Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is Spanje gevaarlijk? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Is Spanje gevaarlijk?

En in Frankrijk ook.

Edit:
Sorry, had even gemist dat het artikel over Froome al was genoemd.
bert sitters schreef:
Max2015 schreef:Monaco ligt wel dicht bij Spanje -)

http://www.telegraaf.nl/telesport/28126 ... ing__.html

Ongeveer 550 kilometer!
OMG dit was een grapje. Het artikel kwam nét in de krant en eer een fietser in het nieuws :|
Het moet niet weer gekker worden: zojuist naar het Belgische journaal gekeken, waarin gezegd werd dat wielrenners tegenwoordig vaker aangereden worden. Hopelijk zal de Giro vandaag op de Etna goed verlopen!
Chris Froome is dinsdag bij een trainingsrit naar eigen zeggen "opzettelijk" aangereden door een automobilist. De Tourwinnaar kwam met de schrik vrij.
"Ik ben zojuist opzettelijk geramd door een ongeduldige bestuurder die me volgde tot op de stoep", schrijft Froome op Twitter bij een foto van zijn fiets die volledig in de kreukels ligt. "Gelukkig gaat alles goed met mij. Mijn fiets is total loss. De bestuurder is doorgereden!" Maar hopen dat de verkeershufter gepakt zal worden, want er moet toch zichtbare schade zijn aan zijn auto? Veel sterkte voor Froome!
Als dit mijn eigen fiets was, gooi ik zijn auto in de shredder!

Afbeelding
Gelukkig niks aan over gehouden.
De vraag of Spanje gevaarlijk is om te fietsen verdient een genuanceerd antwoord.

Enerzijds zou ik niet langs drukke N-wegen (zoals de N332 langs de kust in de provincies Valencia en Alicante) willen fietsen. Er zijn weliswaar goede vluchtstroken, maar de weg is erg druk en gewoon niet aangenaam om te fietsen. Toch doen heel veel racefietsers dat wel en ook veel vakantiefietsers zie ik er regelmatig langskomen.
Juist het afgelopen weekend werd een groep van zes racefietsers aangereden door een automobiliste, met twee doden en drie zwaargewonden tot gevolg. De bestuurster was onder invloed van alcohol en cocaïne.
Natuurlijk is zoiets ook in Spanje een grote uitzondering en groot nieuws (Alberto Contador tweette er over), maar je zult maar net op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zijn.

Daar staat tegenover dat er ongelofelijk veel wegen in Spanje zijn waar verkeer zo goed als afwezig is. Als je dergelijke routes neemt dan is Spanje een waar paradijs voor fietsers, ook voor vakantiefietsers. Daar komt bij dat je vaak ook interessante onverharde routes kunt nemen.
Wij zijn net terug uit Andalusië en hebben het fietsen over het algemeen als veilig ervaren. De enige andere fietsers zijn racefietsers (vrij veel). De meeste hebben een fel knipperend achterlicht aan de zitbuis dat ook overdag goed opvalt. Ook voor ons vakantiefietsers een aanrader.
Z'n fel knipperend achterlicht is denk ik alleen aan te raden als je alleen bent, ik vindt erg storend om achter te fietsen of hard te lopen.
daulagari schreef:Z'n fel knipperend achterlicht is denk ik alleen aan te raden als je alleen bent, ik vindt erg storend om achter te fietsen of hard te lopen.
Een fel knipperend voorlicht heb ik ook wel, maar een rood knipperend achterlicht heb ik nog nooit gezien....

Afgelopen nacht droomde ik dat ik door de straten van Kiev en omgeving in Oekraïne aan het fietsen was. Het begint nu zelfs al in mijn hoofd te kriebelen.... :wink:
Vandaag al op Streetview rondgekeken en LOT rekent € 188,– voor een retour naar Kiev.
Martin E. van Doornik schreef:
daulagari schreef:Z'n fel knipperend achterlicht is denk ik alleen aan te raden als je alleen bent, ik vindt erg storend om achter te fietsen of hard te lopen.
Een fel knipperend voorlicht heb ik wel maar een rood knipperend achterlicht heb ik nooit gezien....

Afgelopen nacht droomde ik dat ik door de straten van Kiev en omgeving in Oekraïne aan het fietsen was. Het begint nu zelfs al in mijn hoofd te kriebelen.... :wink:
Lieve Martin,
Een goedbedoelde raad: niet dromen, maar fietsen!
Dromen kun je altijd nog in een jeugdherberg.
Gelijk aan westernieland in de bocht na de oude school. Valt wel mee ;)
henk huizenga schreef:Gelijk aan Westernieland in de bocht na de oude school. Valt wel mee ;)
Welke oude school dan? Mijn dorp kent namelijk drie voormalige schoolgebouwen.
En niet meer van Spanje afdwalen....
- EDIT -
Dit oorspronkelijke bericht had een sterk sarcastische ondertoon. Helaas is/zijn de moderator(s) niet bij machte om begrijpend te lezen. Anders had deze ook de serieuze boodschappen erin gelezen.

Ten eerste dat er een overeenkomst is in de beide ongevallen in Spanje. Drank in de eerste plaats, en drank bij vrouwen in de laatste plaats. Ik vraag me dan af: is hier sprake van een dieper geworteld probleem? Is dit probleem blijkbaar groter in Spanje dan in Nederland? En is het toeval dat het in beide keren een vrouw was, of heeft dit mogelijk een oorzaak in de Spaanse samenleving en kunnen we vaker incidenten verwachten?

Ten tweede, is het blijkbaar goed mogelijk om een fietser aan te rijden op de Spaanse wegen. Ligt het bovengenoemde probleem hieraan ten grondslag? Of heeft dit een andere oorzaak? De wegen moeten wellicht ook anders aangelegd worden.

Ten derde, is het in Nederland en in de VS heel gebruikelijk om bij dodelijke ongevallen met een duidelijke oorzaak bij de bestuurder, geen of een zeer milde straf op te leggen. Zeker in de VS is dit vaak het geval. Vaak wordt dit weggemoffeld achter een gordijn van 'doodslag', wat natuurlijk ten onrechte is in deze beide gevallen. Als je voor het gebruik van drank en/of drugs weet dat je later aan het verkeer gaat of kunt gaan deelnemen, neem je ongehoorde risico's. In mijn ogen is dit gewoon moord en zou ook als zodanig bestraft dienen te worden.

Helaas blijkt niet iedereen bij machte om begrijpend te lezen. Mochten er onduidelijkheden zijn, dan verneem ik dat daarom graag.
Felix Fietst schreef:Ten eerste dat er een overeenkomst is in de beide ongevallen in Spanje. Drank in de eerste plaats, en drank bij vrouwen in de laatste plaats. Ik vraag me dan af: is hier sprake van een dieper geworteld probleem? Is dit probleem blijkbaar groter in Spanje dan in Nederland? En is het toeval dat het in beide keren een vrouw was, of heeft dit mogelijk een oorzaak in de Spaanse samenleving en kunnen we vaker incidenten verwachten?
Vermoed jij op basis van twee ongevallen waarbij dronken voruwen achter het stuur zaten in een land met bijna 50 miljoen inwoners een dieper geworteld probleem in de Spaanse samenleving?

Waarschijnlijk zijn er afgelopen jaar alleen al meer Spanjaarden overleden aan de gevolgen van het eten van bedorven Paella of het zich in pinda's verslikken tijdens het kijken naar een aflevering van (nagesnchroniseerd) Friends. :lol:
Je moet het in Nederland al zeer bont maken als doodrijdende automobilist om zelfs maar voor doodslag vervolgd te worden; verder dan dood door schuld komt het zelden.
Vanmorgen naar NPO 2 gekeken: een mevrouw, die een eigen makelaar-taxatiebedrijf had, is op haar racefiets aangereden door een jochie van 19 die in de auto met z'n mobieltje bezig was. Mevrouw zwaar gewond: bekken op veel plaatsen gebroken, gescheurde middenrif en lever, acht maanden in ziekenhuis. Voor de rest van haar leven in een rolstoel en bedrijf kwijt. En die jongen alleen maar een taakstraf van 90 uur.... Daar zakt je (fiets)broek van af. :(
In Nederland fietsen is dus ook gevaarlijk. Soms ook door het wegdek. Afgelopen vrijdag nog van mijn fiets gestuiterd door een hobbel op het fietspad. Ik zit onder de schaafwonden, maar dat had ook heel anders kunnen aflopen. En gisteren was het in België raak. 2 oudere dames geschept en overleden door een Nederlandse automobilist.