Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Orienteren op eerste 'vakantie'fiets - Forum Wereldfietser

Orienteren op eerste 'vakantie'fiets

Als vers Wereldfietser, die nog maar weinig vakantie-kilometers heeft afgelegd, maar eens begonnen me te orienteren op een, andere, fiets.
Dus, als je tijd en zin hebt, ben ik benieuwd naar je tips, n.a.v. mijn onderstaande checklist

- Waarvoor gebruiken: meerdaagse (vakantie) fietstochten, dagelijkse boodschappen. Realiseer mij dat ik nog niet weet of ik het vakantiefietsen inderdaad leuk ga / blijf vinden.
-Stevig doortrappen of relaxed man: ben een relaxtere fietser, en zoek iets met rechtop houding. 'k Wil ook graag in 't donker goed zien en gezien worden
- Verhard / onverhard: voornamelijk harde en gladde wegen, wellicht wat gravel en schelpenpaden.
- Waar naar toe: geen idee nog. Eerst maar eens Nederland en West-Duitsland. Denemarken, Groot Brittanie / Ierland staan ook op het verlanglijstje, maar niet binnen twee jaar denk ik :wink:
- Wat voor vakanties worden dat: wisselend; hostels en kamperen
- M'n lengte: 1,92, lengte zit vooral in m'n rug
- M'n gewicht: 80 kilo
- Je lichaamsbouw: lang en slank, met dus vooral lange rug
- Hoeveel kg bagage mee: zo'n 25 kilo
- Waar woon ik, dus welk type fietsgebied:Twente
- M'n budget: 600 a 800 euro
- M'n fietservaring: erg wisselend; 20 kilometer per dag, meerdaags, bleek goed te doen. Periodes woon-werlverkeer gehad van 2 x 35 km per dag, maar dan slechts 1 a 2 x per week. Verder de veel voorkomende dagelijkse boodschappenritjes van zo'n 12 km
- Welke afstand fiets ik nu maximaal op een dag voor m'n plezier: 55 - 80 kilometer
- Welke fietsen heb ik (gehad): 2 x Gazelle Hybride, type weet ik niet meer. Fijne fietsen, redelijk licht en toch stevig. Bagage was soms te veel / zwaar. Achterhand fiets leek wat te wiebelen dan.
Trek T500 Navigator; stevige e-bike. Fijne fiets, maar heb inmiddels de ondersteuning niet meer nodig (conditie na gecorrigeerde hartafwijking door sporten flink verbeterd)
- Wat kan ik qua fietsonderhoud: nog weinig; basiscursus afgelopen weekend gemist. Al gevraagd naar wanneer volgende basiscursus is. Tijd heb ik wel, evenals op dit gebied bijzonder handig en ervaren neefje en zwager
- Of ik een tweedehands fiets overweeg: jazeker
- Heb ik bepaalde fietsen op het oog: nee dus, nog niet echt. Ben benieuwd naar je tips :D
- Wil ik onderweg elektronica kunnen opladen: ja, smartphone / gps (begrijp alleen niet helemaal waarom dit in de wereldfietser-checklist staat)
- Wil ik de fiets op korte termijn: ik heb geen haast en wil eigenlijk die Trek T500 Navigator (e-bike) eerst verkopen

Nou, ben erg benieuwd naar reacties op m'n bovenstaande (lap) tekst :wink: :wink: :wink:
Ik zou het laden lekker laten zitten. Als je zo gaat fietsen, met af en toe ene hostel , kom je genoeg stroom tegen , zkere hier in de buurt is t weinig probleem om een stopcontact te vinden.

je kan voor de dingen die je wil veel fietsen vinden. goed kijken naar de slijtage vand e onderdelen en de juiste maat en dan kom je vast wat leuks tegen op mp.

als je iets tegenkomt wat je wat lijkt , post die dan even , dan schieten we daar op.
quote="Roy46"
> gebruiken: meerdaagse (vakantie) fietstochten, dagelijkse boodschappen.
Voor in de winterregen en pekel wil je een versnellingsnaaf en dichte remmen (trommel, rollerbrakes) maar voor in de Eifel en Engeland heb je lichtere versnellingen en niet-warmwordende remmen nodig. Het dilemma is aan jou.
Desnoods koop je eerste een tweedehands fiets met een naaf die later alleen stadsfiets blijft en koop je er dan een derailleurfiets bij voor het steile werk. Dat is goedkoper dan een fiets met rohloff en de vakantiefiets blijft veel langer goed.

>'k Wil ook graag in 't donker goed zien en gezien worden
Dan wil je een naafdynamo en goede verlichting. Dat kost wel wat maar een goede koplamp kan later ook weer mee naar een volgende fiets.

> wellicht wat gravel en schelpenpaden.
Dat kan elke fiets. Je moet dan alleen niet de allerfragielste banden nemen..

> M'n lengte: 1,92, lengte zit vooral in m'n rug
> M'n gewicht: 80 kilo
> Hoeveel kg bagage mee: zo'n 25 kilo
Niet abnormaal. Gezien je lange rug wijst richting een lang frame, maar je gewenste houding - wat rechterop - wijst een beetje naar een kort frame. Of je dan inderdaad met een fiets van een normale lengte precies goed zit is niet zeker en gangt daarbij ook weel van vooral het stuur en de afstelling ervan af.
Er komen nu uiteraard reacties dat je ook me minder gewicht op pad kan. Dat vertellen ze mij al 20 jaar maar het is me om een of andere reden nog steeds niet gelukt en ik vind het niet eens erg :wink:

- M'n budget: 600 a 800 euro
Dat wordt en tweedehandse fiets of een Fahrradmanufaktur T100.
Dealers: http://www.fahrradmanufaktur.de/nl/inde ... endler.php

> Welke fietsen heb ik (gehad): 2 x Gazelle Hybride,
> Achterhand fiets leek wat te wiebelen dan.
Lange vent + wat bagage geeft vaker dit effect op niet al te stijve fietsen. Stijfheid is een van de typische dingen aan een goede vakantiefiets.

> basiscursus afgelopen weekend gemist.
Voor straf 10 x banden plakken :D

> Tijd heb ik wel, evenals op dit gebied bijzonder handig
> en ervaren neefje en zwager
Fietsen die mee?

> - Wil ik onderweg elektronica kunnen opladen: ja, smartphone / gps
>(begrijp alleen niet helemaal waarom dit in de wereldfietser-checklist staat)
Ik heb er ook geen behoefte aan, maar gezien de vele discussies op dit forum hebben velen er ernstig behoefte aan omdat ze een hele rits electronica bij zich dragen. Tik maar eens de zoekterm 'opladen' in achter het knopje 'zoeken' boven in beeld en je bent wel een tijd zoet met lezen.
Dank Lennart, Ave Gone en Wim. Bruikbaar en leuk te lezen, jullie tips en verwijzingen!
Die basiscursus fietsonderhoud is vooral heel veel achtergrond, hoe werkt een trapas en hoe ziet een balhoofd.... (ben de rest al weer kwijt) eruit. Wel heel nuttig maar je moet er het nuttige voor jezelf uithalen. Het nadeel van deze cursus is dat ik het vertrouwen in de fietsenmaker wat ben kwijt geraakt. "die doet maar wat"..... Dus nu zal ik zelf aan de slag moeten en dat valt thuis toch niet mee. "Waar zaten die stelschroeven voor het derailleur ook al weer?" Ik zoek dus nog een fietsenmaker in omgeving Zwolle waar ik nog een paar dagen kan klussen. Want leuk was het wel! Wie weet blijf ik na mijn fietstocht volgend jaar wel hangen in Spanje als rijwielhersteller.
Van fietsen heb ik verder geen verstand, maar ben wel heel blij met mijn 2e hands Randonneur van Koga voor iets minder dan 800 euro. Het kan dus wel een fiets voor die prijs. Succes met zoeken en verkopen van de e-bike.
Gr Anja
een gedegen cursus die diepgaand is zou wel eens mogen wat mij betreft ....ik heb de cursus gedaan bij de vakantiefietser (1 dag), en om eerlijk te zijn, ik was beter thuis gebleven.....
Mocht er zoiets bestaan en bereikbaar voor mij volgde ik die zeker....

een zaak zoals bike4travel die hele fietsen opbouwen en veel ervaring hebben zou hiervoor wel geschikt zijn denk ik maar of ze zoiets zullen willen organiseren......?
johnny-vs schreef:een zaak zoals bike4travel die hele fietsen opbouwen en veel ervaring hebben zou hiervoor wel geschikt zijn denk ik maar of ze zoiets zullen willen organiseren......?
Ik denk niet zozeer dat de wil van een geschikte fietsenmaker in deze een probleem zal zijn. Er valt middels workshops bij voldoende interesse namelijk goed te verdienen. Eerder zal de interesse onder potentiële deelnemers het probleem zijn.

Een goede fietsenmaker worden is niet iets wat je in 1 à 2 dagen doet. En het enige waar dit soort cursussen dan ook grotendeels op neerkomt zijn noodoplossingen en de huis-, tuin-, en keukenproblemen oplossen. Ik weet niet of ze er in Nederland ook zijn, maar in bijv. Engeland heb je op enkele locaties cursussen van o.a. Cytech. Een home plus course duurt 5 dagen, een home wheel building course duurt 3 dagen. En dan nog na 8 volle dagen, bijna 1500 euro verder, zul je zien dat bij een beperkt bijhouden van de opgedane kennis je zodra het echt nodig is je het toch niet langer in de vingers hebt.

Je kunt net zo goed die 8 dagen een fietsreisje maken, en het geld gebruiken om het wat meer complexere onderhoud door de fietsenmaker uit te laten voeren. Je moet toch flink wat onderhoud laten uitvoeren om 1500 euro aan arbeidskosten verder te komen.

Roy46, voor wat betreft het opladen van een smartphone / gps tijdens het rijden kun je denken aan het gebruik van een powerbank. Indien je bij de ING zit kun je via de rentepunten winkel bijzonder voordelig een aantal goede powerbanks aanschaffen. Neem een powerbank in de orde van 10.000 - 15.000, en je kunt de gemiddelde smartphone er 4 - 6 keer mee laden. Voor de meeste vakanties binnen Europa is dat prima te combineren met het niet altijd toegang hebben tot stroom.

Ook voor reizen buiten het fietsen om zijn powerbanks een handige oplossing om stroom bij de hand te hebben.
stef.l schreef:En het enige waar dit soort cursussen dan ook grotendeels op neerkomt zijn noodoplossingen en de huis-, tuin-, en keukenproblemen oplossen.
...
Je kunt net zo goed die 8 dagen een fietsreisje maken, en het geld gebruiken om het wat meer complexere onderhoud door de fietsenmaker uit te laten voeren.
Mat alle respect, maar je mist volgens mij het punt hier volledig. Dit forum is een forum voor fietsers die met de fiets op pad gaan. Je kunt je fiets dan tiptop in orde laten maken, maar eenmaal onderweg zuollen zich zeker wel probleempjes aandienen. Dit forum is namelijk speciaal gericht op fietsers die langer dan een paar dagen weg gaan. De ervaring leert dat als je met een kapotte fiets langs de weg staat de wandeltocht naar een fietsenmaker in het butenland vaak wat tegenvalt. Daarom is het dan fijn als je een derailleur- of remkabel kunt vervangen en opnieuw afstellen en allerlei andere zaken die zich onderweg typisch voordoen.
Er is een lijstje van: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... delen-stuk
Zoals met zoveel onderwerpen die met fietstechniek te maken hebben geldt: leer dit en oefen dit vervolgens thuis.
Er zijn van veel onderwerpen overigens best goede youtubefilmpjes te vinden.

Leuk voorbeeld is De derailleur afstellen van, jawel, De Vakantiefietser.
Ave Gone schreef:
stef.l schreef:En het enige waar dit soort cursussen dan ook grotendeels op neerkomt zijn noodoplossingen en de huis-, tuin-, en keukenproblemen oplossen.
...
Je kunt net zo goed die 8 dagen een fietsreisje maken, en het geld gebruiken om het wat meer complexere onderhoud door de fietsenmaker uit te laten voeren.
Mat alle respect, maar je mist volgens mij het punt hier volledig. Dit forum is een forum voor fietsers die met de fiets op pad gaan.

...

Daarom is het dan fijn als je een derailleur- of remkabel kunt vervangen en opnieuw afstellen en allerlei andere zaken die zich onderweg typisch voordoen.
Er is een lijstje van: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... delen-stuk

...

Leuk voorbeeld is De derailleur afstellen van, jawel, De Vakantiefietser.
Ik weet nu niet goed welk punt je probeert te maken. Je lijkt te ontkennen mijn mening te delen, maar vermeldt vervolgens een aantal huis-, tuin- en keuken-probleempjes welk je fiets kan hebben. Linkt naar een pagina op de wiki welk enkele oplossingen en enkele noodoplossingen vermeldt. En voegt een youtube video toe naar het oplossen van een ander huis-, tuin- en keukenprobleem.

De meer geavanceerdere cursussen van o.a. cytech leert je veel meer dan dat. Hoe zelf je casettes, trapas, etc te vervangen. Plaatsing van nieuwe rem-, versnellingsystemen. Installeren van een rohloff naaf op je fiets. Problemen met schijfremmen en rollerbrakes op te lossen. Onderhoud van naven, kogellagers, etc.

Veel dingen waarvoor je dient te zorgen dat het voor de reis goed op orde is. En indien er onverhoopt gedurende de reis toch het één en ander mis gaat, bijv. een casette blad slaat krom door inkomende krachten. Dan ben je toch snel beperkt. In kennis indien je er totaal geen ervaring mee hebt, in kunde indien je dit niet vaak doet en om over materiaal (m.n. ook gereedschap) nog maar niet eens te beginnen.

Bepaalde aspecten zijn voor onderhoud van een fiets raadzaam, zoals onderhoud van naven en kogellagers. Maar noodzakelijk om zelf te kunnen? Een must-know voor gedurende een reis? Niet echt.

Kortom, voor veel van het meer geavanceerdere fietsonderhoud heb je gewoon een fietsenmaker ter beschikking. En deze zal voor velen onder ons goedkoper uitvallen dan de kosten voor verdiepende cursussen in fietsonderhoud.
De genoemde basiscursus heet geen cursus onderhoud maar een "reparatiecursus" en is bedoeld om "voorbereid op pad kunt gaan en je je onderweg zo veel mogelijk kunt redden". Ik verzin dit zelf niet: Bron.
Het gaat niet om het meer geavanceerde fietsonderhoud maar om voor kenners simpele zaken die voor veel beginners de grootste problemen kunnen vormen zoals inderdaad het afstellen van een derailleur of het vervangen van een remblokje. Onderweg, in de binnenlanden van het buitenland, op zaterdagmiddag, te ver weg van een fietsenmaker
Ave Gone schreef:De genoemde basiscursus heet geen cursus onderhoud maar een "reparatiecursus" en is bedoeld om "voorbereid op pad kunt gaan en je je onderweg zo veel mogelijk kunt redden". Ik verzin dit zelf niet: Bron.
Het gaat niet om het meer geavanceerde fietsonderhoud maar om voor kenners simpele zaken die voor veel beginners de grootste problemen kunnen vormen zoals inderdaad het afstellen van een derailleur of het vervangen van een remblokje. Onderweg, in de binnenlanden van het buitenland, op zaterdagmiddag, te ver weg van een fietsenmaker
Maar johnny-vs, waar ik initieel op reageerde, was nu juist net op zoek naar meer dan dat...
stef.l schreef:Maar johnny-vs, waar ik initieel op reageerde, was nu juist net op zoek naar meer dan dat...
Ik ben het zeker met je eens dat het meer geavanceerde onderhoud dat johnny-vs zoekt geen kleinigheid is wat je in een weekend leert en ook niet in een cursus die met een klein bedrag te koop is.
Nou nou, wat een stof waaide er op .... terwijl ik na mijn post / vraag nog geen meter gefietst heb, laat staan op droge, zanderige paden :D :D :D

Al met al blijf ik zeer geinteresseerd in het deelnemen aan de basiscursus die, naar het bericht dat ik hierover van Han (?) kreeg, in het voorjaar 2015 weer plaats zal vinden.
@ Roy er 25 en 26 okt nog een cursus bij Marten zie het kopje activiteiten!
Hier komen alle genoemde zaken voorbij die Stef geloof ik noemt, maar zou ook een andere schrijver kunnen zijn. Dus ook een cassette, kogellagers, ketting vervangen etc etc. En dit is vooral voor achtergrond informatie, je zal dat wat jij zelf wilt doen moeten oefenen thuis. De meeste mensen zullen de noodreparaties zelf uit willen voeren al is het alleen maar om die fietsenmaker te halen 30 km verderop. En een aantal zullen meer dan noodreparaties willen uitvoeren en dat vergt volgens mij meer tijd dan de genoemde Engelse week. Een kwestie van veel doen!
Misschien valt er iets met een ROC te regelen? Zodat we een wintercursus van een week of 6 kunnen doen.

Behalve gezellig is de cursus van de Wereldfietser ook goed om met andere fietsers nieuwtjes en handigheidjes uit te wisselen. En Marten maakt heerlijke appelcrumble.
Anja
NB; ik vind het jammer dat er onderling zo aanvallend op elkaar gereageerd wordt, dat geeft een slecht beeld voor nieuwe leden.
Deelname aan de basiscursus van de WF levert wat mij betreft toch wel de minimale kennis op die je nodig hebt om met een wat gerust gevoel op vakantie te gaan. Bovendien leer je er alle basale onderhoud dat je eigenlijk veel goedkoper zelf kunt doen: afstellen, remblokken en kabels vervangen, cassette en ketting vervangen. Doe dingen kun je allemaal door de fietsenmaker laten doen, maar die rekent er toch vaak wel erg veel voor terwijl het eigenlijk klusjes van niks zijn.
Daar komt nog iets bij: fietsenmakers leveren best vaak slecht werk af. Een paar jaar terug was ik met een WF groep naar Noorwegen. Een kwart van de deelnemers kreeg serieuze pech, ondanks het feit dat ze hun fiets tevoren hadden laten nakjken door de fietsenmaker.
Een fietsenmaker is van oorsprong een rijwielhersteller, gespecialiseerd in correctief onderhoud. Repareren als het stuk is. Correctief onderhoud, voorkomen dat het stuk gaat, is nog een vreemd begrip in deze branche. Een remblokje vervang je immers pas als het ijzer tegen de velg komt, waarom zou je dat eerdere doen? Behalve repareren leer je ook het voorkomen van pech op de cursus bij Marten.
Ehm ......, beste mensen, ik ga al hoor (als er plek is, ik dat weekend vrij krijg en in Kiel geaccepteerd word ...). Zal wel aan 't weer liggen dat we 'allemaal' achter de toetsen in plaats van achter 't stuur of naast 't frame vertoeven :D
Bedankt voor alle 'adviezen' over de cursussen en, in de eerste reacties, met betrekking tot aanschaf andere fiets. Van dat laatste is meer welkom :wink:
Oh ja, en weet je nog iemand voor een grote Trek e-bike .....

Peace he :!: :P
Eric op de Fiets schreef:Correctief onderhoud, voorkomen dat het stuk gaat, is nog een vreemd begrip in deze branche. Een remblokje vervang je immers pas als het ijzer tegen de velg komt, waarom zou je dat eerdere doen?
Sorry hoor.... maar de eigenaar van de fiets moet dan wel bij de Rijwielhersteller binnen stappen. En ook willen betalen voor preventief onderhoud. Je kan als fietsenmakert moeilijk de fiets naar binnen trekken om er iets aan te vervangen. Was het maar waar. :lol:
Nou, ben inmiddels al heel wat woorden wijzer. Ga morgen maar eens bij 1 of misschien wel 2 fietsenzaken kijken. Fietenzaak die ik belde om te vragen of ze ook Sens trekkingmodellen op voorraad haden, adviseerde mij eigenlijk meteen om naar z'n vsf modelen te komen kijken. Ave Gone wees mij op de T100.
Nu ben ik via marktplaats ook een Koga Miyata World Traveler tegengekomen, die nog opgeknapt gaat worden. Prijs om en nabij de 550. Ga 'k zeker bekijken (uiteraard met jullie tips waar op te letten in m'n VOORhoofd;-). Wat vinden jullie ervan?