Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Backup Basecamp - Forum Wereldfietser

Backup Basecamp

M'n laptop is van de week gecrashed en zo kwam ik er achter dat ik geen backup had van alle routes/tracks en plannetjes in Basecamp. Dit moet je nl handmatig doen en loopt dus niet mee in m'n wekelijkse backups. Dit was een verrassing voor mij, helaas.
Aangezien ik vast niet de enige ben die er door verrast is wil ik even aangeven hoe je een backup van je Basecamp routes/track, etc kan maken.
Ga naar bestand, backup en sla een back-up op, en doe dit iedere keer handmatig! Zorg dat je deze backup bestanden back-upped zodat je bij een crash je gegevens kan terugzetten.

Als iemand weet hoe dit automatisch te doen dan hoor ik dat graag.
Marianne, nu weet ik niet van welk OS je laptop is voorzien dus kan je ten dele op weg helpen. Normaal slaat Basecamp de routes en tracks elke keer op in dezelfde folder, (in windows 8 bijvoorbeeld C:\Users\_Peter_\Documents\My Garmin) tenzij je specifiek kiest voor iets anders. Als je zorgt dat de map waar ze worden opgeslagen is opgenomen in het programma wat je gebruikt om te backuppen zou dat gewoon goed moeten gaan.

Een andere optie is ze op bijvoorbeeld OneDrive (in de cloud) op te slaan, dan heb je ze ook beschikbaar als je eens van iemand anders zijn of haar PC gebruik maakt. (Wel eentje met een internetverbinding natuurlijk)
Hi Peter,

Zoals ik het begrijp kan je niet automatisch backuppen zolang je geen Back-up maakt.
Ik heb geen idee waar m'n routes, etc staan zonder dat ik een Back-up maak. De door jou aangegeven folder was in iedergeval leeg en wordt alleen door een handmatige handeling gevuld, wat ik dus nooit gedaan heb. M'n OS is trouwens Windows 7.
Ik heb een Back-up van m'n schijven ingesteld naar mijn cloud maar daar kan ik dus niets vinden vanwege bovengenoemde reden.
Basecamp slaat zijn tracks en routes op in een database. Op een Windows 7 machine staat die in de map C:\users\{gebruikersnaam}\AppData\Roaming\Garmin\Database. Dus als je deze map ook naar de cloud had gebackupt dan kun je wellicht nog iets terugvinden van wat je had verzameld.
Peter,

Dank je! Zal daar eens op zoek gaan in m'n backup.
Goed te weten. Dat van die database wist ik, maar had nog niet bij het back-uppen stil gestaan, ik gebruik BaseCamp pas sindskort.

Mooie van de databasewerking van BC is dat je je bewerkingen niet hoeft op te slaan als je het programma afsluit. Alles blijft er gewoon in staan. Maar back-up is dus wel even een dingetje.

@PeterVanRijn: is het pad hetzelfde in een windows 8.1 machine, enig idee?
Ja, is hetzelfde op mijn 8.1 computer.
Travelmaster schreef:@PeterVanRijn: is het pad hetzelfde in een windows 8.1 machine, enig idee?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens dit topic op het GPS Forum wel.
Jaap, Peter: dank!
Zowel op m'n back-up als op m'n opnieuw ingerichte laptop kan ik de door Peter genoemde directory C:\users\{gebruikersnaam}\AppData\Roaming\Garmin\Databaseniet vinden.
Kan ik ergens in Basecamp vinden waar de data dan wel zou staan?
De bestanden zitten in een onzichtbare systeemmap, je moet dus eerst zorgen dat je verborgen bestanden zichtbaar worden:
http://nl.wikihow.com/Mappen-zichtbaar- ... -Windows-7
Ik heb de verborgen bestanden gevonden maar die zijn niet gebackupped. Dus blijft volgens mij de noodzaak om handmatig een Back-up te maken zoals in m'n 1e bericht en dat bestand mee te nemen in de Back-up flow.
Marianne schreef:Dus blijft volgens mij de noodzaak om handmatig een Back-up te maken zoals in m'n 1e bericht en dat bestand mee te nemen in de Back-up flow.
BaseCamp database staat standaard in een - verborgen - map:
"C:\Users\<username>\AppData\Roaming\Garmin\BaseCamp\Database\"

Bestanden die voor jou als gebruiker zo belangrijk zijn en waar je zelf een back-up van wilt maken zet je - nooit - op "C:\" en - nooit - op een slecht zichtbare locatie.

Zet de BaseCamp database bijvoorbeeld in "D:\BaseCamp\", of: "D:\Garmin\BaseCamp\".

Als je geen D-schijf hebt, jammer, maar dan is, bijvoorbeeld "C:\Data\BaseCamp\" een suggestie.

Om database locatie in te stellen:
Bewerken, Opties..., Algemeen, Databaseopties (stel in: Databasenaam en Locatie).
Als je een nieuwe locatie kiest, moet je daarna handmatig de database naar de nieuwe locatie kopiëren (BaseCamp eerst sluiten).

De Database staat dan in "D:\BaseCamp\Database\4.4\" (bijvoorbeeld, "4.4" is het versienummer, dus een volgende versie staat, mogelijk, in "4.5")

Het database bestand (enkelvoud) is dan:
D:\BaseCamp\Database\4.4\AllData.gdb
én:
D:\BaseCamp\Database\4.4\FolderData.gfi
én - niet te vergeten want dat zijn al je tracks - de hele folder:
D:\BaseCamp\Database\4.4\TrackSegments\
én:
D:\BaseCamp\Database\4.4\Adventures\
én:
D:\BaseCamp\Database\4.4\Thumbnails\
én:
D:\BaseCamp\GeotaggedPhotos\
én:
D:\BaseCamp\SavedSearches\
én:
D:\BaseCamp\Settings\ (?)

Kortom: maak een back-up van de complete folder én subfolders "D:\BaseCamp\" (en niet alleen van "dat bestand").
(Al is "AllData.gdb.bak" dan misschien overbodig)
Eric,

Dank je! Ik ga hier na het weekend eens mee aan de slag, ben nu een weekendje fietsen in Limburg.
Marianne schreef:... en loopt dus niet mee in m'n wekelijkse backups.
Vraag: wat bedoel je met "wekelijkse backups"?

Stel (je hebt Windows 7) dat je nu doelt op een Systeem Back-up (WindowsImageBackup)?
Dan heeft ieder nadeel ook zijn voordeel. BaseCamp zit waarschijnlijk wél in de Systeem Back-up van je C-schijf (tenzij je expliciet hebt ingesteld dat niet te willen).
Misschien, al denk ik dat het antwoord "nee" is, heb je een Systeem Back-up van "enige tijd geleden"?

Configuratiescherm > Systeem en beveiliging > Back-up maken en terugzetten

Dan heb je "ergens" een folder "...\WindowsImageBackup\<PC_name>\Backup <jjjj-mm-dd nnnnnn>\".
Open deze folder als Administrator (ook systeem folder, dus verborgen).

Hier staat een "vhd" bestand met een unieke naam, bijvoorbeeld: "e84ab978-2489-11e4-8757-806e6f6e6963.vhd"

View...

Zoek op "TrackSegments" (dit is een heel groot bestand en de foldernamen staan in het begin, dus vinden gaat snel, niet vinden duurt lang).
Als je die vindt, dan staat BaseCamp in je Systeem Back-up.

In dat geval:
1. Nieuwe Systeem Back-up maken van je huidige Systeem.
2. De Oude Systeem Back-up terugzetten.
3. BaseCamp veilig stellen: kopieer naar "D:\BaseCamp".
4. De Nieuwe Systeem Back-up weer terugzetten.

Maar ik ben bang dat je met "wekelijkse backups" iets anders bedoelt... en ik je nu ijdele hoop heb gegeven.
Ja m'n wekelijkse Back-up is het wegschrijven van m'n bestanden naar de NAS. En met bestanden bedoeling geen programma's maar documenten, foto's, en ik hoop ook tracks etc.