Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Oostenrijk - Forum Wereldfietser

Fietsen in Oostenrijk

Van m'n lieve schat mijn vrouw kreeg ik een mooi verjaardagscadeau: een fietstocht in Oostenrijk. Het plan is om tegen de klok in rond te trappen: Salzburg - Sell am See - Bad Gastein - Bischofhofen - Salzburg.
Aangezien ik voor het laatst in Oostenrijk heb gefietst in 1974, kennen jullie de situatie ter plaatse, hoe zijn de wegen? Vertrekdatum hopelijk 17 mei 2013.
afgelopen zomer heb ik als onderdeel van een langere tocht het stuk Salzburg - Bischofshofen - Sell am See ook gefietst, zonder de afsteker naar Bad Gastein. De voorzieningen vind ik uitstekend. Er zijn in dit deel van oostenrijk veel fietspaden en stille weggetjes die tot uitstekend bewegwijzerde routes verbonden zijn. Ondanks dat ik landkaartenfreak ben had ik er in dit traject bij uitzondering geen bij me (ook geen electronische), en dit ging hier goed, zonder dat ik op hoofdwegen uitkwam. Deze fietsroutes nemen echter niet de kortste weg (de autoweg is ook niet leuk om te fietsen), maar zoeken vaak de randen van de dalen op, waardoor er nogal eens steile klimmetjes zijn en de routes veel langer zijn dan op de kaart lijkt (die ik niet had :) ).

Grotendeels verhard, af en toe stukjes bospad of gravel waar racefietsers zich ongelukkig voelen. St. Johann im Pongau kan even verwarrend zijn. Mooie plekken zijn de watervallen van Golling en de Lichtensteinklamm (wel irritant druk). De jeugdherberg en camping van Zell am See waren vol toen ik er was en dat was daar normaal hoorde ik. Als alternatief voor E 30 uitstekend overnacht en ontbeten in Pension Rosi in die plaats, zo'n 2km ten zuiden van het stadje aan de hoofdweg.

Als je dit allemaal in vier dagen doet met bepakking, reken er dan op dat je het grootste deel van de dag echt onderweg bent. Zell am See - Salzburg lijkt me veel voor een dag, maar dit gedeelte heb ik niet gefietst.
Martin, als je naar Bad Gastein gaat zal je een keuze moeten maken, neem ik de hoofdweg met vrijliggend fietspad of neem ik de fietsroute, beide zijn mooi de ene omdat je zoveel mogelijk in het dal blijft en de ander vanwege het uitzicht op het dal, de laatste gaat echter wel iets hoger en steiler naar Bad Gastein. En als ik het me goed herinner is niet alles asfalt. In de tunnels naar het dal is trouwens ook een fietspad.
javb2812 schreef:afgelopen zomer heb ik als onderdeel van een langere tocht het stuk Salzburg - Bischofshofen - Sell am See ook gefietst, zonder de afsteker naar Bad Gastein. De voorzieningen vind ik uitstekend. Er zijn in dit deel van oostenrijk veel fietspaden en stille weggetjes die tot uitstekend bewegwijzerde routes verbonden zijn. Ondanks dat ik landkaartenfreak ben had ik er in dit traject bij uitzondering geen bij me (ook geen electronische), en dit ging hier goed, zonder dat ik op hoofdwegen uitkwam. Deze fietsroutes nemen echter niet de kortste weg (de autoweg is ook niet leuk om te fietsen), maar zoeken vaak de randen van de dalen op, waardoor er nogal eens steile klimmetjes zijn en de routes veel langer zijn dan op de kaart lijkt (die ik niet had :) ).

Grotendeels verhard, af en toe stukjes bospad of gravel waar racefietsers zich ongelukkig voelen. St. Johann im Pongau kan even verwarrend zijn. Mooie plekken zijn de watervallen van Golling en de Lichtensteinklamm (wel irritant druk). De jeugdherberg en camping van Zell am See waren vol toen ik er was en dat was daar normaal hoorde ik. Als alternatief voor E 30 uitstekend overnacht en ontbeten in Pension Rosi in die plaats, zo'n 2km ten zuiden van het stadje aan de hoofdweg.

Als je dit allemaal in vier dagen doet met bepakking, reken er dan op dat je het grootste deel van de dag echt onderweg bent. Zell am See - Salzburg lijkt me veel voor een dag, maar dit gedeelte heb ik niet gefietst.
Pman schreef:Martin, als je naar Bad Gastein gaat zal je een keuze moeten maken, neem ik de hoofdweg met vrijliggend fietspad of neem ik de fietsroute, beide zijn mooi de ene omdat je zoveel mogelijk in het dal blijft en de ander vanwege het uitzicht op het dal, de laatste gaat echter wel iets hoger en steiler naar Bad Gastein. En als ik het me goed herinner is niet alles asfalt. In de tunnels naar het dal is trouwens ook een fietspad.
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb drie jeugdherbergen op het oog en ben al van plan om gauw te reserveren. De route van Salzburg naar Zell am See gaat via een smalle strook Duitsland, iets boven Brechtesgaden, dus tweemaal Oostenrijk in één korte vakantie! De reis erheen gaat per City Night Line naar München, daar iets rondkijken en overstappen naar Salzburg.
Jammer dat Oostenrijk nog geen Streetview van Google Maps heeft om de kijken hoe de wegen eruit zien, vandaar mijn bovengenoemde vragen. Alleen wel blauwe fotovierkantjes op de kaart. In de landeninformatie staat vaak strak asfalt, maar over hellingshoeken weet ik uit deze streek weinig.
Ik heb hier een nieuwe landkaart van midden-Oostenrijk voor me liggen. 14 kilo bagage is voldoende, ik heb al eerder bergervaringen, zoals het oversteken van de Rockies.
Martin, ik ken de route door Duitsland niet maar als je dit http://www.panoramio.com/photo/14735757 tegenkomt wordt het wel even afstappen, welke kant je ook op gaat.
Om in Salzburg te komen kun je ook met de RE treinen, hier kun je zo in en uit fietsen, de EC/IC treinen hebben weinig ruimte voor fietsen en ook je fiets hierin krijgen is lastiger. Wat treinreistijd betreft ontlopen de IC en RE elkaar niet zoveel de IC lijkt soms ook wel een stoptrein. De treinreiswinkel kan dat ook voor je boeken als je dat aangeeft. Kun je iets langer in München rondkijken.

Peter
Pman schreef:Martin, ik ken de route door Duitsland niet maar als je dit http://www.panoramio.com/photo/14735757 tegenkomt wordt het wel even afstappen, welke kant je ook op gaat.
Om in Salzburg te komen kun je ook met de RE treinen, hier kun je zo in en uit fietsen, de EC/IC treinen hebben weinig ruimte voor fietsen en ook je fiets hierin krijgen is lastiger. Wat treinreistijd betreft ontlopen de IC en RE elkaar niet zoveel de IC lijkt soms ook wel een stoptrein. De treinreiswinkel kan dat ook voor je boeken als je dat aangeeft. Kun je iets langer in München rondkijken.

Peter
Het gaat om de weg met nummer 21 via Bad Reichenhall, die na de Oostenrijkse grens het nummer 178 draagt en richting Zell am See 311 heet. Het is volgens ViaMichelin.com dan maar 81 km. Tijd zat om van het landschap te genieten.
Ik heb inmiddels contact opgenomen met City Night Line, de nachttrein van Arnhem naar München. Daar kunnen fietsen wel mee. HiSpeed gaf vanaf Groningen via Leer, Hannover en Nürnberg aan, deels per ICE dagtrein, mij niet gezien.... Ik heb het e-mail adres van CNL speciaal gekregen omdat ik niet kan telefoneren. Ik wacht hun uitkomst af.
Martin, als je goed in Google kijkt kun je daar zelfs in Oostenrijk nog in Nederland fietsen :wink: . Via Bahn.de kun je zelf al wat voorwerk verzetten voor de treinreiswinkel, zij weten het soms ook niet allemaal, via Leer is het 14 of 15 uur, vanaf Arnhem 12 plus wat je nodig hebt vanuit Groningen, wat overstappen betreft zal het niet veel uitmaken.

Peter