Additionally, paste this code immediately after the opening tag: snelle fiets voor erbij gezocht: is Trek FX wat? - Forum Wereldfietser

snelle fiets voor erbij gezocht: is Trek FX wat?

Ik wil graag een snellere fiets voor erbij, waar wel een bagagedrager op kan, maar die vooral bedoeld is voor een dagje fietsen én waarmee ik ook de dagelijkse dingen zou kunnen doen in de stad. Geen randonneeur - zo diep wil ik niet zitten.

Heel belangrijk: geen heel duur ding. Ik wil hem met een gerust hart in de stad kunnen parkeren.

Ik kan dit jaar nog gebruik maken van fietsplan, wat zo'n 40% korting oplevert. Dus ik ben gaan kijken naar nieuwe fietsen ipv (goedkopere) tweedehands, wat ik anders waarschijnlijk zou doen.

Een winkel wees me op de Trek FX, van 400 euro (dus voor mij ca. 240 euro).

http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/ro ... x/7_0_fx/#

(21 versnellingen, staal, Shimano Altus)

Kunnen anderen misschien inschatten hoe goed die fiets is?
Of hebben ze nog een andere oplossing voor mijn wensen?
Van de onderkant van de markt, maar nog net geen prul. Een leuke fiets om tochtjes op te rijden, zeker als je heb zelf kunt onderhouden. Niet echt iets voor in de stad want geen licht, geen spatborden, niet bepaald bestendig tegen pekel maar blinkt wel dus zal sneller gestolen worden dan een tweedehands fiets, althans de eerste maanden.
Het staat er ook bij: fitness zonder franje. Best eerlijk. Voor in de stad kun je er beter een tweedehandsje van 100 euro bijkopen. Ook afhankelijk van welke stad en hoe ver je fietst uiteraard.

Waar wil je de fiets 'bij' kopen? Wat is je andere fiets?
Het achterwiel heeft nog een freewheel en geen cassette. Dat vind ik altijd een afknapper want cassettenaven zijn zoveel makkelijker zelf te onderhouden (bovendien wijst het op erg goedkoop materiaal, want goeie freewheelnaven zijn er niet meer in de middenklasse). Ik vraag me af of er zelfs voor 400 niet wat beters te vinden is.

Voor 429 euro heb je de FX2 die bijvoorbeeld al een cassette achternaaf heeft. Dat prijsverschil lijkt me wel verantwoordbaar.
Ik heb als snelle fiets voor dagtochtjes een tijdje terug een tweedehands veldrijfiets gekocht, en er 35 mm Panaracer Pasela banden opgezet. Als stadsfiets was ik mijn Gazelle met terugtraprem helemaal zat, en heb ik ook een paar jaar terug voor 50 euro een tweedehands Koga stadsfiets uit 1988 gekocht die nauwelijks ooit de schuur was geweest. Ik heb aan beide fietsen wel wat moeten verbouwen om ze bruikbaar te krijgen, maar het zijn wel twee leuke exemplaren die lekker vlot rijden.
Voor dat bedrag kun je ook iets anders kopen...nieuw (dus faktuur) en met redelijke afmontage.

http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... altus/1137
Kijk ook eens naar een Stevens....ik heb in maart van dit jaar een demo van modeljaar 2013 kunnen kopen, een Stevens X5 disc lite voor 400 euro....adviesprijs 725 euro. Een echte xcross, te gebruiken als snelle fiets met racebandjes, als semi-mtb of als trekkingfiets met spatborden en bagagedrager etc...
Ben zelf met mijn 7.3 FX 2011 (vergelijkbaar met de FX 7.4 2014) naar Parijs en Praag gefietst. Perfect mee gefietst met rond de 25 kilo bagage. Ook mee in Noorwegen geweest. Prima te doen mits geen 30 kg bagage (qua hellingen).

Spatborden kan je gewoon op dit frame monteren (woon-werk) evenals achter- en voordragers (Nederlands weekendje weg?). Ik wilde wel minimaal deore. Ik heb met deze fiets nu zo minimaal 10.000 kilometer gefietst volbepakt (30kg) en nog nooit problemen gehad. Zelfs geen lekke banden.

Ben verder niet bekend met de groep die op deze fiets zit. Maar mijn fiets en welke jij op het oog hebt liggen wel in elkaars verlengde. Aan jouw doelstellingen moet deze fiets toch zeker voldoen.
O jee, ik moet lachen. Ik dacht: als ik nou eens een vraag stel aan mensen, niet aan internet, die ook nog geen verkopers zijn (dus neutraal qua belangen), dan wordt het vast overzichtelijker om iets te kiezen.

Da's niet gelukt, tot nu toe :) Er zijn nu MEER keuzes. En: ik weet meer.


Stevens fietsen vind ik mooi, de geposte andere fiets van € 400 heeft zo te zien een betere afmontage en die Trek is dus op zich ook gewoon echt een kandidaat.

De les: ik moet nog wat rondshoppen. Of gewoon de deadlines van fietsplan (31 december) loslaten :D. Mocht ik die niet halen, dan kan ik immers altijd nog gewoon gaan letten op een actie of iets tweedehands. Zelf ergens aan sleutelen tot het naar mijn zin is, is ook wel een idee.

Dank voor het meedenken!