Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Video: geweld automobilisten tegen fietsers - Forum Wereldfietser

Video: geweld automobilisten tegen fietsers

Als fietser hoop je dat dit je nooit overkomt :
https://tinyurl.com/pcczonf
Valt nog mee. Kan ook anders.

http://nos.nl/artikel/2048820-fietser-o ... ndaal.html

Piet.
Han schreef:Als fietser hoop je dat dit je nooit overkomt :
https://tinyurl.com/pcczonf
Ik denk dat het anders zit. Dit wordt in scene gezet. Je moet iets speciaals doen om heel heel veel bezoekers voor je filmpje te krijgen.
multiwgb schreef: Ik denk dat het anders zit.
Het zal wel anders zitten. Maar er gebeuren diverse ongelukken met fietsers waarbij een auto betrokken is. De mentaliteit van automobilisten is ook veranderd.

In 1980 werd mijn vrouw op haar brommer aangereden door een melkboer in zijn auto. Deze automobilist had niet goed uitgekeken. Direct na het ongeluk had hij uitgebreid zijn excuses aangeboden. 's Avonds komt hij nog langs om een paar pakken vla te brengen. Er was geen sprake van schade omdat mijn vrouw met haar brommer in de bosjes was terechtgekomen.

In september 2014 werd ik op mijn fiets aangereden door een jonge automobilist. De moeder van deze automobilist had het zien gebeuren en kwam aanlopen. De moeder reageert tegen de automobilist: 'Wat erg voor je. Hoe is het ermee?'. Ik kreeg als reactie dat ik er goed af was gekomen en dat de fiets zo te zien nog in orde was. Er zat echter een dusdanige slag in het wel dat die vast bleef zitten. Er moest een nieuw achterwiel in plus een nieuwe bagagedrager.

Ook al heb je als fietser voorrang, ga er niet automatisch vanuit dat je voorrang wordt verleend.
Mattheus schreef:In september 2014 werd ik op mijn fiets aangereden door een jonge automobilist. De moeder van deze automobilist had het zien gebeuren en kwam aanlopen. De moeder reageert tegen de automobilist: 'Wat erg voor je. Hoe is het ermee?'. Ik kreeg als reactie dat ik er goed af was gekomen en dat de fiets zo te zien nog in orde was.
Dan heb je nog geluk gehad dat je niet uitgekafferd bent of met de dood bedreigd.
Ave Gone schreef: Dan heb je nog geluk gehad dat je niet uitgekafferd bent of met de dood bedreigd.
Zo diep zijn we nog niet gezonken in het deel van Nederland waar ik woon. :lol:
Je kunt ook niet spreken over 'automobilisten' of 'fietsers' als groep; er zitten heel verschillende mensen achter/aan het stuur.

Vergeet in dit vergelijk ook niet dat de klachten over agressieve fietsers flink zijn toegenomen. (kan ook weer aan de klaag-cultuur liggen natuurlijk, maar goed...)
Georg schreef:Je kunt ook niet spreken over 'automobilisten' of 'fietsers' als groep; er zitten heel verschillende mensen achter/aan het stuur.
Daar heb je gelijk in. In alle situaties waarin ik als fietser voorrang heb volgens de verkeersborden, moet ik in 10% van de gevallen waarbij een auto betrokken is, de automobilist voor laten gaan. Doe ik dat niet, dan word ik naar alle waarschijnlijk aangereden.

Waar het mij om gaat, is dat ik anderen er voortdurend op moet wijzen dat ze om de veiligheid van hun medeweggebruikers moeten denken. Diverse hardlopers maken gebruik van het fietspad i.p.v. het voetpad. Even gezellig hardlopen met zijn tweeën of drieën naast elkaar, het liefst met oordopjes in. Of iemand laat zijn hond(en) uit die aan een lange riem vastzitten zodat niemand kan passeren. Ga eens fietsen als schoolgaande jeugd in de leeftijd van 15, 16 jaar gebruik maakt van het fietspad.

Het is geen automatisme meer dat mensen zich aan de verkeersregels houden en anderen geen overlast veroorzaken.