Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zorgverzekering - Forum Wereldfietser

zorgverzekering

Hallo,

Volgend jaar wil vanuit Nederland naar Azie fietsen.
Ik zou dan een jaar van huis zijn.
Weet iemand hier een passende zorgverzekering bij.
CZ is de enige zorgverzekering voor mensen die in Nederland woonachtig zijn en in het buitenland werken. Misschien kun je daar informeren of je die verzekering voor je reis kan afsluiten.
Delta Lloyd heeft een doorlopende reisverzekering met een werelddekking 365 dagen per reis en voor 2 pers betaal ik daar € 15,05 per maand voor.
Als je voor langer dan 8 maanden buiten Nederland bent moet je je officieel uit laten schrijven. Je bent dan ook niet verplicht je Nederlandse zorgverzekering aan te houden en kunt een lang op reis verzekering afsluiten. Dit is goedkoper dan een zorgverzekering. Echter, je uitschrijven heeft ook nadelen. Ik heb het nooit gedaan en hoor om mij heen dat er weinig mensen zijn die zich uitschrijven voor een lange reis, ondanks dat dit officieel verplicht is (wordt niet gecontroleerd/ valt niet te controleren).
Overigens is in je (aanvullende) zorgverzekering vaak ook al een hoop verzekerd. Verdiep je hier goed in (Hoe lang je aansluitend in het buitenland mag zijn)
Je gewone zorgverzekering aanhouden aangevuld met de ABN AMRO Lang Op Reis-verzekering. Deze geeft een maximum van twee jaar. Althans dat was de optie die voor ons werkte twee jaar geleden. Ook verzekeringen veranderen. NB Let op de doorlopende reisverzekeringen die Jose noemt. Deze geven vaak niet het recht om de gehele periode aaneengesloten weg te zijn. Ik zou me niet laten uitschrijven in Nederland de consequenties zijn ontzettend groot. De regels hierover spreken trouwens elkaar tegen bijv. als je een een hypotheek hebt lopen of op sabbatical bent en dus gewoon een aanstelling in NL heb.
Even voor alle duidelijkheid:

Onderstaande komt uit artikel 3, van de Algemene Voorwaarden Doorlopende Reisverzekering van Delta Lloyd.

1 Verzekerde reis
Verzekerd is een reis die een recreatieve bestemming
heeft. U bent verzekerd gedurende maximaal
365 aaneengesloten reisdagen. Verder geldt het
volgende:
1 Reist u in Nederland? Dan moet sprake zijn
van minstens twee dagen (één nacht). Doet u
een beroep op de polis? Dan moet u aantonen
dat de reis minstens twee dagen duurt. U doet
dat door het originele boekingsformulier of de
verblijfsnota aan ons te sturen.
2 Een stage of studie in het buitenland is ook
verzekerd.
3 Duurt uw reis langer dan 365 dagen? En is de
oorzaak een onvoorziene vertraging buiten uw
wil? Dan blijft u verzekerd.

Voor alle ander voorwaarden:
http://www.deltalloyd.nl/images/VE03501 ... 129119.pdf
jose de waard schreef:[...] Doorlopende Reisverzekering van Delta Lloyd.
Maar je hebt er wel een zorgverzekering in Nederland bij nodig. Een reisverzekering is geen zorgverzekering, en daar ging de vraag over.

Carl
Ja, daar heb je gelijk in Carl :?
Vraag voor de TS is nu dus eigenlijk: Blijf je ingeschreven in Nederland (dan houd je dus je verplichte basisverzekering) of schrijf je je uit en zoek je daar een passende verzekering bij?
De Sociale verzekeringsbank gaat over het wel of niet verplicht verzekerd zijn. Ook als je volgens de wet jezelf moet uitschrijven wanneer je langer dan 8 maanden het land uit bent, betekent dat niet automatisch dat je geen verplichte zorgverzekering meer hoeft te hebben.
Wanneer je aannemelijk kunt maken dat je echt weg bent mag je je uitschrijven bij de zorgverzekeraar. Wanneer je sociale binding in Nederland ligt (al snel als je nog een huis hebt) dan kan de SVB beslissen dat je verplicht verzekerd blijft. Het is overigens de vraag of de zorgverzekeraar jouw rekeningen gaat betalen als je langer dan een jaar weg bent.

Wel even goed over nadenken dus. Het "systeem " is niet altijd even logisch.
Mijn advies bel even met de SVB. Ze vragen je dan op papier te zetten wat je plannen zijn en nemen dan 6 weken de tijd om daar een uitspraak over te doen. Ben je ook gedekt bij eventuele moeilijkheden van de zorgverzekeraar.
Check bij jouw zorgverzekeraar wat zij voor regels hebben.
Het makkelijkst lijkt je niet uit te schrijven, maar dan ben je na 8 maanden in overtreding. Het is dan ook maar weer de vraag of de verzekeraar gaat uitbetalen.

Met vriendelijke groet,

Leo
Ik zou vooral geen slapende ambtelijke molen wakker maken!
Omdat de diverse instanties elkaar tegenspreken in deze. Voor je het weet ben je nog verder van huis :wink:

Uitschrijven heeft bovendien nog meer consequenties (!) Bijvoorbeeld je AOW leeftijd, de belasting e.d. De vraag is of je dat allemaal wilt voor slechts een jaar reizen.
De uitschrijving heeft geen consequenties voor de AOW-leeftijd, wel voor de AOW-uitkering. Voor elk jaar dat je niet in Nederland ingeschreven bent wordt er 2% in mindering gebracht. Dit is overigens met een vrijwillige verzekering af te dekken met een maximum van 10 jaar. Zie de website van de Sociale verzekerings bank.

Groet Leo
Hoi Eric,
Heb je al gehoord dat minister Schippers de werelddekking (buiten Europa) per 01-01-2017 uit de basisverzekering wil halen?
Je geeft aan volgend jaar een jaar te zullen reizen. Wanneer je niet op 1 januari 2016 vertrekt, krijg je dus ook daar nog mee te maken. De situatie kan dan ontstaan dat je (wanneer je ingeschreven blijft) je verplicht bent voor een zorgverzekering premie te moeten betalen waar je geen beroep op mag doen. Ik ben benieuwd of de zorgverzekeraars je al kunnen informeren over de regelgeving van na 01-01-2017.
Succes en goede reis!

Ineke
Eric,

Wij hebben ons uitgeschreven bij de gemeente en daarna onze verplichte zorgverzekering opgezegd. Over de consequenties hebben we eerlijk gezegd niet nagedacht.. :oops:

Wij hebben een Special ISIS (bijzondere naam 8) ) afgesloten bij JoHo Insurances. Hier zit zorg in, maar ook aansprakelijkheid en diefstal ed. En dat alles voor een hele betaalbare prijs, in ieder geval minder dan de verplichte zorgverzekering.

We hebben een aantal keren gebruik gemaakt van de verzekering (ziekenhuisbezoekjes en medicijnen) en dat alles werd heel vlot afgehandeld.

De gevolgen van onze beslissing, tja.. de tijd zal het leren.
Het aardige van de Special ISIS verzekering ( inderdaad raar om dit zo op te schrijven) is dat je niets te maken hebt met het verplichte eigen risico van 385 euro. Er zit wel een eigen risico in van 50 euro per gebeurtenis

Groet Leo
fietsjunks schreef: De gevolgen van onze beslissing, tja.. de tijd zal het leren.
Iets van 2% minder AOW per maand, per jaar weg heb ik geloof ik wel eens ergens gelezen. Dat valt nog wel te overzien (en verder vast een hoop dingen die per situatie verschillen)
Zoals ik al eerder vermelde, CZ heeft als enige zorgverzekering een buitenlanddekking
Mijn man werkte in Luxemburg en mijn zoon gaat binnenkort varen (grote vaart) en is dan een halfjaar van huis, hij is dan verzekerd bij CZ buitenland.
In het verleden moest dus iedereen die in het buitenland werkt of verblijft verplicht over stappen naar CZ
Bedankt voor alle reacties & tips! :D

Ik ben niet van plan mij uit te schrijven uit Nederland. Aangezien ik op 1 april (geen grap :wink: ) 2016 wil vertrekken probeer ik voor 1 januari 2017 terug te zijn.

Ik ga zeker even kijken naar JoHo Insurances en bij CZ.

Zelf heb ik op internet nog iets gevonden over OOMverzekeringen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ook bedankt voor de attentie op de plannen van minister Schippers.

Ik blijf het topic regelmatig bekijken dus alle tips zijn welkom!
Hoi Eric,

Mijn zoon heeft van 2001 tot 2009 in de VS gestudeerd. Was verzekerd via de universiteit. Voor aanvullende zaken had hij bij OOM een extra verzekering ivm de repatriering ed. Hij woont en werkt nog steeds in de VS en wanneer hij naar Nederland komt verzekerd hij zich altijd bij OOM tegen ziekekosten in Nederland. Makkelijk online verzekeren en goede service, Vriendelijke mensen aan de telefoon. Zij verzekeren de zaken die ergens anders niet zo makkelijk gaan.
Ik zou zeker de site bekijken.
Succes en goede reis!

Ineke
Niet uitschrijven was voor mij het voordeligst. Zorgpremie was gelijk aan zorgtoeslag en een reisverzekering via Mondial met werelddekking ziektenkosten viel qua premie mee. Je kan bij hen ervoor kiezen een aantal zaken niet te verzekeren. Zo kies ik er liever voor om mijn bagage niet te verzekeren, ze betalen toch maar maximaal 750 uit terwijl de waarde van mijn spullen vele malen hoger is. De enige zaken die ik wil verzekeren zijn ziektenkosten, ziekenvervoer, repatriering, extra reis en verblijfskosten etc. Dat kan aardig in de papieren lopen en dan heeft verzekeren zin. Premie betalen voor een gebeurtenis die vrijwel zeker zal voorkomen (verlies camera bv) maar waarvan de financiele schade meevalt heeft geen zin, daar wordt meestal alleen de verzekeraar wijzer van.