Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Één lens - Pagina 21 - Forum Wereldfietser

Één lens

409 berichten
De volgende in de reeks is uit: Sony RX100 M3
met ondermeer:

- New ZEISS® Vario-Sonnar T* 24-70mm1 F1.8-F2.8 Lens
- Clear, High-Precision Built-in EVF with ZEISS T* Coating

Zie http://www.dpreview.com/news/2014/05/16 ... 8-2-8-zoom

Wat komt er volgend jaar op de M4 te zitten 8)
Ik ga iets heel anders in het forum gooien: de Panasonic Lumix DMC LX-7

Ik weet het, appels en peren enzo. Ik heb ook een Nikon D40, met Nikkor 16-85 zoomobjectief, maar begon steeds meer op te zien tegen die hele bak meesjouwen voor vakantiefotootjes. Tot nu toe voldeden kleinere compacts niet aan mijn wensen, maar deze Panasonic heeft een paar voordelen, zoals het Diafragmawiel rondom de lens, een snelle instelling om AF-AFmacro-MF in te stellen, en een relatief grote sensor.
Ik heb hem net een paar weken en ben nog aan het oefenen, maar een paar voor- en nadelen heb ik al gevonden:

Voordeel:
Formaat;
Goede automatische instellingen, heb nog niet vaak gebruik moeten maken van M stand.
Snelheid, voor een compact is hij erg snel.
Filmoptie. Ik ben geen filmer, maar af en toe is dat toch wel erg leuk;
Macromogelijkheden

Nadeel:
Geen zoeker (optie)
formaat (moet nog leren hem stil te houden)

Onbeslist:
Accuduur (geen idee, ze zeggen 330 foto's, maar ik moet het nog zien. De D40 deed het bijna 2 weken met 1 accu, dat gaat bij deze vast niet lukken)
Komende vakanties gaan bewijzen of de voordelen voor mij tegen de nadelen opwegen...
aangezien dit topic al 21 delen groot is, en ik niet alles doorlees, kan het zijn dat mijn reactie overbodig is....of zelfs onbenullig :oops:

in absolute beeldkwaliteit, opstartsnelheid, robuustheid kom je vanzelf wel bij een spiegelreflex uit...wil je iets wat makkelijk meegaat...dan is een superzoom compactcamera een uitkomst...heb een coolpix 510 en die zoomt van 28 tot 1000 mm met VR dus weinig trillen. je hebt nl. niet altijd de mogelijkheid en tijd om dicht bij een (levend) onderwerp te komen... volgend plaatje is op 750 mm gezet...dichterbij kon ik niet komen...(die meerkoeten zijn nogal neurotisch)


Afbeelding
Polling schreef:Ik ga iets heel anders in het forum gooien: de Panasonic Lumix DMC LX-7

Ik weet het, appels en peren enzo. Ik heb ook een Nikon D40, met Nikkor 16-85 zoomobjectief, maar begon steeds meer op te zien tegen die hele bak meesjouwen voor vakantiefotootjes. Tot nu toe voldeden kleinere compacts niet aan mijn wensen, maar deze Panasonic heeft een paar voordelen, zoals het Diafragmawiel rondom de lens, een snelle instelling om AF-AFmacro-MF in te stellen, en een relatief grote sensor.
Ik heb hem net een paar weken en ben nog aan het oefenen, maar een paar voor- en nadelen heb ik al gevonden:

Voordeel:
Formaat;
Goede automatische instellingen, heb nog niet vaak gebruik moeten maken van M stand.
Snelheid, voor een compact is hij erg snel.
Filmoptie. Ik ben geen filmer, maar af en toe is dat toch wel erg leuk;
Macromogelijkheden

Nadeel:
Geen zoeker (optie)
formaat (moet nog leren hem stil te houden)

Onbeslist:
Accuduur (geen idee, ze zeggen 330 foto's, maar ik moet het nog zien. De D40 deed het bijna 2 weken met 1 accu, dat gaat bij deze vast niet lukken)
Komende vakanties gaan bewijzen of de voordelen voor mij tegen de nadelen opwegen...
Ik heb zelf een voorloper van deze camera, de lx-3 (naast de D600).
Ik vind het een fijne cam, alleen in het donker wordt het wat minder.
Jouw voor- en nadelen kan ik beamen en wat betreft de accuduur? Als je niet te veel filmt en niet teveel terug kijkt kun je volgens mij wel meer dan 330 foto's maken. Maar voor weinig koop je er een no-name extra accu bij!

Veel plezier ermee.
roosterveld schreef:
Polling schreef:Ik ga iets heel anders in het forum gooien: de Panasonic Lumix DMC LX-7
Jouw voor- en nadelen kan ik beamen en wat betreft de accuduur? Als je niet te veel filmt en niet teveel terug kijkt kun je volgens mij wel meer dan 330 foto's maken. Maar voor weinig koop je er een no-name extra accu bij!

Veel plezier ermee.
Die noname extra accu heb ik meteen meebesteld. ;-)
Om een oud topic nieuw leven in te blazen:

Dpreview heeft vandaag een overzicht online gezet van "Pocketable" zoomcompactcamara's met veel mogelijkheden, ruwweg de topmodellen van de compactcamera's per merk.
Deze camera's zijn op dit forum denk ik interessant voor de iets gevorderde fotografen die wel veel mogelijkheden willen, prima beeldkwaliteit, maar geen kilo aan fotoapparatuur mee willen nemen op reis. De meeste camera's in dit lijstje wegen tussen 200 en 400 gram.

Link: http://www.dpreview.com/articles/069255 ... m-compacts

Naast voor de hand liggende mogelijkheden hebben ze (bijna) allemaal:
* Moderne sensor (dat scheelt alweer met die van twee jaar eerder, wat al scheelde met die van ervoor etc. Sensoren zijn nog steeds beter aan het worden)
* RAW-mogelijkheid
* 24 mm(eq) groothoek
* handbediening in diverse vormen (P,S,A en M)
* filmen in HD 60p stereo
* Wifi waarmee je foto's met wifi direct op facebook, youtube, flick ed. kunt zetten en kunt mailen zonder tussenkomst van een smartphone
* touchscreen waarmee je o.a. het scherpstelpunt in kunt stellen.

* Veel programmeerbare knopjes. (leef je uit 8) )
* en een achterlijke hoeveelheid andere mogelijkheden en instellingen beschreven in een 400 pagina's tellende pdf-handleiding in het Nederlands....
(Waaronder bijvoorbeeld programmeerbare gezichtsherkenning die je zo kunt instellen dat er bij elk gezicht een bepaalde belichting hoort. Kun je je schoonmoeder altijd onderbelichten of zo... :shock: )

Omdat laatst mijn compactcamera is stuk gegaan, barst in scherm "niemand heeft het gedaan" heb ik een Canon S120 gekocht. Dat is al nu min of meer een uitloopmodel dat te koop is voor 255 euro. Door de kleine sensor niet de beeldkwaliteit van de 1"-sensoren maar als de foto's per definitie op een beelscherm bekeken worden toch wel fraai.
De foto's die ik laatst op de ledenvergadering heb gemaakt zijn gemaakt met deze camera. (Zie aldaar, alleen voor leden)
Leon schreef:
di 10 nov, 2015 15:55
Om een oud topic nieuw leven in te blazen:
En nog maar een keer... ;) Omdat hier heel wat camerakenners rondlopen :D

Zoals uit meerdere topics blijkt ben ik aan het kijken naar de mogelijkheden van een kleinere camera (voor met de fiets). Die wil ik ook gaan gebruiken voor avond/nachtopnames.

Nu is er altijd de verhouding grootte sensor vs. lichtgevoeligheid lens. wat is belangrijker? Is het bijv. verstandiger om een 2.8-lens te nemen met een 1/2.3" sensor of een 3.3-lens (lager vanwege meer zoommogelijkheden) met een 1" sensor?

Ja de meest lichtgevoelige (zoom-)lens in combinatie met de grootste sensor is het beste, maar helaas ook (relatief) onbetaalbaar.
Zou in de eerste plaats kijken naar de beeldqualiteit van de sensor. Meestal is het zo hoe groter de sensor hoe beter de beeldqualiteit. Maar een goede kleine sensor kan beter zijn dan een matige grote sensor. Zou op het interweb kijken of je foto's op vol formaat kunt vinden om te vergelijken.

Qua diafragma liggen 2.8 en 3.3 niet zo heel ver uit elkaar. Zeker niet voor cameras met zulke kleine sensoren. Denk niet dat je dat verschil ook in het dagelijks gebruik terug gaat zien.
Fedor schreef:
vr 04 okt, 2019 16:10
Nu is er altijd de verhouding grootte sensor vs. lichtgevoeligheid lens. wat is belangrijker? Is het bijv. verstandiger om een 2.8-lens te nemen met een 1/2.3" sensor of een 3.3-lens (lager vanwege meer zoommogelijkheden) met een 1" sensor?
Vrijwel alle sensoren van camera's van de grote merken die de afgelopen jaren op de markt zijn gebracht zijn van het type CMOS of backlit-CMOS. De laatste is iets beter, maar niet erg veel.
Grosso modo zijn de sensoren van de topmerken al een aantal jaren zo goed dat ze bij weinig licht vrijwel alle fotonen opvangen die door de lens op de sensor terechtkomen. Dat betekent dat ze wat dat betreft het maximale bereikt hebben.
Om dan bij een foto met weinig licht een zo goed mogelijk plaatje te krijgen zijn er dus twee methoden: de sensor vergroten en de opening vergroten.
Een 1" sensor is groter dan een 1/2.3" sensor. De eerste meet 116 mm2, de tweede 28,5 mm2 (bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldsensor). Een 1"-sensor is dus 4x zo groot. Dat houdt in dat je grof gezegd met 4x zo weinig licht toekunt. 2 stops in fototermen. Dat geldt dan bij eenzelfde lichtsterkte van een lens (dit ga ik verder niet helemaal uitleggen.*)
Het verschil tussen F2.8 en F3.3 is een factor 1,18 ofwel een kwart stop.
De 1"-camera is dus dik in het voordeel.
De beeldstabilisatie is trouwens ook heel belangrijk, zeker bij tele-opnamen. Dan hebben we het tegenwoordig meestal over 3 à 5,5 stops. Dat maakt veel meer uit dan een iets lichtsterkere lens! (En verklaart waarom je met de P900 überhaupt foto's uit de hand kunt nemen)

*: je kunt het ook uitleggen door te stellen dat de sensorgrootte irrelevant is maar het gaat om de oppervlakte van de lensopening. Omdat lensopeningen van lenzen met dezelfde lichtsterkte voor grotere sensoren evenredig groter zijn dan die voor kleine sensoren, komt er vervolgens dezelfde uitkomst uit.