Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke foto camera gebruik jij ? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Welke foto camera gebruik jij ?

Mijn vriendin had dit jaar een fuji X100s mee in combinatie met allebei een iPhone. Zo hebben we een hoop mooie foto's gemaakt.
Verder heb ik op eBay 4 accu’s op de kop getikt voor weinig en hebben we nog geen batterij problemen gehad, komend jaar willen we 3 maanden fietsen dan moeten we nog over de batterijen nadenken.

Ik zal kijken of ik wat foto’s online kan zetten.
Inge1 schreef:Bast1aan - dat ligt aan wat voor soort foto's je wilt maken en welke eisen je aan de kwaliteit legt. Ik heb zelf bewust voor een 1" sensor gekozen vanwege de hogere kwaliteit. Ik vergroot nog wel eens foto's uit - 120x90 cm en wil ook dan scherpe foto's zien en geen blokjes.
Blokjes duidt op jpeg artifacts? iets mis bij afdrukservice of post-processing? raw kunnen schieten is voor het uiterste uit je foto kwaliteit halen, ook wel aardig, al is dat vooral interessant voor kleurprofielen.
Ook vind ik het leuk om dieren te fotograferen en dan is een goede, snelle tele wel heel erg fijn.
Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat de kwaliteit van de sensoren een heel stuk verbeterd is maar een 1" sensor is voor mij ook in een kleinere camera een must i.v.m. eventuele donkere/ nachtopnames.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Met kwaliteit van sensoren verbeterd doel ik ook vooral op de nieuwe 1" sensoren. Mijn nieuwe toestel wordt er ook een met een goede (1") sensor. Zoveel beter dan wat er tot 5 jaar geleden was.
Ik houd de iso waarde altijd graag zo laag mogelijk evenals de sluitertijd.
iso waarde zo laag mogelijk houden moet ook met mijn 7 jaar oude Canon S95. Dan komen er (ook met nachtopnames) mooie foto's uit maar lange sluitertijden en statief vereist (en die wil ik niet mee op fietsreis)
Volgens een vriend van mij met een recente Sony RX100 hoeft dat allemaal niet meer, je kan prima met hoge iso waarden schieten. Zie bv de foto op iso 6400 op http://gallery.welmers.net/v/walter/fie ... ewsIndex=1
Ik heb nu zoals al eerder gemeld een panny fz2500 waar ik extreem tevreden over ben. En speel met de gedachte er een zs100 naast te nemen. Dit omdat die een stukje lichter, met een redelijk bereik (25-250mm) is en die standaard in de stuurtas zou kunnen wonen.
Oeh, die toestellen heb ik nog niet bekeken. Ziet er zeer interessant uit, dank voor de tip.
Hier nu een Nikon P900 en een Panasonic TZ200. Daarnaast nog een reisstatief: Sirui Ultralight.

De P900 gaat mee op dagtochten en ook op meerdaagse tochten (over verharde wegen). Vanwege het gewicht en de (ga ik van uit) "stuitergevoeligheid" van de zware lens nu dus TZ200 er naast gekocht (600 gram lichter en past goed in een feed bag, dan kan de stuurtas evt. vervallen).

Verder heeft het statief ook een flink gewicht (ruim 900 gram) terwijl ik die eigenlijk maar weinig gebruik... lastig te bepalen of het extra gewicht wel opweegt tegenover het mogelijke gebruik.
Fedor schreef:
di 22 okt, 2019 12:09
Daarnaast nog een reisstatief: Sirui Ultralight.
Wat sommige mensen al niet ultralight durven te noemen. Voor een fotograaf scheelt het natuurlijk wel dat die dan een extra lens van dat gewicht mee kan nemen maar dan nog.
Ik gebruik een monopod die ook dienst doet als tentstok :wink:
_Peter_ schreef:
di 22 okt, 2019 22:46
Fedor schreef:
di 22 okt, 2019 12:09
Daarnaast nog een reisstatief: Sirui Ultralight.
Wat sommige mensen al niet ultralight durven te noemen. Voor een fotograaf scheelt het natuurlijk wel dat die dan een extra lens van dat gewicht mee kan nemen maar dan nog.
:D

Gelukkig is er ook nog een carbon-versie: 50 cent extra per verminderde gram ;)

Is nog steeds 800 gram overigens.