Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsdiefstal - Forum Wereldfietser

Fietsdiefstal

Waarschijnlijk is er al veel over af gediscusieerd maar ik kan het onderwerp zo snel niet vinden.

Sinds zaterdag ben ik de trotse bezitter van een Koga Worldtraveller S compleet met riem, Rohloff naaf en Son naafdynamo. Ik ga mijn oude liefde voor de fietsvakantie nieuw leven in blazen en heb er echt zin in.

Maar hoe zorg ik dat ik deze prachtige fiets niet binnen de kortste keren weer kwijt ben aan het dievengilde?

Ik ga deels kamperen maar verblijf ook in hotels en B&B.

Hebben jullie tips?
Een zwaar kettingslot mee nemen en het frame en achterwiel vast zetten aan een lantaarnpaal of iets dergelijks. Een Abus Granit is niet met een betonschaar open te knippen. Met een slijptol duurt het 2 minuten en dat hoor je echt wel. Met een duur voorwiel/Son zou ik het voorwiel met een 2e slot aan je frame vastmaken.
Vaak is binnen zetten ook een goeie optie. Beetje gezond verstand gebruiken, dus als je het niet vertrouwd een oplossing vinden waardoor je hem wel veilig kan zetten. Persoonlijk neem ik ook altijd een zwarte fietshoes mee op kleine vakanties in drukkere gebieden. Dan valt het toch minder op dat er een dure fiets onder staat. Succes met je nieuwe aanwinst veel plezier ermee.
Ben nu ruim 3 maanden in Spanje aan het fietsen (ook met een Koga worldtraveler signature)met rohlof en riem. Overdag in de dorpen zelfs nooit op slot gezet tijdens pauzes. Vooral bewondering. In de steden ketting icm gewoon slot ergens aan gefixeerd en 's nachts altijd binnen. Is tot nu toe overal gelukt. Heb geen kampeerervaring in Spanje. Terug door Frankrijk wil ik kamperen en iets slims bedenken met 'n touwtje naar mijn slaapzak. :? Nog wel tip: haal in de steden pompje er vanaf. Is bij mij in Cuenca gestolen helaas.
Het enige wat ik kon bedenken was een verzekering afsluiten. Ik moet er niet aan denken paar kilo aan sloten mee te sleuren. Ik vind zo'n verzekering best betaalbaar eigenlijk.
Natuurlijk blijft het feit dat ik niet graag midden in een fietsvakantie zonder fiets kom te zitten. Ik rij dan ook gewoon supermarkt in en zet hem naast de kassa bv. Als ze er al iets van zeggen (haast nooit) versta ik ze niet. Bij de tent sla ik er een stalen draadje omheen en maakt dat aan mijn tent vast.
Gewoon verzekeren bij Alianz 11.30 euro per maand allrisk wereldwijd.
Ik heb sinds kort de blije bezitter van een nieuwe Gudereit met pinion en riem, daar verzekerd voor dat bedrag.
Dat is toch een rustgevend gevoel al hoop ik dat niet nodig is, 10 weken levertijd///
Ik ga er wel niet mee op wereldreis.
De kans op diefstal is sterk afhankelijk van de locatie en de 'parkeer'-duur. Hoe langer je je fiets onbeheerd laat staan, hoe beter je sloten moeten zijn. Een verzekering geeft (financiële) gemoedsrust.
Ik laat mijn fiets liever niet langer dan 15 min ergens staan, met kettingslot aan een hek of paal. Een fiets 'moet' aan de zgn vaste wereld vaststaan. Goed herkenbare dure merknamen trekken ook de aandacht. Afplakken?
Zoals gezegd is er vnl diefstalrisico in grotere steden en toeristische gebieden. (Kust)
Platteland en kleine dorpen lijkt me minder een zorg. Idem voor campings. Fiets plat neerleggen valt minder op, naast/achter je tent.
Maar zoals vaak lijdt men het meest aan het lijden dat men vreest.
Hoi Paul,
Natuurlijk hebben we een slot maar ik maak mij geen illusies. Als ik mijn fietsje ergens onbeheerd achter laat dan geloof ik niet dat de fiets er nog staat als ik terug kom.
We hebben het geluk dat we met z'n tweeën zijn. Wij doen het volgende:

Als we fietsen - tja, dan zitten we erop. Is overigens niet altijd veilig want in Zuid Afrika probeerden twee jongens Lisette van de fiets te trekken....ze hadden alleen geen rekening gehouden met Lisette :lol: . Maar in zijn algemeenheid is fietsen nog het meest veilig voor de fiets zelf.
Als we boodschappen doen - een van ons tweeën blijft bij de fietsen.
Als ik alleen boodschappen doe - altijd bij een klein winkeltje en dan vraag ik aan de eigenaar of ik de fiets binnen mag zetten. Lukt altijd.
Als we kamperen - fiets 'geketend' aan de tent.
Als we in een hotelletje overnachten - fiets op de kamer. Ook als de hoteleigenaar moeilijk kijkt is daar geen discussie over mogelijk. Fiets op de nek en de trappen op lopen.
Als we 'iets' willen bekijken - om en om bekijken of aan de crew vragen of de fietsen in hun kantoortje gestald kan worden. Lukt bijna altijd.
Wat heb je nou aan een toch al dure verzekering als je op reis bent? Of levert de verzekeraar per superkoerier een nieuwe fiets? (Dacht het niet, nog afgezien van de levertijden..)
Voorkomen is beter dan genezen. Ik heb eigenlijk dezelfde principes als Marco Meijerink, maar het lukt me niet ze even consequent te handhaven. De fietsen hebben regelmatig op een binnenplaats gestaan in een hotel en in een dorp gaan we ook wel met zijn tweeën de supermarkt in terwijl de fietsen buiten blijven, aan elkaar vast. Maar in een stad zal ik de fiets nooit op straat parkeren als ik er niet voortdurend zicht op heb. Ik heb te veel verhalen gehoord van fietsers die in een stad als Rome hun fiets zijn kwijtgeraakt terwijl die "toch echt met een stevig slot aan een paal stond", en bij een toeristische attractie vragen we altijd of de (bepakte) fietsen bij of achter het loket mogen staan. Lukt vrijwel altijd. En een kerk bekijken we om de beurt. Zoiets is lastiger als je alleen reist natuurlijk.
Veel hangt bovendien af van de locatie/het land. Daarbij mag je gelukkig ook rekenen met het feit dat in veel andere landen vakantiefietsen niet zo in trek zijn: welke sukkel gaat er nu fietsen in zijn vakantie?
Verder maakt het in bijvoorbeeld Nederland denk ik wel uit op welk merk fiets je rijdt. Het dievengilde weet wel dat Koga en Santos dure merken zijn, maar van kleine merken hebben ze niet gehoord. Ik merk maar al te goed dat niemand mijn fiets een blik waardig keurt en dat wil ik graag zo houden.
hahaha.....nee hoor, een Santos is totaal niet interessant in India.
'No gear' zij een Indiër tegen ons. Zag alleen een dikke lompe achternaaf en zag nergens versnellingen zitten. Niet interessant:).
Klopt. Die reactie krijg ik ook in Nederland nog wel. Prima zo.
Als ik een supermarkt in ga vraag ik ook altijd of de fiets binnen mag staan (rolstoel gedeelte of achter de kassa's. Soms mag de fiets in een afgesloten opbergruimte in de winkel staan. Als de fiets niet in de winkel mag - alleen bij de kleine kruidenier blijft hij buiten - doe ik ook geen boodschappen. Bij bezienswaardigheden staat hij of in het zicht en natuurlijk op slot van de kassa, voorportaal van een kerk en anders in of bij de crew ruimte. In een stad laat ik mijn fiets nooit alleen - als ik iets wil zien dan doe ik dat vanuit de camping of hostel. Dit jaar voert de tocht door London en heb daar een hotel geboekt zodat de fiets op de kamer kan. In het hostel kon hij alleen in de binnentuin staan en daar had ik geen goed gevoel bij. Op de camping staat hij vaak niet op slot maar doet dan dienst als waslijn steun en zit op ie manier met de tent verbonden.
Verder gebruik ik naast het ringslot een beugelslot + ketting zodat hij indien nodig ook aan de vaste wereld vastgezet kan worden. Het beugelslot zit vast aan frame ev voorwiel. Hopelijk zijn 2 sloten voldoendeom het dievengilde door te laten lopen + helpt de onbekende naam van mijn Gronings raspaard ook denk ik.
Hallo allemaal.

We kennen allen het verhaal, ben je op vakantie: waar laat ik mijn fiets?

In het buitenland is het bijna altijd mogelijk om de fiets ergens ’s nachts binnen te plaatsen.
Het is ons alleen niet gelukt in Berlijn en Plymouth.

Dit waren dan ook oude panden zonder schuur of achterom. Dit betekend dan ook fietsen vastzetten aan hekken of lantaarnpalen.
Het zelfde geldt natuurlijk ook onderweg, de mooie kerk of leuke markt moet bezocht kunnen worden.
Gelukkig is buiten Nederland de fiets vooral een liefhebbers vervoermiddel en in mindere mate een inkomstenbron van bepaalde lieden.
Dus altijd voldoende kettingen en sloten mee, tot nu toe hebben wij alleen ringsloten en insteekkettingen gebruikt. Trelock en ABUS.


De herkenbaarheid van de fiets of fietsmerk speelt wel degelijk een rol.
In Nederland wordt een Koga eerder herkent dan bijvoorbeeld een Santos of Idworx.
Dit zijn toch vooral fietsen voor “kenners”, wel een onopvallend kleur kiezen.
In het buitenland kijkt men eerder naar pure sportfietsen, racefietsen en MTB’s. Het monteren van bagage en spatborden wordt vooral geassocieerd met postbodes.

Groeten Cor
Cordaat schreef:In Nederland wordt een Koga eerder herkent dan bijvoorbeeld een Santos of Idworx.
"Help, mijn Santos is gestolen" is op dit forum anders een kreet die regelmatig terugkomt :cry:
Leon,

Dit is dan ook een forum van liefhebbers, er zijn veel meer Koga's dan Santossen.
Ik vermoed, geen cijfermatige onderbouwing, dat er veel Kogarijders zijn die nog nooit van van dit forum gehoord hebben, maar wel al hun fiets kwijt zijn geraakt.
Ik gaf niet voor niets aan mijn opvallende hemelsblauwe Koga wordt door veel mensen hoger ingeschat dan mijn ruim tweemaal zo duurdere Off Rohler.

Daarbij geldt nog steeds, alle fietsen kunnen gestolen worden. Het verzekeren tegen diefstal scheelt om het financiële verlies te verlichten, maar het ontdekken van een diefstal gaat niet in je koude kleren zitten.
Ik ben jammer genoeg ervaringsdeskundige. Tot nu toe zeven fietsen in het gezin kwijtgeraakt.

Groeten Cor
Op Kijk uit voor de Cortina-bende is de top-10 van fietsen die bij de politie als gestolen opgegeven zijn, Koga staat daar op 7 met 6862 fietsen. Meer data is echter nodig om een percentage te vinden per merk en zelfs als je dat percentage hebt, is de vraag wat je er aan hebt.

De tips over binnen zetten lijken me prima maar voor de camping lijkt me dat nauwelijks mogelijk, of heb ik dat mis?
Op de camping lijkt me het risico kleiner maar ik zou altijd de fiets met een ringslot en los ketting- of beugelslot vast zetten. Ook zou je een fietsslot met alarm kunnen overwegen.
Tjee, sommigen zijn wel héél streng met hun fiets. Ik logeer nog wel eens in een hotel of BB en dan gaat de fiets gewoon in een hok of daarvoor bestemde ruimte. Ik heb echt geen zin om met iedere eigenaar te bakkeleien over een fiets op de kamer.
Zo bezoek ik ook wel grote supermarkten en Decathlons en dan gaat de fiets met een ketting in het fietsenhok (decathlon) of bij de ingang van de super.
Aangezien ik alleen fiets zet ik mijn fiets voor bijv een kathedraal aan een hek vast.
Maar ik heb geen dure fiets, dat is wel een verschil met de Santossen ed.
Maar toch; weg is weg en dan kun je naar huis.
Dieven zijn zo opportunistisch als het maar zijn kan. Zullen gaan voor de makkelijkste weg en stelen wat snel gestolen en verkocht kan worden. Fietsen met meerdere sloten worden eerder met rust gelaten, teveel moeite. Relatief dure onbekende merken hebben een kleinere afzetmarkt- tenzij er onderdelen voor het grijpen liggen en de dief op bestelling werkt. Ik zet de fiets op slot met kabel en beugel, zoveel mogelijk in zicht/ ergens binnen. Heb vooralsnog bij duurdere fietsen nooit aanspraak hoeven maken op de verzekering. Gelukkig.

Een tip die hier al eerder werd gegeven; doe in ieder geval een slot door het frame en het achterwiel en maak deze aan 'de wereld vast'. Het slot naast het ventiel door het achterwiel doen kan preventief werken, rommelen aan het slot kan zorgen dat het ventiel buigt/ breekt en staat de dief met lekke band. Zelf doe ik ook nog een kabel door het voorwiel en het frame, ook naast ventiel. Zorg voor weinig speelruimte tussen frame en slot. En probeer het in een ongunstige positie te manoeuvreren zodat er zo min mogelijk 'leverage' is.
Om dit te kunnen lezen moet je inbreken 8)