Additionally, paste this code immediately after the opening tag: oud bericht - Forum Wereldfietser

oud bericht

Hoi,
Dag Lieneke,
al liggen de drie landen tegen elkaar aan, de situatie verschilt wel. Allereerst het makkelijkste land. Voor wat betreft geld ed. Thailand dus. Daar heb ik al geruime tijd verbleven en je kan haast zeggen dat je overal kunt pinnen. ik gebruik daar slechts mijn giromaat pas. Ik weet niet of er verschillende zijn, maar de mijne is verbonden met Cirrus en ik kan bij bijna elke bank pinnen. In Thailand hebben alle grote en middelgrote plaatsen veel banken met ATM machines. Maar ook kleienere dorpen zijn vaak voorzien. Als je dus regelmatig vooe een aantal dagen inslaat kom je nooit iets tekort.

Wat je per dag nodig hebt ligt natuurlijk sterk aan wat je noodzakelijk acht of nodig vindt. Kampeer je of neem je hotelletsje eet je uit of kook je zelf, durf je langs de weg te eten. Ik eet vooral op de markten die overal in Thailand tot diep in de nacht eten verschaffen. Lekker en goedkoop. 20 baht voor een maal, soms 30 en 6-10 baht voor een glas vers sap. Hotels kunnen je ook niet de kop kosten. Tussen 100 en 200 baht kun je altijd wel een goede kamer vinden. Daaronder is het wat zoeken of met minder genoegen nemen. (40 baht is een Euro) ongeveer

Als ik fiets in Thailand geef ik minder uit als 10 gulden (4,54 euro) per dag. Dan zit daar vaak een (verhoudingsgewijs duur) biertje bij. Een probleem kan zijn het water. Veel reizigers drinken geen kraanwater in Thailand (of Azie) Flessen water kosten 5-10 baht (en een hoop verbuiling) en kun je overal in Thailand krijgen. Ik stopte altijd bij politie posten of de overal aanwezige Medische gebouwen of overheids instellingen. Daar staat altijd een waterkoeler met schoon drinkwater. Even de bidons vullen en je kunt weer vooruit. (Kraanwater drink ik ook maar zal en mag ik niet aanbevelen.)

Cash geld is altijd handig voor noodsituaties ed. Traveller cheques idem. Zowel Eoro als Dollars worden al geaccepteerd, maar Dollars zijn toch bekender. TC zijn natuurlijk verzekerd en altijd weer inj te wisselen. Soms maak je nog winst met koersverschillen.

Als echt nood hulp is een creditcard ook wel handig. Maar pin er niet mee want veel te duur. De giromaat rekent ook geld, 4 gulden per transactie. Ik neem altijd veel op om die kosten ook laag te houden. Omdat de koers nogal een wisselt is het bijna onmogelijk om echt een juiste en gooedkoopste methode aan te bevelen.

Over Laos het volgende. Daar accepteerd men de Kip, de Baht en de Dollar. De wisselkoersen liggen redelijk vast en iedereen houdt zich daar prima aan. Bijna zelden informeerde ik naar prijzen in andere valuta.Toen ik daar was betaalde ik met Bahts en kreeg Kips terug. Deze gaf ik vervolgens uit totdat ze op waren en ik weer Bahts gebruikte. In Thailand had ik al voldoende Bahts opgenomen voor de tocht door Laos. Aangezien ik weer terug ging naar Thailand kon ik ruim voldoende meenemen. Laos was voor mijn net zo duur of zelfs goedkoper als Thailand. Daar sliep ik wel veel bij mensen of buiten.

In Vietnam ben ik nog niet geweest dus daar weet ik niet zoveel vanaf.

Pinnen in Laos is alleen mogelijk in de Hoofdstad en misschien in :uang Prabang.

Over mijn tocht door Laos staat een stuk in het lente nummer van dit jaar. Mocht je een langere versie willen lezemn dan kan ik die wel toemailen. Ook verhalen over Thailand kan ik toezenden.
groet
ton

Kleine opmerking Toon.

Deze plastic flessen waar je het over hebt passen perfect in de drinkbushouders.

Vervuiling Ja en Neen, als je ze afgeeft bij de volgende shop komen ze gegarandeerd op een goede plek terecht aangezien ze geliefd zijn bij de mensen die de vuilbakken nakijken, ze brengen geld op omdat ze gerecycled worden.

Heb je ook geen last van slechtruikende bidons.

Groet,
Op de bijeenkomst van de Wereldfietser in de Kargadoor in Utrecht op zaterdag 2 november geef ik een lezing fietsen in Laos. Ik zal proberen wat informatie mee te nemen, hoewel ik het meeste heb uitgeleend.
Ook Bernadette Speet die nog veel langer in Laos en Vietnam heeft gefietst is aldaar. Ik ben nooit in Vietnam geweest.
Over fietsen in Thailand heb ik een paar jaar terug een gids samengesteld. Belangrijkste verandering is dat het aantal cybercafes en geldautomaten de laatste tijd aanzienlijk is toegenomen. Gebruik geen Visa kaart om te pinnen, want dan betaal je extra.
Ik heb in Vientane, hoofdstad van Laos, geen pinautomaat kunnen ontdekken. In Vietnam staan er wel een paar. Zie de site: www.mastercard.com
Over fietsen in Laos en Vietnam is een Engelstalige van Lonely Planet. Helaas staan hier slechts stukjes routes in vermeld, die niet met elkaar zijn verbonden. Bernadette Speet ergerde zich aan de kwaliteit.
Bernadette is nu bezig met het samenstellen van een eigen gids fietsen in Laos.
Kun je op 2 november niet. Kijk op mijn site www.fietswegen.nl voor een andere lezing.

Veel plezier met je voorbereiding en natuurlijk je trip.
Als je dollars naar Laos meeneemt kun je het beste kleinere coupures (5, 10, 20) vragen. We hebben onderweg een paar keer gemerkt dat ze erg graag mooie 'nieuwe' biljetten willen hebben en dat biljetten met een scheurtje er in geweigerd werden.

Tip:
Neem in Laos een voorraad Thaise baht mee in biljetten van vooral 20 en 50 en ook nog wel 100 baht. 500 baht is in kleine dorpjes in Laos al veel geld. Dat kunnen ze niet altijd wisselen.
In Cambodja willen men geen munten hebben. Veel betaalverkeer gaat in dollar. Als pasgeld gebruikt met Cambojaanse biljetten.