Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hitte... - Forum Wereldfietser

Hitte...

215 berichten
Pfoe... hitte in Nederland

Gisteren ging het nog op de fiets, vandaag was het al niet te harden in de zon (in de schaduw ging het nog wel) en de komende dagen wordt het nog warmer.

Merkte al dat fietsers vandaag erg rustig aandeden. Toch nog veel mensen (ook kleine kinderen) in de volle zon zonder hoofdbedekking. Reactievermogen van fietsers en automobilisten ligt ook erg laag dus het is toch wat meer opletten.

Had de komende dagen een meerdaagse tocht over rivierdijken gepland, maar die heb ik maar ff uitgesteld. Verhuizen naar een bosrijke omgeving (scheelt toch in de hitte) had misschien ook wel gekund maar was lastig vanuit huis. Dan maar later oppakken.

Mensen hier die nog in de hitte gaan fietsen? Welke voorzorgsmaatregelen nemen jullie?
Imho veel drinken, voldoende zout binnen krijgen en je hoofd (en andere huid) bedekken. En wat rustiger aandoen natuurlijk (misschien nog wel het lastigst ;)).
Dit is een terecht punt van aandacht.

Woensdag vertrekken wij naar Denemarken. Onze eerste etappe vind deels 's morgens en deels 's avonds plaats.
Maar de daaropvolgende dagen gaan er qua tijdschema met deze aanhoudende hitte er zo uit zien:

6:00 uur opstaan, 7:00 uur vertrek op de fiets (licht ontbijt), fietsen tot ca. 9:00 uur (we hebben dan 35 - 40 km gefietst, rekening houdend met onze 11-jarige zoon).
Aangezien we vanaf de 2e dag al door Duitsland naar Denemarken fietsen verwachten we rond dat tijdstip wel ergens een bakkertje of een supermarkt met een bakkertje te vinden voor koffie met een stevige punt.

Om 9:30 uur weer verder tot ca. 12: 00 uur (dan in totaal ca. 75 - 85 km gefietst). Bij een supermarkt inkopen doen voor die dag en de laatste 5 - 10 km naar een camping, om daar rond 13:00 aan te komen. Het kamp opslaan en dan siësta in de schaduw...

We proberen op deze manier tussen de 75 en 95 km per dag te fietsen in voornamelijk de ochtenduren.

Uiteraard zorgen we voor voldoende drinken, goede hoofdbedekking tegen de hitte en bij voorkeur een ruim zittend shirt/overhemd met lange mouwen en verder de onbedekte delen goed en zorgvuldig insmeren tegen het verbranden.
De nek, bovenkant handen en bovenop de voet (bij het dragen van sandalen) zijn plekken die extra aandacht behoeven bij het insmeren.
Idd een lange siësta houden. Merkte de afgelopen dagen dat de wind vanaf ongeveer 1300 "warm" begon te worden zodat er geen verkoeling meer was. Nog los van de zonnehitte.

Succes en veel plezier met de tocht! :D
Ja, ik werk van twaalf tot vier als postbezorger, dus ik kan er niet omheen.
Het fietsen vind ik niet zo'n probleem, want de lucht werkt dan verkoelend. Maar zodra je stopt en in de volle zon moet gaan wandelen is het echt warm. Wat ik intussen geleerd heb: een dun licht katoenen overhemd (vangt zweet op en werkt dan verkoelend), een ventilerende pet en schoenen en bij extreme hitte een natte doek om/op je hoofd doen. Of gewoon regelmatig de pet natmaken.
Wat eten en drinken betreft heb je niet alleen water en natrium nodig, maar ook voldoende kalium. Dus voldoende fruit en groente eten is ook belangrijk. Banaantje bij het ontbijt, watermeloen als snack, het is geen straf :).
En hoe verleidelijk het ook is, 's avonds liever geen alcohol, ook niet ééntje.
Hallo,
Ik doe niets liever dan fietsen met dit weer, beter dan wandelen of stil zitten. Ik neem een gastendoekje mee, waarmee ik mijn gezicht onderweg kan droog vegen en bij een pauze zit ik graag in de schaduw. Verder een kwestie van smeren, water drinken en elke dag een colaatje en een zakje chips of noten voor het broodnodige suiker en zout. Iets op mijn hoofd? Liever niet, die enorme bos haar op mijn hoofd vind ik al genoeg :lol:
Groet, Petra.
Edwin* schreef:
ma 23 jul, 2018 16:47
[…]
Rond 13:00 het kamp opslaan en dan siësta in de schaduw...
[…]
Dat heeft mij een keer een zonnesteek opgeleverd, niet plezierig. Andersom is soms verstandiger. Eerst siësta, dan kamp opmaken.
Petra137 schreef:
ma 23 jul, 2018 19:19
Iets op mijn hoofd? Liever niet, die enorme bos haar op mijn hoofd vind ik al genoeg :lol:
Groet, Petra.
Haha, ik begin kaal te worden, dus dat zal inderdaad wel een verschil maken.
Vorige week een kleine vijf dagen in Frankrijk gefietst. Tegen de hitte helpt eigenlijk niks. Het enige wat het draaglijk hield, was om 07.00 stipt vertrekken en voor de lunch twee derde - liefst meer - van de dagafstand doen. Voor de rest nam ik na de lunch wat vaker een pauze en spoot ik geregeld water op het hoofd. Dat ik zo licht mogelijk op pad was (alleen een zadeltas en een klein rugzakje) was vast geen nadeel.

Bescherming tegen de zon kwam van Nivea (hoofd), shirt met lange mouwen (armen) en beenstukken van Sugoi. Textiel is prettiger dan smeren.

Die beenstukken zijn helaas wel wit en dus snel smerig (kettingvet!). Daartegenover staat dan weer dat ze indruk maken, al was me niet altijd duidelijk welke indruk. Laten we zeggen dat het opvalt.

Eén keer heb ik bij de lunch een biertje genomen. Heerlijk verfrissend! Maar toch een uitermate dom idee bij > 30 °C, zo bleek de volgende 20 km.
Gewoon goed drinken en smeren als je snel verbrand. Zo gek warm is t niet. Ik ben fietskoerier dus ik zweet heel wat af. Er gaat dan zo'n 750cc doorheen in een uur.

Paar jaar terug in Italië probeerde ik rustig te fietsen met 45 graden. Dat is dan wel echt te gek en ik ben snel omgekeerd. Het is ook heel persoonlijk hoe je tegen warmte kan.
derdekeer schreef:
ma 23 jul, 2018 22:29
... en spoot ik geregeld water op het hoofd.
Onder de helm draag ik een dunne maar toch sterk absorberende hoofdband (van X-Bionic). Ideaal om om de zoveel tijd ff nat te maken zodat het uitdampen wat verfrist.
Voorlopig geen vakantie, maar ik pak nu ‘s ochtends een kleine gravelrit als ik thuis werk, en verder fiets ik elke dag van en naar station. Is nog te doen. Toen we twee a drie jaar geleden langs de Tarn en de Lot fietsten, was het zeker zo warm als nu bij ons. Alleen toen fietsten we met volle bepakking met een ukkie in de fietskar. En op en neer, op en neer... maar door gewoon kalm aan te doen kom je een heel eind.
Tegen de hitte heb ik m’n bidonhouder gewisseld voor een petfleshouder, zo heb ik er nu twee. En regelmatig stoppen om weer water bij te vullen. Of om een stukje te zwemmen :-) En door tuinsproeiers heen fietsen wanneer ze een stukje openbare weg mee pakken ;-)
Of je veel/wel of weinig/geen kleding/hoofdbedekking moet gebruiken ben ik nog niet over uit. Ik vind het het fijnst met zo weinig mogelijk, zodat zweet effectief verdampt en ik tijdens het fietsen optimaal profiteer van de luchtstroom. Shirts met lange mouwen moet ik niet aan denken. Via je hoofd verlies je ook veel warmte dus ik weet niet of het nu verstandig is allemaal hoofdbedekking te gebruiken..

Verder zorgen voor veel drinken en een beetje zout in het water. Isotoon dus, heel belangrijk als je veel drinkt, anders voel je je na een tijdje als een dweil. Kleine plantenspuit mee om in het gezicht te spuiten kan ook fijn zijn voor de incidentele verkoeling.
ErikB81 schreef:
ma 23 jul, 2018 21:59
Petra137 schreef:
ma 23 jul, 2018 19:19
Iets op mijn hoofd? Liever niet, die enorme bos haar op mijn hoofd vind ik al genoeg :lol:
Groet, Petra.
Haha, ik begin kaal te worden, dus dat zal inderdaad wel een verschil maken.
:D Hoofd bescherm je met een helm toch :D
miro schreef:
di 24 jul, 2018 12:51
:D Hoofd bescherm je met een helm toch :D
Heel veel mensen nog niet (veel fietsreizigers overigens wel :) ).

Vooral e-bikers in turbostand zijn vaak nog helmloos. In mijn omgeving zijn al twee mensen met blijvend hersenletsel (epileptische aanvallen e.d.) na een val met de e-bike.
jorryt schreef:
di 24 jul, 2018 00:16
Het is ook heel persoonlijk hoe je tegen warmte kan.
Ik zou gemakkelijk met Frank van Rijn een fietsgebied kunnen delen om alleen te fietsen; tegen de tijd dat hij het aangenaam begint te vinden ben ik al weg.
Het vervelendste van de hitte hier in NL vind ik dat het nauwelijks afkoelt voor middernacht, soms tegen middernacht nog 30 graden.
Dat viel de afgelopen weken wel mee: temperaturen daalden tot zelfs een graad of 13 (rond 4 uur in de ochtend).
Avond temperaturen waren “fris” te noemen.
Deze week zal het anders worden.

Groet,
Tom.
Onder de helm draag ik een dunne maar toch sterk absorberende hoofdband (van X-Bionic). Ideaal om om de zoveel tijd ff nat te maken zodat het uitdampen wat verfrist.
Een dergelijke hoofdband is ook voor mij een must onder de helm bij deze temperaturen. Op mij heeft hij zeker geen verhittend effect, eerder afkoelend wanneer hij nat is van transpiratie of van het water dat ik op mijn hoofd spuit.
Shirts met lange mouwen moet ik niet aan denken. Via je hoofd verlies je ook veel warmte dus ik weet niet of het nu verstandig is allemaal hoofdbedekking te gebruiken.
Zonder helm op fietstocht, dat durf ik niet meer. Ik heb intussen de leeftijd dat ik niet meer onsterfelijk ben, en in afdalingen haal je toch gemakkelijk 40 km/u en meer.

Van mijn shirts met lange mouwen en mijn beenstukken heb ik geen last. Die dingen blijken erg goed te zijn in het afvoeren en laten verdampen van transpiratie. Alleen wanneer ik stopte, konden ze even wat warm aanvoelen, maar in de schaduw verdween dat effect snel.

Misschien heeft het iets te maken met de luchtsnelheid? Misschien heeft dat textiel een luchtstroom nodig om goed te werken? Ik reed nogal ultralight en dus bergop sneller dan de zwaarbepakte vakantiefietsers die ik tegenkwam. Ik kan me voorstellen dat je er meer last van hebt als je 45 kg fiets + bagage met 8-9 km/u omhoog moet duwen.

Ik rij in ieder geval in de zomer niet meer zonder die lange mouwen (soms vervangen door armstukken) en die beenstukken, ook niet op kortere tochtjes hier in Vlaanderen. Wat mij betreft is smeren een vervelende knoeiboel.
Gelukkig staat m'n huis in de schaduw van grote bomen en de kust ligt hier vlakbij, nog wat koelte door de wind.
Het moet niet gekker worden, code oranje en meer van dit soort dingen.
Ik was onlangs in Zweden, ook warm en extreem droog. Zelfs een bosbrand van dichtbij gezien en gefotografeerd. Ook in de provincie Groningen zijn de bomen verkleurd en op dijken en iets hoger gelegen velden is het gras geel; doet me denken aan 1975 en 1976.

Afbeelding
Bosbrand bij Agnesberg ten noorden van Göteborg - 30 juni 2018

Afbeelding
Het lijkt wel oktober, maar de foto is op 13 juli 2018 genomen! (op het Zweedse eiland Hisingen)
derdekeer schreef:
di 24 jul, 2018 20:58
Van mijn shirts met lange mouwen en mijn beenstukken heb ik geen last. Die dingen blijken erg goed te zijn in het afvoeren en laten verdampen van transpiratie. Alleen wanneer ik stopte, konden ze even wat warm aanvoelen, maar in de schaduw verdween dat effect snel.

Misschien heeft het iets te maken met de luchtsnelheid? Misschien heeft dat textiel een luchtstroom nodig om goed te werken?
Dat is denk ik wel een goede omschrijving van dit warmte- en en stofoverdrachtsproces met fase-overgang. Als het waait dringt de verse lucht tot op de huid door, maar als je stilstaat dan staat er een laagje lucht stil ter dikte van het mouwtje en dat is een flink verschil. Je kunt het vergelijgen met het effect van een fleecetrui zonder windstopper in de wnter: als je stilstaat isoleert het geweldig maar als het waait bevries je.