Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hitte... - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Hitte...

215 berichten
keesswart schreef:
vr 26 jul, 2019 14:57
Zelfs op weg naar de Col de l'Iseran had de fietscomputer het erg warm (33.1 graden op 2600 m hoogte).
Meet jouw fietscomputer dan zo accuraat? Dus een meting zonder enige invloed van de zon (direct en indirect via warmte van de omgeving, zoals stuurtas)?

Overigens krijg ik het spontaan een stuk koeler als ik naar die sneeuw kijk. Heerlijk!
willem.m schreef:
vr 26 jul, 2019 15:13
Meet jouw fietscomputer dan zo accuraat? Dus een meting zonder enige invloed van de zon (direct en indirect via warmte van de omgeving, zoals stuurtas)?
Ik vermoed dat die afgekeurde meting gisteren in Deelen betrouwbaarder was ;-).
Die thermometer in de fietscomputer is een temperatuurmeting in een mini-broeikasje in de volle zon. Met de luchttemperatuur heeft dat weinig te maken.
Het was wel een goede vertolker van mijn hoogstpersoonlijke warmtegevoel tijdens een lange klim in de volle zon ;-).
Die van mij gaf vandaag 41 aan, tijdens het rijden en in de zon, de 2 km door een park met veel schaduw zorgde voor een daling naar 40, zodra je echter stilstaat schiet de temperatuur wel snel omhoog, zeker als het warm is. Ik heb het idee dat die thermometer aardig accuraat is. Het geeft voor mij wel een bevestiging van het feit dat het warm of juist koud is.
Ik ben afgelopen dinsdag en woensdag met de fiets gaan werken. Ik vond dat het nogal meeviel. Het waren vanzelfsprekend niet de heetste dagen van de week, maar de temperatuur zat wanneer ik 's avonds rond 17.00 u. vertrok toch dichter bij 40 °C dan bij 30 °C.
De heenrit om 07.00 u. was heerlijk. De terugrit wat minder, maar zolang ik reed ging het. Aam de verkeerslichten was het puffen. Wel twee grote bidons geledigd op 30 km, dat is nog nooit eerder gebeurd.
Opmerkelijk vond ik hoe voelbaar het hitte-eiland-effect is. In de benedenstad van Brussel, waar het kantoor ligt, leek het verschillende graden warmer dan verderop.
Ook opmerkelijk: het effect van water. Onderweg daal ik af naar de vallei van de Woluwe en rij ik even langs een vijver. Daar leek het me voelbaar minder warm. Een zeer tijdelijk effect helaas, want daarna moet je de vallei weer uit en die klim zou in talrijke Nederlandse provincies ongetwijfeld "een berg" genoemd worden.
Vraag me af wat de factor ozon (en zijn pieken) in dit hele hitteverhaal betekent. Hier zit ik fietsend toch vlug en een beetje vruchteloos te happen naar zuurstof, een gevoel dat ik in het zuiden met vergelijkbare temperaturen veel minder heb of had. Kan 100 % subjectief zijn, maar toch.
CarlW schreef:
za 27 jul, 2019 08:34
Vraag me af wat de factor ozon (en zijn pieken) in dit hele hitteverhaal betekent. Hier zit ik fietsend toch vlug en een beetje vruchteloos te happen naar zuurstof, een gevoel dat ik in het zuiden met vergelijkbare temperaturen veel minder heb of had. Kan 100 % subjectief zijn, maar toch.
Waarom denk je dat ozon hier een factor in is? Zo ver ik weet kunnen je longen geen ozon verwerken. Bij hoge concentraties ozon raken je longen beschadigd door oxidatie-reacties, maar verder niet.
Ik denk, eerlijk gezegd, dat de luchtvochtigheid je parten speelt. In het zuiden van Europa (zeker in de bergen) is de luchtvochtigheid een heel stuk lager dan in onze Lage Landen. Hier heerst een zeeklimaat waarbij de lucht vochtiger is dan bij een landklimaat ozals in het zuiden van Europa.
Bij een hoge luchtvochtigheid werken je longer minder efficient dan bij drogere lucht. (een té droge lucht is ook niet goed, trouwens)
De hitte hier was droog (40% of minder luchtvochtigheid?), kwam ook uit de sahara aangewaaid. Ik dacht dat ozon voor een stuk de plaats innam van zuurstof, 2 wordt 3, maar weet eigenlijk niet hoe het juist zit.
Je longen raken beschadigd maar verder niet

It's just a flesh wound :roll:
40% is droog voor Nederlandse begrippen, niet voor Zuid-Europese.
Daarbij is het begrip relatieve vochtigheid (RV) eigelijk gevoelsmatig geen veelzeggende.
De RV is namelijk erg afhankelijk van de temperatuur, waardoor hij met het opwarmen en afkoelen van de lucht gedurende het etmaal sterk op en neer gaat terwijl de hoeveelheid waterdamp in de lucht niet hoeft te veranderen.
Het dauwpunt is een veel fijnere grootheid om aan te geven of het qua benauwdheid uit te houden is omdat het temperatuuronafhankelijk is.
Zo wijst 40% RV bij 40 graden celcius op een vrij hoog dauwpunt van 23,8 graden celcius.
Berekend met: hhttp://www.weerschip.nl/calc_Td.php

Uitleg dauwpunt en inzichtelijke tabel: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dauwpunt

In deze tabel gaat men niet lager dan 10 graden. Ik heb in Spanje ook wel een dauwpunt onder de 5 graden meegemaakt, volgens plaatselijke gegevens. Dat is apart als je het niet kent. Het is bv bloedheet. Dan ga je zwemmen en kom je uit het water en de wind voelt dan ijskoud aan!

Tabel van de genoemde wikipediapagina, zie wikipedia voor een mooie opmaak:

Dauwpunt - Menselijke beleving - Relatieve luchtvochtigheid bij 32 °C

Hoger dan 26 °C Ernstig hoog, zelfs dodelijk voor mensen met astma gerelateerde ziekten 65% en hoger
24–26 °C Zeer ongemakkelijk, tamelijk benauwend 62%
21–24 °C Erg vochtig, heel ongemakkelijk 52–60%
18–21 °C Enigszins ongemakkelijk, voor de meeste mensen is de luchtvochtigheid aan de hoge kant 44–52%
16–18 °C OK voor de meeste mensen, maar men merkt al dat de luchtvochtigheid aan de hoge kant is 37–46%
13–16 °C Comfortabel 38–41%
10–12 °C Zeer comfortabel 31–37%
Lager dan 10 °C Een beetje droog voor sommige mensen 30%
Ozon voor heel Europa zo'n beetje zit nu over de 300 (meeteenheid me even niet bekend) maar dat is gezien de rest van de schaal aan de hoge kant. Op https://www.windy.com kun je dit mooi zien. (naast allerlei andere weergeralateerde zaken)
En ik merk het ook, naast dat ik vannacht rook van een vuur rook, ook niet fijn als je de ramen wel open moet hebben om een beetje af te koelen.
Volgens mij gaat die pagina van windy over de ozonlaag, hoog in de atmosfeer.
Op leefniveau is de eenheid microgram per kubieke meter, met micro meestal abusievelijk met een u weergegeven in plaats van me een μ. Ozon beneden heeft niks te msken met ozon boven.

De data op windy moet je ook niet te precies bekijken. Niet alles wat je ziet is gemeten, heel veel ervan is interpolatie. Het ontbreken van enige aanduiding welk deel interpoatie is en wat de bronnen van de data zijn maakt het geheel voor mij toch wel minder waard. Dat wil niet zeggen dat het veel inzicht kan opleveren, ga alleen niet te veel getallen aflezen.
Ozon op leefniveau was afgelopen dagen wel een dingetje, bij mij in de buurt zag het er afgelopen dagen zo uit:
Screenshot_20190727_123300.png
Data van het luchtmeetnet.

Ik ben alle dagen van en naar het werk gefietst (25 min.) en vond het fietsen zelf wel te doen, wat ik vervelend vond is wat er gebeurd als je stopt, je hebt dan niet meer de rijwind meer en het zweet breekt uit.
Gisterenochtend vroeg de trein naar Winschoten gepakt, naar Bad Nieuweschans gefietst en vanuit daar de Waddenzeeroute opgepikt. 's Ochtends was het goed te doen, rond het middaguur begon het aardig warm te worden. Iets voorbij Pieterburen toch besloten om weer richting Stad te gaan. Doel was om naar Harlingen (of nog iets verder) te fietsen, maar het zat er echt niet in. Zelden zo warm gehad op de fiets. Maar goed, wel bijna 140 km gefietst en - op de laatste kilometers na - prima vermaakt.
WhatsApp Image 2019-07-26 at 12.55.05.jpeg
Ben donderdag rond 17:00 op de fiets gestapt om de 20km naar huis terug te rijden. Ging redelijk, maar merkte inderdaad dat het zweet me uitbrak zodra ik stil stond. Had wel voldoende water bij me, maar heb nog heel de avond zitten hoesten.
Was kortademig en diep inademen lukte niet. En dat terwijl ik nooit astmatisch ben geweest. Dat gezegd hebbende, ga denk ik na een week van dit soort temperaturen niet mee een uur op de fiets zitten. :roll:
Was gisteren en vandaag ook (weer) loeiheet. Hier extra voorzieningen op de fiets: 3 keer 0,8 liter en een 1l thermosfles. En een flesje frisdrank van een benzinepomp in de feedbag ;)
DSCN7600 - kopie.JPG
Helaas heb ik de afgelopen tijd erg weinig gefietst. Veel klussen in en om het huis. Gelukkig een verkoelende zeewind vandaag. Veel snoeiwerk in de tuin, een paar bomen omgezaagd, gras maaien. Twee aanhangwagens vol gegooid met tuinafval. Moe maar lekker op de bank liggend naar Witse op één gekeken. Een flink glas koude en eigengemaakte vlierbloesemlimonade erbij.
Ik weet niet wat het is, maar met dit weer fiets ik harder, gister én vandaag nieuwe records op m’n woonwerkstuk van 19km gereden 8)
Hier vakante, en dus feitsen. Vanaf een vaste plek (Gasselte, Drenthe) maken we dagtochten. We wisselen fietsdage n en wandeldagen af, en genieten volop. Dagtochten tot ongeveer 100 km. Zonder problemen, niet te warm want de wind is erbij, of we fietsen in de schaduw. Bij wandelen zoeken we wel de schaduwpaden op.
Wandeldagen zijn tot ongeveer 20 km, met een aanloop per fiets, 15-20 km. Fietsdagen gaan tot tegen de 100 km per dag.
Na het fijne koele zomerweer van juli ging ik hopen dat we dit jaar geen hittegolf zouden krijgen. Dat bleek hopeloze heimwee naar het klimaat uit mijn jeugd te zijn. Vorige week hebben we nog lekker gefietst door de minst hete delen van Groningen en Friesland. Gisteravond zelfs een paar uurtjes kunnen genieten van kippenvel op het Katwijkse strand, waar de wind uit het noorden kwam. Maar thuis in Leiden is het in de koelste kamer al 26 graden. Voor het eerst blijft ook 's nachts de ventilator zachtjes draaien.
Stukje fietsen? Pffff...
Buienradar, wat maak je me nou? Onweer in Duitsland, noodweer in Brabant, maar hier nog steeds geen spatje.