Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wat is een reele fietsprijs? - Forum Wereldfietser

wat is een reele fietsprijs?

Mijn vraag:

Ik wilde een fiets kopen met een rohloff naaf. Ik zocht op marktplaats en zag een advertentie van iemand die zijn avaghon 2.6 wilde verkopen.

Hij vertelde mij telefonisch het volgende verhaal:

Ik kocht 5 jaar geleden in Wageningen 2 avaghon fietsen met r-naaf voor 6000 euro. Ik fietste er 3 maanden mee en kreeg toen vreselijk veel last van mijn stuitje. Ik door liep het medisch circuit, maar ik heb nog steeds veel last. Ik heb nu besloten om te stoppen met fietsen, verkoop al mijn spullen en koop een boot. Ik vraag voor mijn fiets minimaal 1500 euro.

Ik bood 1000 euro. Met het volgende verhaal: Ik heb begrip voor uw stand punt, maar als koper vind ik het moeilijk te geloven dat u een fiets koopt voor 3000 euro, er 3 maanden op fietst, deze fiets laat u 4,9 jaar in de schuur staan en dan denkt u laat ik mijn fiets maar verkopen. Hoe kan ik u geloven, misschien heeft u er wel 40.000 km mee gefietst.

Wat vinden jullie hiervan en wat is eigenlijk de afschrijving van een fiets op jaar basis. Kan ik hopelijk nog iets leren.

[https://link.marktplaats.nl/m1151934747

Mario
Als het verhaal klopt vind ik 1500 een redelijke prijs. Fietsen met een rohloffnaaf gaan ook als ze ouder zijn dan de uit de lucht gegrepen 40.000km weg voor meer dan 1000,-.

Ik raad je aan jezelf meer te verdiepen in de materie alvorens vaker teleurgesteld te gaan wworden;). Overigens had je de link achterwege moeten laten, vind ik. Zo komt onbedoeld de verkoper in een kwaad daglicht te staan.
Travelmaster schreef: Overigens had je de link achterwege moeten laten, vind ik. Zo komt onbedoeld de verkoper in een kwaad daglicht te staan.
Lijkt me juist een goede tip voor iemand die een weinig gebruikte kwaliteitsfiets wil kopen tegen een prima prijs.
Schot voor de boeg:
- Fiets die je normaal gebruikt en waarvan je alleen de slijtageonderdelen vervangt, schrijf je in 10 jaar af.
- De afschrijving verloopt exponentieel, eerst veel en daarna minder totdat je een bepaalde restwaarde overhoudt.
- Daar een Rohloffnaaf gegarandeerd 100.000 km meegaat en nieuwe ontwikkelingen erg langszaam gaan, schrijf je hier veel minder en ook redelijk rechtlijnig op af.

Dus voor de fiets die jij op het oog hebt:
- aanschafprijs zonder Rohloff ca € 2.000, waarde na 5 jaar ca € 250.
- aanschafprijs Rohloff ca € 1.000, waarde na 5 jaar ca € 750.
Dus totale waarde na 5 jaar voor een fiets waar normaal (5.000 km/jaar) mee gefietst is ca € 1.000.
Als er veel minder mee gefietst is en de fiets er ook nog navenant uitziet, stijgt de prijs. Als er bv maar 4.000 km mee gefietst is, is de prijs van € 1.500 heel redelijk.
Zou als je interesse hebt langsgaan. Inspecteer de fiets en vraag hoeveel er ongeveer mee gefietst is, kijk aan de hand daarvan naar de velgen, cranks, banden etc. Ga na of er speling is, het frame geen deuken of scheuren heeft. Ga eens fietsen en schakelen met de naaf. Daar kan je al een en ander van afleiden. Wellicht biedt zijn aanbod qua uitrusting ruimte om te onderhandelen over de prijs.
Bedankt voor de antwoorden.

Voor de goede orde: ik stel niemand in een kwaad dag licht.

Ik mag toch als koper kritisch zijn. Kijk naar de auto branche daar worden ook kilometer tellers terug gedraaid.

Als ik heel skeptische denk. De man kan ook een wereldreis gemaakt hebben. Daarna andere spaken, velgen, rem blokken en kabels vervangen hebben. Ik bedoel maar: ik kan aan de buiten kant niet zien wat die naaf werkelijk heeft gedaan.

Mario
Dan zal het wel de manier zijn waarop het op mij overkomt. Maar misschien kun je iets met de serienummer van de naaf, of vragen hoe vaak de olie is ververst ofzo? Je beste gok is erlangs gaan denk ik. En op zich is er met een fiets die 40K heeft gereden en gewoon normaal en goed onderhoud heeft gehad, niets mis, figuurlijk gesproken.
Er is niks mis met kritisch zijn en in theorie kan die verkoper er van alles aan hebben gedaan natuurlijk. Maar het komt uiteindelijk aan op een stuk vertrouwen, helemaal bij gebruikte spullen. Bij de advertentie van de verkoper gaan bij mij geen alarmbellen af. Verder kan je er een hoop bij denken en/ of van vinden maar je kan alleen uitgaan van datgene dat je nu zeker weet en dat is nog niet zoveel. Of je laat het of je gaat langs en geeft het een kans. Wat voor mensen kopen doorgaans bij Avaghon, toch liefhebbers.
't Is dat het m'n maat niet is... :wink:
Friso

De man vroeg ook mij mij wat ik bied. Ik zei: ik bied niet op een foto. Ik kom langs en wil de fiets zien en proef rijden.

Maar de man wil minimaal €1500 hebben.

Ik denk dat ik dan maar bij bike4travel mijn fiets laat ombouwen met een r-naaf ben ik met externe box €1250 kwijt.

Mario
@Mario: Als het de juiste maat is en de fietsen zijn echt bijna nieuwe (op de foto's lijkt het daar wel op) en je wilt blijkbaar graag overstappen op een Rohloffnaaf, zou ik het wel weten. Ombouwen vind ik ook maar een matige oplossing: als je je achterwiel eruit wil halen sta je zo een kwartier te sleutelen.
supermario schreef:Hij vertelde mij telefonisch het volgende verhaal:
Ik kocht 5 jaar geleden in Wageningen 2 avaghon fietsen met r-naaf voor 6000 euro.
Op de website van Avaghon lees ik:
http://avaghon.nl/nl/over-avaghon/historie
"Avaghons werden tot 1 februari, 2011 bij fietsenwinkel ReCycle in Wageningen verkocht. Bike4travel heeft het stokje overgenomen en de Avaghon fietsen zijn exclusief te koop bij ons in Rotterdam."
Dat is dus al minimaal ruim een jaar gejokt.
Dus afwel alles goed nakijken en naar de koopbon vragen. Als er zo weinig op gefietst is als de advertentie suggereert dan mogen er nog geen onderdelen vervangen zijn. Vaak is aan padalen, handvatten en dergelijke best wel wat af te zien. Op de foto lijkt het alsof de Tubus voordrager al voor een deel bruin is van slijtage en roest. Dat kan alleen in drie maanden als er dag en nacht op gefietst is.
Allereerst: wat de gek er voor geeft. En zijn we allemaal niet fietsgek.
Ter illustratie: 3 fietsen met son, rohloff, magura 2e hands gekocht. Alle nieuwprijzen rond de 3800 euro.
6 jaar oud, 2500 km bij mooi meer voor 1400 euro :D
4 jaar oud, 1000 km bij mooi weer voor 2000 euro
4 jaar oud, 100 km bij mooi weer voor 2500.
Natuurlijk allemaal in uitstekende staat. Ben ik gek? Misschien, maar de nieuwprijs was me echt te gek!
@ leon: nee hoor. De Tubus dragers zijn bij ons ook meteen beschadigd en daardoor meteen gaan roesten. Ik ben echt verrast over de Tubus dragers qua kwaliteit

Maar zo aan de hand van foto's kan je toch niks zinnigs zeggen. Het lijkt erop dat deze verkoper inderdaad totaal stopt met fietsen. Gewoon gaan kijken zou ik zeggen. Het lijkt me een pracht kans voor wie een fiets (of twee) zoekt eerlijk gezegd.
Max2015 schreef:@ leon: nee hoor. De Tubus dragers zijn bij ons ook meteen beschadigd en daardoor meteen gaan roesten. Ik ben echt verrast over de Tubus dragers qua kwaliteit
Dan heb jij erg slechte tubusdragers want die van mij heb ik al zo'n 25 zomervakanties en ontelbare kampeerweekends in gebruik.
Leon schreef:
Max2015 schreef:@ leon: nee hoor. De Tubus dragers zijn bij ons ook meteen beschadigd en daardoor meteen gaan roesten. Ik ben echt verrast over de Tubus dragers qua kwaliteit
Dan heb jij erg slechte tubusdragers want die van mij heb ik al zo'n 25 zomervakanties en ontelbare kampeerweekends in gebruik.
Wij zijn het geloof ik nooit eens :-) Ik kan het ook niet helpen. Het ligt vast aan ons en ik stoor me er ook niet aan dat ze beschadigd zijn eerlijk gezegd, maar het is wel opvallend.
En ik dacht dat je zo wie zo geen garantie meer had op de rohloff als je hem 2dehands gekocht hebt.
Leon schreef:Dan heb jij erg slechte tubusdragers want die van mij heb ik al zo'n 25 zomervakanties en ontelbare kampeerweekends in gebruik.
Mooiweerfietser :wink:
Leon schreef:
Max2015 schreef:@ leon: nee hoor. De Tubus dragers zijn bij ons ook meteen beschadigd en daardoor meteen gaan roesten. Ik ben echt verrast over de Tubus dragers qua kwaliteit
Dan heb jij erg slechte tubusdragers want die van mij heb ik al zo'n 25 zomervakanties en ontelbare kampeerweekends in gebruik.
Ik vermoed dat jij wel de moeite hebt genomen om je tassen zo stabiel en rammelvrij als mogelijk op te hangen. Maar als je tassen heen en weer schuiven over de drager, en je rijdt in slecht weer een weekje rond, kan ik me goed voorstellen dat dit het resultaat kan zijn. En ik zou me er bij een tweedehands niet druk om maken.
Misschien is het te vermelden waard dat Ik paar honderd wereldfietsers, leden van deze vereniging, persoonlijk ken en ze met fiets en al heb ontmoet. Velen daarvan hebben tubusdragers en de gemiddelde tevredenheid is erg hoog. Sommigen doen stukken tuinslang om de dragers, maar veel zijn het er niet. Ik ken er een waarvan de drager - het staal dus - letterlijk zo ver is doorgesleten dat het een probleem werd, maar dat was (en is) dan ook een beul voor zijn fiets; en hij vond het niet erg. Hij is overigens meer een woestijnfietser dan een regenfietser. En hij heet niet Frank.