende fietsvakantie. Beetje zwaar, maar ik vind het nu eenmaal leuk om ook vogels te kunnen fotograferen. De vraag: is deze lens, met stabilisator, een beetje schokbestendig? Kan hij tegen stuiteren over onverharde wegen? En hoe pak je hem eventueel zo in dat hij hier wel tegen kan? Iemand ervaring (vast wel)?
Die 150-500 is een best grote lens. Weet je zeker dat je zoiets meewilt?
Of ie schokbestendig is? Er zit een stabilisator op, maar daar doel je niet op denk ik :), wat je wilt is dat ie geborgen zit in iets wat ook de schokken absorbeert. Dus zorg ervoor dat je die lens bewaart op een plek waar ie geen terugschok kan krijgen. In de stuurtas zal ie niet passen, dus dan maar in de achtertas, flink ingepakt in je slaapzak en je kleding. Dat zal dan de schokken kunnen opvangen. Nog beter is te vertrouwen op je benen. Je benen zijn de beste schokbrekers. Dus in dat geval zou ik de lens opbergen in een rugzak, opgeborgen in de lens-etui die ongetwijfeld bij de lens geleverd is.
AB schreef:[...] de lens opbergen in een rugzak, opgeborgen in de lens-etui die ongetwijfeld bij de lens geleverd is.
Zorg er dan alsjeblieft voor dat je niet op je rug landt bij een val.

.tsooJ
AB schreef:Of ie schokbestendig is? Er zit een stabilisator op, maar daar doel je niet op denk ik :)
Nee :) Vooral of die stabilisator heel blijft in een rammelende fietstas.
Gerben Mensink schreef:
AB schreef:Of ie schokbestendig is? Er zit een stabilisator op, maar daar doel je niet op denk ik :)
Nee :) Vooral of die stabilisator heel blijft in een rammelende fietstas.
Ik heb met de d700+70-300VR duizenden kilometers offroad overleefd. Zowel de body als lens zit boordevol "gevoelige" electronica. Een stuurtas (ortlieb) heeft opvallend veel ruimte om op en neer te veren...... zonder dat de plastic draagconstructie van de stuurtas onder moeheid bezwijkt.

Alleen jouw 150-500 zal wel niet in een stuurtas passen, dus ben je aan rugzak, frametas, zijtas gebonden. Er zijn hier mensen die zonder probleem met 2.8 70-200 zooms op pad gaan, kennelijk loopt dat ook goed af. Hoewel ik me dat zelf niet zo snel zie doen..... het is toch spul waar je heel zuinig op bent. Zo goed mogelijk met lucht inpakken (kussens, dons, piepschuim, belletjesplastic, wollen truien) is het beste wat je kunt doen, lijkt me.
weer een mooie lensje erbij voor mensen die geen keuzes kunnen maken
18-300 voor dx
En een interessante compact camera!
bikelike schreef:En een interessante compact camera!
Dat is ook een leuke camera. Sony timmert aardig aan de weg, doch nog steeds een relatief kleine sensor, hoewel al weer veel groter dan de standaardcompact gelukkig.

Die nieuwe minolta OM-D met uitschuifbaar pancake zoomlens (14-42?) (of nog beter met de nieuwe panasonic 12-35/2.8), dat is een mooie reiscombo. Voor iemand die iets kleiners zoekt dan de kleinste DSLR wellicht een leuke set. Hoewel de nex-7 van sony ook prachtig is, echter helaas zonder arsenaal aan echt lichtsterke lensen.
Afbeelding
Afbeelding
Dit wordt ook een fraaie aanbieding (en ik ben dpreview nog voor ook): http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... en_uit.asp
Afbeelding
Leon schreef:Dit wordt ook een fraaie aanbieding (en ik ben dpreview nog voor ook): http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... en_uit.asp
Afbeelding
Prachtig, een d3x voor een prikkie. Jammer dat er geen twee cameras in een stuurtas passen. Eén zo'n body met 35/2 en een body met 70-300 en je hoeft nooit meer van lens te verwisselen :).
interessant alternatief voor Canon S90/S95/S100 liefhebbers.

relatief grote sensor en past in een binnenzak, Sony RX100
http://www.luminous-landscape.com/revie ... x100.shtml
maar wel iets duurder (voorlopig)

voordeel lijkt te zijn dat je de camera met een usb-charger kunt opladen..... dus handig aan te sluiten via batterypack die je weer kunt opladen met je naafdynamo. Al fietsend je camera opladen..... je hebt geen camping, mcdonalds of motel meer nodig :).
http://www.dpreview.com/news/2012/09/12 ... ns-compact
komt eindelijk iets in de buurt....... wel duur, vooral de accesoires en helaas (nog) geen telelens.
telelens zal er ook niet komen lijkt me, aangezien het een vaste en niet verwisselbare lens is...
Maar verder ideale compactcam, op de prijs na dan :?
roosterveld schreef:telelens zal er ook niet komen lijkt me, aangezien het een vaste en niet verwisselbare lens is...
Maar verder ideale compactcam, op de prijs na dan :?
Ach, voordat er digitaal kwam hadden compacts allemaal een telelens. Dus zo'n versie komt er zeker. We moeten echter eerst allemaal zo'n andere hebben gekocht.
Leon
...ook een goed alternatief: Samsung NX 1000...
het wordt een interessante photokina.

die nieuwe sony 35/1.8 voor de nex-camera's is ook erg aantrekkelijk.
en niet te vergeten de sigma dp1 merill voor ultieme beeldkwaliteit op lage iso.

compact en kwaliteit zullen meer en meer hand in hand gaan... zal ook vast niet meer lang duren voordat er een Sony RX10 op de markt komt, nu ze met de RX100 en RX1 nieuwe maatstaven hebben gezet.