Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Google maps kaartje op Wordpress. Hoe? - Forum Wereldfietser

Google maps kaartje op Wordpress. Hoe?

Als we op de fiets onderweg zijn, houd ik altijd een blog bij. Ik zou daar graag een Google Maps kaartje in op willen nemen met de plekken waar we gekampeerd hebben en mogelijk de track van de gereden route.

Heeft iemand ervaring of tips over hoe je dit kunt doen. Een verwijzing naar een tekst waar het uitgelegd staat zou welkom zijn. Een eigen uitleg natuurlijk ook. Ik wil het binnen Wordpress gebruiken en het moet onderweg op een simpele manier bij te houden zijn.

En ja, ik besef dat het niet handig kan zijn om onderweg te adverteren dat ik niet thuis ben. Maar dat is een andere discussie die ik hier niet wil voeren.
Google heeft onlangs het gebruik van maps op websites nogal duur gemaakt. Een betere optie op dit moment is openstreetmaps.

Ik gebruik zelf de plugin WP-GPX maps hiervoor. Deze is gratis. Meer info op de pluginpagina: https://wordpress.org/plugins/wp-gpx-maps/
Wij hebben dit jaar de app Relive gebruikt om onze route te laten zien op ons blog. Je hebt hier wel Strava voor nodig, je upload je track en Relive maakt daar vervolgens een animatie in Google Earth van. In helicopterview ga je dan over de route die je hebt gefietst. Je kunt onderweg gemaakte foto’s koppelen aan de route. Ik gebruikte een link naar Relive, maar je kunt de animatie volgens mij ook embedden. Je kunt hiervoor de gratis versies van Strava en Relive gebruiken.
harmenploeg schreef:
wo 21 nov, 2018 18:44
Wij hebben dit jaar de app Relive gebruikt om onze route te laten zien op ons blog. Je hebt hier wel Strava voor nodig, je upload je track en Relive maakt daar vervolgens een animatie in Google Earth van. In helicopterview ga je dan over de route die je hebt gefietst. Je kunt onderweg gemaakte foto’s koppelen aan de route. Ik gebruikte een link naar Relive, maar je kunt de animatie volgens mij ook embedden. Je kunt hiervoor de gratis versies van Strava en Relive gebruiken.
Niet alleen Strava is hiervoor te gebruiken. Ook elk andere apparaat of app is hiervoor te gebruiken, zolang deze maar een track maakt van de gereden route.
harmenploeg schreef:
wo 21 nov, 2018 18:44
Wij hebben dit jaar de app Relive gebruikt om onze route te laten zien op ons blog.
Dank je.
Heb je een voorbeeld hiervan?
Hoi Hans, hier een voorbeeld:

https://www.relive.cc/view/1751037158

Deze link had ik toegevoegd aan ons webblog (Wordpress), embedden kan volgens mij ook en dat ziet er natuurlijk nog iets mooier uit
Marc v G schreef:
wo 21 nov, 2018 18:34
Google heeft onlangs het gebruik van maps op websites nogal duur gemaakt. Een betere optie op dit moment is openstreetmaps.

Ik gebruik zelf de plugin WP-GPX maps hiervoor. Deze is gratis. Meer info op de pluginpagina: https://wordpress.org/plugins/wp-gpx-maps/
Ik ben ook gebruiker van deze gebruiksvriendelijke plugin. Hans kan echter momenteel geen plugins installeren op zijn blog denk ik. Dit is de reden : https://webtalis.nl/waarom-kan-ik-geen- ... stalleren/
Jan_R schreef:
wo 21 nov, 2018 20:12
Hans kan echter momenteel geen plugins installeren op zijn blog denk ik. Dit is de reden : https://webtalis.nl/waarom-kan-ik-geen- ... stalleren/
Hmmm, daar heb je wel een punt. Misschien is het tijd de blog te verhuizen naar mijn eigen site/domein. Maar de vraag is of ik daar nog aan toe kom.
In elk geval bedankt voor het meedenken.
Marc v G schreef:
wo 21 nov, 2018 18:34
Google heeft onlangs het gebruik van maps op websites nogal duur gemaakt. Een betere optie op dit moment is openstreetmaps.
Voorzover ik weet is dat duurder worden voorbehouden aan de zakelijke markt. Je kunt nog steeds gratis en prima je eigen kaarten aanmaken op mymaps.google.com. Je upload een GPX bestand van je gereden route en je krijgt keurig een Maps kaartje. Je moet dat kaartje dan zichtbaar maken voor iedereen op internet (optie Delen) en daarna in het menu aangeven "Insluiten in mijn site". Daarna krijg je de iframe code te zien die je plakt in je site. Het resultaat wordt dan zoals je op mijn site kunt zien (Drenthepad-12).

Overigens moet ik iedereen een site bij wordpress.com afraden wegens te beperkte mogelijkheden. Dat is leuk als speelomgeving voor een cursus Wordpress (zoals ik deed bij seniorweb-leek). En wat kost een site nou tegenwoordig. Voorbeeld: wned.nl (zit in Roden) kost 2 GB ruimte €12,- per jaar en een .nl domeinnaam €11.- per jaar. Ben je voor €23,- per jaar klaar. En het inrichten van bijv. een Wordpress site gaat bij de webhosters erg simpel. Het enige probleem is hoe je de oude data bij de nieuwe webhost krijgt. Normaliter gebruik je daar een backup/restore plugin als Akeeba voor, maar dat kan dus niet bij wordpress.com. Zou het zo niet weten.
Wim,

bedankt voor je duidelijke uitleg!

Bert
wim49 schreef:
do 22 nov, 2018 12:17
Het enige probleem is hoe je de oude data bij de nieuwe webhost krijgt. Normaliter gebruik je daar een backup/restore plugin als Akeeba voor, maar dat kan dus niet bij wordpress.com. Zou het zo niet weten.
Wim,
Dank je voor de suggesties.
Op mijn wordpress.com site heb ik de mogelijkheid tot export:
IMG_3023.PNG
Ik kan niet beoordelen of die op de eigen wordpress site te importeren is.
HansvanderVeeke schreef:
do 22 nov, 2018 17:45
Ik kan niet beoordelen of die op de eigen wordpress site te importeren is.
Piece of cake als ik de eerste tien Google-hits mag geloven.
Ik zou (ook) voor openstreetmap gaan.

Via Deploying your own Slippy Map kwam ik uit op de WordPress OpenStreetMap Plugin.
HansvanderVeeke schreef:
do 22 nov, 2018 17:45
wim49 schreef:
do 22 nov, 2018 12:17
Het enige probleem is hoe je de oude data bij de nieuwe webhost krijgt. Normaliter gebruik je daar een backup/restore plugin als Akeeba voor, maar dat kan dus niet bij wordpress.com. Zou het zo niet weten.
Wim,
Dank je voor de suggesties.
Op mijn wordpress.com site heb ik de mogelijkheid tot export:
IMG_3023.PNG

Ik kan niet beoordelen of die op de eigen wordpress site te importeren is.
Hans,

Op internet wordt o.a. verwezen naar de plugin wordpress importer. Die kan zowel export als import, maar wordpress.com heeft dus, zoals jij al meldde, een exportfunctie. Die plugin moet je installeren op je nieuwe site. Zie http://www.wpsitemaken.nl/je-wordpress- ... ss-website. Heb de plugin zelf nog niet gebruikt, zal dat binnenkort ook even testen. De plugin Akeeba wordt zowel bij Joomla als WP veel gebruikt om een backup/restore te doen.
wim49 schreef:
do 22 nov, 2018 12:17

Op internet wordt o.a. verwezen naar de plugin wordpress importer. Die kan zowel export als import, maar wordpress.com heeft dus, zoals jij al meldde, een exportfunctie. Die plugin moet je installeren op je nieuwe site. Zie http://www.wpsitemaken.nl/je-wordpress- ... ss-website. Heb de plugin zelf nog niet gebruikt, zal dat binnenkort ook even testen. De plugin Akeeba wordt zowel bij Joomla als WP veel gebruikt om een backup/restore te doen.
Het is nog veel eenvoudiger. Op wordpress.com zit de export functie naar een .xml bestand dat je kunt downloaden. Op een eigen wordpress site bij je webhost zit standaard al de importeer functie. Even een testje gedaan en dat werkte perfect. Piece of cake dus :) . Je hebt niet eens bovenstaande plugin nodig.
En de fotos? Worden die ook overgenomen?
Jawel, die ook.
Omdat Google steeds meer een privacynachtmerrie aan het worden is (of het besef dat dat al een tijd zo is nu inzinkt), staat er nu een handleiding (in het engels) hoe je een GPX-track in OSM (of de satelliebeelden van ArcGIS) op een slippy map toont met behulp van Openlayers, Node.js en NPM. Een slippy map is een kaartje waar je kunt inzoemen en dat je kunt verslepen, dus zeg maar wat googlemaps ook kan als je het in een site hangt.

Het vergt behoorlijk wat webkennis, minstens evenveel liefde voor de opensouce-gedachte en een linuxcomputer als je ermee aan de gang wilt. :shock:
Een GPX track in een OSM layer kan volgens mij veel simpeler. Bv met een simpele html file als hier:
http://tb.welmers.net/~bastiaan/osm2.html
Zie de source hoe het is opgebouwd.

Naast privacy nachtmerrie van Google Maps vind ik de functionaliteit ook flink achteruit gegaan. Dingen als tracks kan niet meer, routes met meer dan 10 tussenpunten kan niet meer, een route gemaakt op PC (URL) kan je niet in de mobiele app openen, de WebGL meuk werkt totaal niet op oudere PC's, enz. Het is echt een product voor de simpele gebruiker geworden die er enkel wat autonavigatie mee doet. En ook daarin is bv TomTom echt een stuk beter.
Eigenlijk is het enkel nog interessant voor Streetview.
bast1aan schreef:
vr 08 mar, 2019 11:20
Naast privacy nachtmerrie van Google Maps vind ik de functionaliteit ook flink achteruit gegaan. Dingen als tracks kan niet meer, routes met meer dan 10 tussenpunten kan niet meer, een route gemaakt op PC (URL) kan je niet in de mobiele app openen, de WebGL meuk werkt totaal niet op oudere PC's, enz.
Wat bedoel je? Ik heb zojuist nog een kaartje gemaakt van onze laatste fietsreis en eigenlijk vind ik het wel mooi werken?
Deze hoop ik ook te kunnen 'embedden' in mijn website. En ik kan er de tracks (de file moet wel < 5 mb zijn) in zetten en andere punten die ik belangrijk vind.