...wel of geen fietsverzekering!

...de kogel is door de kerk!

Heb vandaag een fiets aangeschaft. Mijn keuze is gevallen op de Koga WT29.
De keuze is gebaseerd op o.a. budget en verdere toepassingen van fietsen.
Heb ook op de pracht fiets Santos gefietst. Wát een fiets! Maar heb daar (momenteel) geen 4.000e plus voor over. Al met al met diverse fietsen in diverse uitvoeringen uitgeprobeerd.

Maar.., nu gaat het over de verzekering. Deze kan ik afsluiten voor 10% van het aankoopbedrag voor totaal drie jaar. Natuurlijk zeg ik hier ja tegen. Maar lees, als ook hoor, dat merendeel geen fietsverzekering neemt. Mijn vraag is dan ook wat de voors en tegens zijn van een fietsverzekering bij het aanschaffen van een nieuwe fiets. Als ook waarom de ene t.o.v. de andere dit wel en of niet doet.

Mijn fietsmomenten zullen grotendeels twee tot drie weekenden in de maand in Nederland zijn. Eens in de twee maanden een langweekend (5dagen) naar bv Denemarken, Duitsland, Oostenrijk of Frankrijk.
Denk dat de allin-fietsverzekering geen overbodig ding is!

Lees graag jullie mening aangaande een fietsverzekering...
Verzeker alleen de risico's die je niet zelf kunt dragen. Dus: als het voor jou mogelijk is bij verlies een nieuwe fiets te kopen, dan niet verzekeren. Als je het verlies niet kunt dragen, wel verzekeren, behalve als je het risico van verlies niet groot genoeg vindt, en denkt dat je dan een andere, goedkopere, fiets kunt kopen ter vervanging.

Wij hebben onze Gaastra fytsen vijf jaar allrisk verzekerd, was wel iets duurder dan de door jou genoemde 10%, maar dat voel je maar 1 keer, en nu weten we dat we de komende jaren relatief onbezorgd kunnen rondrijden.
Polling schreef:Verzeker alleen de risico's die je niet zelf kunt dragen. Dus: als het voor jou mogelijk is bij verlies een nieuwe fiets te kopen, dan niet verzekeren. Als je het verlies niet kunt dragen, wel verzekeren, behalve als je het risico van verlies niet groot genoeg vindt, en denkt dat je dan een andere, goedkopere, fiets kunt kopen ter vervanging.

Wij hebben onze Gaastra fytsen vijf jaar allrisk verzekerd, was wel iets duurder dan de door jou genoemde 10%, maar dat voel je maar 1 keer, en nu weten we dat we de komende jaren relatief onbezorgd kunnen rondrijden.

Dank voor jouw antwoord Polling!
Denk dat dit ook voor mij geldt, 'onbezorgd fietsen'. Niet dat ik er nonchalanter ermee om zal gaan, maar het fietst wel iet of wat lekkerder...
Polling schreef:en nu weten we dat we de komende jaren relatief onbezorgd kunnen rondrijden.
Relatief ja, verzekeringen betalen niet graag uit 8)

TrosRadar
Dit bericht is een waarschuwing voor huidige en toekomstige gebuikers van de Unigarant fietsverzekering.
Kort mijn geschiedenis; op 21 juni wordt mijn fiets gestolen voor de apotheek in Utrecht, Lunetten. Ik doe daar aangifte van. Met het aangiftebewijs, het schadeformulier en twee fietstsleutels stuur ik het aangetekend in een voorgedrukte Unigarant-envelop die mij door de fietsverkoper wordt verschaft op. Aangezien het zomer is en ik graag wil fietsen bel ik na twee weken naar Unigarant. Daar krijg ik tot mijn stomme verbazing te horen dat zij maar een sleutel ontvangen hebben. Althans dat wordt door de behandelaar beweerd. Ik geloof mijn oren niet. Zowel mijn vrouw als de fietshandelaar hebben gezien dat ik twee sleutels had die ik in de envelop heb gedaan en aangetekend verstuurd. Hoe kan ik hier mijn gelijk in krijgen? Niet bij Unigarant dus. Hoe kan ik hier een oplossing voor vinden? Niet bij Unigarant dus, want die houden vast aan hun constatering en hebben niets van klantgerichtheid mee gekregen. Voor een fiets in het project van de Gemeente Utrecht waar ik 699 euro voor heb betaald. Dat bedrag is nu weg. In datzelfde project heb ik een verzekering voor de nieuwwaarde gesloten voor € 178 voor drie jaar. Dat blijkt nu ook weggegooid geld te zijn.
U snapt dat ik het hier niet bij laat zitten. UNIGARANT verpest mijn lol in het fietsen op deze manier. In ieder geval heb ik al een klacht bij Unigarant liggen en de Kfid. Ik heb pogingen gedaan om tot een vergelijk te komen maar de behandelaars hebben dus niets met klanten.


Tip: maak gelijk wat sleutels bij :wink:
Zijn er bij dure fietsen nog extra zaken waar de "beveiliging" aan moet voldoen voor de diefstaldekking?

Bij courante motoren is bijv. een alarm verplicht, maar ook het vastzetten van de motor aan een nagelvast object (zelf met twee sloten soms), die vaak ook nog aangeschaft moet worden bij bijv. in de vloer in een garage te plaatsen.
Michael W schreef: Tip: maak gelijk wat sleutels bij :wink:
Dat lijkt me niet effectief want aan extra sleutels kun je zien dat het kopieën zijn.

Ik zou de twee sleutels in een sealbag aangetekend versturen en vlak voor het versturen met het nummer op de sealbag fotograferen. Een sealbag wordt als het goed is verkocht bij postnl.

Als de verzekering blijft beweren dat er maar één sleutel in de envelop zat, bel je de post en zeg je dat een aangetekende sealbag is opengemaakt. Als ze de postale recherche niet inschakelen doe je aangifte.
Jonathan schreef: Dat lijkt me niet effectief want aan extra sleutels kun je zien dat het kopieën zijn.
Kan zijn, maar feit blijft dat verzekeringen graag premies binnenhalen maar niet graag uitbetalen 8)
Doe je zelf een plezier en verzeker je fiets. Het is niet alleen tegen diefstal, maar ook schade veroorzaakt door jezelf of door derden, ook als je uitsluitend vlakbij huis fietst. En in het buitenland is trouwens bijna overal verlicht je fiets te verzekeren. Anders heb je problemen als er iets gebeurt.

In een reactie hierboven is een klacht tegen Unigarant verzekeraar. Ik heb goede herinneringen aan Unigarant en ben daar nog steeds verzekerd.

Mijn fiets ter waarde van 800 euri is een aantal jaren geleden gestolen vlakbij CS Utrecht. Ik werd door mijn fietsenmaker geholpen bij de aangifte en de declaratie voor de verzekeraar. Binnen 2 weken had ik een nieuwe fiets.

Nog geen jaar later werd diezelfde fiets opnieuw gestolen. Weer een aangifte en een verklaring naar de verzekeraar. Opnieuw binnen 2 weken had ik een nieuwe fiets.

In beide gevallen had ik de originele reserve sleutel van het AXA Defender slot (thuis) en de sleutel van de fiets op het moment van diefstal (in mijn zak) samen met de aangifte en de declaratie naar de verzekeraar opgestuurd. Dat was voldoende! Ik begrijp dus niet zo goed wat er mis ging in de klacht hierboven.
Han schreef:En in het buitenland is trouwens bijna overal verlicht je fiets te verzekeren. Anders heb je problemen als er iets gebeurt.
Fijn dat je dit vertelt, want ik fiets al zo'n 25 jaar minimaal 1x per week in het buitenland.
Ik zou hier dus graag meer van weten, want het is nieuw voor mij.
Leon
Han schreef:Doe je zelf een plezier en verzeker je fiets. Het is niet alleen tegen diefstal, maar ook schade veroorzaakt door jezelf of door derden, ook als je uitsluitend vlakbij huis fietst. En in het buitenland is trouwens bijna overal verlicht je fiets te verzekeren. Anders heb je problemen als er iets gebeurt.
Schade die je zelf veroorzaakt met je fiets is al gedekt door je WA-verzekering. Schade die anderen aan jouw fiets veroorzaken wordt gedekt door hun WA-verzekering. Daar is dus geen fietsverzekering voor nodig. Al kan het onder omstandigheden zeker handig zijn een schade aan je fiets bij je fietsverzekering te claimen.
Wat de verplichte verzekering betreft: In Zwitserland bestond een verplichte verzekering voor de fiets (je moest een vignet op de fiets hebben), maar dat is onlangs afgeschaft en die verplichting gold sowieso niet voor buitenlanders die met een buitenlandse fiets onderweg waren.
Michael W schreef:
Polling schreef:en nu weten we dat we de komende jaren relatief onbezorgd kunnen rondrijden.
Relatief ja, verzekeringen betalen niet graag uit 8)

TrosRadar
Dit bericht is een waarschuwing voor huidige en toekomstige gebuikers van de Unigarant fietsverzekering.
Kort mijn geschiedenis; op 21 juni wordt mijn fiets gestolen voor de apotheek in Utrecht, Lunetten. Ik doe daar aangifte van. Met het aangiftebewijs, het schadeformulier en twee fietstsleutels stuur ik het aangetekend in een voorgedrukte Unigarant-envelop die mij door de fietsverkoper wordt verschaft op. Aangezien het zomer is en ik graag wil fietsen bel ik na twee weken naar Unigarant. Daar krijg ik tot mijn stomme verbazing te horen dat zij maar een sleutel ontvangen hebben. Althans dat wordt door de behandelaar beweerd. Ik geloof mijn oren niet. Zowel mijn vrouw als de fietshandelaar hebben gezien dat ik twee sleutels had die ik in de envelop heb gedaan en aangetekend verstuurd. Hoe kan ik hier mijn gelijk in krijgen? Niet bij Unigarant dus. Hoe kan ik hier een oplossing voor vinden? Niet bij Unigarant dus, want die houden vast aan hun constatering en hebben niets van klantgerichtheid mee gekregen. Voor een fiets in het project van de Gemeente Utrecht waar ik 699 euro voor heb betaald. Dat bedrag is nu weg. In datzelfde project heb ik een verzekering voor de nieuwwaarde gesloten voor € 178 voor drie jaar. Dat blijkt nu ook weggegooid geld te zijn.
U snapt dat ik het hier niet bij laat zitten. UNIGARANT verpest mijn lol in het fietsen op deze manier. In ieder geval heb ik al een klacht bij Unigarant liggen en de Kfid. Ik heb pogingen gedaan om tot een vergelijk te komen maar de behandelaars hebben dus niets met klanten.


Tip: maak gelijk wat sleutels bij :wink:
Michael,
Welke pogingen heb je ondernomen ?.
Heb je wel gebruik gemaakt van de getuigen? Laat je vrouw en de fietshandelaar een getuigenverklaring opstellen. Heb je het schadeformulier toegezonden met de expliciete vermelding van de bijlagen ? Wordt in het politierapport melding gemaakt van het feit dat je de fiets op slot heb gezet. Heb je kopieen bewaard. Zo ja, dan ook daar naar verwijzen.
janenliseth schreef: Michael,
Welke pogingen heb je ondernomen ?.
Heb je wel gebruik gemaakt van de getuigen? Laat je vrouw en de fietshandelaar een getuigenverklaring opstellen. Heb je het schadeformulier toegezonden met de expliciete vermelding van de bijlagen ? Wordt in het politierapport melding gemaakt van het feit dat je de fiets op slot heb gezet. Heb je kopieen bewaard. Zo ja, dan ook daar naar verwijzen.
Ho ho, dat ben ik niet hoor, dit verhaal stond op het forum van Tros-Radar :wink:

Zou mij nooit kunnen overkomen want ik verzeker niets,
behalve dat wat wettelijk moet (auto, WA) 8)
Michael W schreef:Zou mij nooit kunnen overkomen want ik verzeker niets,
behalve dat wat wettelijk moet (auto, WA) 8)
Een WA-verzekering (AVP) is niet verplicht dus die zou je kunnen opzeggen. Alleen een auto moet je tegen wettelijke aansprakelijkheid verzekeren, en verder eist de bank een opstalverzekering als je een hypotheek sluit.
PierreS schreef:Als ook waarom de ene t.o.v. de andere dit wel en of niet doet.
[....]
Lees graag jullie mening aangaande een fietsverzekering...
Ik heb destijds geen fietsverzekering afgesloten voor mijn nieuwe reisfiets. Ik vind de verzekering heel erg duur. Dat deze duur is komt niet alleen omdat verzekeraars er geld aan willen verdienen, maar ook omdat er veel dure fietsen gestolen worden.

Ik wil niet dat mijn fiets gestolen wordt, daarom heb ik een draadslot mee dat geen enkele goede poging tot diefstal zal weerstaan. Mijn fiets staat bij voorkeur binnen of meteen naast de plek waar ik me bevind. Ik verlies hem zo min mogelijk uit mijn oog.

Aangezien ik even zorgvuldig zou zijn als ik wel een verzekering had (het lijkt me erg onhandig als je reisfiets gestolen is), wil ik niet betalen voor mensen die minder zorgvuldig zijn in de vorm van een hoge premie.
peter de rijk schreef:Een WA-verzekering (AVP) is niet verplicht dus die zou je kunnen opzeggen.
Een verzekering dient om je leven niet overhoop te laten halen als je iets overkomt dat je niet zou kunnen betalen.
Het verzekeren van een fiets van een paar duizend euro is in die zin discutabel. Zelfs als je je geen nieuwe kunt veroorloven, is het best redelijk te leven zonder fiets. Voor een paar tientjes heb je al een geval om boodschappen mee te gaan doen of een rondje te fietsen.
Een WA-verzekering gaat echter over dingen die je echt niet wilt meemaken, zoals - ik zuig het ter plekke uit mijn duim - het invalide worden van de peuter van de buren als je niet uitkijkt en over het joch struikelt en hij met zijn koppie op de stoeprand stuitert. Zonder wa-verzekering is je financiële leven dan totaal voorbij.
Leon
Leon schreef:Fijn dat je dit vertelt, want ik fiets al zo'n 25 jaar minimaal 1x per week in het buitenland. Ik zou hier dus graag meer van weten, want het is nieuw voor mij.
Leon
Een redelijk dure fiets waarmee je in het buitenland reist en waarmee je weer veilig naar huis hoopt te keren, is zeker de moeite waarde om te verzekeren, of via een aparte fietsverzekering of via een andere form, aansprakelijkheidsverzekering bv.

Ik ben blij met mijn verzekering en heb altijd bewijs van eigendom van de fiets en van de verzekering digitaal bij de hand.
...heb gekozen voor een fietsverzekering!
Vooralsnog voor drie jaar. Kan hier nog vijf van maken. Heb de url meegezonden waar de fiets verzekerd wordt. http://www.enra.nl/upload/101.pdf

Van mij mag het woensdag worden...
Han schreef:
Leon schreef:Fijn dat je dit vertelt, want ik fiets al zo'n 25 jaar minimaal 1x per week in het buitenland. Ik zou hier dus graag meer van weten, want het is nieuw voor mij.
Leon
Een redelijk dure fiets waarmee je in het buitenland reist en waarmee je weer veilig naar huis hoopt te keren, is zeker de moeite waarde om te verzekeren, of via een aparte fietsverzekering of via een andere form, aansprakelijkheidsverzekering bv.
Dat is geen antwoord op de vraag naar de verplichting om de fiets in het buitenland te verzekeren. In welke landen is dat verplicht en wat is er dan juist voor verzekering verplicht?

Renaat
Revanho schreef: In welke landen is dat verplicht en wat is er dan juist voor verzekering verplicht?

Renaat
Ik denk in geen een, althans nog nooit van gehoord.

Met de fietsverzekering van Univé is uw fiets ook in Europa en alle landen aan de Middellandse zee verzekerd, en twee maanden per jaar zelfs wereldwijd.

Dus voor een echte wereldreis heb je er ook niks aan !!
In internationaal transportrecht wordt een fietser op een openbare weg officieel gezien als deelnemer aan het verkeer en heeft dezelfde rechten en plichten als de overige deelnemers, al dan niet gemotoriseerd. Een van die plichten is een deugdelijke verzekering. In de praktijk vraagt waarschijnlijk niemand hieraan, tenzij er een ongeluk is gebeurd waarbij de hulp van de wetshandhavers wordt ingeroepen voor onderzoek.

Het feit dat er bijna niemand vraagt naar je verzekering als fietser heeft zeer waarschijnlijk te maken met het feit dat men graag meer mensen aan het fietsen wil krijgen ipv van de auto te pakken maar niemand wil afschrikken door een verzekering op te dringen. Dat laat men aan de fietser over.

Ik heb geen lijst van landen waar een verzekering verplicht is en ben ook geen specialist in fietsrecht maar dit is wat ik nu aan het lezen ben :

Internationaal fietsrecht:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_law

En deze interessante blog over fiets en recht in Engeland:
http://www.bikehub.co.uk/featured-artic ... d-the-law/