Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met een minderjarige naar de UK - Forum Wereldfietser

Met een minderjarige naar de UK

Zoals ik elders al schreef, ga ik met de 16-jarige zoon van vrienden op fietstocht. Aangezien de UK niet tot de Europese Unie behoort, zou dat kunnen leiden tot grenscontrole. Ik weet niet hoe strikt ze zijn, maar ik zal toch ergens de boot en/of de channel tunnel moeten nemen.

Wat papieren betreft is er geen probleem, Belgische identiteitskaart volstaat. Maar één paragraaf intrigeert me:

Buitenlandse Zaken raadt deze schriftelijke toestemming aan wanneer het kind alleen, of in het gezelschap van andere personen dan zijn ouder(s) reist.

Belgische reizigers kunnen steeds navragen bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming of er bijkomende documenten voor reizende kinderen nodig zijn. Zeker wanneer het kind alleen reist, is het aanbevolen te informeren bij de ambassade of het consulaat en de luchtvaartmaatschappij.
(Bron: http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... _kinderen/)

Zijn er mensen die hierin ervaring hebben met het VK? Moeten die jongen z'n ouders best zo'n documentje opmaken, of is dat voor het VK niet nodig? Ik heb de ambassade proberen te bereiken, maar die zijn moeilijk bereikbaar.
livino schreef:Zoals ik elders al schreef, ga ik met de 16-jarige zoon van vrienden op fietstocht. Aangezien de UK niet tot de Europese Unie behoort,
Dat zou ik nog even nakijken :D
Dat is inderdaad een vergissing, maar het zegt iets over hoe wij hier de UK zien, in al hun "splendid isolation" :wink: .

Bon, om op de vraag te antwoorden nu.
Mijn zonen (beide minderjarig, 10 en 13) vertrekken met de scouts op jaarlijks kamp, en dit jaar ligt dat kamp "in het buitenland", 't is te zeggen : ochottekes 100 meter over de Belgisch/Duitse grens.

Dit is wat de scoutsleiding ons een paar dagen geleden mailde (texto !) :
Bij de verwerking van de medische fiches en de ouderlijke toestemmingen voor het scoutskamp, merkte ik op dat de ouderlijke toestemming voor uw zo(o)n(en)/dochter(s) niet in orde is.

Het gedeelte linksonder op dit formulier moet ingevuld en afgestempeld worden door de gemeente. Zonder deze stempel is dit formulier niet geldig en zijn wij helaas niet gemachtigd om uw zoon/dochter mee te nemen op kamp in het buitenland.
Dus niet alleen een ouderlijke toestemming nodig, daarbovenop een bekrachtiging hiervan aan de loketten van de stad !

En oh ja, ook Duitsland is lid van de Europese Unie 8) . Maar misschien dat onze buurlanden de Belgen in het post-Dutrouxtijdperk wat beter in de gaten willen houden :? .