Additionally, paste this code immediately after the opening tag: polarisatie filter - Forum Wereldfietser

polarisatie filter

Voor de liefhebber:

Soms doet een polarisatiefilter niet zoveel. Maar er eentje bij je hebben en kijken of je beeld verbetert (dat kan vaak door hem gewoon voor je oog rond te draaien) kan geen kwaad. Het effect kan erg verkwikkend zijn, met name tijdens de uren rond de middag en bij troebele verten.

zonder filter:
Afbeelding

met pola filter:
Afbeelding

Mocht je geen pola filter bij je hebben, dan zou je kunnen kiezen voor nabewerking in bijvoorbeeld Adobe Lightroom:
Afbeelding

Het beeld met nabewerking ziet er oppervlakkig gezien helemaal niet verkeerd uit, maar als je gaat inzoomen, dan krijgen we dit beeld:
Afbeelding

versus dezelfde uitsnede mét pola filter
Afbeelding

Niet alleen de verten zien er beter uit. Ook dichtbij is het beeld met pola filter levendiger
Afbeelding

dan zonder:
Afbeelding

Mocht je een camera hebben waar je geen pola filter op kunt schroeven, dan zou je kunnen improviseren door een net passend pola filter gewoon voor de lens te houden, eventueel tapen. Dat is natte vingerwerk, maar het proberen waard.

Het filter is grijs en neemt ongeveer een stop aan licht weg, die je zou moeten compenseren. Echter als het filter op de camera zit, dan meet de lichtmeter natuurlijk al door het filter en is dus al gecompenseerd.
Goede beschrijving met duidelijke voorbeelden!

Een paar aanvullingen:
> dat kan vaak door hem gewoon voor je oog rond te draaien
Volgens mij kan het altijd op deze manier. Merk wel op dat je bij een circulair polafilter de juiste zijde voor moet houden, anders werkt het niet.

> .... door een net passend pola filter gewoon voor de
> lens te houden
> Dat is natte vingerwerk, maar het proberen waard.
> Het filter is grijs en neemt ongeveer een stop aan licht weg, die
> je zou moeten compenseren.
De meeste (99%) van de huidige camera's meten door de lens en hebben een schermpje, dus belichting en een voorbeeld is geen punt. Het is alleen lastig dat ze vaak geen filtervatting hebben.
Leon
Inderdaad heel leuk om dit eens geïllustreerd te zien door een 'gebruiker' en niet door een fabrikant/verkoper met overtrokken of heel geselecteerde resultaten.

Ik heb me nog laten vertellen dat het het meest interessant is (voor blauwe luchten) bij zijdelingse zonneschijn, dus weinig werkend bij tegenlicht.

Nu ik een zonnebril met gepolariseerde glazen heb, zie je dat effect ook continu. Ik ben geneigd om regelmatig eens mijn hoofd naar beide zijden schuin te houden om verschillende standen eens uit te testen (als er niemand in de buurt is, anders komt dit maar gek over, denk ik) :wink:

Leon heeft gelijk dat het bij een fotografisch polarisatiefilter niet om het even is hoe je het filter houdt (de ene zijde t.o.v. de andere zijde naar jezelf gekeerd). Bij mijn zonnebril lijkt het wel in beide zinnen goed te werken.
Voor fototgrafie schijn je nog te moeten opletten of je een lineair of circulair polafilter gebruikt. Ik heb alleen ervaring met circulaire, maar lineaire schijnen de AF van de camera in de war te kunnen brengen. Het effect is overigens ook interessant met spiegelingen op glas en water...
Travelmaster schreef:lineaire schijnen de AF van de camera in de war te kunnen brengen.
Klopt. Een circulair polarisatiefilter is een lineair filter met daarachter een folter dat de polarisatierichtingen ongedaan maakt, zeg maar de richtingen weer door elkaar roert. Als je zo'n filter verkeerdom gebruikt wordt het licht éérst 'door elkaar geroerd' en heeft het lineaire filter geen effect.
Overigens gebruik je het filter meestal in dezelfde stand - die waarbij licht vanaf horizontale vlakken van spiegelingen worden ontdaan - waardoor het nut heeft een streepje op het filter te zetten zodat je de stand bij voorbaat kunt zien. De meeste filters zijn al voorzien van een streepje.
Leon
Leon schreef:Merk wel op dat je bij een circulair polafilter de juiste zijde voor moet houden, anders werkt het niet.
Dank je, Leon, dat wist ik niet.

Idd kan het filter het blauw van de lucht uitdiepen. Maar niet altijd. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat het blauw van de lucht juist grijs-bruin werd, terwijl ik toch tijdens de vroege middag fotografeerde. Er hing toen wel onweer in de lucht. Maar wel vaker lijkt de blauwe lucht erop te verliezen i.p.v. te winnen. Geen idee waarom het soms averechts werkt.
bikelike schreef:
Leon schreef:Merk wel op dat je bij een circulair polafilter de juiste zijde voor moet houden, anders werkt het niet.
Dank je, Leon, dat wist ik niet.
Idd kan het filter het blauw van de lucht uitdiepen. Maar niet altijd. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat het blauw van de lucht juist grijs-bruin werd, terwijl ik toch tijdens de vroege middag fotografeerde. Er hing toen wel onweer in de lucht. Maar wel vaker lijkt de blauwe lucht erop te verliezen i.p.v. te winnen. Geen idee waarom het soms averechts werkt.
Het blauw van de lucht bestaat voor een groot deel uit gelpolariseerd licht, maar dan wel op een booghoek van 90° ten opzichte van de zon. Direct naast de zon én er recht tegenover (dwz waar de volle maan staat) is het aandeel gepolariseerd licht maar heel klein. Er tussenin is een verloop. Als je met een ultragroothoek een foto maakt met een grote blauwe lucht zie je dus een soort extra donkerblauwe band.

Hoe helderder (schoner, blauwer) de lucht, hoe grote het gepolariseerde deel, dus als de lucht melkerig wit en/of erg heiïg is haal je met een polarisatiefilter ook niet veel meer uit.
Leon
Een polfilter kan ook leuk zijn om een regenboog te versterken als er één in de lucht hangt