Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsdiefstal - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsdiefstal

Cordaat schreef:Ik gaf niet voor niets aan mijn opvallende hemelsblauwe Koga wordt door veel mensen hoger ingeschat dan mijn ruim tweemaal zo duurdere Off Rohler.
Tsja, dat is dan uiteindelijk een zelfgekozen probleem.

Ik kwam eens met mijn nieuwe behoorlijk dure maar wel in simpel groene kleur gespoten maatbouw Avaghon aan op een verjaardagsfeestje in de zomer. Ik kwam tegelijk aan met een vriend van mij die met zijn nieuwe bling oranje-geel-chromen Batavus kwam die minder dan een kwart kostte van wat mijn fiets gekost had.
De anderen riepen bijna in koor: "Hé Danny! Nieuwe fiets? Mooi man!"

Ik was even verbouwereerd, maar eenmaal op vakantie vond ik het wel fijn.
Ik begrijp toch mensen die graag een mooi uitziende fiets willen. Anders moet je ook lelijk huis, lelijke vrouw, ... Een goede verzekering in combinatie met goed slot en voorzichtig stallen is al wat je kan doen. Als iemand echt een fiets wil stelen is dat niet erg moeilijk. Shit happens. Als je dat niet aanvaard, kan je nooit ontspannen op reis.
Volgens het dievengilde is elk slot te kraken.
Het gaat om de tijd die het kost.
Ook Santos is bij hen bekend.
Dure fietsen worden getransporteerd naar het buitenland. Meestal al binnen 24 uur na de diefstal.

Hun advies.
Zet je slot vast aan de wereld.
2 sloten is meer werk om open te breken.

Mijn idee:
Zorg dat je fiets niet te strak is. Poets de dingen die nodig zijn voor het onderhoud. Maar de rest niet, zodat hij er wat sjofel uitziet.
Goed op slot zetten met een extra slot aan de wereld.
Fietsverzekering voor als het niet is gelukt.
In steden meer opletten dan op het platteland.

Verder wil ik mijn fiets gebruiken. ik wil niet in de angst zitten telkens dat hij gejat wordt.
Ik zet hem goed vast bij de supermarkt, maar ga gewoon boodschappen doen.
Alert maar niet paranoïde.
Bedankt voor alle uitgebreide reacties!

Goed nadenken bij wat je doet is het devies dus. En het wordt vrij algemeen aanvaard om je fiets even een winkel mee in te nemen of op je hotelkamer te stallen.

Het blijft lastig zo'n dure fiets. Maar ze zijn de moeite en het geld wel waard. Fiets er nu een week op. Wat een verschil met mijn vorige fiets!

Nogmaals dank...
Ondertussen ben ik hier erg benieuwd naar. Minder dan een kilo en kennelijk toch erg goed beschermd. Ik begreep dat ie eind dit jaar op de markt komt.
http://freshgadgets.nl/tex-lock-een-lic ... -fietsslot

https://www.tex-lock.com/de/
Ik vraag me wel af hoe anti- diefsral is de padlock die erbij hoort. Daar zie je namelijk niets van.
Dat is dan toch weer een voordeel van een ligfiets. Ik heb nog nooit een slot meegenomen op fietsvakantie met de ligfiets en nog nooit bang geweest dat deze kon worden gestolen.